Gå til innhold

Hvordan blir hellige bygninger finansiert?


Anbefalte innlegg

Vi hadde en diskusjon i RLE timen på mandag om kirken og staten burde være separert eller ikke. Noen mente det er dumt at en del av skatten vi betaler går til kirken. Siden ikke kirken blir brukt like aktivt idag. (basert på en undersøkelse gjort på vg3 trinnet). SÅ jeg lurte på hvordan blir moskeer og slike bygninger finansiert? Altså hellige hus fra religioner som ikke er statsreligionen? Hvordan får de penger til å bygge, mens kirken "ikke klarer seg"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en diskusjon i RLE timen på mandag om kirken og staten burde være separert eller ikke. Noen mente det er dumt at en del av skatten vi betaler går til kirken. Siden ikke kirken blir brukt like aktivt idag. (basert på en undersøkelse gjort på vg3 trinnet). SÅ jeg lurte på hvordan blir moskeer og slike bygninger finansiert? Altså hellige hus fra religioner som ikke er statsreligionen? Hvordan får de penger til å bygge, mens kirken "ikke klarer seg"?

 

Mener dette har blitt besvart flere ganger før på dette forumet, men måten andre livssyn får penger på er at staten støtter disse med midler basert på medlemstall.

 

Måten midlene blir bestemt på er (forenklet) slik:

 

"Total støtte til den norske kirke" delt på "Antall medlemmer av den norske kirke" = et grunnbeløp

 

Antall medlemmer av trosretningen blir så multiplisert med dette grunnbeløpet, som legger grunnlaget for den totale støtten til organisasjonen.

 

Når det er sagt, så mottar også religiøse organisasjoner støtte på privat basis, både i form av økonomisk støtte, men også en god del i form av dugnadsarbeid.

 

Det finnes i tillegg en del konferansesenter som er bygget av livssynsorganisasjoner som de tjener gode penger på, IMI i Stavanger er et godt eksempel på dette, samt et senter på Sandnes (det jeg kjenner til av lokale senter nær meg).

 

For å toppe hele greia, har livssynsorganisasjoner meget gunstige skattefordeler.

Lenke til kommentar

Har de skatt i det hele tatt da? Mener det var hovedgrunnen til at en viss grunnlegger av scientologi sekten kalte det religion, nettopp fordi det var skatte fritatt.... Men vet ikke for sikkert, men vet at det er tilfelle i ganske mange land at religiøse menigheter er fritatt skatt...

 

Enda en god grunn til å få eksponert svineriet som har drevet på i 2000 år...

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som snyter staten for skatt, så få det fram :) Men er det skattesystemet som er feil, så får du angripe det og ikke de som følger reglene som er satt!

 

 

// WINWIN

Tro meg, den tiden kommer da selv skatte myndighetene ikke kan forsvare de geisteliges hang etter penger og kapper strengen.... Så kos deg i gudehuset mens du kan, for jeg tror nemlig at det ikke er så lenge før alle gudehusene ligger ute for salg... Og trollmennene som jobber i de gudehusene sitter håpefulle nede på NAV for å omskolere seg til et ordentlig yrke der de ikke lever av å lure folk til å tro at påstander er sannhet :)

 

Tiden renner ut for religiøst vissvass her i landet og det er jammen på høy tid at høyborgen for påstander må klare seg selv økonomisk og ikke holdes kunstig i live av pengene til de som ikke tror på påstandene de fremfører....

 

Tenk på det neste gang du sitter i en kirke, at det om ti år kanskje henger bilder av nakne damer der jødeliket pryder veggen i dag og lyden av skifte nøkler og motordur har byttet ut lyden av mumling og sorte, oljete never har byttet ut de foldede hendene... Ser allerede for meg Amcar klubben min inne i kirken vi har oppe på toppen her jeg bor, med løfte bukker og rader av verktøy benker isteden for plankene de presenterer for folk å sitte på der idag... Kan hende vi kan bruke noe av inventaret, men orgelet skal ut! :p

 

Bare en tanke og ikke så fremmed tanke som det en gang var heller skal jeg si deg, for i dag blir folk mer og mer bevisste på hva kirken og de geistelige bedriver og påstandene de fremfører og ser intet godt i det lenger, det er utdattert og unødvendig... Tiden renner ut for hellige byggninger ser det ut til... Og det er jammen på tide.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som snyter staten for skatt, så få det fram :) Men er det skattesystemet som er feil, så får du angripe det og ikke de som følger reglene som er satt!

 

 

// WINWIN

Tro meg, den tiden kommer da selv skatte myndighetene ikke kan forsvare de geisteliges hang etter penger og kapper strengen.... Så kos deg i gudehuset mens du kan, for jeg tror nemlig at det ikke er så lenge før alle gudehusene ligger ute for salg... Og trollmennene som jobber i de gudehusene sitter håpefulle nede på NAV for å omskolere seg til et ordentlig yrke der de ikke lever av å lure folk til å tro at påstander er sannhet :)

 

 

Fortsatt mulig som telefonselger skulle jeg tro, så da blir det ikke så mye omskolering ;)

 

 

// WINWIN

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frå gammalt av så betalte dei kristne (og sikker andre religoner også) ein tiende, altså 10% av inntekta gjekk til kirka.

Desse pengane var det då kirka som styrte, ein del av desse pengane blei brukt til å bygge kirker, ein del av det til velediheit og ein del som lønn til prestane.

I asiatiske religioner trur eg tienden i stor grad var basert på at befolkninga donerte mat og bolig til dei relgiøse lederane sidan det var gjort eit poeng utav at ein ikkje skulle eige så mykje.

 

I dag har vi statskirka. Vi har altså valgt å sette eit likheitstegn mellom nordmenn og kristne og dermed kreve inn tienden gjennom skatteseddelen slik at ein del av skattepengane våre går med til å bygge/vedlikeholde kirkebygg og lønn til prestar og biskopar.

Lenke til kommentar

Svært mange moskeer i verden er finansiert av oljepenger fra Saudi-Barbaria.

Antidemokratisk totalitær politisk ideologi er landets største eksportvare etter oljen.

 

Mer: http://www.google.no/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&channel=s&hl=no&source=hp&q=mosques+financed+by+saudi&meta=&btnG=Google-s%C3%B8k

 

Likevel så er Saudia Arabia blant de muslimske landene som blir minst kritisert av vesten. Vi liker den oljen.

 

300bushsaudi.jpg

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Ja, vi er virkelig flinke til å bortrasjonalisere løgn og terror for å kjøre bil ja....

 

I et land som USA, der bilismen står for godt og vel 95% av transport, er det vel ikke så rart at det blir sånn... Her i landet går vi ihvertfall til postkassa for å hente post. Har ei venninne som er gift med en amerikaner og hun fortalte at naboen kom kjørende en morgen hun var på vei ned til postkassen og lurte på om det var noe galt. Hun ble overrasket og svarte at neida, alt var i skjønneste orden med henne hvorpå naboen svarte at han trodde det var noe galt når hun gikk ned til postkassen og ikke tok bilen... Neida, dette var ikke i Hollywood, men i en av Bostons forsteder... Nabolaget der hun bodde hadde ikke engang fortau, ingen buss ruter eller andre transport middler enn bil... Så jeg kan faktiak skjønne amerikanernes oppførsel mot Saudi Barbaria og oljen de har er blitt som den har blitt... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...