Gå til innhold

Noen spørsmål angående reise til Roma


smelx

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal reise til Roma 1. oktober og bli der frem til 5. Jeg sitter og ser på pakketurer som inkluderer både fly og hotell. Til dette har jeg brukt tjenesten Expedia.no. Noen som har erfaringer med denne, og om prisene er gode?

 

Ettersom det er så mange å velge imellom ønsker jeg informasjon om hvor det er lurt å velge hotell. Det skal helst være sentralt slik at man kan nå flest mulig severdigheter uten å måtte reise rundt hele Roma.

 

Er også interessert i hoteller som forumbrukere her har testet og kan anbefale. Det trenger ikke være et voldsomt flott hotell, men helst ikke rotter inkludert med rommet.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trastevere skal være det koseligste området i bo i og severdighetene er i ganganstand selv om du må gå litt.

 

Om prisene er gode på forskjellige tjenester varierer. Sjekk alltid de samme hotellene med flere søkemaskiner. Forhåndsbetaling er vanligvis billigere og pass deg for at enkelte noen ganger ikke inkluderer skatter og avgifter.

 

Hilton Cavalieri hadde forresten den beste utsikten jeg har hatt i Roma, men tror ikke det helt er det du er ute etter.

 

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hei

 

Kona og jeg var i Roma for noen år siden og vi bodde ved et hotell ikke langt fra Termini - vi brukte faktisk Expedia for å booke vår tur (fly + hotell) men det var Expedia.co.uk vi brukte. Jeg har skrevet om turen vår i dette reisebrevet http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm og du kan se plassering av hotellet vårt ved å sjekke dette Google kartet som jeg har laget: http://gardkarlsen.com/rome_italy_map.htm . Hotellet er markert med en gul nål. Lykke til med planleggingen - ta kontakt hvis du har noen spørsmål.

Lenke til kommentar

Var i Roma både i år, og i fjor. Vi bodde begge gangene på Hotel Re Di Roma. Det ligger ikke helt i sentrum, men en 2-3 stopp med t-banen unna, t-banen er 100 meter unna hotellet, og 1 billet koster ca 8 kroner (€1), så det går i grunn fint. Hotellet er meget bra, veldig hyggelig og hjelpsomt personale, og moderne rom. Vi fant det via http://www.tripadvisor.com/ hvor man kan filtrere hotellsøk etter pris, og sted, og velge de som har best rating av brukerne, brukt denne siden de siste årene, aldri blitt skuffet over hotellet.

 

Hotel Re di Roma: http://www.hotelrediroma.com/

 

Du kan også søke på restauranter, noe jeg anbefaler å gjøre, da spisestedene i de verste turistområdene egentlig ikke holder noe særlig bra nivå, i forhold til de som er i småbyene i Italia. Veldig spiselig overalt, men er man ekstra glad i mat er det et tips.

 

Ellers, pass opp for lommetyver på tog, buss, t-bane og andre trange steder. Vi sto i kupéen på toget når det kom en hel haug med signøynere og skulle inn alle sammen, tok 2 sekunder før vi skjønte hva de ville, før de løp av gårde, da lå lommeboka på gulvet med alt av kort og cash i, heldigvis fikk de intet med seg. Ser du en sigøynergjeng, så holder du fast på tinga dine:)

Endret av Exelcius
Lenke til kommentar
Ellers, pass opp for lommetyver på tog, buss, t-bane og andre trange steder. Vi sto i kupéen på toget når det kom en hel haug med signøynere og skulle inn alle sammen, tok 2 sekunder før vi skjønte hva de ville, før de løp av gårde, da lå lommeboka på gulvet med alt av kort og cash i, heldigvis fikk de intet med seg. Ser du en sigøynergjeng, så holder du fast på tinga dine:)
Problemer med sigøynere har de hatt i flere tiår i Roma og man gør kjenne til de vanligste triksene:

-Unger som stikker borti deg med store pappbiter. Dette skjuler at under pappen leter hendene gjennom lommene dine.

-Spill med 3 kort eller krus hvor man skal finne det riktige med merke på eller ball i. De som later som om de vinner er med på svindelen og det er det også lommetyver der, styr unna.

-Noen som febrilsk holder en avis opp forran ansiktet ditt og later som om de skal selge den. Målet er å få deg til å løfte hendene slik at barna kommer til lommene dine.

-Veskenapping med scooter i trang gate. Ha alltid remen til håndveske over motsatt skulder.

-La ryggsekk bli magesekk.

Lenke til kommentar

Jeg var i Roma for noen år siden. Da leide vi på Hotel Adriano, som jeg vil påstå ligger veldig sentralt. Rett ved Piazza Navona, og Pantheon. Det var et veldig fint hotell, og kan trygt anbefales videre. Rolig strøk.

Vi opplevde ingen lommetyver eller slikt, men vi var vel stort sett på vakt under hele oppholdet. Det kan lønne seg.

Lenke til kommentar

Jada, dette var en reise med familie og erfarne reisere, og vi var fullstendig klar over alle regler man burde følge og tenke på osv når det kommer til det, men jeg vil no si at det mest farlige er å bli naiv og tro at "dette skjer ikke meg, for jeg har lest om dette på nettet" osv. Vi gjorde alle forhåndsregler, vesker med 3 låser osv. Men når man skal finne plassen i kupéen og det kommer 10 sigøynere, med spedbarn og alt på armen, og dytter deg inn, så hjelper det lite, det er fascinerende hvor fort det går. Det gjelder å skjønne fort hva som skjer, hadde ikke min far, som i dette tilfellet var ofret tatt tak i sigøyneren, så hadde nok ferien blitt litt ødelagt da man hadde med seg alt for å fortsette ferien lenger sør i Italia. Skal du ta tog utenfor Roma, kjøp billett på de dyrere direktetogene. Standarden er mye bedre, og det er ikke sigøynere som hopper på i Roma og sniker seg med til første stasjon og går av der etter de har gjort sitt.

 

Åpenbare ting som spill, gateselgere, tiggere, eller sigøynere som tilbyr med å hjelpe med ditt og datt, er bare å holde seg langt unna. Enten er det avledningsmetode, eller så skal de ha penger for hjelpen etterpå. Dette gjelder jo i grunn alle byer.

 

Men generelt oppfattes Roma som en veldig trygg by, følte meg aldri utrygg, annet enn at man må passe på sakene sine. Legg vesker på innersiden, gjerne surret til foten, mens du spiser ute i sentrum osv., og å gå med halvåpne vesker som jeg ser mye av i Oslo, er idioti i byer som Roma hvis man er turist (og i Oslo og forsåvidt), da fortjener man nesten å få seg en lærepenge. Gjør man de enkle åpenbare tingene for å unngå det, så går det bra, men uflaks kan man ha, og da er det greit å tenke fort.

 

Synd at sigøynerne faktisk er et lite problem, for Roma oppfattes generelt som veldig trygg, og er en meget fin by. :)

Endret av Exelcius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...