Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan vel ikke skrive ''der'' hver eneste gang en også kan bruke ''det''? Og fra hvilken sosiolekt stammer skrivemåten fra? Det skulle jeg likt å vite.

 

Dei er sers glade i å skriva slik på dansk (sjå t.d.dr.dk og søk etter 'der'). Mogelegvis ættar det derifrå, sjølv veit eg ikkje.

 

Du finn 'der' umtala som 'formelt' og 'førebels' subjekt i ordboki.

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva sier kommareglene om en oppramsing av forkortelser?

 

Kan man skrive "Jeg har fri den 5., 6., 7. og 8. april"?

Eller "Jeg møtte Anne Kat., Per og Nils"?

Det virker merkelig med både punktum og komma etter hverandre på den måten.

Men er det lov?

 

Tror det er lov, men angående de datoene kan man jo skrive litt smartere, for eksempel: jeg har fri fra 5. til og med 8. april.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sier kommareglene om en oppramsing av forkortelser?

 

Kan man skrive "Jeg har fri den 5., 6., 7. og 8. april"?

Eller "Jeg møtte Anne Kat., Per og Nils"?

Det virker merkelig med både punktum og komma etter hverandre på den måten.

Men er det lov?

 

Det er helt lov å skrive slik, ja. Fra Korrekturavdelingen.no:

 

Merk også opplistinger av ordenstall, som for eksempel i datoer. Her forvirres mange av at et komma følger rett etter et punktum, men slik skal det altså være:

11., 13., 15. og 17. mai

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTB omtalte en trafikkulykke i går, to av setningene var formulert på en komisk måte:

 

"Frontruten på bilen ble knust som følge av kollisjonen, og måtte taues fra stedet."

Det er sjeldent at frontruter må taues separat fra et ulykkessted. Hvordan gikk det med bilen, tro?

 

"En politipatrulje kom midt oppi ulykken og var vitner til påkjørselen."

Det er jo innlysende. De må jo ha vært både døv og blind hvis de ikke så en ulykke de selv var midt oppi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan man skrive "Jeg har fri den 5., 6., 7. og 8. april"?

Eller "Jeg møtte Anne Kat., Per og Nils"?

Det virker merkelig med både punktum og komma etter hverandre på den måten.

Men er det lov?

 

Selvsagt er det lov. Hvordan mener du man ellers skulle ha skrevet det?

 

Slik?

"Jeg har fri den 5. , 6. , 7. og 8. april."

"Jeg møtte Anne Kat. , Per og Nils."

Lenke til kommentar

Selvsagt er det lov.

Jeg sliter mer med komma mellom kommatall. Det skal nemlig brukes komma (ikke punktum) som desimaltegn på norsk. Da kan det bli ganske knotete når man skal ramse opp flere kommatall etter hverandre:

 

"3,14, 9,81, 2,72 og -273,15 er viktige fysiske og matematiske konstanter".

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Et komma tar en tegnplass, uansett hva som står rundt. Dersom man skal ramse opp mange tall et sted ortografi ikke er så viktig, eksempelvis naturvitenskapelige eller matematiske oppgaver, kan man jo bruke punktum for enkelhets skyld. Dersom det er snakk om en norskoppgave får heller den som retter oppgaven finne seg i å måtte analysere teksten litt, du følger tross alt rettskrivningsregelen.

Lenke til kommentar

Hvor stor plass et tegn tar kommer an på skrifttypen. Det er mange skrifttyper som er laget sånn at hvert tegn tar like mye plass. F.eks Courier New.

 

Desimaltall skilles med komma: 3,14 (tre komma fjorten)

Tall i tallrekker skilles med komma og mellomrom: 1, 2, 3,4, 5,67, 8 (en, to, tre komma fire, fem komma sekstisju, åtte)

 

Eventuelt med courier new for bedre lesbarhet: 1, 2, 3,4, 5,67, 8

 

Når man ser slike tallrekker må man bare se godt etter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"for moro skyld"

Dette er ikke snakk om en person som heter moro og at det er moro sin skyld (altså ingen genetiv-s), men rett og slett noe man gjør for å more seg.

Oi, den hadde jeg ikke forventet. Jeg trodde man gjorde det på vegne av moro, eller hva jeg skal si. Man takker.

Lenke til kommentar
Nå velger man da ikke skrifttype bare for å få lik tegnbredde

Neivel? Hva er da poenget med å lage skrifttyper som har samme brette på alle tegn?

 

Etter hva jeg har fått med meg i engelsk, så bruker man semikolon i slike tilfeller: 3,5; 3,3; 3,9 og 2,5.

Jeg prater og skriver norsk. Du skriver norsk og prater sikkert også norsk. Innlegget ditt var på norsk. Hvorfor i alle dager skal man bruke engelske skriveregler midt inni en ellers norsk tekst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...