Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen der ute som kan fortelle, og hjelpe, en stakakrs utlending med å forstå forskjellen mellom disse to ordene: "verdiskaping" og "verdiskapning". Jeg kan forskjell mellom "forurensing" (det å forurense) og forurensNing (resultatet), men jeg klarer ikke å bruke den samme reglen med verdiskaping/-skapning. Takk fra en italiensklærer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-w7DZlO15

Dersom en skal skrive brukernavnet til en annen (eksempelvis nathalie19) etter en setning, skal da brukernavnet mitt startes med liten n?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Så selv om brukernavnet i seg selv skrives med liten forbokstav, skal brukernavnet skrives med stor forbokstav etter punktum? Ok.

 

 

Noen andre spørsmål:

 


  •  
  • Når skal man bruker «har» og når skal man bruke «er»?
  • Hvorfor er det noen som bruker «der» når det ''egentlig'' skal brukes «det»?

Lenke til kommentar

Har brukes når man vil beskrive f.eks. et eierforhold, at man opplever noe eller at man har en oppgave:

Jeg har ti kroner i lomma.

Jeg har influensa.

Jeg har masse lekser til i morgen.

 

Eller det kan brukes som hjelpeverb(?):

Hun har solgt bilen sin.

 

Er brukes om noe som finnes, om identitet, om egenskaper, aktivt hjelpeverb i perfektum og passivt hjelpeverb:

 

Det er ti kroner i lomma mi.

Kåre er vinneren i sjakkturneringa.

Neon er en gass.

Han er blitt syk.

Hun er tatt.

 

Har du noen eksempler på hvordan folk bruker "der", når de skulle brukt "det"? For det har jeg aldri hørt, som jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Så selv om brukernavnet i seg selv skrives med liten forbokstav, skal brukernavnet skrives med stor forbokstav etter punktum? Ok.

 

 

Noen andre spørsmål:

 


  •  
  • Når skal man bruker «har» og når skal man bruke «er»?
  • Hvorfor er det noen som bruker «der» når det ''egentlig'' skal brukes «det»?

Dersom brukernavnet har liten forbokstav skal det skrives med liten forbokstav etter punktum. Det gjelder forøvrig også midt i en setning. Det er likt som varemerker. f. eks. iPhone.

 

Hvis du har noe er du i besittelse av noe - f. eks. "jeg har en bil". Bilen er en ting du har.

 

"Er" er en bøyning av "å være".

 

You do the math. Det er rimelig opplagt, og burde hos de aller fleste komme naturlig. Du merker fort når det er feil.

Lenke til kommentar

Dersom brukernavnet har liten forbokstav skal det skrives med liten forbokstav etter punktum. Det gjelder forøvrig også midt i en setning. Det er likt som varemerker. f. eks. iPhone.

Om man følger Språkrådet, så er det korrekt ja. Om man derimot følger sunn fornuft, holder man seg unna logo-reklame i en tekst man skriver.

 

Jeg skriver Iphone, Ipad og lignende om jeg skulle trenge å skrive det. Det samme gjør journalistene til hardware.no og lignende.

Lenke til kommentar

Dersom brukernavnet har liten forbokstav skal det skrives med liten forbokstav etter punktum. Det gjelder forøvrig også midt i en setning. Det er likt som varemerker. f. eks. iPhone.

Om man følger Språkrådet, så er det korrekt ja. Om man derimot følger sunn fornuft, holder man seg unna logo-reklame i en tekst man skriver.

 

Jeg skriver Iphone, Ipad og lignende om jeg skulle trenge å skrive det. Det samme gjør journalistene til hardware.no og lignende.

Som er litt rart at de har gjort i hver eneste artikkel etter denne kom ut: http://www.hardware.no/artikler/vi-endrer-sprakprofilen/80802

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-w7DZlO15

Har du noen eksempler på hvordan folk bruker "der", når de skulle brukt "det"? For det har jeg aldri hørt, som jeg kommer på.

 

''Den mann hvorom her skal fortelles, var den mektigste i sitt prestegjeld; han het Tord Øverås. Han stod en dag i prestens kontor, høy og alvorlig; «jeg har fått en sønn,» sa han, «og vil ha ham over dåpen.» – «Hva skal han hete?» – «Finn etter far min.» – «Og fadderne?» – De ble nevnt, og var da bygdens beste menn og kvinner av mannens slekt. «Er der ellers noe?» spurte presten, han så opp. Bonden stod litt; «jeg vil gjerne ha ham døpt for seg selv,» sa han. – «Det vil si på en hverdag?» – «På lørdag førstkommende, 12 middag.» – «Er der ellers noe?» spurte presten. «Ellers er der ingen ting;» bonden dreide huen, som ville han gå. Da reiste presten seg; «ennå dog dette,» sa han, og gikk like bort til Tord, tok hans hånd og så ham inn i øynene: «gi Gud at barnet må bli deg til velsignelse!»''

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Det er også inntrykket jeg sitter igjen med, men jeg skulle veldig gjerne likt å vite fasiten på når en kan skrive slik og om denne skrivemåten fremdeles er korrekt å bruke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

En kan vel ikke skrive ''der'' hver eneste gang en også kan bruke ''det''? Og fra hvilken sosiolekt stammer skrivemåten fra? Det skulle jeg likt å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...