Gå til innhold

Akambrukernes bilder - August 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En salig blanding i inntrykk og tid. Exif er i bildene.

Alle tatt med 5DII - objektiver:

Nr 1: Sigma 12-24

Nr 2: Canon 24-105

Nr 3+4: Canon 70-300

Nr 5: Sigma 150-500

.

 

"Ein rød kjerre på kai udan rype i"

post-180428-1282820612,3546_thumb.jpg

 

"Sorry - not for sale"

post-180428-1282820687,7523_thumb.jpg

 

"Tante Klara Oline"

post-180428-1282820774,6445_thumb.jpg

 

"Shit!"

post-180428-1282820822,9556_thumb.jpg

 

"Mirror of silence"

post-180428-1282821338,4978_thumb.jpg

.

 

Tor

Lenke til kommentar

En salig blanding i inntrykk og tid. Exif er i bildene.

Alle tatt med 5DII - objektiver:

Nr 1: Sigma 12-24

Nr 2: Canon 24-105

Nr 3+4: Canon 70-300

Nr 5: Sigma 150-500

.

 

"Ein rød kjerre på kai udan rype i"

post-180428-1282820612,3546_thumb.jpg

 

"Sorry - not for sale"

post-180428-1282820687,7523_thumb.jpg

 

"Tante Klara Oline"

post-180428-1282820774,6445_thumb.jpg

 

"Shit!"

post-180428-1282820822,9556_thumb.jpg

 

"Mirror of silence"

post-180428-1282821338,4978_thumb.jpg

.

 

Tor

Obrestad havn regner jeg med på det siste? Var nede der en tur i går kveld, men fikk ingenting brukbart med meg hjem. Ideene mine fungerte ikke...

Veldig bra bilder, særlig det med "øygene" (=hestene).

Lenke til kommentar

 

En Jærbu til! Da er vi 2 her. Jeg synes de 2 bildene var vakre slik de er her, og er typiske for Jærens farger og den berømte Jærhimmelen og det unike lyset vi har her på Norges Perle. Inntrykkene de gir er akkurat der de burde for min del og inntrykkene er vel det viktigste - og ikke den pirkete lupeglaningen? Synes du skal være meget fornøyd med de to maleriske Jærinntrykkene.

 

Takk Tor, setter pris på den. Og ja, i dette tilfelle var det viktigste å formidle hvor fantastisk vi føler det på Jæren i overgangen når det klamme været slipper taket.

 

 

(Er det ei av Varhaugselvene, eller lenger sør? Jepp, vi laksefiskere er noen merkelig individer av og til - synes ikke-laksefiskere, hehe)

 

Joda, du treffer riktig der, Søra Nøra Varhaugsånå, ved det gamle tørrlutingsanlegget (Bodle). Regner med at det kommer flere derfra nå utover høsten, etterhvert som sola går i hav lenger og lenger sør...

 

edit: litt problem med sitatene, ja...

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Sol og himmel lokket meg ned til sjøen i kveld også. Flyttet meg en liten kilometer lenger sør der det ligger et gammelt kapell med kirkegård. Et meget brukt motiv for fotografer på Jæren, så kanskje vanskelig å unngå klisjeene, men jeg har ikke vært her så mange ganger med kamera, så for meg er det nytt.

De to første er egentlig samme bilde, har tatt forskjellige utsnitt, mener kanskje diagonallinjen med korset og kirketårnet fungerer best i bredformatet?

 

post-22925-1282851879,8167_thumb.jpg

 

post-22925-1282851892,9462_thumb.jpg

 

Oppdaget en kar som var nede og så til en grav. I slike tilfeller mener jeg man bør opptre med varsomhet, men synes det var et fint element i bildet. Er det feil å publisere et slikt bilde uten å ha spurt først?

 

"Ettertanke":

post-22925-1282851886,6204_thumb.jpg

 

Edit: her gikk det litt tull i vedleggene...

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Sol og himmel lokket meg ned til sjøen i kveld også. Flyttet meg en liten kilometer lenger sør der det ligger et gammelt kapell med kirkegård. Et meget brukt motiv for fotografer på Jæren, så kanskje vanskelig å unngå klisjeene, men jeg har ikke vært her så mange ganger med kamera, så for meg er det nytt.

De to første er egentlig samme bilde, har tatt forskjellige utsnitt, mener kanskje diagonallinjen med korset og kirketårnet fungerer best i bredformatet?

 

Flotte bilder...og ja, det første formatet er bedre enn det andre..(mener jeg) :yes:

Lenke til kommentar

Obrestad havn regner jeg med på det siste? Var nede der en tur i går kveld, men fikk ingenting brukbart med meg hjem. Ideene mine fungerte ikke...

Nei, det er fra Tananger havn, er mange småhavner rundt forbi som jeg er innom (de selger veldig bra reker daglig direkte fra trålerne der).

 

Veldig bra bilder, særlig det med "øygene" (=hestene).

Mange takk, det med "øygene" var litt morsomt for den spradet rundt der og gjorde seg til for de andre, men så skled den med bakdelen i en sving rundt den lyse og da stokket beina seg, hehe. Bare synd at jeg ikke var forberedt og dermed kunne fått bedre fokustreff og litt større dybdeskarphet, men det betyr egentlig lite, fikk med det viktigste som er et fornøyelig bilde av scenen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Mange takk, det med "øygene" var litt morsomt for den spradet rundt der og gjorde seg til for de andre, men så skled den med bakdelen i en sving rundt den lyse og da stokket beina seg, hehe. Bare synd at jeg ikke var forberedt og dermed kunne fått bedre fokustreff og litt større dybdeskarphet, men det betyr egentlig lite, fikk med det viktigste som er et fornøyelig bilde av scenen.

 

Tor

Det er ikke alltid det tekniske er det viktigste. Du var der, og du fikk knipsa, derfor har vi fått se det bildet.

Viste det til eldstejenta mi, som er en skikkelig hestejente.

Hun lo godt.

Godt hesten ikke gikk i spagaten, det kunne blitt fælt for deg..

 

De to første er egentlig samme bilde, har tatt forskjellige utsnitt, mener kanskje diagonallinjen med korset og kirketårnet fungerer best i bredformatet?

 

Flotte bilder...og ja, det første formatet er bedre enn det andre..(mener jeg) :yes:

Takk RandiA, fint med tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Hallo, tok dette bildet tidligere i sommer, fint om noen har kommentarer...

 

Velkommen til forumet :thumbup:

 

Får gi deg et par tips først :)

Et bilde skal ikke være større en 1280 mp i bredden,grunnen er at mange har en dårlig Internettilgang og det tar forholdsvis lang tid og laste ned innholdet når bildene blir så store,man kan nedskalere bildene når men lagrer dem etter og brukt et redigeringsprogram eller så er pixresizer et bra program til og gjøre det.

 

Hvis du er ute etter konkrete vurderinger av bilde er det bedre og lage en egen bildetråd i "bildekritikk" man får flere treff da.

 

Over til bildet.

Synes du har litt for tett utsnitt og du kunne kanskje brukt litt større blender for og få en mer uklar bakgrunn da den forstyrrer hovedmotivet og du har bomma litt med fokus,farger og lys fungerer greit.

Du kunne med en fordel fjernet de kromatiske aberrasjonene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...