Gå til innhold

Bagatelliserer Iphone 4-salgstall


Anbefalte innlegg

 

Ah. Skulle gjerne likt å vite hvilken tidsperiode det var over. Fint å se at andre mobiler som selger godt også kommer fram i media.

 

Meneh, én ting er at de er konkurranse dyktig på det som er i selve telefonen. Problemet jeg egentlig har er prisen. De fleste telefoner som kan rutte med det samme er som regel ganske mye billigere. HTC Desire ligger vel noen lapper under?

 

Nei, det er helt rett. Prismessig er iPhone ikke spesielt konkuransedyktig. Jeg vil ikke si at Apple priser seg ut av markedet, folk står i kø for å kjøpe iPhone 4, men i forhold til tilsvarende mobiler er den et hakk dyrere ja.

 

Er det forresten noen som vet hva prisen på komponentene i en iPhone 4 ligger på i forhold til andre high-end modeller? Det hadde vært interessant å finne ut om iPhone koster såpass mye på grunn av produksjonskostnader og utvikling, eller om Apple tar seg godt betalt bare fordi de kan. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at iPhone er en grei telefon, og den selger både fordi den er grei og fordi det er status å ha en iPhone!

 

Klarer dere å fordøye det nå?

Du får lov å mene hva du vil, men du er så opphengt i å få andre til å skifte over til de side. iPhone 4 har fått seksere mange steder og blitt omtalt som den beste smarttelefonen på markedet pr dags dato av seriøse og uavhengige teknosider, og da skurrer det for meg at du sier:

 

Apple er en trend og det er noe du må innse!
Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Du går litt rundt grøten igjen. Jeg har utelukket diskusjonen om hvilken mobil som er best og hvorfor, det jeg sier er at mye av salget og markedsføringen går gjennom trend og mote. De satser mye på at iPhone skal være kult og eksklusivt, noe som jeg ser gjenspeiler seg i mange av mine bekjente som har iPhone.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Herregud! Hør her! Jeg sier ikke at iPhone er like unyttig som Prada eller andre klesmerker som har samme kvalitet som billigmerkene!

 

Det jeg sier er at iPhone selger også fordi det er en trend og status å ha en mobil med et eple på! iPhone er langt ifra en elendig telefon, og hvorfor jeg synes at Android er bedre får vi ta i en annen diskusjon.

 

Jeg synes at iPhone er en grei telefon, og den selger både fordi den er grei og fordi det er status å ha en iPhone!

 

Klarer dere å fordøye det nå?

 

Ja. Det blir selvsagt lettere å fordøye når du utdyper og modererer påstandene dine med saklige argumenter. Slik som du framstiller det nå er jeg helt enig med deg. iPhone er en populær og konkuransedyktig telefon, og derfor selger den. Når du leser den første posten din om igjen så ser du kanskje hvorfor enkelte reagerer?

 

Det framstod som om du mente at den eneste grunnen iPhone 4 selger er fordi det er en motebølge, og det ville i så fall være en ganske grov feil. Selv om iPhone riktignok har blitt et anerkjent og populært merkenavn, til og med blant de som normalt sett ikke er interessert i mobiltelefoner, er dette selvsagt ikke hele grunnen til at den selger slik som den gjør.

Lenke til kommentar

Jeg prøver så godt jeg kan å påpeke at det ikke er den eneste grunnen til at iPhone selger. For å oppsummere det hele så sier jeg at Apple satser hardt på motegreiene (med suksess) og derfor sikter seg inn til en nokså stor og lite utsatt målgruppe.

 

Bare for å fyre opp litt; jeg er helt enig i at iPhone selger på grunn av design og «hyping». Derimot føler jeg at andre mobiler er litt av det samme. HTC Desire har jeg hørt mange si «Ntåå, den er så fiiiiin» og når jeg spør hva de mener om Android ser de ut som spørsmålstegn =P Mobiler selger på grunn av utseende og «hyping», slik er det bare. Apple har bare vært sinnsykt dyktige på PR og sørget for at deres produkter er hakket mer «hypet» enn andre.

Lenke til kommentar

Sammenligningen blir ikke riktig i mine øyne. Nå har vel iPhone 4 vært mye utsolgt, i tillegg til at det bare er én modell - mot Androids mange. Man må se det mer over tid, når salget har stabilisert seg. At det selges flere mobiler med Android enn med iOS, vil ikke forundre meg, siden de er både billigere, flere og ofte ganske funksjonsrike.

Endret av OML
Lenke til kommentar

LordErik: Prisen på komponentene til Iphone4 er 187,51 USD.

http://www.slashgear.com/iphone-4-components-cost-187-51-say-isuppli-2992005/

 

Ja, det har jeg sett. Men jeg har ikke klart å finne ut hva komponentene i f.eks Desire koster, og det blir litt meningsløst å vite hva iPhone koster om det ikke er noe å sammenligne med.

 

Bare for å fyre opp litt; jeg er helt enig i at iPhone selger på grunn av design og «hyping». Derimot føler jeg at andre mobiler er litt av det samme. HTC Desire har jeg hørt mange si «Ntåå, den er så fiiiiin» og når jeg spør hva de mener om Android ser de ut som spørsmålstegn =P

 

Det der har jeg også vært borti en del ganger, og derfor syntes jeg det er så merkelig når folk som har peiling på mobil (ala brukere av dette forumet) nærmest argumenterer at iPhone kun blir kjøpt av idioter, og at folk som har "peiling" kjøper Android. Jeg har en del venner med akkurat nok peiling på mobiler til at de vet at det finnes andre mobiler enn iPhone, og som derfor har kjøpt HTC Desire.

Disse personene "vet" at Desire er "best" og de har lest at iPhone ikke er så god som media vil ha det til. Samtidig har jeg tatt dem i å si ting som "kanskje den er litt for avansert for meg" eller "jeg har ikke peiling på halvparten av tingene denne kan gjøre". Det blir litt den motsatte trenden av iPhone. En slags gå-i-mot-strømmen trend som er like dårlig begrunnet som iPhone sin alle-andre-har-den. Det finnes tydeligvis dårlige argumenter for å kjøpe både iPhone og Android-telefoner.

 

Jeg valgte bort Desire fordi jeg ikke synes den var så fin, kjøpte heller HD2 og venter på Desire HD. Men det er min mening.

 

Uansett så var poenget mitt mer at Apple bestemt prøver å hype telefonen sin.

 

HD2 har desidert det lekreste designet hittil i år om du spør meg. Skjønner ikke hvorfor HTC ikke lagde flere mobiler med det designet, men med Android i stedet for WM. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Uansett så var poenget mitt mer at Apple bestemt prøver å hype telefonen sin.

Mens f.eks. HTC ikke prøver å hype mobilene sine? Jeg ser ikke logikken...

 

Alle prøver vel på det, men det er ganske få som har klart det i den grad Apple har gjort (egentlig med alle produktene sine). Hittil har jeg bare hatt Nokia-telefoner, så kan bli spennende å se hvordan en iPhone fungerer.

Lenke til kommentar

LordErik: Prisen på komponentene til Iphone4 er 187,51 USD.

http://www.slashgear.com/iphone-4-components-cost-187-51-say-isuppli-2992005/

 

Ja, det har jeg sett. Men jeg har ikke klart å finne ut hva komponentene i f.eks Desire koster, og det blir litt meningsløst å vite hva iPhone koster om det ikke er noe å sammenligne med.

 

 

Komponentene vil jeg tro (og det ser jo slik ut) at bare er en veldig liten del av kostnaden. Det dyreste er jo alt som skjer før komponentene blir satt sammen. Utvikling av telefonen, design, utvikling av programvare osvosv. Her har derimot Apple bare iPhone å konsentrere seg om, noe som betyr at det kanskje er enklere for dem å sette alt inn på ett kort? Vet ikke om det burde vært billigere.

 

 

Bare for å fyre opp litt; jeg er helt enig i at iPhone selger på grunn av design og «hyping». Derimot føler jeg at andre mobiler er litt av det samme. HTC Desire har jeg hørt mange si «Ntåå, den er så fiiiiin» og når jeg spør hva de mener om Android ser de ut som spørsmålstegn =P

 

Det der har jeg også vært borti en del ganger, og derfor syntes jeg det er så merkelig når folk som har peiling på mobil (ala brukere av dette forumet) nærmest argumenterer at iPhone kun blir kjøpt av idioter, og at folk som har "peiling" kjøper Android. Jeg har en del venner med akkurat nok peiling på mobiler til at de vet at det finnes andre mobiler enn iPhone, og som derfor har kjøpt HTC Desire.

Disse personene "vet" at Desire er "best" og de har lest at iPhone ikke er så god som media vil ha det til. Samtidig har jeg tatt dem i å si ting som "kanskje den er litt for avansert for meg" eller "jeg har ikke peiling på halvparten av tingene denne kan gjøre". Det blir litt den motsatte trenden av iPhone. En slags gå-i-mot-strømmen trend som er like dårlig begrunnet som iPhone sin alle-andre-har-den. Det finnes tydeligvis dårlige argumenter for å kjøpe både iPhone og Android-telefoner.

 

 

Her er det vel den berømte hypingen som er problemet igjen, med tanke på hvor mye oppmerksomhet den får. Skulle nesten tro at det fantes en regel på hvor mye skjitkasting det ble ut av x antall medieomtaler. Jo flere medieomtaler, jo mer skjit.

 

Antenneproblemene til iPhone virker jo ganske overdimensjonerte. Dessuten er det vel en del som ikke får med seg at det finnes programvareoppdateringer også til iPhone. Når man leser en nyhetsartikkel fra 23.juli 2010 (jøss, det er jo idag!) om at brukeren savner multitasking på iPhonen sin, så har man på en måte sovet litt i timen mener nå jeg.

 

For all del, dette med programvareoppdateringer gjelder for alle mobiltelefoner. Det har heldigvis blitt enklere å oppdatere dem i det siste, noe som er veldig bra for brukere (hvis de klarer å gjøre det dog).

 

Jeg føler meg litt avansert når det gjelder teknologi, men jeg har også kommet til det stadiet at jeg egentlig bare vil at det skal fungere. Ikke lenger like lysten til å google rundt i flere timer for å finne løsningen på et trivielt problem.

Lenke til kommentar

Grunnen for at du ikke vet slikt er vel veldig enkel ?

Apple er skryte bedrift nummer 1 når det gjelder slike tall.

Samt at pressen tar i mot skryte tallene på 0,0.

 

Google annonserte disse tallene noen dager før Apple lanserte iPhone4.

Det tok lang tid før det ble fanget opp.

 

Det kan godt være. Det er sjeldent man får høre salgstall i media. Sist jeg husker var tallene på solge Nexus One, som var alt annet enn imponerende. Jeg har prøvd å finne salgstallene på HTC Desire nå, men selv med aktiv søking har jeg ikke klart å finne dem. Jeg må fremdeles si at jeg er lettere imponert over 3 millioner enheter på 23 dager, men det kan selvsagt være at tilsvarende mobiler selger omtrentlig det samme (men jeg tviler). Om du tilfeldigvis vet hvor mange telefoner som pleier å bli solgt ved lansering, så hadde det vært veldig spennende å høre...

 

 

Nei, de konkurrerer på mote, kultur og frelser de tidligere standard-telefon eierne. Og det er ikke noe jeg sier for å være en ekkel Apple-motstander.

 

Hvis det ikke er for å være en "ekkel Apple-motstander", hva er det da? Jeg vil tro at du er klar over at iPhone også specmessig er relativt konkuransedyktig på markedet. Jeg har enda til gode å høre noen som har kjøpt en iPhone bare fordi "det er en iPhone". Jeg tror derimot mange har kjøpt den på grunn av design, uten at det er noe gale i det.

 

 

Det er ingen som vet salgs tallene på Nexus One.

Tallene som har kommet ut i pressen er gamle tall og representerer ikke total salget.

Det som ligger ute er salgstall på 70 dager. Det er ca litt mer en to måneder.

Den ble lansert i Januar.

 

Når det gjelder Nexus One så ble denne bare lansert i noen få land. Ingen markedsføring fra Google på tv eller annonser. Den ble kun solgt via google.com/phone.

 

Denne strategien fungerer ikke, men nå var heller ikke denne telefonen ment for å selge sinnsykt, den skulle være en oppvekker for de andre. Raskt etter den ble lansert kom andre med ghz telefon.

 

Nokia sine salgstall er enorme, men de går ikke ut å sier hva modellene selger.

Det er det kun Apple som gjør.

Lenke til kommentar

Nå er det nå en gang slik; at selv om vi snakker om en enkeltstående telefon kontra hele klodens Android telefoner, så er det vel markedskrigen mellom to forskjellige konsept som er det mest interressante akkurat i dag. Ett proprietært og ett åpent (mer eller mindre)

 

Hvorfor?

- fordi folk ikke ønsker å forholde seg til mange forskjellige systemer generelt. Ei heller annonsører som får mange kanaler de må forholde seg til.

- fordi dette er en krig å regne fordi markedet langt fra er segmentert og produktene/konseptene faktisk kan falle gjennom som korthus til dette har "satt seg".

- fordi en for stor markedsandel i ett proprietært selskap selvfølgelig vil begrense innovasjon og ikke minst muligheten for konkurranse på pris.

 

Etter min mening er derfor fokuset her hverken usaklig eller feil. Jeg ønsker på ingen måte Apple ut av markedet. De har historisk klart seg alongside Microsoft et eget konsept som mer enn bildebehandlernes favoritt. Den genistreken Jobs har gjort er dessverre et steg tilbake for valgfriheten for oss som kunder, dog.

Lenke til kommentar

Den genistreken Jobs har gjort er dessverre et steg tilbake for valgfriheten for oss som kunder, dog.

Jeg leser det du sier, jeg skjønner begrunnelsene, men klarer allikevel å føle meg mer begrenset med HTC Desire enn iPhone 3GS.

 

Jeg liker tanken på at noen har tenkt før meg når det gjelder å laste ned. Trenger liksom ikke å tenke om det fungerer, om det er ondsinnet osv..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...