Gå til innhold

Bagatelliserer Iphone 4-salgstall


Anbefalte innlegg

Verden vil bedras. Man trenger ikke et dyrt abonnement for å utnytte en smarttelefon fullt ut.

 

Hehe, merkelig påstand. Spør hvilken som helst som har hatt en smarttelefon med både ubegrenset data og med pris pr MB. Jeg merker stor forskjell, og regner med de fleste er enige i det. Folks bruk vil bli forskjellig. Hvorvidt det er verdt å tegne dyre dataabonnement er et annet spørsmål.

 

Selv er jeg av den oppfatning at en telefon fungerer mye bedre som verktøy i min hverdag om jeg vet at jeg kan gjøre all mulig slags dill og dall uten at det koster meg noe ekstra, ting jeg ville holdt meg unna om det kostet meg ekstra. Friheten i seg selv har en verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, pris er problemet for meg:

iPHone: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~12 000 kr

HTC Desire: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~2 000 kr

Det er jo helt latterlig å sammenligne totalpris inkl ~evig forbruk av ringing, surfing, SMS og MMS i ett år med en fake pris. Du må heller sammenligne iPhone 4 prisen som er ~4500 nedbetalt i ett år mot HTC Desire 2799 nedbetalt i ett år. Og da får du 16GB kjapt minne på iPhonen :)

 

Trodde forumbrukere var mer oppegående enn VGs journalister.

Lenke til kommentar

Du har ingen eksakte tall på hvor raskt dette minnet er? Store og kompakte minnechipper pleier som regel ikke å være så veldig raske, med mindre vi snakker om SSD eller RAM.

Jeg kan benchmarke iPhone 4 selv når jeg får den på fredag, men om jeg ikke husker feil fikk 3G-en min over 20 MB/s lesehastighet og 11-12 MB/s skrivehastighet.

Lenke til kommentar

Masse diskusjon om iPhone selger pga mote, eller ganske enkelt fordi den er så bra.

 

Nå må vi først og fremst ta inn over oss at vi som leser og skriver på disse forumene er over gjennomsnittet oppdatert på området.

 

iPhone er på ingen måte en dårlig telefon, men det er ikke å legge skjul på at den også er i en unik possisjon når det gjelder medieomtale og at den er holdt høyt som statussymbol.

 

Apple får mer spalteplass som når ut til "vanlige" mennesker enn noe annet firma. For folk flest er det vanlige telefoner eller iPhone de kan velge i. De tror at iPhone er spesiell (for det var den en gang) og at andre telefoner ikke kan det den kan. Derfor vil mange også se ut som spørsmålstegn når de blir spurt ut om Android eller kommende WP7. De aner ikke hva det betyr. De vet heller ikke hva OS'et til iPhone heter, og bryr seg heller ikke om det. De vet navnet på en telefon, og den er kulere enn nokia.

 

Hvis vi ser på MP3 markedet så er det ingen som snakker om MP3 spillere lenger. Ingen spør hvilken MP3 spiller du har, men hvilken iPod du har. (faktisk kom dette spørsmålet fra radioverten til lytterene på MP3 for en stund tilbake). Vanlige folk bryr seg ikke om de tekniske aspektene, og når iPod er sidesatt i dagligtale som MP3 spiller sier det seg selv at den blir valgt.

 

Videre har vi måten disse produktene markedsføres på av utsalgsstedene. På netcom.no kan du for eksempel kjøpe telefon, vanlige telefoner, samt avanserte telefoner som iPhone og HTC Desire etc. For alle disse gjelder samme vilkår, samme abonementer osv.

 

Alikevell har netcom en egen seksjon av nettsiden forbeholdt iPhone. Hvorfor ikke en egen seksjon for de forskjellige multimedietelefonene i samme klasse? Folk som da skal ha en telefon med noe ekstra ender da opp med å ikke kikke på fellessiden for alle telefoner og går direkte til iPhone siden. Dermed overses Desire helt.

 

Jeg tror dette trekker tilbake til da iPhone kom. De med interesse for avanserte gadgets kjøpte såklart iPhone, og i denne interessegruppen kommer også de som skriver artikler om temaet. Disse syntes at iPhone var knakende god, og dermed kom også denne ekstra omtalen. Etter at de andre produsentene kom med tilsvarende produkter var epplefundamentet allerede lagt, og det kommer til å ta tid før noen andre slipper til.

 

Dette kommer nok til å jevne seg ut over tid, og apple kommer trolig til å slit med å holde sin possisjon i markedet. For i motsetning til mp3-spillermarkedet er det andre store aktører som vil ha sin del av kaka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alikevell har netcom en egen seksjon av nettsiden forbeholdt iPhone. Hvorfor ikke en egen seksjon for de forskjellige multimedietelefonene i samme klasse? Folk som da skal ha en telefon med noe ekstra ender da opp med å ikke kikke på fellessiden for alle telefoner og går direkte til iPhone siden. Dermed overses Desire helt.

Det er rett og slett sånn fri konkurranse funker. I Norge er iPhone umåtelig populær fordi vi i Norge har en tendens til å se forbi prisen og derfor er også ofte dyre produkter med populære her i Norge (jeg kan nevne playstation 3 som i Norge er mye mer populær enn resten av verden på tross av at det er den dyreste konsollen). Grunnen til at Netcom satser så hardt på iPhone og Telenor også forsåvidt (når man ringer telenor og netcom sin kundeservice er en av valgene "tekniske spm vedrørende iPhone") er rett og slett at den har økt datatrafikken drastisk og er blitt den mest populære smarttelefonen på markedet i Norge. I tillegg hadde det vært litt rart å lage en egen side om Desire siden det er et produkt som er lagd, er ute og kommer til å forsvinne om ei tid. iPhone oppdateres under samme navn, så og si samme utseende og de samme funksjonene og derfor er iPhone-siden relevant for alle iPhone-eierne.

 

Ellers sier du mye bra i posten din og jeg er enig i alt du sier. Android har virkelig vist å kunne slå an fordi det differensierer seg fra iOS og det er veldig bra. Begge to kommer til å eksistere i framtida og både Apple og Google kommer til å tjene grapsemye penger på dem.

Lenke til kommentar

Verden vil bedras. Man trenger ikke et dyrt abonnement for å utnytte en smarttelefon fullt ut.

 

Det er jo bare tull. Ingenting av det du nevnte der trenger å koste noe. Går helt fint å gjøre alt det over WiFi, noe såvidt meg bekjent stort sett alle smarttelefoner har. Regner med det er helt uproblematisk å sperre for all datatrafikk over telefonnettet.

Ja, det er helt uproblematisk å sperre datatrafikk. Men om man skal få brukt de nevnte funksjonene når man ikke er hjemme så er saken litt annerledes. Det er jo en grunn til at teleselskapene sloss om iphonekunder, de bruker telefonen mye mer og dermed genererer mye mer inntekter enn den vanlige kunden.

Lenke til kommentar

(...)Mitt inntrykk av en som vil ha iPhone vil ha den fordi den heter "iPhone".(...)

 

 

Du har sikkert rett. Det faktumet at iPhone får toppkarakterer hos de aller fleste særiøse og upartiske anmeldere har sikkert ingenting å si. Sikkert ikke det at det er blant de mest brukervennlige telefonene på markedet heller.

 

Skal ikke skryte iPhone opp i skyene, men det er en meget bra telefon. Å si at alle som kjøper iPhone kjøper den fordi merkenavnet er vell en av de mest ignorante klisjeene du kan finne på å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...