Gå til innhold

Folkens, Gud er i ferd med dø ut i Norge


Anbefalte innlegg

Det er bare å innse deg, men Gud dør sakte men sikkert ut. For 24 år siden sa over halvparten at de trodde på Gud. Nå er tallet fire av ti. Fortsetter det i samme tempo så er Gud helt død i Norge om 100 år.

 

Ifølge Aftenposten: "I 1985 svarte 53 prosent «ja» på spørsmålet om de tror på Gud. Siden har gudstroen sunket i en jevn utforbakke til dagens 43 prosent.

 

Samtidig er gruppen som tviler og sier de ikke vet ganske stabil, mens andelen som sier et klart «nei» til Gud har steget fra 21 prosent til 34 prosent i løpet av de samme årene."

 

Samme artikkel kan fortelle at ytterfløyen blant kristne øker. Link: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3590579.ece

 

Og det blir ikke bedre av at den katolske kirke nå er i kjempekrise. Særlig når de i tillegg er så presset at de fornærmer jøder med å sammenligne krisen med jødeforfølgelse. Man "kødder" ikke med jødene ustraffet.

 

Og hvis du føler at det går for lang, så kan du jo forsøke følgende løsning: http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article3589901.ece

 

Religionen er kanskje ikke død, men i alvorlige krampetrekninger. Så det blir interessant å se hvordan strømninger på ytterste fløyer samler seg for å gjøre motstand. Interessante tider.

 

-Ateisten-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud døde for lenge siden, men jeg synes ikke mennesket har bevist at det klarer seg godt uten ham. Folk finner opp guds-erstatninger i vilden sky: toppidrett, rockestjerner, fanboyisme, rikdom, reality, you name it. I tillegg opphøyer man vitenskapen til religion - innbiller seg at vitenskapen til syvende og sist skal kunne gi svaret på alt man før trodde at Gud satt inne med. Men det å være fullstendig gudeløs innebærer å komme overens med at det er mange ting vi aldri vil vite - noensinne.

Selv synes jeg ikke det er så stor forskjell på religiøse og folk som påstår at de ikke er det. Ethvert verdensbilde domineres av konstruksjoner som har lite med sannheter og alt med subjektive og kulturelle meninger å gjøre. Holder du noe hellig, er du religiøs, spør du meg. Og det gjør de fleste. Skillet er derfor ikke så nyttig.

 

Jeg er ikke sikker, men jeg er redd mennesket trenger religion, de trenger en eller flere meningsleverandører som de ser på som større enn dem selv. I så fall er det bedre å være ærlig om det enn å vase rundt i ørska, styrt av mekanismer og behov man nekter å vedkjenne seg.

Det er ikke umulig å forestille seg en kultur hvor vitenskap og religion lever side om side og utfyller hverandre - i midtøsten var det nærmest slik under vår europeiske mørketid. Senere har det gått verre, men det jeg tror altså ikke det er umulig. Problemet er at religionen er treg, så om vi skal la den forandre seg til å passe bedre inn i et samfunn hvor sekulære krefter råder, må vi være tålmodige. Og det hjelper ikke å kjempe mot den, da hardner den seg til og nekter å forandre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv synes jeg ikke det er så stor forskjell på religiøse og folk som påstår at de ikke er det.

Objektivt sett er det en kjempeforskjell. Religiøse hevder å være bærere av SANNHETEN - ingenting over og ingenting ved siden. Ikke-troende, i alle fall for min del, forholder seg til det man vet og det man kan vite. Vitenskap er ikke sannhet men det vi til enhver tid kan vite. At noen forholder seg til vitenskap som endelige sannheter er deres problem. Vitenskapen er ikke innrettet slik.

 

Religion er roten til alt vondt

Kanskje ikke alt, men mye - det skal være sikkert og visst.

Lenke til kommentar

Objektivt sett er det en kjempeforskjell. Religiøse hevder å være bærere av SANNHETEN - ingenting over og ingenting ved siden.

Ikke alle religiøse. Og det er bare religiøse drittsekker som søker å tvinge den på andre. De fleste holder det stort sett for seg selv. Religionen er da heller ikke alene om urokkelige dogmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

enig med de fleste her ;)

 

problemet med diskusjonen Gud finnes/finnes ikke er at vi som tror på vitenskapen kommer med mange gode grunner for evolusjon osv. men de som tror på en religion begynner å sno seg rundt med at Gud gjorde ditt og datt og det er ikke slik fordi Gud gjorde slik... osv...

 

det går ikke an å diskutere med kristne om troen deres, den er urokkelig. Derfor gidder jeg ikke lenger å ta en slik diskusjon, de kommer med så dårlige grunner for troen sin at jeg må le :p

 

Men noe som er skremmende er at når jeg gikk på barneskolen (3-5 år siden) hadde vi en lærer som hver time skulle snakke om kristendommen og fortelle oss om hvor fantastisk den var. Hadde ikke jeg vært så interessert i i naturfag og vitenskap hadde jeg nok sittet her og bedd til Gud :O Det er skremmende at vi nå ikke har kommet lengre!

Lenke til kommentar

Objektivt sett er det en kjempeforskjell. Religiøse hevder å være bærere av SANNHETEN - ingenting over og ingenting ved siden.

Ikke alle religiøse. Og det er bare religiøse drittsekker som søker å tvinge den på andre. De fleste holder det stort sett for seg selv. Religionen er da heller ikke alene om urokkelige dogmer.

Å vet ikke det... Det stiger som regel opp til overflaten hos alle kristne har jeg opplevd, bare du presser dem litt... De VET liksom at de er så mye bedre enn alle andre fordi de har jesus på parti liksom. Spesielt gjelder dette når du snur forkynningen deres og begynner å forklare dem evolusjon. Reaksjonene jeg har fått så langt er alt fra oppriktig forbauselse over at jeg kan tro de, som sitter på sannhet og moral sammen med jesus, skulle trengen en annen forklaring til rent sinne over frekkheten jeg har i å tro at jeg kan sette meg over deres sannhet og moral AS... Så jo, du har dette hos alle kristne, selv prester har jeg fått denne reaksjonen.

 

Og hvorfor trenger vi å tro på gud? Spørsmålet du heller bør stille deg er trenger du å tro på Zevs for å la være å stjele? Trenger du å tro på tor og odin for å la være å voldta? Trenger du å tro på manitou for å la være å drepe? Trenger du da å måtte tro på GUD AS for noe av dette? Nei, en gjør ikke det. Det jeg tror du tenker på Isbilen, er det åndelige biten, at noen trenger det. Det kan godt være, men en trenger da vel ikke å måtte tro på en gud for å ha et godt åndelig liv? En må faktisk ikke tro på vissvass for å ha det godt med seg selv. Og man slipper å tro i vitenskap, da det ikke basserer seg på blind tro.

 

Jeg har innfunnet meg med at vi ikke kan vite alt, jeg har innfunnet meg med at jeg en dag vil dø, jeg har til og med innfunnet meg med at det er nødvendig at jeg dør, det er en del av livet og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke trenger å tro på en gud for å være snill, grei, lovlydig og ha en god moral. Dette er "overtro" de religiøse lider av, man trenger ikke tro på en gud for å respondere på sine naturlige instinkter.

 

At norge blir mer og mer sekulært er hevet over enhver tvil. Snart er det bare folk i alderen 65+ som tror på gud, på ordentlig altså. Alt for mange gidder ikke ta noen stilling til det, de bare "er" kristne og blir båret inn to av de tre gangene de besøker en kirke... ved dåp og begravelse...

 

Religion har i alt for mange år hatt alt for stor og mektig innflytelse, det er vel først opp i disse dager noen har turt å stille kritiske spørsmål ved kirken AS i det hele tatt. Så det er på høy tid vi tar et oppgjør med dette. Både fordi gudetro ikke har noen legitimitet annet som en personlig greie og fordi det "automatisk" gir samme autoritet til en like grusom ideologi her i landet, nemlig islam. Det vi må få folk til å forstå er at vi ikke kan la oss styre av rene påstander i gamle bøker. Det hjelper ikke å pakke påstandene inn i to permer og kalle det hellig en gang, det er like fullt påstander for det og det er kjempe viktig at folk opplyses om det og ikke tror at de religiøse påstandene har noen legitimitet i det hele tatt! For det har de ikke. Vi behandler ikke andre påstander på samme måte som vi gjør med gude påstander, men vi burde det, for påstander er påstander. Og det er det på tide at folk for øynene opp for. Tro bør i høyeste grad være en privat sak og ikke presses på andre i det offentlige rom. Og dit er vi på vei, om enn langsomt, ser det ut til og det er bra!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når ikke lenger kongen og loven tvinger populasjonen til å tro, vil alle utnytte friheten til å velge selv. Fra et kristent teokrati som ved å opprettholde makten søker å tvinge befolkningen til å tro på en felles gud til et fritt samfunn. Noen vil alltid tro på religion, men alle de som ikke vil har fått muligheten til å la være. Akkurat som andelen kristne økte etter Sovietunionens fall. Det finnes en balanse som bare eksisterer i et fritt samfunn.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

For 24 år siden sa over halvparten at de trodde på Gud. Nå er tallet fire av ti. Fortsetter det i samme tempo så er Gud helt død i Norge om 100 år.

 

Ifølge Aftenposten: "I 1985 svarte 53 prosent «ja» på spørsmålet om de tror på Gud. Siden har gudstroen sunket i en jevn utforbakke til dagens 43 prosent.

 

Er det bare meg eller stemmer ikke tallene helt der? Men ja er egentlig ganske enig i at i så moderne land som Norge så har Guds troen begynt å svikte.

Lenke til kommentar

For 24 år siden sa over halvparten at de trodde på Gud. Nå er tallet fire av ti. Fortsetter det i samme tempo så er Gud helt død i Norge om 100 år.

 

Ifølge Aftenposten: "I 1985 svarte 53 prosent «ja» på spørsmålet om de tror på Gud. Siden har gudstroen sunket i en jevn utforbakke til dagens 43 prosent.

 

Er det bare meg eller stemmer ikke tallene helt der? Men ja er egentlig ganske enig i at i så moderne land som Norge så har Guds troen begynt å svikte.

Største delen av de som i dag er "kristne" setter sjeldent sine ben i en kirke. De gidder rett og slett ikke å sette seg inn i alternativene heller, så det blir de som blir "mainstream" kristne, uten å egentlig være det... Har møtt mange sånne som på spørsmål om de har hørt om evolusjon svarer at det vet de for lite om til at de "tror" på det og når de enten leser litt selv eller får dette forklart forsvinner troen på jesus totalt ut av vinduet.

 

Jeg tror mye ville vært gjort med en lov endring der de tullete lovene som sier at 50% av stortings representantene må være kristne, at kongen må være kristne også videre, det ville fått de fleste gjerde sitterne som i dag bare sitter der og koper mens de sløvt ser for seg jesus til å ramle ned og faktisk ta et standpunkt. Må de på toppen av det betale for å opprettholde kirkene tenker jeg pipen for en annen lyd også, for samme hvordan en snur og vender på det er det ikke riktig at aandre skal betale for et hus et fåtall skal be i, er det vel? Og kirkene tilhører folket, det er det ingen tvil om, så enten får de som vil ha kirkene å be i kjøpe dem selv, slik alle andre klubber må gjøre når de vil ha et klubbhus, eller så får vi rive de styggeste av kirkene, eventuel bygge de om til klubbhus for andre aktiviteter. Så får vi frede de fineste av dem og lage religions museum eller noe slikt. Dagens ordning er ikke forenelig med religions frihet ihvertfall, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar

Objektivt sett er det en kjempeforskjell. Religiøse hevder å være bærere av SANNHETEN - ingenting over og ingenting ved siden.

Ikke alle religiøse. Og det er bare religiøse drittsekker som søker å tvinge den på andre. De fleste holder det stort sett for seg selv. Religionen er da heller ikke alene om urokkelige dogmer.

Å vet ikke det... Det stiger som regel opp til overflaten hos alle kristne har jeg opplevd, bare du presser dem litt... De VET liksom at de er så mye bedre enn alle andre fordi de har jesus på parti liksom. Spesielt gjelder dette når du snur forkynningen deres og begynner å forklare dem evolusjon. Reaksjonene jeg har fått så langt er alt fra oppriktig forbauselse over at jeg kan tro de, som sitter på sannhet og moral sammen med jesus, skulle trengen en annen forklaring til rent sinne over frekkheten jeg har i å tro at jeg kan sette meg over deres sannhet og moral AS... Så jo, du har dette hos alle kristne, selv prester har jeg fått denne reaksjonen.

 

Og hvorfor trenger vi å tro på gud? Spørsmålet du heller bør stille deg er trenger du å tro på Zevs for å la være å stjele? Trenger du å tro på tor og odin for å la være å voldta? Trenger du å tro på manitou for å la være å drepe? Trenger du da å måtte tro på GUD AS for noe av dette? Nei, en gjør ikke det. Det jeg tror du tenker på Isbilen, er det åndelige biten, at noen trenger det. Det kan godt være, men en trenger da vel ikke å måtte tro på en gud for å ha et godt åndelig liv? En må faktisk ikke tro på vissvass for å ha det godt med seg selv. Og man slipper å tro i vitenskap, da det ikke basserer seg på blind tro.

 

Jeg har innfunnet meg med at vi ikke kan vite alt, jeg har innfunnet meg med at jeg en dag vil dø, jeg har til og med innfunnet meg med at det er nødvendig at jeg dør, det er en del av livet og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke trenger å tro på en gud for å være snill, grei, lovlydig og ha en god moral. Dette er "overtro" de religiøse lider av, man trenger ikke tro på en gud for å respondere på sine naturlige instinkter.

 

At norge blir mer og mer sekulært er hevet over enhver tvil. Snart er det bare folk i alderen 65+ som tror på gud, på ordentlig altså. Alt for mange gidder ikke ta noen stilling til det, de bare "er" kristne og blir båret inn to av de tre gangene de besøker en kirke... ved dåp og begravelse...

 

Religion har i alt for mange år hatt alt for stor og mektig innflytelse, det er vel først opp i disse dager noen har turt å stille kritiske spørsmål ved kirken AS i det hele tatt. Så det er på høy tid vi tar et oppgjør med dette. Både fordi gudetro ikke har noen legitimitet annet som en personlig greie og fordi det "automatisk" gir samme autoritet til en like grusom ideologi her i landet, nemlig islam. Det vi må få folk til å forstå er at vi ikke kan la oss styre av rene påstander i gamle bøker. Det hjelper ikke å pakke påstandene inn i to permer og kalle det hellig en gang, det er like fullt påstander for det og det er kjempe viktig at folk opplyses om det og ikke tror at de religiøse påstandene har noen legitimitet i det hele tatt! For det har de ikke. Vi behandler ikke andre påstander på samme måte som vi gjør med gude påstander, men vi burde det, for påstander er påstander. Og det er det på tide at folk for øynene opp for. Tro bør i høyeste grad være en privat sak og ikke presses på andre i det offentlige rom. Og dit er vi på vei, om enn langsomt, ser det ut til og det er bra!

At folk blir kjipe tilbake når du presser dem slik er det ingenting uvanlig med, alle har behov for å forsvare verdensbildet sitt. Det gjør dem ikke til drittsekker, forskjell på dette og uprovosert misjonsvirksomhet. Derfor bør man ikke tvinge dem inn i denne forsvarsposisjonen - det hjelper ikke, det gjør dem mer innesluttede og ekstreme.

 

Jeg har ikke sagt at alle må tro på gud. Å ikke stjele, drepe, etc. er sosiale normer man heller bruker religionen i etterkant for å forklare. Problemet er at når man gjør det, får handlingene en smak av mening som ikke uten videre lar seg erstatte. Før i tiden kunne folk relatere handlingene sine til religionen sin og være fornøyd med det. Nå har teppet på mange måter blitt dratt bort under dem, og de må erstatte dette referansepunktet med noe annet - på egen hånd. Det er det jeg er redd for at ikke alle er like godt i stand til. Vitenskap er ikke i stand til å fylle inn alle hullene, den er ingen direkte konkurrent til religionen. Og man slipper ikke å tro. Tro er mennesker avhengig av uansett - også når det kommer til sannheter. Viten er sann, begrunnet tro - sistnevnte er vår primær-relasjon til virkeligheten uansett hvor sant det man tror måtte være. Om vi skulle vite at noe er sant er det fortsatt ikke vi som gjør det sant. Virkeligheten er seg selv uansett om vi gjennomskuer den eller ikke.

 

Folk har aldri trengt gud til å holde orden på instinktene sine. De trenger ham til noe annet. Ekstremt få er fanatikere og lar seg styre fullt og helt av hellige skrifter, men man kan likevel bruke dem som et meningsfullt referansepunkt.

 

Det er riktig at det har bygget seg opp alt for mektige organisasjoner og kulturer rundt enkelte religioner gjennom tidens løp, men disse foreteelsene er fulle av ikke-religiøse aspekter også. Det er en utbredt misforståelse at det er kristendom og islam som først og fremst undertrykker. Nei, det er til syvende og sist mennesker som undertrykker, og undertrykkelse er fullt mulig uten relgion. Mennesket er viktigere enn religionen i ligningen. Poenget er at religion ikke automatisk medfører død og fordervelse. Det er nok av eksempler på at det går helt fint også.

 

Det jeg er redd for er at mange er for optimistiske på det sekulæres vegne. At noen klarer seg uten religion trenger ikke bety at alle gjør det, og i så fall bør vi ikke tvinge dem. Den moderne verden er full av tegn på at jeg har rett. Folk tilber avguder fra underholdningsindustrien til høyre og venstre, med kapitalismen som verdigrunnlag. Gudebildene er kommersielle og flyktige. Folk blir forvirra, desillusjonerte og nevrotiske. En god religion er et bedre alternativ til dette, og siden religioner faktisk også forandrer seg, burde vi legge til rette for dette. Ikke angripe, bare forsvare sin rett til religionsfrihet hvis man blir nødt. Det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig å bli venner.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt utrolig at 43%, altså nesten halvparten av alle nordmenn tror på gud.

 

Derfor tror jeg RWS har ganske rett, mange sier de tror på gud fordi de har hørt så mye om han eller de er bittelitt redd for å havne i helvete. Er ikke altfor mange som ikke har "syndet" endel for å si det sånn :)

 

Dersom man måtte forkaste evolusjon og andre vitenskapelige teorier som motsier kristendommen i denne spørreundersøkelsen tror jeg tallene ville sett ganske annerledes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...