Gå til innhold

Folkens, Gud er i ferd med dø ut i Norge


Anbefalte innlegg

At noen klarer seg uten religion trenger ikke bety at alle gjør det, og i så fall bør vi ikke tvinge dem. Den moderne verden er full av tegn på at jeg har rett. Folk tilber avguder fra underholdningsindustrien til høyre og venstre, med kapitalismen som verdigrunnlag. Gudebildene er kommersielle og flyktige. Folk blir forvirra, desillusjonerte og nevrotiske. En god religion er et bedre alternativ til dette, og siden religioner faktisk også forandrer seg, burde vi legge til rette for dette. Ikke angripe, bare forsvare sin rett til religionsfrihet hvis man blir nødt. Det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig å bli venner.

 

Min oppfattning er at de som trenger religion gjør dette fordi man har blitt opplært til det, som regel av foreldre eller andre tillitspersoner.

 

Folk klarer seg fint uten religion også, så dersom religion ikke hadde eksistert hadde folk funnet andre og kanskje bedre måter å leve livene sine på. Ett friere liv vil nå jeg si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder frihet kan det absolutt bli for mye av det gode. Religion ville aldri vært så enormt hvis det ikke dekket et grunnleggende behov. Det har alltid eksistert, og det er lite som tyder på at det kommer til å forandre seg med det første. Det er ikke noe "hvis religion ikke hadde eksistert", fordi religionen uungåelig har blitt til som en følge av menneskesinnet.

 

Religionsdefinisjonen jeg er mest glad i er denne (Clifford Geertz):

Religion is "(1) a system of symbols which acts to (2) establish powerful, pervasive, and long-lasting moods and motivations in men by (3) formulating conceptions of a general order of existence and (4) clothing these conceptions with such an aura of factuality that (5) the moods and motivations seem uniquely realistic" (Geertz 1966)[10].

Religioner trenger altså ikke å være institusjonaliserte og organiserte. De kan foregå i det skjulte i menneskesinnet, uten at den religiøse selv forstår at han er det. Problemet er når noen bruker folks religiøse tilbøyeligheter til å undertrykke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vi er blitt for smarte til å tru på nisser og troll.

Har vi nå det? Vi tror på vitenskapen som gir oss både en skapelse og en forklaring på vår eksistens, men hva om vi tar feil?

 

Hvor hadde vi vært hvis vi ikke stilte vår lit til vitenskapen? Prøv å lev en dag uten å bruke noe strøm feks...

 

Hva er konsekvensen ved å ta feil? Hvilken av de 1000000 gudene skal man satse på? Sjangsen for at du blir grillmat eller værre er like stor uansett hvem du vedder penga på.

 

Da er det bedre å slippe dogmene og leve livet slik man vil, fremfor å satse alt på ett kort med en ufattelig dårlig odds.

 

Selvom du gjetter riktig, så er du ikke automatisk i himlen heller, bare så det er sagt.

 

Biblen har utspilt sin rolle, først som svar på vår tilværelse, så som en moralsk guideline for deretter bli ett maktvåpen. Biblen er dog ikke helt ferdig, det er en helt ok eventyrbok.

Lenke til kommentar

Vi er blitt for smarte til å tru på nisser og troll.

Har vi nå det? Vi tror på vitenskapen som gir oss både en skapelse og en forklaring på vår eksistens, men hva om vi tar feil?

 

Hva så om det vi trur om vitenskapen idag er "somewhat" feil om 50 år? Det er jo slik det er lagt opp. Og det er det som er så fantastisk med det. Tar vi litt feil med vitenskapen så er det ingen som kommer og kapper fingrene av oss, eller noen som løper mot oss med bomber strappet rundt livet fordi vi sa noe feil.

 

Man har ikke blind tru på vitenskapen hvis man vet hva vitenskapen står for. Man setter seg heller ned og peker dit hvor vitenskapen peker hen ettersom det man peker på faktisk kan være ganske spennende og lærerikt.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg synes alle skal være skeptikere. Hvis det er noe som virker det minste feil, sett spørsmålstegn bak det igjen og igjen helt til et konkret, logisk svar er funnet. Hvis noen påstår noe overnaturlig kun er sannhet, gjør det samme, og aldri gi opp!

 

De fleste kristne tar det som fakta fordi familien er kristen, og fordi de ble lært at det var sannhet da de var små. Tragisk.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det det gjør, hvordan kan du ellers forklare alle de religioner som er glemt? Du må huske at det er akkurat like stor sjans for at en av disse gudene er den riktige.

 

Jeg vil tippe at kristendommen er størst nå, fordi det er den absolutt letteste religionen å tilhøre, du trenger ikke føye deg til en dritt. Alt du trenger å gjøre er å tro...

Lenke til kommentar

Det er akkurat det det gjør, hvordan kan du ellers forklare alle de religioner som er glemt? Du må huske at det er akkurat like stor sjans for at en av disse gudene er den riktige.

Kanskje alle de religionene ikke holdt fordi de bare var menneskeverk? Hvis kristendommen virkelig er av Gud vil den være umulig å stoppe.

Hvorfor likestille alle "gudene"? Så hvis jeg finner på en Gud nå, så er det like stor sjanse for at den er riktig som Bibelens Gud da?

Lenke til kommentar
Kanskje alle de religionene ikke holdt fordi de bare var menneskeverk? Hvis kristendommen virkelig er av Gud vil den være umulig å stoppe.

Hvorfor likestille alle "gudene"? Så hvis jeg finner på en Gud nå, så er det like stor sjanse for at den er riktig som Bibelens Gud da?

 

Biblen er menneskeskapt, eller mener du at gud har skrevet den?

 

Kristendommen overlever fordi den er basert på påstander som "ikke kan motbevises" Feks stoler ikke de kristen ordrett på fortellingene i GT, fordi det kan motbevises at hele jorda har stått under vann og at den ikke er 6000 år gammel. På samme måte som Tor ikke lager torden, det kan motbevises. Folk har en trang til å tro på alt mulig rart, feks snåsamannen, mirakler osv osv. Mange liker å tro at livet ikke bare varer i 80 år og så er det ikke mer, og da er det jo kjekt å ha håp om at det er noe mer etter døden og at livet har en høyere mening.

 

Jeg kan også skape en gud og en skapelseshistorie som du ikke klarer å motbevise, men det gjør den ikke riktig før JEG klarer å bevise det. Har du noen beviser for at gud finnnes? Værsågod, legg det frem :)

Lenke til kommentar

Men Guds eksistens avhenger ikke av om vi tror på ham eller ikke. :thumbup:

Nei, og det er vi faktisk alle sammen like glade for!

Vi ønsker ikke at "han" skal forsvinne om "han" eksisterer.

Vi ønsker bare ikke at hjernevaskede fjols skal fortelle oss hvordan vi skal leve mot vår vilje, spesielt med tanke på at denne levestilen er basert på bribing.

Gå til kirken hvis ikke blir "han" furten, hør på presten for han er frelst (yeah, right? frelst av pedobear?) hvis ikke føler "han" ikke seg respektert, og be til han med hendene klappet sammen om du ønsker noe, dette har "han" ikke spesifisert hvorfor, sånn er det bare selv om det ikke står noe om dette i "hans" allmektige bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har du noen beviser for at gud finnnes? Værsågod, legg det frem :)

Ikke noen som er gode nok for deg, vi har vel diskutert det før. Og dere ateister finner jo alltid en bortforklaring, så jeg har nesten gitt opp å debattere ateister.

 

Hvis du oppriktig søker etter beviser for Gud og har et åpent sinn tror jeg du kan finne mere enn nok. Men hvis utgangspunktet ditt er at det bare er overtro og tull, så finnes det alltid en bortforklaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du oppriktig søker etter beviser for Gud og har et åpent sinn tror jeg du kan finne mere enn nok. Men hvis utgangspunktet ditt er at det bare er overtro og tull, så finnes det alltid en bortforklaringer.

Her er jeg helt enig med deg!

Håper bare du leser hva du selv skriver.

For jeg mener så klart at hvis du oppriktig søker etter bevis for at Jorden er i midten av solsystemet og har et åpent sinn, vil du kunne finne bevis i fleng for dette òg.

Endret av Dark Fire
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Har du noen beviser for at gud finnnes? Værsågod, legg det frem :)

Ikke noen som er gode nok for deg, vi har vel diskutert det før. Og dere ateister finner jo alltid en bortforklaring, så jeg har nesten gitt opp å debattere ateister.

 

Hvis du oppriktig søker etter beviser for Gud og har et åpent sinn tror jeg du kan finne mere enn nok. Men hvis utgangspunktet ditt er at det bare er overtro og tull, så finnes det alltid en bortforklaringer.

 

Hvordan kan man søke etter en gud med ett åpent sinn når man har blitt opplært til å tro på en spesifikk gud, i ditt tilfelle den kristne? Jeg vil nok heller si at man må aktivt søke etter halmstrå for å tilpasse ville historier til å passe med sin overbevisning....

 

Hvorfor tror du "vi ateister" alltid har en "bortforklaring"? Vi liker bare å ha bevis for de påstander folk måtte komme med, det er derfor du sliter med å argumentere logisk for din gud ovenfor en ateist.

 

Hvem er det som står for bortforklaringene her? Hver gang du gjør noe slemt mot noen andre skylder du på djevelen... Jeg skylder på meg selv jeg.

 

Hvis du måtte velge, hvem ville du bedt om tilgivelse? Den du har gjort noe vondt mot eller gud? Valget du må ta er gud, ellers kommer du ikke til himlen, egoisme i sin reneste form

Lenke til kommentar

Jeg er åpen for alt! Finn konkrete bevis for at Gud finnes, og jeg skal prøve og motbevise deg. Ingen bortforklaringer, ingen unnskyldninger - konkrete bevis.

 

Hit me!

 

Unnskyld meg, men finn konkrete bevis for at din bevissthet eksisterer...

Det mest fundamentale for oss, mere fundamentalt enn alt annet, som det kjente filosofiske utsagnet lyder "jeg tenker, derfor er jeg", cogito ergo sum, hvor "jeg tenker" jo handler om ens bevissthet: jeg opplever å tenke.

Alikevel finner du ingen konkrete bevis for at vår bevissthet eksisterer, bortsett fra det åpenbare osv, men ingen vitenskapelige in-space-and-time--position-related kordinater e.l..

Å kreve absolutt bevis for hver enkelte idè er ikke bare absurd og avvisende, men nesten ulogisk/hyklerisk når du f.eks bruker språk til å kommunisere (og to exchange ideas) uten at du har noe konkret bevis for hva språk egentlig er..

Det nærmeste du kan komme er vel noe ala hvordan neuronene dine fyrer av i et spesifikt mønster når språk blir fyrt av, men det forteller oss ikke like mye som vi skulle ønske det gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker meg det blir en gledens dag når religion forsvinner, men tviler på at det skjer, alltid noen der ute som trenger noe å tru på " Scientology " er et godt eksempel.

 

Det er også de som sier når religion forsvinner, forsvinner moralen til folk men det tviler jeg sterkt på folk er de samme med eller uten religion .

 

mvh lineplx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...