Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 15åring burde få bestemme såpass selv, vis han er moden nok. Vis du sitter oppe hele natta og gamer og ikke kommer deg på skolen pga dette så skjønner jeg vis foreldrene dine har regler. Likevel synes jeg at 15åring bør få lov til å være oppe litt sent også i uke dagene vis du klarer å regulere det til en vis grad. Vis du stort sett klarer å få gjort unna skole arbeidet, komme deg på skolen i tide osv. så burde det egentlig være greit at du i blandt f.eks kommer hjem fra dama i 12 tiden og ikke får lagt deg før ett.

 

I helgene burde man selv få bestemme hvor sent man vil legge seg, men synes foreldrene dine skal få lov til å vekke deg vis du sover til 3-4 neste morgen. Det er så klart lurt å ikke forandre døgnrytme helt i helga for du vil da slite med å komme inn i en god rytme igjen når skolen starter.

 

Edit: så har vi også det engelske utrykket "One hour's sleep before midnight is worth two after." :p

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og har det ganske fritt, men har av erfaring lært meg at det er best å legge seg kl. 23 (når jeg står opp ca kl. 7). Holder den rytmen ganske stramt i ukedagene (uten at mine foreldre blander seg inn), mens jeg gjerne havner mellom 2 og 3 i helgene. Forsover meg alltid og er så godt som aldri trøtt på skolen. Bør også nevnes at jeg av og til blir lenger oppe i ukedagene også, men så lenge døgnrytmen jeg følger er såpass godt innprentet som den er, blir ikke det noe problem.

Dette er dog helt fritt og noe jeg har valgt selv.

Lenke til kommentar

Det finnes vel egentlig ikke noen fasit her. Det er store variasjoner, noen 15-åringer er modne nok til å bestemme selv, men de fleste er ikke det. Selvom man klarer å stå opp til skolen om man legger seg 02.00 er man ikke opplagt nok på skolen og, om dette blir en vane, resultater på prøver vil vise dette.

Personelig synes jeg det er helt fjernt å legge seg senere enn klokken 23.00 i uken, når jeg står opp klokken 07.00.

Lenke til kommentar

Hvis du skal være oppe for å være oppe.. Da er det liten vits, hvis du har tenkt noe spesielt den tiden du er oppe ekstra så greit nok - det blir lettere en uvane med at det blir senere og senere hvis du først skal være oppe for å være oppe.

 

Dette er noe jeg har erfart selv med mange år prøving, og det viser seg faktisk at foreldrene mine hadde rett i ettertid om at en passelig bra døgnrytme i kroppen er det du får mest igjen for utover uken.

 

Men smak og behag.

Lenke til kommentar
Gjest Kristin

Et normalt menneske trenger minst 7 timer søvn for å fungere nokså bra i en hverdag i et skolesamfunn. I en alder av 15 er det mye som foregår i kroppen, noe som gjør vedkommende rastløs, men også mer avhengig av gode søvnrytmer. De fleste skoler i den alderen (ungdomskole) begynner rundt 8.30/9.00 tiden, ergo man må opp ganske tidlig for å rekke skolen. Om man bor omtrent 30 minutter fra skolen og man skal rekke morgenritualer slik som påkledning, oppfriskning eventuell sminke og hår, samt frokost og pakking av ryggsekk, kanskje til og med gå ut til bussen som kanskje vil ta en 5 minutter, regner man kanskje med at det vil gå en time eller én time og 30 minutter. For å rekke skolen som da begynner kl 09.00, men som bussene kommer til kl 08.55 trenger man da å sti opp omtrent kl. 07.20 om man bare bruker én time på å gjøre seg klar. Av den grunn, for å få tilstrekkelig med søvn for at skoledagen ikke skal bli for tung og unyttig bør man legge seg kl 23.00. MEN dette er igjen kjipt i en alder av 15. Legge seg tidlig, gå glipp av all morro. Kanskje la vedkomede styre litt selv under en viss kontroll?!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Du får kose deg nå mens du går på ungdomsskolen, jeg går 2. året på VGS nå, og må opp 05:45 hver morgen... om du da skal få tilstrekkelig søvn MÅ du legge deg så tidlig at slike regler ikke blir noe problem å holde uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når enn legger deg er ikke så viktig, bare man får 7-8 timer søvn hver natt gjennomsnittlig. Disse 7-8 timene er veldig viktig så lenge man ikke er ferdig utvokst, noe en 15 åring ikke er. Har lest att for lite søvn under oppveksten fører til at hjernen blir dårligere utviklet en om man får disse timene med søvn.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...