Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

Jeg tror du har misforstått noe særdeles essensiellt, dette er en normativ debatt der du påstår at fordelene ved skattelistene overkjører de negative problemene rundt det. Du argumenterer for at de BURDE være offentlige. Så det å si at staten deler ut privat informasjon ikke har noe med skattelistene er jo fjernt.

 

det er ikke fjernt nei nettopp fordi det er ingen privat informasjon i skattelistene. derfor gir ikke staten ut noe privat info via skattelistene. men de gjør andre ting som er mye mer privat krenkene

 

At folk er misfornøyd med statens arbeid er ikke noe nytt, og det er da helt på jordet å si at jeg burde være sint på staten og ikke skattelistene. Da det er staten som faktisk legger ut skattelistene. Så hvorfor skulle jeg ikke være "sint" på skattelistene?

 

regner med det var det du mente... nettopp fordi staten leverer ingen privat info via skattelister.. hva du tjener og betaler i skatt er ingen privat informasjon. navnet ditt og adressen din er ingen privat informasjon.. disse tingene kjan man lett finne utav via mange andre plasser på nettet så da sier du at 10-20 nettsider som ikke er staten bryter loven. men nei de gjør nemlig ikke det og det gjør ikke staten heller ved skattelistene

 

Du kan gjerne argumentere med at "might makes right", men i komparativ politikk er det ærlig talt noe som ikke er så veldig interessant å diskutere, da foretrekker jeg normativ debatt ellers takk.

ja da skulle du aldri komt deg innom denne tråden fordi her blir det komparativt enten man vil eller ei.. nettopp fordi man bruker det til å få hverandre til å forstå bedre. få satt ting i riktig lys...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du har misforstått noe særdeles essensiellt, dette er en normativ debatt der du påstår at fordelene ved skattelistene overkjører de negative problemene rundt det. Du argumenterer for at de BURDE være offentlige. Så det å si at staten deler ut privat informasjon ikke har noe med skattelistene er jo fjernt.

 

det er ikke fjernt nei nettopp fordi det er ingen privat informasjon i skattelistene. derfor gir ikke staten ut noe privat info via skattelistene. men de gjør andre ting som er mye mer privat krenkene

 

Vel, beklager, hvis du ikke klarer å akseptere at lønn er en privatsak, så er dette fånyttes.

At folk er misfornøyd med statens arbeid er ikke noe nytt, og det er da helt på jordet å si at jeg burde være sint på staten og ikke skattelistene. Da det er staten som faktisk legger ut skattelistene. Så hvorfor skulle jeg ikke være "sint" på skattelistene?

 

regner med det var det du mente... nettopp fordi staten leverer ingen privat info via skattelister.. hva du tjener og betaler i skatt er ingen privat informasjon. navnet ditt og adressen din er ingen privat informasjon.. disse tingene kjan man lett finne utav via mange andre plasser på nettet så da sier du at 10-20 nettsider som ikke er staten bryter loven. men nei de gjør nemlig ikke det og det gjør ikke staten heller ved skattelistene

 

Hvorfor i all verden skulle det være det jeg mener? Hvorfor i all verden skal jeg være sint på skattelistene? Jeg er "sint" på staten som misbruker sin posisjon. Hva du tjener og hva du betaler i skatt er privat informasjon. Som påpekt tidligere, at du finner ut hva en stilling "sånn ca. ligger på" betyr ikke at du har et snev av innsikt i hva en persons inntekter og formue ligger på. Det er lister som er satt sammen av folk som frivillig deler informasjon, det er ikke skattelistene.

 

Du kan gjerne argumentere med at "might makes right", men i komparativ politikk er det ærlig talt noe som ikke er så veldig interessant å diskutere, da foretrekker jeg normativ debatt ellers takk.

ja da skulle du aldri komt deg innom denne tråden fordi her blir det komparativt enten man vil eller ei.. nettopp fordi man bruker det til å få hverandre til å forstå bedre. få satt ting i riktig lys...

 

Igjen en særdeles dårlig setning som gir lite mening, dette ER komparativt. Men når ditt synspunkt domineres av "might makes right" er det ikke særlig opplysende eller fornuftig å diskutere.

Lenke til kommentar

Vel, beklager, hvis du ikke klarer å akseptere at lønn er en privatsak, så er dette fånyttes.¨

Det er nok bare du som tar det litt for personlig...hvis lønn er en privat sak så skal ikke mininntekt.no eller jobbfeber.no eller simplyhired.com eller hoovers.com eksistere i det hele tatt fordi det er krenkelse på privat livet. men nei det er nemlig ikke det nettopp fordi lønnen ikke er privat.

 

privat er det som kun er din sak.. dvs: hva du ser på tv, hvem du ringer, hva du gjør på soverrommet etc etc det er privat mens lønn er noe helt annet da millioner av mennesker har samme jobb som du og tjener likt og dette går i kretser til venner og venner av venner av venner av venner, det fortsetter evig... og da vet alle det, alle vet hvor mya man tjener innen det yrket med eller uten erfaring. alle vet hvor mange prosent skatt man skal trekke for den og den situasjonen/tabellen/tariffen

 

Det er ingen hemmelighet... hva du gjorde i går på soverommet er en hemmelighet for sammfunnet men alle i sammfunnet vet hvilken jobb som betaler hva og hvor mange % skatt man trekker.

Derfor er det ikke privat.

eneste skattelistene gjør er å vise at folk betaler riktig med skatt og staten gjør riktig.. det har ingenting med deg som person å gjøre

hadde det vært roboter som hadde jobbet for menneskeheten og menneskene bare slapt av så hadde vi sett robot navn der.. navnene er ganske urelevante men de hjelper til at folk ikke begynner å snylter og slike ting.

 

Her er det virkelig du som sliter med å godta/innse sannheten...

 

Som påpekt tidligere, at du finner ut hva en stilling "sånn ca. ligger

på" betyr ikke at du har et snev av innsikt i hva en persons inntekter

og formue ligger på. Det er lister som er satt sammen av folk som

frivillig deler informasjon, det er ikke skattelistene.

det er her du tar feil unge mann. de listene som er oppført via jobbfeber.no og mininntekt.no kommer fra firmaene, ikke fra folk som har jobbet og skrevet mail eller noe sånt. men firmaene utdeler hva bunnlønn til topplønn er for noe og jo det betyr veldig masse. for de som har bittelitt innsikt i det så betyr det veldig masse og man kan fint finne utav ossen du lever utav det, det er bare å se på huset ditt, bilen din, hva du gjør ute og hvor ofte og hvor du reiser på ferie og lignende så kan man fint regne ut alt sammen. det er ikke noe problem

 

Hvorfor i all verden skulle det være det jeg mener? Hvorfor i all verden

skal jeg være sint på skattelistene? Jeg er "sint" på staten som

misbruker sin posisjon.

ok men det er helt greit å være sur på staten. ingen problem. det er jeg og, og det er noe så sinnsykt au men de misbruker ikke sin makt/posisjon eller bryter privatlivet med skattelistene. det har jeg forklart til deg så mange ganger nå og du kan lese ovenfor som  du trolig har gjort.

 

Igjen en særdeles dårlig setning som gir lite mening, dette ER

komparativt. Men når ditt synspunkt domineres av "might makes right" er

det ikke særlig opplysende eller fornuftig å diskutere.

lurer på om du vet hva komparativt betyr.. det betyr å sammenligne, noe vi har gjort mye i denne tråden og det jeg sier er at her sammenligner vi med forskjellige ting for å få folk til å forstå og kanskje få satt saken i nytt lys for visse personer.

 

enten så skulle ikke tro du var norsk (no offense) men dæven så uforståelig som du klarer å være eller så er du bare kverulant fordi du ikke har bedre å komme med<br>

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Vel, beklager, hvis du ikke klarer å akseptere at lønn er en privatsak, så er dette fånyttes.
¨

Det er nok bare du som tar det litt for personlig...hvis lønn er en privat sak så skal ikke mininntekt.no eller jobbfeber.no eller simplyhired.com eller hoovers.com eksistere i det hele tatt fordi det er krenkelse på privat livet. men nei det er nemlig ikke det nettopp fordi lønnen ikke er privat.

 

privat er det som kun er din sak.. dvs: hva du ser på tv, hvem du ringer, hva du gjør på soverrommet etc etc det er privat mens lønn er noe helt annet da millioner av mennesker har samme jobb som du og tjener likt og dette går i kretser til venner og venner av venner av venner av venner, det fortsetter evig... og da vet alle det, alle vet hvor mya man tjener innen det yrket med eller uten erfaring. alle vet hvor mange prosent skatt man skal trekke for den og den situasjonen/tabellen/tariffen

 

Det er ingen hemmelighet... hva du gjorde i går på soverommet er en hemmelighet for sammfunnet men alle i sammfunnet vet hvilken jobb som betaler hva og hvor mange % skatt man trekker.

Derfor er det ikke privat.

eneste skattelistene gjør er å vise at folk betaler riktig med skatt og staten gjør riktig.. det har ingenting med deg som person å gjøre

hadde det vært roboter som hadde jobbet for menneskeheten og menneskene bare slapt av så hadde vi sett robot navn der.. navnene er ganske urelevante men de hjelper til at folk ikke begynner å snylter og slike ting.

 

Her er det virkelig du som sliter med å godta/innse sannheten...

 

Lønn er en privat sak, å påstå noe annet er tullete, det er faktisk langt mer privat enn hva man ser på tv. Når det gjelder hva folk tjener varierer det også innen de ulike stillingene (og ihvertfall burde etter arbeidet) og ulike personer har ulike avtaler. Ja, det er mye tariff og common knowledge inntekter, det tar ikke høyde for hverken overtid, deltidsjobbing, spesialforhandlede avtaler eller flere jobber. Selv om folk vet at man ofte puler i misjonærstilling, betyr det ikke at staten skal informere folket om det.

 

Det er en privat sak, det er mellom deg og arbeidsgiveren din og at du skatter riktig er mellom deg, arbeidsgiver og staten. Vilkårlige mennesker har ingenting med det å gjøre.

 

Som påpekt tidligere, at du finner ut hva en stilling "sånn ca. ligger

på" betyr ikke at du har et snev av innsikt i hva en persons inntekter

og formue ligger på. Det er lister som er satt sammen av folk som

frivillig deler informasjon, det er ikke skattelistene.

 

det er her du tar feil unge mann. de listene som er oppført via jobbfeber.no og mininntekt.no kommer fra firmaene, ikke fra folk som har jobbet og skrevet mail eller noe sånt. men firmaene utdeler hva bunnlønn til topplønn er for noe og jo det betyr veldig masse. for de som har bittelitt innsikt i det så betyr det veldig masse og man kan fint finne utav ossen du lever utav det, det er bare å se på huset ditt, bilen din, hva du gjør ute og hvor ofte og hvor du reiser på ferie og lignende så kan man fint regne ut alt sammen. det er ikke noe problem

 

La meg sitere hva jobbfeber sier om seg selv:

 

Jobbfebers informasjon om yrker og utdanning skrives journalister, manusforfattere og andre, og informasjonen innhentes fra bl.a. personer som har disse yrkene, fra utdanningsinstitusjoner, fagorganisasjoner og offentlige etater.

 

Det er med andre ord ikke bedriftene som legger ut informasjon, men organisasjoner og enkeltpersoner som frivillig gir informasjon.

 

Hvorfor i all verden skulle det være det jeg mener? Hvorfor i all verden

skal jeg være sint på skattelistene? Jeg er "sint" på staten som

misbruker sin posisjon.

ok men det er helt greit å være sur på staten. ingen problem. det er jeg og, og det er noe så sinnsykt au men de misbruker ikke sin makt/posisjon eller bryter privatlivet med skattelistene. det har jeg forklart til deg så mange ganger nå og du kan lese ovenfor som  du trolig har gjort.

 

Det er nettopp det de gjør, at du ikke har noe imot det betyr ikke at det ikke krenker privatlivet til mennesker.

 

Igjen en særdeles dårlig setning som gir lite mening, dette ER

komparativt. Men når ditt synspunkt domineres av "might makes right" er

det ikke særlig opplysende eller fornuftig å diskutere.

lurer på om du vet hva komparativt betyr.. det betyr å sammenligne, noe vi har gjort mye i denne tråden og det jeg sier er at her sammenligner vi med forskjellige ting for å få folk til å forstå og kanskje få satt saken i nytt lys for visse personer.

 

enten så skulle ikke tro du var norsk (no offense) men dæven så uforståelig som du klarer å være eller så er du bare kverulant fordi du ikke har bedre å komme med<br>

 

Lurer på om du klarer i det hele tatt å formulere noe fornuftig? Diskusjonen er komparativ, men når du argumenterer for at makt gjør rett, er det ytterst meningsløst å diskutere. Her sammenligner vi fordeler og ulemper med skattelistene. Hva som er og BURDE være. Når du da sier at "makt gjør rett" så blir all diskusjon moot.

 

Forøvrig bør du nok gå stille i gangene når det gjelder norskkunnskaper.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Det er med andre ord ikke bedriftene som legger ut informasjon, men organisasjoner og enkeltpersoner som frivillig gir informasjon.

 

du er ikke sann...

 

hvis du ikke klarer å forstå enkel norsk så skjønner vi alle her hvorfor du enkelt ikke kan forstå at lønn ikke er privat.

 

Jobbfebers informasjon om yrker og utdanning skrives journalister, manusforfattere og andre, og informasjonen innhentes fra bl.a. personer som har disse yrkene, fra utdanningsinstitusjoner, fagorganisasjoner og offentlige etater.

 

OFFENTLIGE ETATER og FAGORGANISASJONER

det betyr enkelt og greit bedrifter og staten... LO for eksempel og staten

 

 

her ser vi hvorfor du ikke klarer å forstå ting.. det nytter ikke å diskutere med deg.. så enten for andre ta seg av den delen eller så får det la være for jeg gidder ikke å forklare til en peanut hva ting er for noe (no offense)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Det er med andre ord ikke bedriftene som legger ut informasjon, men organisasjoner og enkeltpersoner som frivillig gir informasjon.

 

du er ikke sann...

 

hvis du ikke klarer å forstå enkel norsk så skjønner vi alle her hvorfor du enkelt ikke kan forstå at lønn ikke er privat.

 

Jobbfebers informasjon om yrker og utdanning skrives journalister, manusforfattere og andre, og informasjonen innhentes fra bl.a. personer som har disse yrkene, fra utdanningsinstitusjoner, fagorganisasjoner og offentlige etater.

 

OFFENTLIGE ETATER og FAGORGANISASJONER

det betyr enkelt og greit bedrifter og staten... LO for eksempel og staten

 

Du vet altså ikke forskjellen på fagorganisasjoner, offentlige etater og bedrifter. Det er jo greit det, men da bør du også være ganske stille i den debatten. Det er lov å være uten kunnskap om et emne, men da bør man også forholde seg deretter.

Lenke til kommentar

http://nn.wikipedia.org/wiki/Fagorganisasjon

LO for eksempel

 

http://www.google.no/search?num=100&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENNO357&q=offentlige+etater&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

første link:

http://app.norge.no/andrelenker/virksomhet.asp

STAT OG KOMMUNE

 

http://www.norge-nepal.no/utdanningsinstitusjoner.html

skoler og bedrifter (privat skole er en bedrift)

 

HVEM ER DET SOM IKKE VET HVA DE FORSKJELLIGE ER FOR NOE SIER DU??????

ja vi alle vet det er du. spesielt nå

Lenke til kommentar

http://no.thefreedic...y.com/privatliv

 

privatlivsubst. n privatliv () [pɾɪˈʋɑːtliːʋ] liv utenfor yrke og offentlighet

 

LØNN TILHØRER YRKE

 

så ja hvem er det som ikke hvet forskjell ja..

 

hvem er det som ikke klarer å få inn i ei trang nøtt at lønn ikke er privat

 

http://www.dagbladet.../05/478809.html

Den rødgrønne regjeringen har uttalt at de ønsker å åpne skattelistene for mer innsyn igjen. Regjeringen hevder imidlertid foreløpig at det er usikkert om dette vil bli gjennomført, blant annet fordi ESA, overvåkningsorganet for EØS, for tida vurdere om opplysningene skal regnes som å tilhøre privatlivets fred.

 

De skal vurdere det. dermed betyr det enkelt og greit at så lenge de ikke har endra på det enda så tilhører lønnen ikke privatlivet

ja den er fra 2006 men det har ikke blitt gjort endringer hos ESA eller EØS enda per i dag

 

hvor mange flere beviser vil dere ha?

 

hvem er det som er trang i nøtta og ikke forstår ja? hmm det er faen ikke meg iallefall

 

 

Edit: hva du bruker pengene på tilhører privatlivet men lønna i seg selv tilhører yrket

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvem er det som er trang i nøtta og ikke forstår ja? hmm det er faen ikke meg iallefall

 

Artikkel 8 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon

Også Den europeiske menneskerettighetskonvensjon er inkorporert i norsk rett ved menneskerettsloven. Konvensjonens artikkel 8 slår fast at

 

  1. Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.
  2. Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Kjernen i artikkel 8 er å beskytte individet mot vilkårlige inngrep fra offentlige myndigheters side, og motsvares av prinsippet om at inngrep i individets privatliv m.v. må ha hjemmel i lov (legalitetsprinsippet). Bestemmelsen verner om den enkeltes rett til hemmelighold av personlige opplysninger, så vel som beskyttelse mot handlinger som truer individets fysiske integritet. Kroppen konstituerer den viktigste grensen mellom individet og omverdenen, og er derfor blant de mest beskyttelsesverdige goder. Personlige opplysninger tilhører også den private sfære som individet har sterke beskyttelsesverdige interesser knyttet til.

 

 

Artikkel 17 i FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter

Artikkel 17 i konvensjonen om sivile og politiske rettigheter fastslår at:

 

  1. Ingen må utsettes for vilkårlige eller ulovlige inngrep i privat- eller familieliv, hjem eller korrespondanse, eller ulovlige inngrep på ære eller omdømme.
  2. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slike inngrep eller angrep

Også denne bestemmelsen er inkorporert i norsk rett ved menneskerettsloven.

 

Begge de nevnte bestemmelsene bygger på Verdenserklæringen om menneskerettigheter av 1948 artikkel 12. De har blitt tolket dithen at de rommer ganske omfattende personverngarantier i forbindelse med databehandling av personopplysninger. FNs menneskerettighetskomité har uttalt at artikkel 17 krever at behandling av personopplysninger både innen offentlig og privat virksomhet underlegges rettslig regulering i tråd med grunnleggende prinsipper om personopplysningsvern. 1 Den europeiske menneskerettighetsdomstolen legger en lignende oppfatning til grunn ved tolkningen av Den europeiske menneskerettighetskonvensjon artikkel 8. Domstolen har slått fast at når offentlige myndigheter behandler opplysninger om den enkelte uten deres samtykke eller kunnskap, er dette i utgangspunktet å betrakte som et inngrep i deres rett til respekt for sitt privatliv. Inngrepet må derfor kunne rettferdiggjøres i henhold til artikkel 8 andre ledd. Dette innebærer i praksis at databehandlingen må lovreguleres i overensstemmelse med grunnleggende prinsipper om personopplysningsvern. 2 Det vises respekt for individets privatliv når lovgivningen regulerer adgangen til å benytte personopplysninger til ulike formål.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

her quoter du opp lover om privatlivet ja og det er fint det men:

 

LØNN TILHØRER IKKE PRIVATLIV

 

HVA DU BRUKER LØNNA PÅ TILHØRER PRIVATLIVET

 

er dette så vanvittig vanskelig å forstå??? du fikk det skrevet fra en av norges største aviser som henviser direkte til ESA og EØS

 

 

alt du har quota har kun med hva du bruker lønna på å gjøre (i dette tilfellet)

 

det finnes ikke et eneste ord som er innom hva man tjener, altså lønna (i dette tilfelle)

 

Det er som å diskutere med en barnehage

Lenke til kommentar

http://nn.wikipedia.org/wiki/Fagorganisasjon

LO for eksempel

 

http://www.google.no/search?num=100&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENNO357&q=offentlige+etater&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

første link:

http://app.norge.no/andrelenker/virksomhet.asp

STAT OG KOMMUNE

 

http://www.norge-nepal.no/utdanningsinstitusjoner.html

skoler og bedrifter (privat skole er en bedrift)

 

HVEM ER DET SOM IKKE VET HVA DE FORSKJELLIGE ER FOR NOE SIER DU??????

ja vi alle vet det er du. spesielt nå

 

LO er en sammenslutning av arbeidere og står på ingen måte på bedriftenes side.

Du er klar over universitetene i Norge er OFFENTLIGE universitet?

Hva var poenget med å linke til eksempler på offentlige etater?

 

Så det bunner ut i at du ikke klarer å skille mellom det offentlige og det private.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://no.thefreedic...y.com/privatliv

 

privatlivsubst. n privatliv () [pɾɪˈʋɑːtliːʋ] liv utenfor yrke og offentlighet

 

LØNN TILHØRER YRKE

 

så ja hvem er det som ikke hvet forskjell ja..

 

hvem er det som ikke klarer å få inn i ei trang nøtt at lønn ikke er privat

 

http://www.dagbladet.../05/478809.html

Den rødgrønne regjeringen har uttalt at de ønsker å åpne skattelistene for mer innsyn igjen. Regjeringen hevder imidlertid foreløpig at det er usikkert om dette vil bli gjennomført, blant annet fordi ESA, overvåkningsorganet for EØS, for tida vurdere om opplysningene skal regnes som å tilhøre privatlivets fred.

 

De skal vurdere det. dermed betyr det enkelt og greit at så lenge de ikke har endra på det enda så tilhører lønnen ikke privatlivet

ja den er fra 2006 men det har ikke blitt gjort endringer hos ESA eller EØS enda per i dag

 

hvor mange flere beviser vil dere ha?

 

hvem er det som er trang i nøtta og ikke forstår ja? hmm det er faen ikke meg iallefall

 

 

Edit: hva du bruker pengene på tilhører privatlivet men lønna i seg selv tilhører yrket

 

 

Når de skal begynne å vurdere om homofili eksisterer i Iran, så kan du jo selvfølgelig også slå på tromma og si at det ikke eksiterer ved å linke til offentlige definisjoner. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig. Statens rolle i dagens samfunn bryter sterkt inn i privatlivet, men ved å definere det som ikke-privat så legitimerer de innblandningen.

Lenke til kommentar

hadde staten brudt noen som helst lover eller noe som helst så kan jeg garantere dere at det hadde blitt storbråk

 

at dere ikke klarer å godta og innse dette etter dere har fått bevis sier veldig mye om dere

 

kos dere i barnehagen. jeg har fått nok. jeg har bevist for dere alle at skattelister ikke er farlige, hva dere tror og mener betyr svada for alle oss andre. fakta betyr noe for oss og sannheten og den har jeg lagt fram her.

 

im out. let the children play alone in their own believes

 

and no offense men dere oppfører dere slik

Lenke til kommentar
Ifølge hvilken definisjon?

ifølge norsk ordbok som jeg la link til og siterte til..

 

 

Eneste faktumet er at du konstant ignorerer hva definisjonen på hva privatliv er, kos deg med den uvitenheten du besitter på da..

hahahahahaha ja for du vet hva definasjon er for noe.. har du hørt om norsk ordbok? noe jeg linket til og quotet til tidligere

viser bare hvor mye du benekter sannheten.. vise virkelig hvor du står henne

 

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=definere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

definere~e're v2 (lat. 'avgrense', av de- og finire 'slutte') forklare, presisere betydningen av et ord, innholdet av et begrep slik at det ikke kan blandes sammen med andre; avgrense hvordan vil du d- begrepet 'demokrati'? / adj i pf pt: ha klart definerte arbeidsoppgaver

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=privatliv&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

privatliv~liv det livet en fører utenom yrkesgjøremål og annen offentlig virksomhet ha sitt p- for seg selv / verne om p-ets fred

 

http://no.thefreedictionary.com/privatliv

privatlivsubst. n privatliv () [pɾɪˈʋɑːtliːʋ] liv utenfor yrke og offentlighet

 

END OF BLOODY STORY

Lenke til kommentar

Jeg har henvist meg til menneskerettighetserklæringen som står ovenfor en uttynnet ordbok som ikke spesifiserer denne problematikken nok. I henhold til din alder skulle man tro at du var en 14 år gammel troll, siden du er den av oss to som er eldst burde du te deg som eldste, er nærmest flaut å måtte påpeke dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...