Gå til innhold

Status på Mobile Norway's nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Mange nye master er satt opp, men det virker som mange av de ikke er aktive enda. Har sjekket med manuelt søk på mobilen i Gjøvik, Notodden og Bø i Telemark uten å få opp noe... Når komme de på lufta tro?

Finnsenderen.no ble sist oppdatert 31.1.2012 og viser flere sendere i Gjøvik. Er usikker på hva som er kriteriet for å bli vist på denne nettsiden, at senderen er planlagt, eller at den er satt i drift.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-376f9

Teoretisk maks hastighet på 3G 2100 MHz er 21 mbit/sek. I praksis vil den ligge lavere, i tillegg til at de i visse tilfeller struper hastigheten på hver bruker til 1-2 mbit/sek.

Lenke til kommentar

Teoretisk maks hastighet på 3G 2100 MHz er 21 mbit/sek. I praksis vil den ligge lavere, i tillegg til at de i visse tilfeller struper hastigheten på hver bruker til 1-2 mbit/sek.

Hvor i all verden har du det fra at dem struper hastigheten på 1-2mbit/sek på 'noen' brukere? De av kundene som har benyttet mer enn satte maksimale grense (per måned), så strupes hastigheten til 256/512 cirkus. Her føler jeg infoen bør underbygges med noe for at jeg skal 'gå god' for den.

 

Angående hastigheten Glenn, så kan man lett passere 7-8mbit (nedlasting) og 4-5mbit (opplasting) på enkelte steder - det er hver tfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du det fra at dem struper hastigheten på 1-2mbit/sek på 'noen' brukere? De av kundene som har benyttet mer enn satte maksimale grense (per måned), så strupes hastigheten til 256/512 cirkus. Her føler jeg infoen bør underbygges med noe for at jeg skal 'gå god' for den.

(...)

 

Utan at eg kan gå god for påstanden, så reknar eg med at han ikkje meinte brukarar som har lasta ned "for mykje". Hos Telenor er det iallefall slik at ein opererer med abonnement i fleire prisklassar, og med ulike hastigheiter i tillegg til ulike mengder GB. Dei billegaste abonnementa er opplyst å ha ei grense på 1-2 Mbit/s. Lenke. Korleis dette virkar i praksis veit eg ikkje, sidan mitt kveld&helg-abonnement er eit "utgått" abonnement frå før dei nye vilkåra kom. :green:

Lenke til kommentar

Testet hastighet i Mobile Norway sitt nett nå, de har bare UMTS 900 her.

 

Resultat:

Download: 5,65

Upload: 3,10

Ping: 97 ms

 

Masta er relativt nær meg iflg. finnsenderen.no.

 

Ble litt trøbbel med å få delt internett til å fungere på min iPhone først, men måtte legge inn noen innstillinger jeg fant på OneCall sine sider: http://www.onecall.n...honeoppsett.php

Hadde heller ikke mulighet for å velge operatør manuelt, men det løsnet etter en restart av telefonen.

 

Ser heller ikke ut til at man må ha på dataroaming for å få data i Telenors nett, så da slipper man å huske det når man drar til utlandet.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste status fra Kristiansands omåde:

 

Flere sendere er satt opp og disse vises også på finnsenderen.no, men ingen av disse brukes enda. De vises ved et manuelt søk på telefonen. Slik har det vært i sikkert et halvt år, merkelig at de ikke settes igang med trafikk snart. Kanskje pengeproblemer eller få folk til å jobbe med dette?

Endret av Xpi
Lenke til kommentar

Siste status fra Kristiansands omåde:

Flere sendere er satt opp og disse vises også på finnsenderen.no, men ingen av disse brukes enda.

Nå er det aktive siter i Kristiansand som er mulig å koble seg på.

 

 

Kikket på finnsenderen.no og ser ut som MN satser på UMTS i 900Mhz området i kjøpesentre/og områder med mange butikker. Og uten dekning ellers...

Meg bekjent er det kun UMTS 900 som de setter opp nå, da det gir endel bedre innendørsdekning enn om man opererer på UMTS 2100 MHz.

 

Det er en del GSM 900 + UMTS 2100 i de store byene, men det ser ikke ut til at noen nye av disse settes opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

På 2100-båndet setter Mobile Norway kun opp 3G (UMTS) sendere, rett og slett fordi det er det eneste systemet som er standardisert på dette frekvensbåndet.

 

Da Mobile Norway så smatt begynte å sette opp sendere i årene 2006-2008 var det GSM (2G) på 900-båndet som gjaldt, rett og slett fordi det var det de hadde lisens til.

 

Noen år senere ble alle tillatelsene på 900-båndet gjort teknologiuavhengige, slik at operatørene kunne velge om de ville kjøre 2G eller 3G på disse frekvensene. Telenor og NetCom har så mye båndbredde på 900-båndet at de kan ha både 2G og 3G på samme sender, slik som f.eks. NetCom har gjort på senderen på Mesøya utenfor Ørnes i Meløy kommune. (Gå inn på finnsenderen.no og søk etter Meløy i Nordland.)

 

Mobile Norway har så lite båndbredde tilgjengelig på 900-båndet at de ikke kan ha både 2G og 3G på samme sender. Derfor har de foreløpig valgt å beholde 2G på de stedene de først satte opp sendere (blant annet i Stor-Oslo), men på nye steder er det 3G som gjelder. Jeg løper vel ingen stor risko når jeg gjetter at dette er fordi 3G er en mer fremtidsrettet teknikk enn 2G.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor ofte blir finnsenderen.no oppdatert? Ser en ny mast i nabolaget og lurer på hvem den er fra. Tror det er Mobile Norway som har denne men vil gjerne få det bekreftet. Ser uansett ikke ut til den er satt i drift. Bor i Skien og ser på finnsenderen.no at de har satt opp mange master men ingen i drift som jeg får inn på min mobil.

Lenke til kommentar

Hvor ofte blir finnsenderen.no oppdatert? Ser en ny mast i nabolaget og lurer på hvem den er fra. Tror det er Mobile Norway som har denne men vil gjerne få det bekreftet. Ser uansett ikke ut til den er satt i drift. Bor i Skien og ser på finnsenderen.no at de har satt opp mange master men ingen i drift som jeg får inn på min mobil.

 

Finnsenderen blir oppdatert av Post og Teletilsynet en gang i kvartalet på bakgrunn av innmeldinger fra mobiloperatørene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er http://www.finnsenderen.no oppdatert, ser ut som Mobile Norway har bygget ut i Nord Norge! Bodø, Mo i Rana, Narvik, Harstad.... Ser også en UMTS 900 sender fra dem på Vik i Helgeland, Sømna Kommune.

 

Noen som vet mere om planene her? De har sagt de skal bygge i alle tettsteder med minst 600 inbyggere, men nå har de lagt til en sender på Vik som nok sliter med å møte dette kravet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...