Gjest bl_n Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Hei. Jeg fikk i kveld litt mye blod i avføringen. Først hadde jeg veldig løs avføring, og neste gang jeg måtte på do så ble papiret gjennomtrukket av blod da jeg tørket meg, og vannet i skåla var farget helt rødt. Jeg la meg litt ned og etter en liten stundt måtte jeg på do igjen. Da føltes det ikke som jeg gjorde noe annet enn å pisse, men jeg så at det allikevel var masse blod nedi skåla. Ikke sånn at det hadde sprutet rundt. Da jeg tørket meg bak så jeg at det var litt klissen mørk avføring på papiret sammen med masse blod. Jeg føler meg egentlig ikke frisk, har litt vondt i nedre del av ryggen, på begge sider. Også føler jeg meg litt svimmel. Men det kan vel skyldes at jeg fikk litt noia nå? Er det lurt å se det an til i morgen om det gir seg, eller er det sånn at man bør oppsøke legevakt med en gang når det er sånn?
Malvado Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Ring legevakta du, sånt skal man ikke tulle med. Det kan være mye rart, og kanskje helt ufarlig, men det er ikke lurt å ta en risiko.
Popobawa Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Har du hatt mye vondt i ryggen? En jeg kjenner hadde smerter i ryggen i lang tid. Han oppsøkte først en lege, men legen sa at han var i orden, men han ga seg ikke fordi han mente at det var virkelig noe galt, så oppsøkte han en annen lege. Da fant de ut at han hadde kreft. Men som nevnt, like greit å oppsøke lege, eller ringe legevakta. Har selv erfart blodbæsj, men det var bare en gang og jeg hadde skikkelig rennabæsj den gangen, det eksploderte ut av ræva for å si det mildt.
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 De aller fleste opplever blod i avføringen fra tid til annen. Friskt rødt blod er vanligvis ikke farlig og stammer fra endetarmen, ofte kan det være innvendige hemorider eller polypper som sprekker og lekker blod, eller rifter i endetarmen. Hvis det ikke er store mengder og ikke opptrer ofte så er det vanligvis ikke noe å tenke over. Store mengder friskt blod, eller mørkt levret blod i avføring bør alltid sjekkes opp av lege. Mørkt blod er gammelt blod som kommer lenger innenfra og bør alltid tas alvorlig da det kan skyldes mer alvorlige ting.
Malvado Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 (endret) I dette tilfellet så har han noe ekstra symptomer som gjør at jeg ikke tenker direkte på hemorroider (selv om det godt kan være det og disse er som oftest helt ufarlige med mindre man er bløder). *Rennende blod. *Mørk farge på blodet? *Svimmel. *Smerter nede på begge sidene av ryggen. Endret 15. juni 2010 av Malvado
24erBest Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Hei! Dette høres ikke bra ut... Du har ikke spist noe rødbeter eller annen rød mat, saftis eller noe? (beklager, nå tenkte jeg på urinen..) Blod i avføringen kan være så mye forskjellig, alt vet ikke jeg. Derfor er det lurt å oppsøke lege. Jeg har sett på tv at blod i avføringen kan skyldes betennelse i tarmen, da får du i tillegg vannlig avføring, diaré, som du i tillegg har. Har du slim i avføringen også? Dette er og et tegn på betennelse. I verste tilfelle har jeg lest at blod i avføringen kan være et symptom på kreft. (Bare nevner det, det er viktig å nevne det. Jeg er ikke lege, har bare lest, så ikke bli redd.) Du bør gå til lege for å få oppklart og fikset dette. Lykke til videre, håper det går bra. Endret 15. juni 2010 av 24erBest
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Det kan også skyldes ymse medisiner hvis du bruker noe slikt. Hvis dette er første gangen du har opplevd noe slikt, og det ikke er store mengder blod, eller mørkt levret blod så ville jeg sett det ann noen dager, da det vanligvis blir borte av seg selv. Men er du i tvil så oppsøk lege. Better safe than sorry.
Gjest bl_n Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Jeg må vel også si at jeg har hatt blod i avføringen tidligere. Flere ganger. Har blitt undersøkt av fastlege som ikke fant tegn til hemoroider. Ble henvist til sånn undersøkelse av endetarmen med kamera-slange, (to ganger første gang for flere år siden, kanskje 5-6år, er ikke sikker) uten at de fant noe galt. Men forrige gang (blod) var i april i fjor, altså over et år siden. Undersøkelsen på sykehus etter det måtte jeg vente på, helt til oktober. Og da fant de ikke noe galt. Det er det som stopper meg fra å ringe legen nå, men vurderer å vente til i morgen for å komme til fastlegen istedenfor vakthavende lege. Jeg har alt tatt "avføringsprøve" i form av papiret med litt avføring og masse blod, som et slags bevis i tilfelle de ikke tror meg om jeg finner ut at jeg ringer. Man blir lett mistrodd om de ser i journalen at man har vært til flere undersøkelser for det samme uten at de finner noe galt. Første gang jeg ble henvist til sykehus var pga blod og en slags slim i avføringen, da hadde jeg veldig problemer ved at det bare kom bittelitt hver gang og veldig ofte. Jeg har spist kjøpepizza og egg/bacon i dag. Og drukket kaffe, appelsinjuice og cola (tåler ikke melk, får diare av det). Ikke noe annet. I går kveld/natt drakk jeg noen øl, en 6-pakning med vanlige små flasker. Takk for tilbakemeldingene jeg har fått. Skal vurdere videre om jeg venter til i morgen eller ikke. Hvordan oppbevarer man avføringsprøver? Det må vel gå bra å ha det i en plastpose på et kjølig sted?
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Du har akkurat samme mønster som jeg har hatt de siste 20 åra. Nå har ikke jeg flydd ned legekontoret men har vært gjennom de vanlige sjekkene på sykehuset og de finner ingenting. Så jeg har egentlig slått meg til ro med at tarmsystemet mitt liker å blø litt innimellom.
24erBest Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Da er det ikke lett å si, siden du har vært til lege. Har de sagt noe om at dette er vanlig? Fra Nrk: "Endring i aktivitet, reiser, kosthold og medisiner kan føre til både forstoppelse, løs mage og andre fordøyelsesbesvær. Men det kan også være et kreftsymptom. Gå til lege dersom: -tarmfunksjonen endrer seg over tid -endringene ikke har noen opplagt årsak -du oppdager blod i avføringen -magen blir større, eller du føler deg "oppfylt" -du har smerter i magen, underlivet eller bekkenet -du har en trykkfølelse i underlivet eller magen " Har du opplevd/opplever noen av disse punktene? (nå bare poster jeg noe som jeg har lest, så ikke bli redd, jeg bare vil nevne det, for det er en viktig ting..)
Gjest bl_n Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Er jo litt betryggende å høre at andre også har det samme uten at det synes å være noe farlig. Det er bare det at nå er det på en måte jeg aldri før har opplevd. Jeg valgte å ikke dra til legen i kveld. Jeg var på do nå nettopp, for tredje gang i kveld. Men det kom bare luft, trodde jeg mens jeg satt der. Da jeg kikka i skåla var det igjen blod. Og da jeg tørka meg bak så var det også blod på papiret, ikke noe avføring men bare blod. Noe av blodet var friskt rødt, mens det også var små klumper med litt mørkere koagulert blod. Jeg får vel ta meg en tur til legen i morgen tidlig. Får nok ikke sove noe i natt regner jeg med, for må innrømme at jeg er litt tankefull nå.
Gjest anonym Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Er jo litt betryggende å høre at andre også har det samme uten at det synes å være noe farlig. Det er bare det at nå er det på en måte jeg aldri før har opplevd. Jeg valgte å ikke dra til legen i kveld. Jeg var på do nå nettopp, for tredje gang i kveld. Men det kom bare luft, trodde jeg mens jeg satt der. Da jeg kikka i skåla var det igjen blod. Og da jeg tørka meg bak så var det også blod på papiret, ikke noe avføring men bare blod. Noe av blodet var friskt rødt, mens det også var små klumper med litt mørkere koagulert blod. Jeg får vel ta meg en tur til legen i morgen tidlig. Får nok ikke sove noe i natt regner jeg med, for må innrømme at jeg er litt tankefull nå. Hei hvordan går det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå