Gå til innhold

benchmeisters treningslogg


Anbefalte innlegg

La meg omformulere så du forstår: Folk trener for mye benk, og for lite rygg, noe som resulterer i skulderproblem akkurat som du erfarer.

 

"Avoid Muscle Imbalances. The Bench Press works your front shoulders more than the back ones. If you don’t strengthen these by doing the Barbell Row & Overhead Press, you’ll get a muscle imbalance. Causing bad posture & thus bad Bench Press technique. Get on StrongLifts 5×5, it’s a balanced program."

 

- Stronglifts

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du gang på gang forsvarer dine egne påfunn som ikke har noe fakta, eller ekspertise bak seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva?! Dummest jeg har hørt. Ryggen trekker skuldrene bakover og gir deg bedre holdning. En av de vanligste skadene på gym idag er nettopp det at folk trener for mye benk og for lite rygg.

 

Så det å trene mye benk er en skade? Det kommer over halvveis opp på listen over dummeste ting jeg har hørt.

 

Nei nei.. Benkpress er en knall øvelse. Men for mye av det gode .. ja du vet.

 

Bench greit at du ikke vil høre på oss og at det vi sier egentlig ikke sier noe som helst, men husk. Det er DIN kropp og dine skuldre og forsåvidt din rygg. Å trene rygg er en bra måte være skadefri, se på den måten. Eneste måten å være skadefri er å trene ryggen, tenk om 20 år når du ser deg tilbake hvor dumt det egentlig var å kun trene benkpress.

Lenke til kommentar

La meg omformulere så du forstår: Folk trener for mye benk, og for lite rygg, noe som resulterer i skulderproblem akkurat som du erfarer.

 

"Avoid Muscle Imbalances. The Bench Press works your front shoulders more than the back ones. If you don’t strengthen these by doing the Barbell Row & Overhead Press, you’ll get a muscle imbalance. Causing bad posture & thus bad Bench Press technique. Get on StrongLifts 5×5, it’s a balanced program."

 

- Stronglifts

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du gang på gang forsvarer dine egne påfunn som ikke har noe fakta, eller ekspertise bak seg.

Hvordan kan du vite årsaken til mine skulderproblemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg tøyer så og si alle muskelgrupper jeg har trent under og etter hver eneste trening. Det er faktisk utrolig viktig å tøye ut, ikke minst å tøye ut godt. Det tar ei heller lang tid, 12-15 sekunder holder for hver øvelse du bruker til å tøye ut med - oppvarming er også svært viktig når du løfter så tungt som du gjør, som er med på å gjøre musklene og blodsirkulasjonen til å kjøre for full gang til da du skal benke.

 

Hvordan jeg tøyer? Når jeg tøyer bryst så lager jeg en flex med bicepsen inntil veggen, altså armen i 90 grader opp og setter den inntil veggen, vrir jeg ut med armen bak meg for å tøye bryst og skulder og holder slik, litt frem og tilbake for å tøye så godt som mulig i ca. 15 sek. Skal jeg SKRIVE opp alt blir det veldig mye på en gang, men jeg kan se om jeg ikke finner en link eller noen bilder til deg snarest, så lager jeg en liten guide til god uttøyning. Du vil også føle deg MYE bedre etter hver trening, det skal jeg love deg. :yes:

 

-

 

http://www.trivsel.net/frisk/dt_list.asp?tgid=1&gid=360&amid=3031&g1=x&

 

Her har du en fornuftig guide til nybegynnere, dog den ikke inneholder et SNEV av de øvelsene du burde ta, bare to-tre av de. Skal se om jeg ikke finner mer.

 

329019-1-1248526156627-n600.jpg

 

God øvelse for uttøyning av triceps og andre muskler.

 

oppvarming.jpg

 

22, 21, 20, 18 (for rygg), 16 (for rygg), 14, samt å legge armene på ryggen og presse frem brystkassen for å tøye både bryst og skuldre er en veldig god øvelse.

 

I gjennom min kampsport og styrketid så har jeg lært meg at tøying er SVÆRT effektivt og veldig viktig å gjøre for å bevare musklene, scenene og helsa til disse med.

 

Jeg pleier dog ikke å tøye veldig mye etter en jiu jitsu økt, pga. at det blir en del tøying mens vi leker oss og bender på alle deler av kroppen, men generell tøying gjør jeg jo uansett. Det tar maks 4-5 min.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Lørdag

 

Benkpress

 

- 90*6

- 105*6

 

Med kloss

 

- 115*5

- 132.5*5

- 140*4

- 140*4

 

- Facepulls og rotatorcuff

 

- Tøying av bryst og skuldre

 

I dag kjente jeg så godt som ingenting i skulderen, så det er tydelig at tøyingen hjalp fort. Jeg har også flyttet grepet utover, slik at pekefingrene er på 81 cm-ringene. Det gir skuldrene kortere arbeidsvei (mindre rotasjon) som er fordelaktig da det var ved stor rotasjon det gjorde vondt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mandag

 

Benkpress

 

- 90*6

- 105*5

 

Med kloss

 

- 115*5

- 132.5*4

- 140*4

- 140*3

 

 

- Kabelroing 3*10

 

- Facepulls og rotatorcuff

 

- Tøying av bryst og skuldre

 

- Det nye grepet føltes bedre i dag, som kombinert med den reduserte belastningen i det siste ga mer trykk enn jeg her hatt i det siste. Skulderen var smertefri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å legge på litt ryggrøyning også, om du har tålmodigheten. Det er bare å rekke seg ned mot tærne (den øvelsen kjenner de fleste til) og den annen er å ta bakdelen av skuldrene samtidig rygg ved å legge armen over brystet, ta og stramme til mot deg med den andre og kjenne at du tøyer i ryggen og triceps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...