Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Yeti 1,2 TSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siktet til bensinmotorer, hvis det skulle være uklart. Det er to- og firesylindrete bensinmotorer som gjelder for VW fremover, gjerne kombinert med både turbo og kompressor.

Polo og Fabia leveres med tresylindret 1,2 liters bensinmotor på 60 eller 70 hester. 1,2 TSI med 86 eller 105 hester er firesylindret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjørt Polo med 1.4 TDI 3-sylindret, den går greit så lenge den er i fart, men på tomgang minner den om min bestefars gamle Ford Dexta-traktor. På jobben har vi et par Aygo med 3-sylindret bensin og multi-mode gearkasse (elektronisk styrt manuellkasse), en total tragedie. Mulig opplevelsen er bedre med manuell, har ikke prøvd den.

 

Byttet bil selv i fjor vår, en 2-liter TDI, men det er kjedelig. Drar godt på lave turtall, greit nok det, men mister draget over 4000. Har kjørt mye turbodiesel fra mange merker de siste 7-8 årene, og det er ingen som jeg vil kalle "sportslige". Det er forskjell på de, men den store forskjellen er om de drar godt fra 1500 eller 2300, etter 4000 er de like trege alle sammen. Liten bensinturbo er noe som jeg tror det vil komme mer av de nærmeste årene. Neste gang jeg bytter bil, blir det en liten bensinturbo. Jeg kjører også MC, og ingenting kan måle seg med å se turtallsnålen passere 10.000 og fortsatt ha god aksellerasjon. En dieselmotor er som å kjøre en gammel BMW-MC med 2-sylindret boxer i forhold.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjører selv en 3-sylindret 1,4 TDI i min Roomster, og det er ikke akkurat noen fornøyelse å kjøre selv om den karrer seg fram på et vis. Jeg opplevde den firesylindrede 1,2 TSI motoren jeg prøvde i en Yeti som langt mer spenstig, og ikke minst stillegående.

 

Ellers tror jeg det blir litt feil å sammenligne de elektronisk styrte manuelle kassene med dobbeltclutshkassene til VAG og de andre som kommer med dem.

 

Og jeg skjønner ikke helt sammenligningen mellom Polo Tupperware Edition og Yeti. Det er to ganske forskjellige biler. Skal man sammenligne Polo med Skoda må det bli med Fabia.

Lenke til kommentar

Joda, leste mye interessant om den TwinAir motoren fra Fiat på bilnorge.no, men den er vel først og fremst beregnet på litt mindre biler enn Yeti, som Fiat 500. Jeg synes downsizing trenden er interessant for de av oss som ikke er så interessert i mest mulig kubikk, og en ekte Cinquecento hadde som kjent bare to sylindre. Hybrider med elektrisk hjelpemotor blir også helt sikkert mer vanlig etterhvert.

 

Men på den annen side er jeg ikke spesielt imponert av den lille tresylindrede 1,4 TDI motoren jeg har i min Roomster. Jeg er derfor iboende skeptisk til alt under fire sylindre. Men den lille 1,2 liters TSI motoren skal jeg kunne klare meg med. Jeg ble lettere imponert av en prøvetur med den lille turbomotoren.

 

En annen sak som trekker ned for dieselmotorer for min del er at de fleste kjøreturene vi har er på omtrent 5 km, og da rekker TDI motoren knapt å bli lunken om vinteren. Det er sikkert ikke bra for hverken motoren eller miljøet.

Lenke til kommentar

Småkjøring + bensinmotor = win. Jeg hadde aldri kjøpt dieselbil hvis den bare skulle vært brukt til småkjøring..

(Bare se på hva den kommunestriden har utløst. Må jo være passe teit å ikke sjekke fakta og behov før man handler inn masse biler. no.gif

http://www.dagbladet.no/2010/07/26/nyheter/bil/diesel/hjemmetjenesten/12665285/)

 

Men back to topic. 1,2 literen til Skoda har jo solgt 100.000 enheter nylig, så den dekker tydeligvis et bredt marked. Jeg har selv sammenlignet den den med 1,6 CR dieselen og forskjellen er minimal hva ytelser angår.

Og med 1,4 literen har de klart å få ut 266 hk med 4-motion og DSG og et forbruk på 0,91 mila. (Og et sinnsykt lydanlegg)

http://www.motorauthority.com/blog/1027978_vw-golf-rave-270-debuts-at-essen-show

Lenke til kommentar
Og med 1,4 literen har de klart å få ut 266 hk med 4-motion og DSG og et forbruk på 0,91 mila. (Og et sinnsykt lydanlegg)

http://www.motorauthority.com/blog/1027978_vw-golf-rave-270-debuts-at-essen-show

 

Er nok ingen 1.4. men en 2.0

 

The estate is powered by VW’s familiar 2.0-litre turbocharged engine, but it’s tweaked to give 266bhp – an increase of 69bhp over the standard GTI. The firm’s 4Motion all-wheel drive and DSG sequential manual gearbox also feature.

 

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/213801/volkswagen_golf_rave_270.html#ixzz0usG2KnkM

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Og med 1,4 literen har de klart å få ut 266 hk med 4-motion og DSG og et forbruk på 0,91 mila. (Og et sinnsykt lydanlegg)

http://www.motorauth...s-at-essen-show

 

Er nok ingen 1.4. men en 2.0

 

The estate is powered by VW’s familiar 2.0-litre turbocharged engine, but it’s tweaked to give 266bhp – an increase of 69bhp over the standard GTI. The firm’s 4Motion all-wheel drive and DSG sequential manual gearbox also feature.

 

http://www.autoexpre...l#ixzz0usG2KnkM

 

Oups. Leste litt for fort der ja blush.gif

Fikk med meg en plass at 1,4 literen kunne yte 10-15% mer enn 2,0 fsi, men jeg finner det ikke just nuh.. Uansett er det stykke unna 270 hk - my badwhistle.gif

Lenke til kommentar

Kjørte en Seat Ibiza med 1,2 liters bensinmotor. 70 hester eller noe. Vi var 4 stk i bilen + bagasje for 4 dager. Reiste fra Geilo til Stavanger. Den trakk helt utmerket. Du hadde nok krefter til å kjøre uproblematisk. Morsom turtallsmotor. Meget imponert!

Tipper en bil med en slik motor og slik last knapt nok klarer 0-100 km/t under 20 sek. At det er fantastisk for noen, er mer komisk enn underholdende å lese.

 

Hehe, alt tatt i betraktning vet du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...