Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Yeti 1,2 TSI


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde for moro skyld en Yeti med den minste motoren her om dagen. Jeg ble faktisk ganske imponert av den lille turbomotoren, og det var rimelig brukbart med krefter og bra dreiemoment over et stort turtallsområde. Ingen racer, men jeg opplevde det som mer enn nok til daglig bruk. Jeg hadde trodd en 1200 motor ville vært mye slappere, men det er utrolig hva de får til med turbo og moderne motorstyring.

 

I tillegg like jeg å sitte litt høyt og ha bakkeklaring nok til å takle norske krøtterstier. Jeg har prøvd endel biler i det siste, men dette var en av de jeg likte best etter en liten tur. Utseendet er litt spesielt, men jeg synes faktisk den er litt tøff. Komforten og kjøreegenskapene overbeviste, og den har praktiske løsninger for baksetene.

 

Er det noen her som har en Yeti med den lille motoren som kan si hvordan den oppleves i daglig bruk? Jeg vil nok også ha DSG om jeg går for den når jeg skal bytte bil. Har prøvd DSG i en annen bil, men den jeg prøvde hadde 6 trinns manuell som også var veldig fin selv om det kanskje blir litt vel mange gearskift for å få det beste ut av den lille motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Du har egentlig bestemt deg, men støtter det og gå for DSG kasse.

Er en drøm og kjøre, på jobb ha vi Touran med 6 manuell 1,9tdi og Touran DSG 1,9tdi, føles ut som 2 vidt forskjellige biler.

Skal banne på at det virker ut som det er 20 ekstra hestekrefter i DSGen, den drar virkelig det beste ut motoren.

 

Har desverre ikke noe erfaring med Yeti eller akkuratt den motoren, men som du nevner, med moderne teknologi og 80-90hk så kommer du langt idag.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe erfaring med Yeti eller akkuratt den motoren, men som du nevner, med moderne teknologi og 80-90hk så kommer du langt idag.

Denne 1.2 TSI turbomotoren har 105 hester, men det viktigste er nok at den har 175mn dreiemoment fra ca 1500 til 4000 rpm. Hvis jeg ikke hadde visst hvilken motor som satt i den ville jeg nok ha tippet på en 1,8 liter etter deromkring.

Lenke til kommentar

Kjørte en Seat Ibiza med 1,2 liters bensinmotor. 70 hester eller noe. Vi var 4 stk i bilen + bagasje for 4 dager. Reiste fra Geilo til Stavanger. Den trakk helt utmerket. Du hadde nok krefter til å kjøre uproblematisk. Morsom turtallsmotor. Meget imponert!

Tipper en bil med en slik motor og slik last knapt nok klarer 0-100 km/t under 20 sek. At det er fantastisk for noen, er mer komisk enn underholdende å lese.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv nettopp en bil med en 1.3 liters CDTI motor(diesel). Selv om eg var skeptisk til motorstørrelsen så er den overraskende kjapp og responsiv. Ikke et olja lyn akkurat, men perfekt til mitt bruk.

Nå har jeg allerede en bil med en 1,4 liters TDI, og jeg kan love at den 1,2 TSI bensinmotoren oppleves endel sprekere. Den har omtrent samme ytelse som VAG sin 1,6 TDI.

Lenke til kommentar

Her tar diskusjonen litt av ved å krangle om hvem som sa hva. Det jeg egentlig hadde litt tanke om da jeg startet denne tråden var de nye små turbomotorene til VAG. Med 1.2 og 1.4 motorer som de har i Polo, Golf, A3, Fabia, Roomster, Passat, Octavia, Yeti og sikkert endel andre har jeg fått litt tro på de små bensinturboene. Og etter å ha prøvd en 1,4 Octavia og en Yeti 1,2 tror jeg de små bensinturboene er et godt valg for oss som ikke kjører veldig langt i året. Det er i hvert fall litt morsommere å kjøre en sånn bensinturbo enn en TDI etter det jeg har erfart.

Lenke til kommentar

På tide at flere "normale" bilprodusenter får øynene opp for bensinmotorer med turbo. Har sagt i flere år at små bensinmotorer med pustehjelp er et godt alternativ til dieselmotor. Til mitt bruk ser jeg ingen grunn til å gå for en dieselmotor fremfor en snerten bensinturbo.

Lenke til kommentar

Har virkelig fått sansen for de små bensinturbo motorene til VAG. Håper flere produsenter kommer med tilsvarende. Ser man på ytelse tallene på en 1,2 TSI i f.eks på Fabia, så gjør den 0-100 på 9,7 sek, noe som er veldig bra for "normal" bil og attpåtil bruker 0,52 på mila.

 

Siden det allerede er vanlig å ha små dieselmotorer(1,2-1,4) i miljømodeller burde man kunne gå samme vei med bensinmotorene. F.eks en 1,0 TSI tror jeg kunne bli interessant med tanke hvor bra en 1,2TSI tross alt går og med relativt lavt forbruk

Endret av trra
Lenke til kommentar

Fiat driver jo og leker seg med motorer som kun har to og tre sylindre kombinert med turbo. I tillegg vil de nok ha MultiAir-teknologien som alene reduserer forbruket med omtrent ti prosent (tror jeg), så det kan jo virkelig bli bra. Volkswagen skal visst ha forkastet tre-sylindrete varianter, siden de ikke fikk de til å gå fint nok (med tanke på vibrasjoner), men er visst fortsatt i kjømda med en to-sylindret variant på nettopp én liter.

 

 

... og nå er det vel ikke lenge igjen før motorene er så bensingjerrig at de produserer bensin fremfor å forbuke den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fiat driver jo og leker seg med motorer som kun har to og tre sylindre kombinert med turbo. I tillegg vil de nok ha MultiAir-teknologien som alene reduserer forbruket med omtrent ti prosent (tror jeg), så det kan jo virkelig bli bra. Volkswagen skal visst ha forkastet tre-sylindrete varianter, siden de ikke fikk de til å gå fint nok (med tanke på vibrasjoner), men er visst fortsatt i kjømda med en to-sylindret variant på nettopp én liter.

 

 

... og nå er det vel ikke lenge igjen før motorene er så bensingjerrig at de produserer bensin fremfor å forbuke den.

Mercedes har jo 0,7 Turboen som står i Smart Roadster Brabus som yter 101hk på 3(?) sylindere. Det er jo noe Mercedes kunne lagt noe spennende av i andre biler :)

Lenke til kommentar

Hvorfor klarer ikke VW å lage en tresylindret motor da?

Kjørte en Toyota Aygo, den har bare tre syldindre og yter rundt 70 hk, og var ingen ubehagelige vibrasjoner der.

Forøvrig også en artig bil, den veier jo ikke stort, og det var greit drag i den når du kom over 2000 rpm. Morsom pendlerbil.

Lenke til kommentar

Hvorfor klarer ikke VW å lage en tresylindret motor da?

Kjørte en Toyota Aygo, den har bare tre syldindre og yter rundt 70 hk, og var ingen ubehagelige vibrasjoner der.

Forøvrig også en artig bil, den veier jo ikke stort, og det var greit drag i den når du kom over 2000 rpm. Morsom pendlerbil.

 

Jeg vil tro at det VW sliter med er å få tresylinderetmotor til å gå fint med turbo og kompressor.

Lenke til kommentar

Hvorfor klarer ikke VW å lage en tresylindret motor da?

Kjørte en Toyota Aygo, den har bare tre syldindre og yter rundt 70 hk, og var ingen ubehagelige vibrasjoner der.

Forøvrig også en artig bil, den veier jo ikke stort, og det var greit drag i den når du kom over 2000 rpm. Morsom pendlerbil.

 

Diesel er mye verre gange på. 3 sylindre er verst, men 4 er heller ikke noe spesielt bra. De er så mye ut av balanse at det må brukes dobbeltmasse svinghjul for å ta vekk noe vibrasjoner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...