Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan nok stemme det ja. Slenger med en liten graf handler om nettop dette. Forsterker er også ganske høyt opp på listen. Nå er jo dette snakk om både krefter og lydsignatur da.

 

 

Dette er vel bare en random avstemning? Det sier ikke så mye, det påståes utrolig mye rart på diverse lydforum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, er bare en avstemning.

 

Men du får vel ingen nærmere fasit enn 200 Hifi frelste som sier (stemmer) sin mening. Vil påstå man kan stole mer på denne enn noen som heslt annen artikkel eller test.

 

Men nå ligger det mer enn lydsignatur under "forsterker" da. Det handler jo også om å ha nok krefter osv :)

 

Nå er ikke mine tekniske kunnskaper gode nok til å forklare hvorfor forsterkere kan låte forskellig, men har som sagt av egen erfaring merket stor forskjell på mine Klipsch. Leser jo også om endel andre som har samme mening. Men det er klart folk påstår mye rart også =)

Lenke til kommentar

Joda, er bare en avstemning.

 

Men du får vel ingen nærmere fasit enn 200 Hifi frelste som sier (stemmer) sin mening. Vil påstå man kan stole mer på denne enn noen som heslt annen artikkel eller test.

 

Men nå ligger det mer enn lydsignatur under "forsterker" da. Det handler jo også om å ha nok krefter osv :)

 

Nå er ikke mine tekniske kunnskaper gode nok til å forklare hvorfor forsterkere kan låte forskellig, men har som sagt av egen erfaring merket stor forskjell på mine Klipsch. Leser jo også om endel andre som har samme mening. Men det er klart folk påstår mye rart også =)

 

Jeg vil påstå at du tar svært feil, man kan ikke stole mer på dette enn en artikkel eller test (nå snakker jeg vitenskaplige artikler eller undersøkelser), tvert imot så viser undersøkelser at ikke-blinde-lyttetester er svært lite pålitelige, selv blant svært trente lyttere.

 

Krefter og funksjonalitet har åpenbart noe å si i forsterkeren, og på den måten er den vitkig, det er jeg helt enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Åpner denne tråden litt igjen etter å ha hatt en lang ferie.

 

Fikk vite i går at min far kanskje hadde tenkt å oppgradere å kunne da eventuelt selge sitt anlegg til meg. Han har ikke sagt pris. Tenkte jeg skulle høre her om det er noe tess, og hvis det ikke er så aller verst hvor mye jeg burde gi for det.

 

Anlegget er som følger (navnene er hentet bak på høytalerne):

2 x Dali Evidence 470 (Fronter)

2 x Dali Suite Rear (Var ikke noe mer navn enn dette, har ikke klart å funne eksakt match på nettet)

1 x Dali Evidence C70 (Senter)

1 x Dali Suite S 1.2 (Sub)

 

Han har også en Denon AVR-3300 forsterker og en dvd-spiller til denne. Forsterkeren er nok litt for utdatert og tror ikke jeg blir å gå for den uansett.

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det skal å sies at jeg har sett en del på Klipsch også som ser ut til å være på tilbud flere steder (eksempelvis tonart, lsound og oslo hi-fi center). Har spesielt sett på Klipsch RF-82 (fronter) og Klipsch RC-62 (Senter), men litt usikker på bakhøytalere (RB-61/81, men ser litt store ut), forsterker/receiver og eventuelt en sub.

 

Er vel dette og anlegget til min far som er de mest interessante akkurat nå. Trenger altså litt hjelp fra mer erfarne folk med disse anleggene (eventuelt andre) + receiver. Vet ikke om det er fordelsaktig å bare kjøpe Klipschene nytt siden prisen neppe vil være ekstremt langt i fra brukt eller? :hmm:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Lenke til kommentar

Det skal å sies at jeg har sett en del på Klipsch også som ser ut til å være på tilbud flere steder (eksempelvis tonart, lsound og oslo hi-fi center). Har spesielt sett på Klipsch RF-82 (fronter) og Klipsch RC-62 (Senter), men litt usikker på bakhøytalere (RB-61/81, men ser litt store ut), forsterker/receiver og eventuelt en sub.

 

Er vel dette og anlegget til min far som er de mest interessante akkurat nå. Trenger altså litt hjelp fra mer erfarne folk med disse anleggene (eventuelt andre) + receiver. Vet ikke om det er fordelsaktig å bare kjøpe Klipschene nytt siden prisen neppe vil være ekstremt langt i fra brukt eller? :hmm:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

 

Jeg kjøpte mitt anlegg for litt over 3 år siden og jeg også havnet på Klipsch RF-82 som fronter. Det som er min anbefaling er å IKKE høre på disse høyttalerne da de er nye. Diskanten er altfor støyende og trøkket fra dem er fraværende før de løses opp under innspilling. Jeg gikk fra dem tidlig under min research nemlig etter å ha prøvehørt noen helt nye høyttalere hos en lokal forhandler i larvik. Dog etter at jeg fikk høre dem igjen i oslo så var jeg solgt, og de hadde hatt rundt 60-70 timer på seg.

 

Hvis du skal få deg en "prøvelytting" så spør forhandlerne om du kan høre på noen som er godt innkjørte. Etter rundt 100 timer på dem så åpner de seg totalt og man vil trolig ikke få noe særlig bedre fronter til film enn nettopp disse for dette prissjiktet.

 

Jeg kan mulig være tullete, men jeg mener at de kun blir bedre med tiden. Nå aner jeg ikke hvor mange timer jeg har på dem, men de klarer stadig å imponere meg.

 

Jeg så på andre høyttalere i samme prissjiktet og fikk prøve hørt Dali, B&W, Yamaha samt JBL til rundt 10,000 lappen som var prisen på de for noen år tilbake. Dog mine ører havnet på Klipsch RF-82, selv om RF-83 var drømme høyttalerne, men de ble litt for dyre. ^^

 

Når det gjelder forsterkere så havnet jeg på Harman/Kardon AVR-745, men der fikk jeg ikke testet så mange andre. Jeg testet kun Marantz sine, samt jeg fikk H/K'en for en billig penge på bruktmarkedet så jeg slo til. Når det gjelder H/K vs Marantz så syntes jeg at H/K gav litt mer trøkk. Dog mange er litt skeptiske når det gjelder diskanten når det gjelder Klipsch og H/K, men hver person har sin smak så den største anbefalingen er simpelthen å bare besøke diverse forhandlere og spørre om de kan sette opp diverse forsterkere for deg slik at du kan prøvehøre alle og enhver..

 

Siden du skal studere i en lengre tid med litt dårlig plass, så kan du jo bare kjøpe stativhøyttalere ( f.eks RB-51/61/81) nå som du i senere tid "degraderer" til bak høyttalere seinere? Slik at hvis du får større plass om noen år så kan du bare oppgradere med gulvhøyttalere (RF-62/82/63/83) som fronter?

 

Jeg kan også anbefale SVS btw. Havnet på det merket selv som sub. Dog jeg kjørte litt "overkill" og kjøpe SVS PB-13 ultra, som jo trøkker litt i det meste laget, så de står sjeldent på mer enn 30-40%. Men jeg tenkte at da har jeg en god sub for livet. Får nok litt bedre plass med tiden også så da kan den få strukket litt på beina etter at studietiden er omme.

 

 

Uansett, konklusjon:

Alle er forskjellige. Dine ører oppfatter ikke lyd på samme måte som andre personer, hver enkelt har sin egen preferanse, så min anbefaling er rett å slett å bare spørre folk om du kan få prøvehøre på anlegget demmes.

Ring forhandlerne dagen før besøket og si hva du er interessert i. Be dem sette opp X og Y høyttaler samt A og B forsterker og dra ditt for en hyggelig prat, samt litt personlig erfaring angående hva du selv liker av høyttaler/elektronisk matching.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Har siklet en del på Klipsch nå. Skal ta meg en tur innom tonart når jeg kommer ned til Trondheim (vet ikke om det er noen plasser å få hørt på Klipsch i Tromsø?). Skal se ann rommet når jeg kommer ned også, men har gjort meg noen tanker om hva jeg har lyst på:

 

Jeg tenker på RF-62 eller RF-82 som fronter, RC-62 som center og kanskje RS-42 som bakhøytalere (ser ut til å være utsolgte en del plasser). I tillegg tenker jeg på en sub, men usikker på hvilken, og en receiver (lener litt mot Onkyo, men har ikke peiling på hvilken. Eneste jeg har hørt på flere er at jeg burde kjøpe en med pre out). :roll:

 

Et eksempel på en pakke kan vel være:

RF-82, RC-62, RS-42, XTZ 99 W10 eller RW-10d og en forsterker. Dette vil vel bli 7000kr, 2800kr, 2800kr, 3000kr/4200kr og et eller annet for forsterker (4000-5000kr?). :whistle:

 

Da har jeg noen spørsmål:

Hvor lenge vil disse Klipschtilbudene vare?

Hvor mye trur dere jeg kan prute på en eventuelt pakke (hvis mye blir handlet samtidig, eller vil dere tro at siden det er 30% allerede vil jeg ikke få noe reduksjon?)?

Hvor burde jeg handle fra? Tonart virker relativt dyre, og er vel eneste leverandør i Trondheim. Er vel Lsound, Stereofil (virker som at disse har størst utvalg) og Oslohificenter som har 30% på nettet. Hvor ekstremt dyrt er det egentli for frakt (til Trondheim)?

 

Nå begynner prisen å bli en del, men trur kontoen skal kunne strekkes til dette. Kan være at jeg har glømt noe, men får eventuelt ta det når jeg ser det. :blush:

 

Mvh. Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan ta å oppsumere litt:

 

Skal altså kjøpe meg surroundanlegg og en receiver til et relativt lite rom. Har da gått igjennom en lang prosess, der jeg har vært innom mye rart. Har som jeg nevnte tidligere fått et tilbud fra min far, men tror jeg hovedsakelig har lyst på Klipsch. Klipsch Reference-serien er veldig rimelig for tiden (er vel tømming av lager siden en ny serie er på vei?).

 

Anlegget jeg har tenkt på er:

 

Fronter: RF-62 (5600kr) eller RF-82 (7000kr)

Center: RC-62 (2800kr)

Surround/Bak: RS-42 (2800kr)

Sub (usikker): SVS PB10-NSD (5300kr), XTZ 99W12.16 (4000kr) eller Klipsch RW-12d (4800kr) :hmm:

Receiver (usikker): Heller litt mot Onkyo, for eksempel TX-NR707 (4000kr) eller TX-SR708 (6439kr eller 7159kr for en pakke med en iPod-dockingstasjon og en Supra HDMI-kabel). Har i hvert fall hørt at Onkyo, Marantz og Yamaha er gode "receiver-matcher" med Klipsch. :innocent:

 

Hadde jo tenkt 10000-12000kr i starten, men som man vet skjer aldri det og er vel oppi 20000-25000kr nå. :whistle:

 

Har i hvert fall "noen" spørsmål:

 

Er det noen plasser i Tromsø jeg kan få hørt på Klipsch eller vil det bli Tonart i Trondheim som er mitt eneste alternativ når jeg kommer ned dit?

 

Hvor lang tid vil Klipsch-kampanjen vare? (Gjetter på at svaret er: til lageret er tømt)

 

Det beste hadde vel vært å få kjøpt det meste hos Tonart, men her er prisene høyere enn for eksempel Lsound, Oslohificenter og Stereofil. Tror dere jeg kan få prutet ned til i hvert fall samme pris som disse butikkene (har hørt at Tonart ikke er særlige prutbare)?

 

Hvis jeg kjøper alt fra eksempelvis Stereofil, hvor mye kommer frakten på? Eventuelt vil dere tro at det er mulig å prute på toppen av disse 30%-ene (kanskje få frakten inkl. i prisen?)?

 

Lurer også på hva jeg trenger av ekstrautstyr? Har ikke gjort dette før så vet ikke hva prisen er på for eksempel kabler o.l.

 

Når det kommer til TX-NR708 receiveren så ville det vel være Dustinhome som har det beste tilbudet, men hvordan fungerer egentlig studentrabatt? Får jeg noe rabatt på et slikt produkt, eller er det "bare" frakten jeg får gratis?

 

Håper noen med innsikt kan hjelpe en som er litt på villspor :p

 

På forhånd takk

Espen Andreassen ;)

Lenke til kommentar

Hei. Skal prøve å besvare noe av spørsmålene dine.

 

- Rf62 og rf82 er meget gode høyttalere, både til film og musikk. Rf 62 er mer enn store nok hvis rommet er under 10-15kvm. De fungerer også i vesentlig større rom, men rf82 vil da fungere enda bedre. Selv har jeg rf52 på 10kvm og må si det er akuratt passe.

 

- det er ikke publisert noen informasjon om noen ny Rf serie selv om disse tilbudene kan tyde på det. Det er uansett ikke sikkert en ny serie vil bli bedre enn den gamle.

 

- Ville nok satset på svs sub, da denne vil fungere best til film da den går veldig dypt. Dette er såklart litt avhengig av smak, men mange virker enig her.

 

- Resten av oppsettet ser meget bra ut, kan også bekrefte at Onkyo og Marantz passer godt. Yamaha har jeg ikke testet. Ett alternativ du burde vurdere i priskalssen du er oppe i er: En relativt rimelig reciever sammen med en effektforsterker. Emotiva er et meget godt alternativ her. Xpa3 ligger vel på ca 5000kr.

 

- Studenrabatt på dustin fungerer slik at når du registrerer deg som student vil du se andre priser enn andre. Her kan det være alt fra 0% til hele 20-30% å spare. Et eksempel er en Hk980 som lå på 5000 før rabatt og 3500 etter. Det er også veldig mye å spare på kabler og liknende hos dustin. Du vil også automatisk få fri frakt.

 

- En tommelfingerregel er å bruke ca 10% av totalsummen på kabler. Her kan du også slippe mye billigere unna uten å merke noen særlig forskjell. Kan anbefale deg å kjøpe fra dustin og velge noen rimelige kabler, men ikke de aller billigste. Du bruker jo hdmi inn på reciever, så det eneste du trenger er vel høyttalerkabler.

 

Supra er et godt merke: http://www.dustinhome.no/pd_5010112666.aspx

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar magb. Bekrefter egentlig mye av min tankegang :thumbup:

 

Rommet blir på 12-13kvm ja, så blir vel kanskje RF-62. Tror jeg skal dra innom å høre RF-62 og RF-82 og se det ann (mye vil ha mer vet du :p ). Har hørt at de fleste sier SVS sub til film (eneste er at den er litt dyr, men overlever vel). Har ikke fått en skole e-post enda, så kan ikke se hvor mye jeg har å spare på dustinhome sine priser, men virker jo veldig fordelsaktig for studenter. :)

 

Tenkte å kjøpe en receiver med pre out så jeg kunne eventuelt kombinere den med Emotiva senere. Er vel dette pre out brukes til eller? Anngående receiver, har du noen meninger/forslag her? (kanskje se hvilken pris jeg får hos dustinhome?)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Er nok ikke rette person til å anbefale en spesifik reciever, men ta utgangspunkt i de tre merkene du har nevnt tidligere.

 

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en med pre-out. ja pre-out brukes hovedsaklig til å koble på effektforsterker.

 

Når du velger fronter så husk at rf62 er dype, men rf82 er enda dypere. Begge disse bør helst stå 20cm+ fra bakveggen.

Lenke til kommentar

Okei, takker for svar fra begge to. Får bare håpe at ikke alt er solgt når jeg kommer ned til Trondheim (rundt 10-11. august). Har en liten følelse av at det meste kan være borte da, men tonart og stereofil ser i hvert fall ut til å ha det meste på deres websider enda (eneste er RS-42 som er satt som utsolgt hos Tonart, og ser faktisk ut som at stereofil er utsolgt på rc-62 og rs-42 siden de linkene ikke er klikkbare lengre :ermm: ). Oslo Hi-Fi Center og Lsound har begge RF-62/RF-82 og RC-62, så ser ut til at det er RS-42 som blir vanskelig å få tak i. Får bare krysse fingrene og leve i troa! :blush:

 

Btw: Noen som har erfaring med hvordan man oppretter en universitets e-mail (pga dustinhome)?

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Snakket med TonArt nå, og alt er omtrent utsolgt i hele Norge/Europa sier de. Alle RS-42 er borte, og skal visstnok ikke være noen RS/RC-52 eller 62 å få heller. Dette er jeg mer usikker på siden noen butikker enda skilter med "på lager". De snakket om å kjøre RB som bakhøyttalere, men det blir uaktuelt pga plassmangel. De hadde bare RF-83 og RB-51/61 i butikken, så blir vel vanskelig å få hørt forskjellen på RF-62 og RF-82 da :thumbdown: Noen som har bare hørt RF-83 før de har kjøpt RF-62 eller RF-82 (hørt at lydbilde er omtrent det samme, bare at RF-83 er mer av alt)? :ermm:

 

Kan noen gi meg tall på hvor mye egentlig frakt som regel er på forskjellige ting? Da tenker jeg på fronter, center, surround, sub. Er det mye å spare på å bestille mye om gangen? Kan jeg kanskje få inkl. frakten i prisen? Eksempelvis hvis jeg bestiller 3 ting fra Lsound (som det ser ut som de har på lager).

 

De mest aktuelle butikken akkurat nå er vel lsound og Oslo Hi-Fi Center siden de ser ut til å ha frontene og centeren på lager, men ikke RS-42 (Lsound har eventuelt og SVS PB10-NSD). Eventuelt se om TonArt har RF-62/RF-82 på lager, og kjøpe frontene der, mens jeg kjøper annet utstyr fra Lsound eller Oslo Hi-Fi Center?

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...