Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

Har sett den magb, men er bare henting :p

 

Uansett har snakket på mail med flere, og de sier at fronter ikke skal være noe problem, men centeren er utsolgt om noen få dager, så tenker litt på å kjøpe den til 2800kr og eventuelt selge den hvis jeg ombestemmer meg, hmm... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var RC-62 kjøpt fra Lsound. Tenker at hvis jeg ombestemmer meg er ikke det så vanskelig å få denne solgt uansett. :innocent:

 

Har også snakket litt mer med TonArt som sier at de vil matche 30% i butikken, altså vil jeg kunne kjøpe RF-62 eller RF-82 der, men de har som jeg nevnte tidligere bare RB-51/61 og RF-83 i butikken. Vil jeg ved å lytte på RF-83 få noe mer peiling på hvilket lydbilde RF-62/82 gir? Vil egentlig høre forskjellen mellom disse to siden jeg enda er meget usikker på hvilken som vil passe mitt rom (12 kvm). RF-62 er sikkert nok, men som vi alle vet "mye vil ha mer", og RF-82 vil sikkert gi et lite løft i stereo (musikk), men kanskje i mindre grad i film hvor subben vil gjøre mye av jobben. :hmm:

 

Har også fått anbefalt SVS PB10-NSD over de nye SVS-subbene som kommer nå til høsten, så blir mest sannsynlig en av disse (eventuelt XTZ 10/12 hvis SVSen blir for stor...).

 

Bakhøyttalere ser det ut til at jeg ikke vil få tak i akkurat nå, men dukker vel opp på bruktmarkedet i ny og ne, og er vel center og fronter som er det mest kritiske i starten.

 

Angående receiver er jeg usikker, får se om jeg burde kjøpe en fra Elkjøp, Lefdal, Komplett e.l. når fjorårsmodeller er ganske rimelige. Eventuelt kan jeg vente til 17. august da jeg får en e-mail med NTNUs domene for å se hvilke priser jeg får hos Dustinhome? Kanskje noen her er studenter og kan sjekke dette for meg nå? :roll:

Lenke til kommentar

Ser du har fått litt svar på avforum også, og jeg kan ikke gjøre annet enn å si meg enig i at rf62 vil passe best.

 

Jeg har rf52 i et rom på 10kvm og det synes jeg er akuratt passe. Du vil bli overasket over hvor mye lyd som kommer ut av Klipsch høyttalere.

 

Jeg kan forresten sjekke priser for deg på Dustin, bare kom med modellnavn så ordner jeg det. Jeg tror dog at prisene har vært lavere andre steder som feks på superweekend hos Komplett og Elkjøp.

 

Edit: Har erfart at man får veldig gode priser på kabler som student hos Dustin.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Oioi, da må jeg finne noen modeller :p

 

Er vel hovedsakelig Onkyo jeg hadde tenkt på. Du kan sjekke 707, 708, 808 og begge spesialpakken til 708 og 808 (alle sort). Har også tenkt en del på enten Onkyo 707 eller 807 fra Elkjøp/Lefdal e.l. 707 for 4000kr er bra, men 807 til 6000kr fra Lefdal hadde vært best, men ser ikke ut til at de har denne inne (og det betyr nok at de ikke får den inn heller siden det er en utgående modell).

 

Hvis jeg skal handle kabler der må jeg vel eventuelt handle for en del for å få gratis frakt for at det skulle være noe å hente?

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

608 = 4036kr (på lager)

707 = 5689kr (på lager)

708 = 6200kr (ikke på lager)

 

Det kan med andre ord virke som Blandt annet elkjøp utkonkurrer Dustin på nettopp dette området.

 

Kabler derimot kan du nok spare endel på. Vet ikke helt hva du trenger, men det holder vel med 1-2 hdmi kabler og høyttalerkabler.

 

Dustin har feks:

 

Hdmi 1m til 29kr

Hdmi 3m til 30kr

Supra høyttalerkabel 5m 138kr (mer enn gode nok til ditt oppsett)

Lenke til kommentar

Takker! :thumbup:

 

Hva er egentlig prisen på 808 btw, og de pakkene med iPod-docking og Supra Hdmi-kabel (708 og 808)?

 

Har egentlig lyst på 807/808, men siden 807 ser ut til å være utsolgt og 808 meget dyr, trur jeg nok 707 (4000kr) eller 708 til 6200kr (eventuelt prisen på den pakken hos Dustinhome) er mer "bang-for-the-buck" :blush:

Lenke til kommentar

Hmm, har snakket med Lsound og de anbefaler RF-82 hvis budsjettet ikke er en stopper.

 

Sitat fra mail:

"Om budsjettet er en stopper, vil jeg anbefale RF-82. Vi har både hørt RF-82 i små rom og levert dette til endel kunder og vi har ikke hørt om noen problemer i det hele tatt. Det som også gjør at Klipschene ikke trenger store plassen til sideveggene er at hornet ikke har den spredningen som dome-diskanten har for eksempel." Var nok ment å stå "Om budjsettet ikke er en stopper..." :p

 

Angående bakhøyttalere sier de at SVS SSS-02 vil være et bedre valg enn Klipsch RS-42, siden den vil gi meg mer detaljering og like god spredning. Er det noen som har hørt begge disse kanskje? Må si at fra bilder ser SSS-02 ikke så pen ut, i forhold til det jeg har fått inntrykk av fra bilder av RS-42. :(

 

Btw, hva er anbefalt lengde fra bakveggen og sideveggen for RF-62 og RF-82? :hmm:

 

Og igjen takk magb! :thumbup:

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

jeg må bare spytte inn med at jeg ville deffinitivt gått for RF-82 da disse er 8" og du får skikkelig bang for the buck og du kan ta det med deg når du flytter til større plass eller hva det måtte være uten at de blir for små eller ikke leverer den lyden du ønsker...

 

dette kommer da litt ann på om du ønsker å kjøpe nytt når det skjer eller om du kjøper nå for å beholde ei god stund framover uansett om du flytter inn i et slott eller hva

 

lengde fra veggen er forskjellig fra høytaler til høytaler

30-50cm vil jeg tro er ganske normalt

Lenke til kommentar

Sånn generelt så tror jeg rf62 vil fungere best til musikk og rf82 best til film i et så lite rom. Men har du et rom dedikert til hjemmekino? Isåfall så kan kanskje rf82 være et greit valg da du lettere kan fjerne eventuell "boomete" bass og liknende med akkustiske tiltak.

 

Jeg har lest om folk som gar fått til både rf82 og rf63 i like små rom som ditt. Men det kommer da litt ann på formen på rommet og muligheten for akustiske tiltak.

 

Uten å ha hørt noen av dem så tror jeg rs42/52 vil fungere minst like godt som Svs som bakhøyttalere. Svs har jo også mye lavere følsomhet som gjør at de vil spille lavere/kreve mer fra forsterkeren. Har ennå tilgode å lese om noen som ikke er fornøyd med rs serien fra Klipsch som bakhøyttaler.

 

Edit: Kan tenke meg alt mellom 20 og 60cm fra bakveggen vil være optimalt. Dette vil variere fra rom til rom og fra lytter til lytter :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Er nok ikke et dedikert rom nei. Bor i et hus med noen kjente, så dette vil bli satt på mitt oppholdsrom. Har så ekstremt lyst på RS-42, men utsolgt :thumbdown:

 

Jeg har egentlig null (!!!) peiling på kalibrering for å være helt ærlig. Hvor vanskelig er dette? Hva vil jeg trenge av utstyr? Burde jeg få profesjonell hjelp? :roll:

 

Angående lyddemping, er det noe spesielt jeg burde gjøre? Bare helt enkle tiltak. Har hørt at det er lurt med et flossy gulvteppe. Hva gjør spikes? osv, osv...

 

Har også begynt å tenke på PC12-NSD istedenfor PB10-NSD (bare pga at den er mer plasseringsvennlig, og hørt at den spiller en del bedre i vanskelige rom). :blush:

 

Er så vanskelig å bestemme seg for enten RF-62 eller RF-82 når man ikke får muligheten til å høre disse noen plasser. Ingen her i Tromsø, og i Trondheim blir det RF-83 og RB-51/61 i demo hos TonArt.

 

Mvh

Espen

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Da tror jeg egentlig tf62 vil fungere best. I et så lite rom er de egentlig mer enn store nok. Jeg vet ikke om du har hørt Klipsch før, men hadde du gått med bind for øynene inn i et rom med feks rf62 tror jeg neppe du hadde tippet at dette var 2 stk 6 tommere.

 

Nå har jeg et rom på kun 10kvm, men her kan jeg si at det var lite forskjell i opplevd lydtrykk på mine Klipsch rf52 og Jbl e100 (2stk 10" i hver ht). Elementarealet er vel nesten 4 ganger større på jbl høyttalerne, men siden begge lett fyller rommet med lyd spiller rf52 best og nesten like kraftig. Når det gjelder volum så kan du spille hørselen din inn på sykehus med både rf52, rf62, rf82 osv.

 

Har også testet begge (klipsch pg jbl) i et rom på 40kvm og her var det enorm forskjell på dobbel 5" og dobbel 10".

 

Mange recievere har automatisk kalibrering i menyen. Det følger med en liten microfon som du plasserer rundt i rommet på instruks fra recieveren.

 

Et gulvteppe kan forresten roe ned diskanten i enkelte rom, men har du et godt møblert rom er det ikke sikkert det er nødvendig. Ellers så kan spikes stramme opp bassen litt, men den viktigste egenskapen er nok redusert bassstøy til naboene dine, På Klipsch sitter det allerede dempeføtter som tar seg av mye av det samme som spikes.

 

Husk også at Klipsch trenger enormt med innspilling før de låter som de skal. Du bør forsikre deg om at de du hører i butikken er spilt MYE på.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Husk også at Klipsch trenger enormt med innspilling før de låter som de skal. Du bør forsikre deg om at de du hører i butikken er spilt MYE på.

What he said!!

 

Har vell igrunn sakt det før jeg også. Du må regne med minst 60-70 timer før de åpner seg. Vet ikke hvordan det er med rf-62, men med mine rf-82 så tok det hvertfall så lang tid før diskanten og slikt ikke ble en "plage". De er ofte alt for skarpe i starten, samt bassen er fraværende.

 

Det finnes jo noen tips til rask innspilling også, men som regel holder det bare å fyre på med musikk. Bare pass på å høre godt etter for ulyder.

 

 

Når det gjelder kalibrering så har jo lsound et godt tilbud der også. Radio Shack samt Avia 2 DVD'en. Der forklarer de alt du trenger å vite egentlig. Har du et TV så hjelper de deg med å kalibrere den også. Har et Pioneer 50" TV som jeg brukte det på, og det er ganske overraskende hvor mye bedre bildet ble med ordentlig toning av kontrast/lys/farge osv osv gav der.

 

Uansett, de fleste recievere har en grei forklaring på det også i manualen sin, enten det følger med kalibrerings mic eller ikke. For min del så fikk jeg det til bedre med manual kalibrering med Radio Shack/Avia 2 enn jeg gjorde med min automatiske kalibrering system som var innebygd i H/K AVR-745. Men nå begynner jo den å bli litt gammel også, så det kan hende det blir bedre hos deg nå som du kjøper nytt.

Lenke til kommentar

Til vanlig er kalibreringssystemene i receivere bedre enn kalibreringen man får vha å bruke en billig lydtrykknivåmåler og herje rundt. Videre, innspilling? Om Klipsh faktisk har litt ingeniørmessig kvaltiet på høyttalerene sine, så har dette neppe spesielt mye å si.

 

AtW

Innspilling på Klipsch har neppe mye og si? Da tror jeg ikke du har hørt innspilte og uinnspillte Klipsch(rf) høyttalere gitt. Det er en enorm forskjell fra helt nye høyttalere til de som har blitt spilt på i mange hundre timer.

Lenke til kommentar

Til vanlig er kalibreringssystemene i receivere bedre enn kalibreringen man får vha å bruke en billig lydtrykknivåmåler og herje rundt. Videre, innspilling? Om Klipsh faktisk har litt ingeniørmessig kvaltiet på høyttalerene sine, så har dette neppe spesielt mye å si.

 

AtW

Innspilling på Klipsch har neppe mye og si? Da tror jeg ikke du har hørt innspilte og uinnspillte Klipsch(rf) høyttalere gitt. Det er en enorm forskjell fra helt nye høyttalere til de som har blitt spilt på i mange hundre timer.

 

Isåfall gjør de en dårlig innsats, produkter skal ha forutsigbar ytelse og bør lages slik at de endrer ytelse minst mulig over tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Klipsch lager da for mange de beste høyttalerne i sin prisklasse. Ser ikke helt at de gjør en dårlig innsats når de får til noe slikt. De er vel også en av (eller den?) mestselgene produsenten av hifi høyttalere. Kun god innsatss vil få til noe slikt.

 

Er det samme for meg om de låter dårlig de første 200 timene, hvis de låter veldig bra de neste 10000+ timene etter dette. :cool:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Sett litt mer på receivere, og er noen få valg som har virket mest tiltalende:

 

Onkyo TX-NR807B til 6000kr hos Oslo Hi-Fi Center og Netshop (begge er demo), eventuelt nypris til 7000kr hos begge (Lefdal har nypris 6000kr, men ikke på lager, som jeg vil tro betyr at de ikke får den inn mtp. at den er tatt ut av produksjon.

 

Onkyo TX-NR707B til 4000kr hos Lefdal.

 

Onkyo TX-NR708B til 6400kr hos Komplett (og andre steder).

 

Yamaha RX-V1065B til 6000kr både hos Elkjøp og Netshop (dog hovedsakelig Onkyo jeg er mest rettet mot).

 

Fyr løs med innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...