Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

teoretiskt og praksis kan ikke sammenlignes. det er alltid helt forskjellig

(med visse unntak seff så ikke begynn å pirk da dere vet utmerket godt hva jeg mener med den)

 

...

 

Ja, det finnes jo noen små og få unntak der fysikken faktisk gir et bilde av virkeligheten, men la oss ikke henge oss opp i det...la oss heller leve i eventyrverden :)

Lenke til kommentar

Å ofre bass når man bor på hybel i et studentkompleks ville ikke være usannsynlig... Men hva med Dynavoice F6 + noe fra Cambridge (hifiklubben.no) + spikes? Tror det ville vært et bra studentanlegg til en hyggelig pris :)

 

F6 er det vanskelig å slå på ytelse/pris ihvertfall :) Tidligere nevnte Azur 650A er en meget kompetent forsterker ihvertfall...

 

Det er nok ikke så dumt å roe bassen litt om du skal bo trangt... det var grunnen til at jeg kjøpte meg stativhøyttalere. Litt dumt om du ikke får brukt det fordi det bråker for mye :)

Lenke til kommentar

Hvis det er bang for buck som gjelder så skal det godt gjøres å slå brukt-kjøp.

 

Hvis jeg var deg ville jeg trålt http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php?action=forum, http://avforum.no/avtorget/ og finn.no

 

Jeg har kjøpt alt jeg har av hifi brukt og har ikke angret ett sekund.

 

Det kan være lurt å kjøpe kjente merker hvis du skal selge høyttalerne siden. Mine høyttalere er f.eks fra en liten italiensk produsent uten norsk distributør så jeg får neppe solgt de igjen til en pris jeg kan leve med, men jeg fikk de for en fryktelig god pris - ca 25% av nypris og de var 2 år gamle. Nå er de knallgode så jeg kommer nok aldri til å selge dem uansett. :p

 

Du vil garantert finne noen som selger noe i Trondheim som du kan se og høre før eventuelt kjøp. Det kan også være lurt å titte innom diverse hifi-pushere for å få en idé om hva du er ute etter. Kanskje de har noen gode tilbud også - men en ting har Mr. Hawkins rett i - hifi er "overpriset", dvs høy avanse.

 

Som nevnt av noen kloke hoder før i tråden så er rommet vel så viktig som høyttaleren og det er viktig å finne en kombinasjon som passer. Det er ikke alltid like lett på bruktmarkedet å finne noe som passer ditt rom, men å finne noe som spiller bra nok bør være en overkommelig oppgave.

 

Når det gjelder gulv vs stativ så vil jeg stemme for stativ. I den prisklassen du er i så finnes det veldig mange gode stativhøyttalere.

 

Når det gjelder forsterker så ville jeg ventet til du fant noen høyttalere, men ikke blås hele budsjette på høyttalere slik at du blir sittende igjen med en fislete forsterker som ikke klarer å drive høyttalerne på den måten de fortjener.

 

Her er en fyr som skal selge 5.0 system til en billig penge. http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=63059&cat=12

 

Annonsen har ligget ute en god stund så hvis de fortsatt er til salgs kan du kanskje klare å prute de ned litt og, eventuelt få veggfestene hans til en billig penge.

 

Jeg kjenner ikke disse høyttalerne, men SVS er en velrennomert fabrikant som også lager suber som lovprises av mange filmfantaster.

 

Hvis du skal ha en receiver så sjekk at den kan spille av HD-lyd fra bluray-spilleren din (PS3). Så vidt jeg vet så må den støtte LPCM over HDMI.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for flere svar. Vært litt opptatt med eksamen, men fant i dag et sett som noen selger der jeg bor. Dette er da KEF KHT-3005 surround settet. Disse ser jo ut som et veldig godt alternativ. Går litt opp i pris her, men kan sikkert leve med det. Her er et par linker:

http://www.surround.no/product/534514/Gull-i-Lyd-%26-Bilde-KEF-KHT-3005-SE-Black.html

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=2209

 

Personen skal ha 10000kr for settet (dette inkluderer 2 par stativ som koster mellom 2200-2500kr tror jeg, som vil si opp i mot 5000kr). :hmm:

 

Hvis jeg går for dette settet vil Onkyo 607 være et godt alternativ eller burde jeg gå litt opp i pris og se etter noe nyere? :roll:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for flere svar. Vært litt opptatt med eksamen, men fant i dag et sett som noen selger der jeg bor. Dette er da KEF KHT-3005 surround settet. Disse ser jo ut som et veldig godt alternativ. Går litt opp i pris her, men kan sikkert leve med det. Her er et par linker:

http://www.surround.no/product/534514/Gull-i-Lyd-%26-Bilde-KEF-KHT-3005-SE-Black.html

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=2209

 

Personen skal ha 10000kr for settet (dette inkluderer 2 par stativ som koster mellom 2200-2500kr tror jeg, som vil si opp i mot 5000kr). :hmm:

 

Hvis jeg går for dette settet vil Onkyo 607 være et godt alternativ eller burde jeg gå litt opp i pris og se etter noe nyere? :roll:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

 

Skulle gjerne hatt litt mer svar på dette. Har hørt flere si at man trenger en kraftig forsterker til sette og at man må opp i en pris på rundt 7000-8000kr for forsterker alene som et minimum :(

 

Som jeg sa over vil personen ha 10000kr for alt til sammen, nypris på settet og 2 par stativer er 20000kr. Burde jeg eventuelt prøve å prute, er det en grei pris eller er dette settet rett og slett ingenting å satse på? :roll:

 

Lurer også på om det er noen plasser i Tromsø jeg kan gå å høre disse, og kanskje få litt informasjon og forslag til receiver? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Trådstarter: Jeg er litt usikker på det anlegget du poster. Jeg har selv ikke hørt det før, men jeg har som tommelfingerregel at de fleste designersett er det lagt mer penger i design enn lyd, selv om det ikke alltid stemmer. Det skal sies at dersom de er lettplasserte så kan de være en fordel mtp. at det ikke akkurat er et dedikert filmrom du skal bruke de i.

 

Du gjør det klokt i å ikke bestemme deg før får leilighet i Trondheim. Hva slags høyttaler du bør kjøpe, kommer an på romstørrelsen. Å prakke inn gigantiske høytalere i et lite rom er lite gjennomtenkt. Det er heller ikke sikkert at du vil få plass til det mellom alt du har andre møbler (seng, pc-bord, klesskap, evnt. sofa, tv osv.)

 

I Trondheim er det også mulighet å få demonstrert høytalere hos butikker. Det er ofte mange privatpersoner som gladelig gir deg en demo dersom du er interessert (se avforum.no og hifisentralen.no)

 

Jeg kjøpte meg surroundanlegg for et år siden. Gjorde endel research på avforum.no og andre forums for å sjekke andres erfaringer. Som med mye annet, fikk forskjellige svar alt etter hvem jeg spurte.Moen svar mer reflekterte enn andre, for å si det mildt. Det er med andre ord viktig å ta det som blir sagt med en klype salt, da veldig mange skriver selv om de egentlig ikke har så mye peiling. Det er hyggelig å hjelpe andre selv om man kanskje ikke sitter på den største kompetansen, men det da er det viktig å påpeke det i tillegg.

 

Den gangen kjøpte jeg primært til hjemmekino. I det siste har jeg hørt utrolig mye på musikk, så jeg er glad jeg har et par gode fronthøytalere, og ikke et komplett sett. Likevel er det ikke tvil om at det er fantastisk gøy med lyd i flere kanaler da man blir sugd mye mer inn i filmen. Jeg så nettopp Avatar på Blu-Ray, og detaljene er deilige. Dette gjelder selvsagt også endel andre filmer.

 

Jeg kjøpte Klipsch RF-62, RC-52 og RS-42, samt en subwoofer som jeg bygde selv (med et SVS 12.2 element) og koblet det opp til et helvetes kraftverk. Kjøpte receiveren Marantz SR 5003. Grunnen til at jeg valgte Klipsch var på grunn av gode erfaringer fra andre, samt at jeg fikk de for en god pris gjennom bedriften. Tok sjansen og kjøpte de uhørt (noe som ikke anbefales i utgangspunktet) men heldigvis så er jeg godt fornøyd. Har lite sammenligningsgrunnlag i samme prisklasse, men de spiller med fantastisk trykk og detaljer. Noen er litt skeptisk til Klipsch pga. skarp diskant, men dette bedret seg betraktelig etter de ble mer og mer innspillt, og bassen ble også kraftig forbedret.

 

Nå kostet anlegget litt mer enn det du ville punge ut med i utgangspunktet, og jeg har ikke godt nok sammenligningsgrunnlag til å si at de er bedre enn andre høytalere i samme prisklasse, men de er svært populære til hjemmekino, og jeg liker de veldig godt til musikk også.

 

I de nedre prisklasser er Dynavoice + XTZ en gjenganger (sjekk surround.no) Ellers vil jeg, som andre her, anbefale å kjøpe brukt da man får mye mer for pengene. Ville holdt meg unna finn.no, men avforum og hifisentralen er ganske safe dersom du kjøper fra en aktiv bruker, og tar vanlige brukthandelforhåndsregler.

 

Dersom du skal bo på hybel med andre, er det ikke sikkert at du vil få spille så høyt som du vil. Det er ikke poeng i å legge en stor formue ned i et anlegg som du ikke får spillt på normalt volum.

 

OT: Hva har du tenkt å gå på NTNU? Vurderer selv Elektronikk eller Teknisk Kybernetikk der. Kanskje vi møtest til høsten :)

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar Silkepinne. Er egentlig enig i det du sier, har ikke bestemte meg for noe, men jeg er en person som liker å gjøre mye søking før jeg kjøper ting :p Har som nevnt en post på avforum der faktisk Klipsch RF-62/82 (tror jeg det var) har bitt nevnt. Der de anbefaler å kjøpe 2 fronter + receiver til å starte med. Jeg har så klart lyst å gå rett på 5.1 + receiver, men dette får pengeboka bestemme til slutt. Har spart opp 130000kr, men hadde ikke akkurat tenkt å brenne alt av på anlegget :whistle: Hvorfor jeg så på akkurat det settet var egentlig fordi de var satelitthøytalere, og befant seg i Tromsø hvor jeg bor for øyeblikket, men om det blir gulvstående eller satelitthøytalere blir romstørrelsen å bestemme mest sannsynlig.

 

Angående NTNU så er mitt førstevalg Datateknikk. Får ikke svar med tanke på plass før rundt 20ende (altså juli) e.l., men tror jeg skal klare å komme inn.

 

Bare å fortsette å komme med konstruktive tilbakemeldinger! :thumbup:

 

NB! Er i Barcelona/København for tiden, så kan være det blir litt tid mellom svarene ;)

Lenke til kommentar

Klokt valg å se ann romstørelsen :)

 

Men husk at det er stor forskjell på små satelitter og vanlige stativhøytalere, Stativhøytalere er jo vesentlig større og det er lyden også :cool:

 

Synes det er en god ide å gå for reciever og gode gulvstående høyttalere først (hvis rommet tillater det), Er rommet smalt og under 15kvm så tror jeg det beste valget er gode stativhøyttalere (feks klipsch rb61/81, Dali lektor 2) sammen med en god Subwoofer.

 

Tonart i Trondheim fører Klipsch så der kan du nok få deg et par morsomme demoer. Ta også turen innom hifi-klubben.

 

Husk egen cd med musikk du kjenner :yes:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Skal være ærlig å si at rommet neppe blir over 14 kvm, så blir vel mest sannsynlig stativhøytalere eller satelitthøytalere (disse kan vel også bli ganske gode, men må opp i en del høyere pris?) Satelitthøytalere er nok det mest praktiske for meg, men som sagt må se ann rommet før jeg går til innkjøp. Hvordan er det med stativhøytalere som rb61/81 i front også? (tenkte at b´en stod for back, og at f´en fra rf var front, men er vel neppe det, haha). :p

 

Lurer også på hva disse stativhøytalerne ligger på i pris? brukt/ubrukt? (er vel lsound som er forhandler i Norge?). :hmm:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan sikkert bli greit med satelitthøyttalere også, men jeg mener bestemt at du får mer for pengene med stativhøyttalere. Veldig små satelitter sliter også ofte med mellomtonen pga små elementer.

 

Rb serien til Klipsch er alt annet enn en alminnelig bakhøyttaler. Rb serien består av samme elementer som storebrødrene i rf serien og spiller meget bra. Rb61 og rb81 har også bassporter i front (alle rf og rb51 har bak) som gjør at de kan plasseres nærmere veggen. Rf serien til klipsch bør stå minst 15-20cm fra bakveggen. De bygger med andre ord ganske mye, alle er vel over 35cm dype som igjen gjør at de ender opp over 60cm ut i rommet.

 

Hovedforskjellen mellom rb og rf er hvor dypt høyttaleren spiller. rf serien ligger på ca 35hz mens rb er nærmere 45hz. Dette spiller mer eller mindre ingen rolle når du ser på film og subben tar seg av alt under 60-80hz.

 

Rb serien fungerer meget bra uten sub også, men da hovedsaklig til musikk. Jeg tror forresten du kommer til å bli ekstremt overrasket over hva en "liten" rb 81 eller 61 kan levere av lydtrykk.

 

Forhandlere av klipsch i Norge er blandt annet:

 

Lsound i Arendal

Stereofil ved Grensen i Oslo (ved glassmagasinet)

oslo hifi-center

Tonart i trondheim

 

Stereofil har forresten Kampanje på Klipsch i disse dager.

 

Rb61 er satt ned fra 4000 til 3200kr

Rb81 er satt ned fra 6000 til 4800kr

 

Kombiner dette med en 10 tommer Xtz sub til 2900kr eller enda bedre en brukt Klipsch sub til ca 3000kr.

 

En ting du må passe på med Klipsch er match av forsterker. Har selv testet blandt annet Sony og Harman Kardon på Klipsch og det låter ikke spesielt bra. Det blir en slags hard og slitsom lyd.

 

Klipsch er en meget lettdreven høyttaler så ikke bry deg så mye om antall watt, men heller lydkarakter. det klart beste valget for deg som skal ha muligheten til surround vil jeg si er Marantz.

 

Det er mange som bruker rørforsterkere til titalls tusen på kun 2x 6w osv på sine Klipsch og kan med dette spille naboen ut av huset :thumbup:

 

En liten ting til slutt: Hvis du er ute for å høre på relativt små høyttalere som feks rb serien så spør om å få høre de i et lytterom med begrenset størelse. De vil ikke låte spesielt kraftig hvis rommet er på 100kvm :p

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Noen som har en forklaring på fenomenet forsterkermatching? Ser at det er svært mange som benevner noen forsterkere "varme" (typisk onkyo og marantz) mens andre merker er mer "nøytrale" (Denon, Rotel, Harman Kardon osv). Er dette noe som har noe harde fakta på dette. Er det sant eller svada?

Lenke til kommentar

Noen som har en forklaring på fenomenet forsterkermatching? Ser at det er svært mange som benevner noen forsterkere "varme" (typisk onkyo og marantz) mens andre merker er mer "nøytrale" (Denon, Rotel, Harman Kardon osv). Er dette noe som har noe harde fakta på dette. Er det sant eller svada?

Vanskelig å finne skikkelige gode fakta på det, men det jeg har funnet tyder på at forskjellen mellom forsterkere som er godt deisgnet (noe de fleste større merker transistorforsterkere er) er neglisjerbare. Det er bare når man begynner med produkter som rørforsterkere og slikt at det begynner å bli særlig forskjell. Dette forutsetter at man ikke driver forsterkerene for hardt dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Av egen erfaring så vet jeg at det er stor forskjell på forsterkere og lydsignatur.

 

Det er nok også noen høyttalere hvor dette merkes mer enn andre, Klipsch er en av disse merkene. Jeg var også litt skeptisk før, helt frem til jeg testet en Tandberg fra 1972 opp mot min Harman Kardon 3490 fra 2009. Tanberg matchet Klipsch så mye bedre at jeg aldri koblet til Hk igjen.

 

Med Hk ble lydbilde flatt og mange små detaljer forsvant da det var alt for mye fokus på diskanten. Øvre mellomtone hadde også en "peak" som var helt forferdelig.

 

Det finnes nok høyttalere hvor forskjellene er vesentlig mindre, men går du for Klipsch så er matching av forsterker en særdeles viktig ting å ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring så vet jeg at det er stor forskjell på forsterkere og lydsignatur.

 

Det er nok også noen høyttalere hvor dette merkes mer enn andre, Klipsch er en av disse merkene. Jeg var også litt skeptisk før, helt frem til jeg testet en Tandberg fra 1972 opp mot min Harman Kardon 3490 fra 2009. Tanberg matchet Klipsch så mye bedre at jeg aldri koblet til Hk igjen.

 

Med Hk ble lydbilde flatt og mange små detaljer forsvant da det var alt for mye fokus på diskanten. Øvre mellomtone hadde også en "peak" som var helt forferdelig.

 

Det finnes nok høyttalere hvor forskjellene er vesentlig mindre, men går du for Klipsch så er matching av forsterker en særdeles viktig ting å ta hensyn til.

 

Det kan hende det er forskjell på utstyr som er 40 år gammelt og dagens, men med noenlunde nytt utstyr, så har jeg sett lite som tyder på noen sålrig forskjell. Har ikke sett så mange blindtester på slikt, men de hjeg har sett tyder ikke akkurat på særlig vesentlige forskjeller, det gjør ikke specsene til en normal transistorforsterker heller. Feks å få en vesentlig peak i et frekvensområde vil jeg si er en ganske så formidabel feildesign på en forsterker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vil vel tro at en slik peak ville vært positiv (morsom, dynamisk) på en høyttaler som ikke er så frempå i dette området fra før slik som Klipsch er.

 

Har også hørt en ny Marantz på Klipsch og det låter også mye bedre enn Hk.

 

Nå skal det også sies at rommet spiller en god rolle det også. Dette er faktiskt enda viktigere enn forsterker match.

Lenke til kommentar

Vil vel tro at en slik peak ville vært positiv (morsom, dynamisk) på en høyttaler som ikke er så frempå i dette området fra før slik som Klipsch er.

 

Har også hørt en ny Marantz på Klipsch og det låter også mye bedre enn Hk.

 

Nå skal det også sies at rommet spiller en god rolle det også. Dette er faktiskt enda viktigere enn forsterker match.

 

Det er ikke forsterkerens rolle å legge til en "mosrom peak", tester viser at folk i det store og det hele foretrekker jevn fin respons uten peaker av denne typen. Greit nok om forsterkeren har et filter, eller en effekt man kan slå av eller på, å gjøre det som default i forsterkeren er svært lite hensiktsmessig. (dog den praktiske konsekvensen på endel rørforsterkere). Rommet har mye å si ja, etter det jeg har funnet ut har er kanskje Høyttalere viktigst, rom nummer to (evt bytte om på de to), mens andre mye mindre viktige enn disse to.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...