Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst så beklager jeg for opprippinga og Off Topic her nå men fikk svar fra hifibklubben igjen:

 

@Espen

 

Lydmessig tror jeg forskjellen mellom de tre reciverne er relativt liten. Så du får vel vurdere hva du trenegr av funksjoner og liknende.

 

@Drhawkins

 

Du missforstår litt hva som menes med innspillingstid, eller begrepet brukes kanskje om to ting. Det du ser på som innspillingstid er de få timene (minuttene?), Det anbefales at man spiler litt rolig når høyttaleren er ny. Mens begrepet brukes vanligvis på tiden høyttaleren bruker på å låte slik den vil låte i lang tid fremover, eller tiden frem til den låter sitt beste om du vil.

 

Denne tiden kan variere etter hvor høyt man spiller osv, men man vil til slutt ende opp med det samme resultatet. Spiller du kun rolig vil det kanskje ta 1000 timer, mens det vil ta 100 hvis du guffer på. (tilfeldige tall). Det er ingen som påstår at høyttaleren vil låte bedre dersom de "spilles inn" på en bestemt måte.

Ser du forskjellen? :cool:

 

det jeg bolda ut der quota jeg i mail til han og spurte om det var et faktum og fikk til svar:

 

Hei!

 

Så lenge høyttaleren brukes normalt (og gjerne litt forsikitg) vil den spilles inn uten problemer. Hvor høyt du spiller påvirker derimot ikke innspillingstiden, og du må regne med 40 - 60 timer uansett :)

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

Eirik

Hi-Fi klubben Kundeservice

 

 

continue your On Topic ->

 

Lenke til kommentar

Kan virke som mr-hifiklubbwn her tolker begrepet innspillingstid slik du først gjorde Drhawkins. Hvis ikke er det tåpelig å si at blandt annet volum ikke spiller en rolle. det er klart elementoppheng osv mykner fortere hvis du spiller høyere.

 

Men til slutt ender du uansett med det samme resultatet.

 

Edit: tenkte jeg skulle sitere Håkon Rognlien, som mest sannsynlig kan mest om Klipsch i hele Norge.

 

"Dersom det er nye RF 63 du har kjøpt, vær klar over at de i løpet av sin lange innspillingsperiode har et par uker der de låter helt jævelig"

 

Dette gjelder da også rf62, rf82 osv osv.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Kan virke som mr-hifiklubbwn her tolker begrepet innspillingstid slik du først gjorde Drhawkins. Hvis ikke er det tåpelig å si at blandt annet volum ikke spiller en rolle. det er klart elementoppheng osv mykner fortere hvis du spiller høyere.

 

Men til slutt ender du uansett med det samme resultatet.

 

Edit: tenkte jeg skulle sitere Håkon Rognlien, som mest sannsynlig kan mest om Klipsch i hele Norge.

 

"Dersom det er nye RF 63 du har kjøpt, vær klar over at de i løpet av sin lange innspillingsperiode har et par uker der de låter helt jævelig"

 

Dette gjelder da også rf62, rf82 osv osv.

 

som quoten til håkon rognlie sier: et par uker, han sier ikke hvis du spiller sånn og sånn så er det så lang tid eller hva insippilingen gjør med høytalerne eller hvordan man skal best mulig spille de inn.

 

han sier en bestemt tidsperiode og det tolker jeg som at han og sier at volum ikke spiller noen rolle.

kan du finne noe mer fra han der han beskriver innspillingstiden ordentlig?

 

jeg kan godt tro på at høytalere trenger en liten innspillingstid men ejg er enig med ATW at det er egentlig dårlig produksjon fra starten av og at lyden skal kunne variere minst mulig.

 

som nevnt tidligere så syns jeg innspilling blir feil å bruke da det ikke gjør skade på høytaleren og man ender opp med samme resultat uansett.

så lenge man ender opp med samme resultat så er jeg egentlig enig med ATW sine synspunkter

Lenke til kommentar

mye bra lese stoff der ja men det meste som står der er vi enige om, at høytalere trengs innspilling...

 

metodene blir diskutert fram og tilbake, mange sier du skal spille akkurat som du selv ønsker bare du ikke forvrenger signalet og mange sier du skal ta det fint og rolig. det er delte meninger over alt.

 

Derfor ville jeg hatt en bekreftelse fra noen som er ordentlig autoriserte til å bekrefte/avbekrefte alle disse påstandene, ingen kommer emd linker og beviser men kun egne ord og det kalles påstander.

 

greit mange av de har kanskje god peiling, det skal jeg ikke si noe på men som sagt tidligere så syns jeg det er utrolig rart at ingen av produsentene i det hele tatt har nevna noe om dette til i dag engang etter så mange år vi har hatt anlegg i verden.

 

du kan finne alt av at folk tabber seg med å røpe det ene og det andre (hvis jeg husker rett så var det nexus one som ble røpet ved at en mistet den på en bar i UK) (MS og Apple lekker masse pdf filer hele veien om nye ting) (and so on)

 

men du kan altså ikke finne noe om noen som har sakt noenting om innspilling på høytalere? og da mener jeg kun fra produsentene... det syns jeg er rart... spesielt med tanke på hvor lett det er å vinne vanvittig store søksmål i usa.

(ei dame vant 78 millioner kroner (eller var det $) fordi det ikke stop på mikrobølgovnen at du ikek kunne putte dyr inni der)

Lenke til kommentar

Testen opheus lenket til viser at forksjellene med innspilling er minimale, det er mitt inntrykk også, forskjellen er liten, og den kommer raskt, ofte er de innspilt nok fra fabrikk, om ikke så stabiliseres de fleste fysiske karakteristikkene etter noen minutter med spilling.

 

AtW

 

Leser du hele testen så kommer det også ut at det er individuelt. Noen høyttalere trenger minimalt med innspilling, mens andre trenger mer.

 

Test av Klipsch RF-83

Her ser man vell også at særlig Klipsch må spilles inn før de når sitt beste.

 

En måned senere …

Det gikk omtrent en måned før høyttalerne hadde gått seg til. For all del, det var moro. Men det er ikke før nå at høyttalerne har fått vist seg som potente allroundere. Endelig kan akustisk musikk som klassisk og jazz spilles med høy innlevelsesfaktor, og høyttalene opptrer normalt ved lavt lyttenivå.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...