Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo


Anbefalte innlegg

basshead...

 

Hei! :p

 

Anyways, som nevnt tidligere er det film anlegget hovedsakelig blir kjøpt for (kobles til TVen/PS3en). Jeg er ikke en lydekspert, så uansett om jeg bruker et filmanlegg til å spille musikk er ikke det så farlig. Har jo som sagt Z-5500 akkurat nå :whistle:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette svs settet skal være ganske godt, spesielt til film: http://www.lsound.no/Avdelinger/Produkter/Pakkel%C3%B8sninger/H%C3%B8yttalersystemer/SVS/SVS-S-Series-Compact-Config-v1Kundetilpasset-h%C3%B8yttalersystem-100253.aspx

 

Sammen med 10" Xtz sub: http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html

 

Og en surroundforsterker med litt krutt, kanskje du finner noe på brukten. Feks: nad eller harman kardon.

Lenke til kommentar

På AVforum er det en som har gitt noen forslag (men så klart å kjøpe brukt): Eksempelvis Dali Ikon 6 og Klipsch rf-62/82, men vet ikke hvor billig jeg kan få disse brukt, hvilken center som passer, hvilke bakhøytalere som passer, eventuelt sub og hvilken receiver som blir bra. I tillegg er vi vel nå plutselig oppe i en ekstremt høy pris er vi ikke? :roll:

Lenke til kommentar

Rf62 er den gulvstående utgaven av tidligere anbefalt rb61. Rf62 er en ekstremt morsom høyttaler med masse krutt, denne passer meget godt til ditt bruk, men du må nok opp i minst 4500kr for et brukt eksemplar. Skal du kjøre med sub kan rb61/51 fungere nesten like bra til en lavere pris.

 

Merk også at rf62 har bassporter bak og må dermed stå 15-20cm fra bakveggen, i tilegg er høyttaleren meget dyp så det kan hende rb serier et bedre valg.

 

Ikon 6 er også en meget god høyttaler som du kan få brukt til ca samme pris som rf62. Må nok påstå at Klipsch leverer mye mer i bassområdet enn Dali ikon og er kanskje et bedre valg til film.

 

Det du må passe på med både Dali Ikon og Klipsch er å matche med en litt varm forsterker som er litt rolig i diskanten, eksmepel på dette blandt surround forsterkere er Onkyo og Marantz. Nye Denon og også Yamaha skal også fungere bra. Hold deg unna Harman kardon og Nad til Klipsch, tror ikke det er noe særlig på ikon heller.

 

Edit: Hold de ville tankene dine for deg selv drhawkins.

Endret av magb
Lenke til kommentar

butikkene sine ord og egne erfaringer.... i reviews finner man ikke noe sammenligninger sånn på den måten dere skulle ønske jeg kunne legge fram

 

du kan høre stor forskjell på 6.5" og 8" i bass og realistisk lyd. hvis du går i en butikk eller noe slikt så spiller de gjerne for deg og prater specs og anbefalinger og slikt

 

jeg fikk selv beskjed om at til film og musikk kunne 6.5" bli litt lite uten subb da de ikke klarer å levere noe i nærheten av hva 8" gjør

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du har snakket i god tro, hawkins. Men det er dessverre ikke lenger slik at butikkene vet hva de snakker om.

 

Jeg har selv blitt forsøkt prakket på en Monster TOSLINK-kabel til 600 kr fordi den gav langt bedre dybde i lyd og bilde enn hva den billige OEM-kabelen til 99 kroner ved siden av gjorde.

 

Dette eksempelet på inkompetent butikkbetjening er dessverre snarere regelen enn unntaket.

Lenke til kommentar

butikkene sine ord og egne erfaringer.... i reviews finner man ikke noe sammenligninger sånn på den måten dere skulle ønske jeg kunne legge fram

 

du kan høre stor forskjell på 6.5" og 8" i bass og realistisk lyd. hvis du går i en butikk eller noe slikt så spiller de gjerne for deg og prater specs og anbefalinger og slikt

 

jeg fikk selv beskjed om at til film og musikk kunne 6.5" bli litt lite uten subb da de ikke klarer å levere noe i nærheten av hva 8" gjør

 

Vissvass og tåkeprat. Sammenlign dine med f.eks Sonus Faber Cremona og se hvilke som gir best/finest lyd...

 

Du har blitt lurt :)

Lenke til kommentar

så du sier yamaha ns-777 er drit høytalere? ja da er du en av de få

 

http://www.testfreaks.com/hifi-speakers/yamaha-ns-777/

Information found in:

from 32 sources in 10 countries.

Score: 8.7 out of 10

Freak Rank

så dårlige er de ikke. jeg vet veldig godt hva som er god lyd og hva som ikke er.

og jeg har testet ut 6.5" versjonen av de au (ns-555) og de kan ikke måle seg uten sub...

 

det er ingen 6.5" som kan måle seg med 8"

Da hadde det ikke vært vitsi å lage større høytalere enn 6.5"

 

logikk er en fin ting vettu (noe dere tydeligvis ikke skjønner)

 

gå i butikken å hør selv.... det tør dere sikkert ikke...som vanlig

 

Lenke til kommentar

så du sier yamaha ns-777 er drit høytalere? ja da er du en av de få

 

http://www.testfreaks.com/hifi-speakers/yamaha-ns-777/

Information found in:

from 32 sources in 10 countries.

Score: 8.7 out of 10

Freak Rank

så dårlige er de ikke. jeg vet veldig godt hva som er god lyd og hva som ikke er.

og jeg har testet ut 6.5" versjonen av de au (ns-555) og de kan ikke måle seg uten sub...

 

det er ingen 6.5" som kan måle seg med 8"

Da hadde det ikke vært vitsi å lage større høytalere enn 6.5"

 

logikk er en fin ting vettu (noe dere tydeligvis ikke skjønner)

 

gå i butikken å hør selv.... det tør dere sikkert ikke...som vanlig

 

Men så er det heller ingen 8" som kan måle seg med en Cerwin Vega på dobbel 12". Da hadde det ikke vært vitsi å lage større høyttalere enn 8"..

 

Logikk er en fin bil ja...

Lenke til kommentar

dere har misforstått totalt og skjønner langt ifra tankegangen

 

8" er verken for stort eller for lite....

 

det er ikke snakk om å ha størst mulig men å ha den størrelsen som gir mest realistisk lyd samt mest for pengene og har en veldig god lydkvalitet samt godt volum som beholder lydkvaliteten

 

8" er perfekt fordi da får man noe som slår vanvittig godt i høyt volum som beholder lydkvaliteten

de har god og fin bass på normalt volum

de slår raskt og bra

du får en realistisk lyd som ville vært i virkeligheten

du får mye lyd for pengene

 

med andre ord: perfekt størrelse og lyd... hverken for mye eller for lite... hverken for stort eller for lite...veldig bra pris..

Lenke til kommentar

dere har misforstått totalt og skjønner langt ifra tankegangen

 

8" er verken for stort eller for lite....

 

det er ikke snakk om å ha størst mulig men å ha den størrelsen som gir mest realistisk lyd samt mest for pengene og har en veldig god lydkvalitet samt godt volum som beholder lydkvaliteten

 

8" er perfekt fordi da får man noe som slår vanvittig godt i høyt volum som beholder lydkvaliteten

de har god og fin bass på normalt volum

de slår raskt og bra

du får en realistisk lyd som ville vært i virkeligheten

du får mye lyd for pengene

 

med andre ord: perfekt størrelse og lyd... hverken for mye eller for lite... hverken for stort eller for lite...veldig bra pris..

 

Quiz til deg... hva bestemmer hvor hardt en høyttaler slår, og hvordan tonebalansen er?

Lenke til kommentar

det har en god del med selve elementet å gjøre samt hvor mye watt som går gjennom

 

en 12" trenger veldig mye mer watt enn en 8" for at de skal slå identiskt hardt

 

lyden blir noe helt annen seff men selve slaget....

 

samt spole og materialet = vekten av elementet bestemmer en del hvor mye watt som trengs for å slå det så og så hardt

 

men om du får en 8" og en 12" til å slå identiskt hardt så vil seff 12" gi en vanvittig mye bedre bass

samme prinsipp med 6.5" vs 8"

 

du kan ikke få en 6.5" til å dundre like godt som en 8" (eller 8" vs 12") uansett hvor mye watt som kreves... du river i stykker membranen lenge før det mindre elementet klarer å ta igjen det større elementet

Lenke til kommentar

det har en god del med selve elementet å gjøre samt hvor mye watt som går gjennom

 

en 12" trenger veldig mye mer watt enn en 8" for at de skal slå identiskt hardt

 

lyden blir noe helt annen seff men selve slaget....

 

samt spole og materialet = vekten av elementet bestemmer en del hvor mye watt som trengs for å slå det så og så hardt

 

men om du får en 8" og en 12" til å slå identiskt hardt så vil seff 12" gi en vanvittig mye bedre bass

samme prinsipp med 6.5" vs 8"

 

du kan ikke få en 6.5" til å dundre like godt som en 8" (eller 8" vs 12") uansett hvor mye watt som kreves... du river i stykker membranen lenge før det mindre elementet klarer å ta igjen det større elementet

 

Er det ikke gøy når man bare kan finne på ting og tro på dem selv?

 

Det som avgjør lydtrykket (SPL) er VOLUM luft flyttet. Volumet er igjen avhengig av to faktorer. Areal på membran og slaglengde på membranet. Forholdet mellom 8" og 6.5" arealmessig er 1.51, altså trenger du en slaglengde som er 51% større på et 6.5" element for å skape samme lydtrykket som et 8" element. Slaglengden avgjøres av opphenget og driveren (fastmagnet + elektromagnet) og her kommer effekt inn. Det kreves effekt for å utføre et arbeid, og det er en tyngre jobb for en magnet å drive et 8" element, ergo mer effekt/slaglengde. Hvis du ser på følsomheten til en høyttaler angir den hvor høyt lyddtrykk du får ved å tilføre 1W i en 1kHz sinusbølge, målt på 1 meters avstand. På dine høyttalere er det oppgitt til 89 dB, som betyr at du vil få 89 dB/1W, mens de andre (6.5" til XTZ) har 90 dB. Ergo slår XTZ _HARDERE_ enn dine ved samme effekt.

 

Alt det andre du har skrevet er også bare vissvass...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hahahah akkurat samme som jeg har skrevet bare mer avansert...

 

selv om de slår hardere så vil de gi en mye dårligere lydkvalitet åpå max volum og selv om de slår hardere så betyr ikke det at de rister mer i huset. tvert derimot... selv om den ene slår hardere enn den andre så betyr bare det at membran og element trenger å jobbe sinnsykt mye hardere for å få ut god lyd.. med 8" så kan de slappe mer av og gi en mye bedre bass enn ved 6.5"

 

6.5" bassen vil bli sånn teit bass du får i små anlegg.. for eksempel bass i satelitt jhøytaler der bassen bare blir skjært vekk fordi den ikke klarer å levere

 

mens i 8" vil du få en myk og god utfyldende bass til det fulle ut, der vil du ikke få noe klipping av bassen eller noe da de klarer å levere det musikken/filmen har

 

du har kanskje peiling på elektronikk og specs og teoretiskt men ikke i praksis virker det som fordi da hadde du visst dette her

Lenke til kommentar

hahahah akkurat samme som jeg har skrevet bare mer avansert...

 

selv om de slår hardere så vil de gi en mye dårligere lydkvalitet åpå max volum og selv om de slår hardere så betyr ikke det at de rister mer i huset. tvert derimot... selv om den ene slår hardere enn den andre så betyr bare det at membran og element trenger å jobbe sinnsykt mye hardere for å få ut god lyd.. med 8" så kan de slappe mer av og gi en mye bedre bass enn ved 6.5"

 

6.5" bassen vil bli sånn teit bass du får i små anlegg.. for eksempel bass i satelitt jhøytaler der bassen bare blir skjært vekk fordi den ikke klarer å levere

 

mens i 8" vil du få en myk og god utfyldende bass til det fulle ut, der vil du ikke få noe klipping av bassen eller noe da de klarer å levere det musikken/filmen har

 

du har kanskje peiling på elektronikk og specs og teoretiskt men ikke i praksis virker det som fordi da hadde du visst dette her

 

 

facepalm.jpg

 

 

For som alle vet så er fysikk høyst teoretisk og har ingen sammenheng med den virkelige verden...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...