Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Javel, så når beduiner og palestinere/israelske arabere som har bodd i området i årevis (mange av dem siden før Staten Israel ble opprettet) automatisk aldri får byggetillatelse og Staten Israel da bruker dette som en unnskyldning til å rive hjemmene deres og bosette jødiske israelere der, hva vil du kalle det?

 

Jeg mener det er galt, og føyer seg inn i rekken av ting jeg syne Israel gjør galt. Men å dra det frem som beviset på at:"Israel er ett rasistisk land" blir for drøyt. Isåfall kan man ta den påstanden om ett flertall av alle land i verden

 

Så det er ikke rasistisk og diskriminerende å behandle to folkeslag slik Israel gjør med araberne og beduinene utelukket for å gi plass et annet folkeslag? Og jobbsituasjonen er et annet eksempel, ikke lett for andre enn jder å få jobb i Israel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel, så når beduiner og palestinere/israelske arabere som har bodd i området i årevis (mange av dem siden før Staten Israel ble opprettet) automatisk aldri får byggetillatelse og Staten Israel da bruker dette som en unnskyldning til å rive hjemmene deres og bosette jødiske israelere der, hva vil du kalle det?

 

Jeg mener det er galt, og føyer seg inn i rekken av ting jeg syne Israel gjør galt. Men å dra det frem som beviset på at:"Israel er ett rasistisk land" blir for drøyt. Isåfall kan man ta den påstanden om ett flertall av alle land i verden

 

Så det er ikke rasistisk og diskriminerende å behandle to folkeslag slik Israel gjør med araberne og beduinene utelukket for å gi plass et annet folkeslag? Og jobbsituasjonen er et annet eksempel, ikke lett for andre enn jder å få jobb i Israel.

 

Det er ikke noe "bevis" på at Israel er ett rasistisk land nei. Ikke i forhold til de fleste andre land i verden. Og ikke med tanke på de rettighetene ikke-Jøder har i Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det som gjør at man ikke ønsker å støtte Israel:

Ødeleggelser av bygninger, hus og dyrkbar mark -> rammer sivile og barn

Straffetiltak mot sivile -> rammer sivile og barn

Rettsvesen og segregering som i praksis tilsvarer en slags apartheid

Muren

Produksjon av klasevåpen og bruk av klasevåpen

Blokade og innesperring av et helt folk - etisk forkastelig og sannsynligvis årsaken til at stadig flere drar paralleller til konsentrasjonsleire.

Systematiske brudd på folkeretten.

 

Man lurer sånn sett på om folket i Israel gjennom andre verdenskrig fikk en behandling som tilsvarer den et barn får når det blir slått og mishandlet av sine foreldre - for deretter å kopiere sine foreldres handlingsmønster når det selv ble stort nok...

Kan du forklare litt mer om denne segregeringen og rettsvesenet?

Lenke til kommentar

Og jobbsituasjonen er et annet eksempel, ikke lett for andre enn jder å få jobb i Israel.

 

Ehh okeey. Merkelig at jeg da har hatt tre forskjellige heltids fast jobber i Israel, og med det norske skandinaviske utseendet jeg har, så burde jeg vel stått bakerst i køen. Da det stinket ikke jøde og utlending av meg.

 

For meg var det faktisk lettere å få jobb i Israel, enn hva det var å få jobb i Norge. Og ikke nok med det, men jeg hverken kunne lese eller skrive hebraisk...

 

...og det var langt fra alle på arbeidsplassene som var særlig god i engelsk, så kommunikasjonen var deretter, men likefullt fikk jeg jobb. Hadde ikke engang referanser eller CV å vise til da jeg fikk jobbene.

 

Så det du serverer minner meg om propaganda, uvitende eller vitende.

 

Det er forøvrig mange ikke jødiske arbeidere i Israel, men det kom vel som ett sjokk for deg, med tanke på hvilken rasistisk oppfattning du har om Israel.

Endret av ola the icebox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jobbsituasjonen er et annet eksempel, ikke lett for andre enn jder å få jobb i Israel.

Så det du serverer minner meg om propaganda, uvitende eller vitende.

Det har kommet til et punkt der han/hun tydlig viser ingen interesse for diskutere, men heller et tydlig motiv til å provosere.

 

Det er synd, spesielt på et diskusjonsforum. Jeg synes det ytterst merkelig at ingen moderator har reagert?

 

Forøvrig var min opplevelse i Israel var også det samme: Vennlige folk, der Israelerer, Israelske-araber og Kristne lever i fred. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Noe av det som gjør at man ikke ønsker å støtte Israel:

Ødeleggelser av bygninger, hus og dyrkbar mark -> rammer sivile og barn

Straffetiltak mot sivile -> rammer sivile og barn

Rettsvesen og segregering som i praksis tilsvarer en slags apartheid

Muren

Produksjon av klasevåpen og bruk av klasevåpen

Blokade og innesperring av et helt folk - etisk forkastelig og sannsynligvis årsaken til at stadig flere drar paralleller til konsentrasjonsleire.

Systematiske brudd på folkeretten.

 

Man lurer sånn sett på om folket i Israel gjennom andre verdenskrig fikk en behandling som tilsvarer den et barn får når det blir slått og mishandlet av sine foreldre - for deretter å kopiere sine foreldres handlingsmønster når det selv ble stort nok...

Kan du forklare litt mer om denne segregeringen og rettsvesenet?

 

Tenker på dokumentarer som viser relativt systematisk ekspropriasjon av både jord som historisk har tilhørt palestinske jordbrukere - og f.eks. hotellet til det norsk-palestinske ekteparet som er blitt okkupert av soldater. Begge eksempler der det er saker i rettsvesenet i Israel - men hvor lovene for det første er vinklet til Israels gunst (ikke så uventet det forsåvidt...) og for det andre treneres eller får en mer politisk behandling når det likevel er en liten sjanse for at Israelske interesser kan tape.

 

Gjennomgående får alltid bosettere og soldater medhold. Hvis du har noen mot-eksempler på det så ville det vært artig å høre - media kan jo ha vinklet dette helt feil (?)

 

Segrergering generelt - er ikke muren et eksempel på segregering vet ikke jeg... Er vel vist både eksempler på at den kan dele byer i to og at den brukes som en måte å hevde eierskap på jordområder i omstridte områder. Egne veisystem for Israelere som ikke kan brukes av gjestearbeidende palestinere mener jeg også å ha sett i et dokumentarprogram.

 

Ellers har man jo bosettingene da - de opprettes i områder Israel ønsker å hevde nasjonal eiendomsrett til - og de er såvidt jeg kjenner til kjemisk fri for palestinere (utenom evt gjestearbeidere som selvfølgelig ikke har noen eiendomsrett der).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Hvilken LØSNING ser pro-Israelerene for seg?

 

Helt urealistisk eksempel scenario:

a) 1: Fullstendig avrustning av alle mennesker i Palestina, FN-styrker langs grensen og FN-inspeksjon av ALL frakt som kommer inn til Palestina

2: Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene

 

(Løsningen er urealistisk fordi Palestinerene ikke vil finne seg i Israelsk okkupasjon uten motstand, og fordi Israel ikke har noen som helst intensjon om å trekke seg ut av de okkuperte områdene under noen omstendigheter uten at noen tvinger dem til det)

 

---

 

b)

*Sett inn prosedyre her*

 

---

 

c)

*Sett inn prosedyre her*

 

---

 

Mitt forslag til løsning:

x) 1: Israel trekker seg ut fra de okkuperte områdene -- som faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko for Israel. At det er buffersoner er en blank løgn, og dette har selv Israel innrømmet.

2: FN- patruljerer grensen, og avvæpner palestinske grupper som yter motstand.

 

Israel er det mest vestlige landet av disse to, og dermed kan vi forvente at Israel er mer "voksen" når det gjelder å avslutte denne "slåsskampen".

Lenke til kommentar

 

Mitt forslag til løsning:

x) 1: Israel trekker seg ut fra de okkuperte områdene -- som faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko for Israel. At det er buffersoner er en blank løgn, og dette har selv Israel innrømmet.

2: FN- patruljerer grensen, og avvæpner palestinske grupper som yter motstand.

 

Israel er det mest vestlige landet av disse to, og dermed kan vi forvente at Israel er mer "voksen" når det gjelder å avslutte denne "slåsskampen".

 

Det er jo dette Israel også mener, men da skal det lages en SKIKKELIG og endelig fredsavtale. Noe som aldri araberne vil gå med på.

 

IDF er sterkere enn Hizbollah så tror ikke det skjer så mye likevel.

 

Så man har ikke gått til krig før selvom motparten er sterkere? Så lenge folk er fanatiske nok er de villige til hva som helst!

 

seff har det skjedd men IDF er så mye sterkere at det er ikke mye å vinne for Lebanon og hizbollah med å gå til krig.

Lenke til kommentar

seff har det skjedd men IDF er så mye sterkere at det er ikke mye å vinne for Lebanon og hizbollah med å gå til krig.

 

Og akkurat som bla. medlemmene av Al Qaida som utførte terroren mot USA 11/09-01 så kan man gjerne begå selvmord så lenge man rammer fienden samtidig. Det har forøvrig selvmordsangrep fra Hamas mot Israel også vist. Og Hizbollah har vært i krig med Israel før.

Lenke til kommentar

 

Mitt forslag til løsning:

x) 1: Israel trekker seg ut fra de okkuperte områdene -- som faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko for Israel. At det er buffersoner er en blank løgn, og dette har selv Israel innrømmet.

2: FN- patruljerer grensen, og avvæpner palestinske grupper som yter motstand.

 

Israel er det mest vestlige landet av disse to, og dermed kan vi forvente at Israel er mer "voksen" når det gjelder å avslutte denne "slåsskampen".

 

Det er jo dette Israel også mener, men da skal det lages en SKIKKELIG og endelig fredsavtale. Noe som aldri araberne vil gå med på.

 

Nå regner jeg med at du referer til den urealistiske løsningen a).

Israel har ingen intensjoner om å trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene.

Hint -- de lager nye Israelske bosetninger der hele dagen lang, slik at det blir utenkelig for verdenssamfunnet å kreve at Israel skal gi fra seg de okkuperte områdene om ~50 år.

 

Således ønsker heller ikke ISRAEL å inngå fredsavtaler, da dette vil føre til milliardtap for Israel som akkurat nå utnytter de okkuperte områdene som om de var deres egne:

Det bor hundretusener av jøder på de okkuperte landområdene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Population_statistics_for_Israeli_West_Bank_settlements

 

~300 000 jøder har FLYTTET INN på vestbredden siden 1978.

Det er 100 000 hus a 1 000 000 = 100 000 000 000 kroner

I tilleg kommer:

20 000 butikker a 3 000 000 kroner, 10 000 offentlige bygg a 10 000 000.

 

Noe som gir oss omtrent 100 000 000 000 kroner i hus alene, pluss offentlige bygninger, butikker OG infrastruktur som veier, vann, elektrisitet, bredbånd, kloakk, søppelfyllinger, en militærleir.

 

Er dette bare ment som en velkomstgave til araberene den dagen Israel ender okkupasjonen -- eller er det et et tydelig tegn på at Israel ikke har tenkt å gi fra seg disse områdene?

 

Ville DU investert milliarder i å bygge sivil infrastruktur og sivile bygg for sivile innbyggere fra DITT land i et område DITT LAND okkuperer fra et annet?

En ting er infrastruktur for militære. Men det er det ikke snakk om her -- her er det snakk om infrastruktur for sivile okkupanter.

 

...

Gaza er en vag versjon av en konsentrasjonsleir, og byggingen på okkupert land minner om en vag versjon av "lebensraum".

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Noe av det som gjør at man ikke ønsker å støtte Israel:

Ødeleggelser av bygninger, hus og dyrkbar mark -> rammer sivile og barn

Straffetiltak mot sivile -> rammer sivile og barn

Rettsvesen og segregering som i praksis tilsvarer en slags apartheid

Muren

Produksjon av klasevåpen og bruk av klasevåpen

Blokade og innesperring av et helt folk - etisk forkastelig og sannsynligvis årsaken til at stadig flere drar paralleller til konsentrasjonsleire.

Systematiske brudd på folkeretten.

 

Man lurer sånn sett på om folket i Israel gjennom andre verdenskrig fikk en behandling som tilsvarer den et barn får når det blir slått og mishandlet av sine foreldre - for deretter å kopiere sine foreldres handlingsmønster når det selv ble stort nok...

Kan du forklare litt mer om denne segregeringen og rettsvesenet?

 

Tenker på dokumentarer som viser relativt systematisk ekspropriasjon av både jord som historisk har tilhørt palestinske jordbrukere - og f.eks. hotellet til det norsk-palestinske ekteparet som er blitt okkupert av soldater. Begge eksempler der det er saker i rettsvesenet i Israel - men hvor lovene for det første er vinklet til Israels gunst (ikke så uventet det forsåvidt...) og for det andre treneres eller får en mer politisk behandling når det likevel er en liten sjanse for at Israelske interesser kan tape.

 

Gjennomgående får alltid bosettere og soldater medhold. Hvis du har noen mot-eksempler på det så ville det vært artig å høre - media kan jo ha vinklet dette helt feil (?)

 

Segrergering generelt - er ikke muren et eksempel på segregering vet ikke jeg... Er vel vist både eksempler på at den kan dele byer i to og at den brukes som en måte å hevde eierskap på jordområder i omstridte områder. Egne veisystem for Israelere som ikke kan brukes av gjestearbeidende palestinere mener jeg også å ha sett i et dokumentarprogram.

 

Ellers har man jo bosettingene da - de opprettes i områder Israel ønsker å hevde nasjonal eiendomsrett til - og de er såvidt jeg kjenner til kjemisk fri for palestinere (utenom evt gjestearbeidere som selvfølgelig ikke har noen eiendomsrett der).

Nå snakker du jo om Israels forhold til utlendinger som de er i konflikt med. Norge segregerer også utlendinger, og behandler dem annerledes.

 

Når du snakker om segregering og apartheid så må jo dette gjelde landets egne innbyggere. Men der hadde du tydeligvis ikke noen eksempler.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...