Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke israeleres måte å se ned på andre på? Er argumentet her at hvis det finnes rasister i et land, så er hele landet rasistisk?

Det er vel kjent at israelere ikke akkurat digger palestinere som et folkeslag, for å si det sånn :) De er jo tross alt "Guds utvalgte folk".. :whistle:

Hva med palestinernes syn på jøder?

 

Ikke at jeg skjønner hva dette har med nazisme å gjøre. Israelske palestinere har jo fulle rettigheter fra statens side. Er ikke det en litt merkelig form for nazisme?

 

Igjen: Er argumentet her at hvis det finnes rasister i et land, så er hele landet rasistisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Palestinernes syn på jøder er så og si fortjent. Jøder har ikke akkurat behandlet palestinere så altfor pent opp gjennom årene :) De har kun seg selv å skylde på.

 

NEI, dersom noen er rasister blir ikke hele landet rasistisk, dette sier jo seg selv! :!:

 

Poenget er at dette er en strid mellom to folkegrupper, som ikke tåler trynet på hverandre, den ene er ikke bedre enn den andre, "bedrock". En helt klart ond sirkel; jeg mener at Israel og jøder har skylden. Orker ikke å fortsette argumentasjonen min i denne tråden, gidder ikke mer rett & slett. Kos dere videre :)

 

og PS: ikke tro jeg er noen jødehater, for det er jeg ikke. Jeg holder med Palestina i denne saken fordi jeg synes de, som folkeslag, fortjener bedre enn den situasjonen de er satt i idag.

Lenke til kommentar

Palestinernes syn på jøder er så og si fortjent. Jøder har ikke akkurat behandlet palestinere så altfor pent opp gjennom årene :) De har kun seg selv å skylde på.

 

NEI, dersom noen er rasister blir ikke hele landet rasistisk, dette sier jo seg selv! :!:

 

Poenget er at dette er en strid mellom to folkegrupper, som ikke tåler trynet på hverandre, den ene er ikke bedre enn den andre, "bedrock". En helt klart ond sirkel; jeg mener at Israel og jøder har skylden. Orker ikke å fortsette argumentasjonen min i denne tråden, gidder ikke mer rett & slett. Kos dere videre :)

 

og PS: ikke tro jeg er noen jødehater, for det er jeg ikke. Jeg holder med Palestina i denne saken fordi jeg synes de, som folkeslag, fortjener bedre enn den situasjonen de er satt i idag.

 

Beste jeg har lest på lenge. Denne: "Palestinernes syn på jøder er så og si fortjent. Jøder har ikke akkurat behandlet palestinere så altfor pent opp gjennom årene :) De har kun seg selv å skylde på." Sammen med denne:"PS: ikke tro jeg er noen jødehater, for det er jeg ikke."

 

Altså: Jøder kan skylde seg selv når Israel er så slemme. Ser kanskje at noe skranter?

Lenke til kommentar

Palestinernes syn på jøder er så og si fortjent. Jøder har ikke akkurat behandlet palestinere så altfor pent opp gjennom årene :) De har kun seg selv å skylde på.

 

NEI, dersom noen er rasister blir ikke hele landet rasistisk, dette sier jo seg selv! :!:

 

Poenget er at dette er en strid mellom to folkegrupper, som ikke tåler trynet på hverandre, den ene er ikke bedre enn den andre, "bedrock". En helt klart ond sirkel; jeg mener at Israel og jøder har skylden. Orker ikke å fortsette argumentasjonen min i denne tråden, gidder ikke mer rett & slett. Kos dere videre :)

 

og PS: ikke tro jeg er noen jødehater, for det er jeg ikke. Jeg holder med Palestina i denne saken fordi jeg synes de, som folkeslag, fortjener bedre enn den situasjonen de er satt i idag.

Har araberne/palestinerne behandlet jødene pent? Mener du det er greit for arabere å hate jøder, men ikke omvendt?

Lenke til kommentar

Er det greit at nordmenn hater innvandrere fra midtøsten, men ikke at innvandrere fra midtøsten hater nordmenn?

 

(Ashkenazi-)Jødene er europeiske innvandrere i midtøsten, som har overtatt store deler arabisk land, og som i tillegg har okkupert mer land fra araberene enn det jødene ble gitt av de europeiske koloniherrene som tok (eruopeisk-okkupert) arabisk land og ga det til (de europeiske) jødene.

 

Et arabisk (ashkenazi-) jødehat ER mer berettiget enn et (ashkenazi-) jødisk araberhat.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Araberne/muslimene er også innvandrere i Midtøsten. De la under seg enorme områder med land med sverdets makt. Blodet fløt.

 

De europeiske koloniherrene overtok området fra osmanerne før dem. Palestina hadde aldri selvstyre. Total sett har araberne fått utdelt langt større områder av Palestina-mandatet. Israel er knøttlite i forhold til landområdene som ble tildelt araberne.

 

De europeiske koloniherrene tok ikke arabisk land. De tok land som hadde tilhørt andre koloniherrer, ikke araberne selv. Tvert imot ble araberne forfulgt og drept av osmanerne.

 

Men her ser vi altså at det er greit for arabere å hate jøder, men ikke omvendt. Det er greit for arabere å være innvandrere, men ikke for jøder. Det er greit at araberne får utdelt enorme områder til selvstyre, men ikke at jødene får et lite område som i utgangspunktet var ufruktbar ørken og sump for det meste.

 

Ser man et mønster?

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Araberene i Palestina er BLANT ANNET etterkommerene av (de bibelske) jødene.

De er folket som har bodd der i over 2000 år.

De fleste jødene i midtøsten konverterte til Islam da Islam kom på banen.

 

England er også et land hvis innbyggere er nyinnflyttet, sammenlignet med araberene.

For ikke å nevne USA, som knapt nok har skrevet under på eierskapspapirene.

 

Det Osmanske Riket lå land UNDER SEG, men FOLKET som bor PÅ LANDET som krigsherene la under seg ble ikke påvirket i så stor grad som statsoverhodene og lederene landene om ble erobret.

 

Historien til det Osmanske Riket og voldeligheten i samfunnet ligner på enhver europeisk nasjon på samme tid, inkludert Norge, England, Tyskland og Russland.

 

Merk at hver provins i det Osmanske Riket hadde SELVSTYRE, hvor folket der fulgte Islamsk, Jødisk eller Kristen lov: Religionene var sidestilte.

Provinsene satte sine egne lover, samlet sin egen skatt, og opererte egentlig som uavhengige stater -- noenlunde slik statene i USA fungerer i dag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Millet_(Ottoman_Empire)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hva med palestinernes syn på jøder?

 

Ikke at jeg skjønner hva dette har med nazisme å gjøre. Israelske palestinere har jo fulle rettigheter fra statens side. Er ikke det en litt merkelig form for nazisme?

 

Igjen: Er argumentet her at hvis det finnes rasister i et land, så er hele landet rasistisk?

 

Mener du virkelig at de såkalte israelske araberne blir likestilt med israelske jøder?

Lenke til kommentar
Jødene er europeiske innvandrere i midtøsten

 

Denne uttalelsen er halvt sann. Jøder er delt opp i to grupper:

 

Askenasím: Jødiske innvandrere til Europa fra ASIA rundt år 1300-1500, et asiatisk folkeslag som har blandet seg med europeere til det punktet hvor de ser nesten europeiske ut. Enkelte unike trekk er lengre nese, krøllete mørkt hår, og litt mindre øyne på grunn av den nordasiatiske arven.

 

Sephardiske: Jøder som innvandret til iberiske og sørlige deler av Europa fra Asia rundt år 1400, disse skiller seg fra askhenasiske jøder med mørkere trekk og ligner mer på sine asiatiske forfedre. I Israel er det stort skille mellom disse to gruppene (og noe konflikter), og sephardiske jøder emigrerte aldri til USA, derfor ble de fleste amerikanske jøder askenasim. Denne gruppen ser på seg selv som de eldste og mest ortodokse jødene.

 

I Israel er det er stort skille mellom Askenasim og Sephardim jøder. De har et anstrengt forhold til hverandre, og de askenasiske jødene ser ned på de sephardiske jødene. Det er ekstremt mye rasisme i dette området av Midtøsten (slik det er i alle flerkulturelle områder, flerkultur skaper rasisme), og etniske grupper har en tendens til å segregere seg, derfor finnes det egne sephardiske og askenasiske strøk i storbyene i Israel.

Lenke til kommentar

Hva mener du om den artikklen?

 

At den langtfra beviser at Israel er ett rasistisk land, og at å si noe slikt er en vanvittig forenkling av det hele. At det er konflikter mellom stat og urbefolkning/liknende er ikke noe nytt, og kommer ikke som noe sjokk at det er det i Israel også. Hvorvidt de har rett eller ikke kan være en annen ting men konklusjonen du drar utifra "bevisene" dine er alt for drøy.

Lenke til kommentar

Og den holdningen møter man ikke i Palestina? En god jøde er en død jøde.

Litt både og, litt både og. Jeg har hørt ekstrem toleranse og ekstremt hat på begge sider, fra deres egne munner. Å generalisere er ikke dekkende, selv om det naturligvis er liten tvil om at jøder er mindre populære f.eks. på Vestbredden. Men de møter jo heller ikke jøder som ikke er i uniform og/eller bosettere, og folk som enten sager ned oliventrærne dine eller folk som beskytter folk som sager ned oliventrærne dine er sjelden populære.

 

Men som sagt, toleranse finner du på begge sider, hat likeså.

 

:)

Lenke til kommentar

Araberene i Palestina er BLANT ANNET etterkommerene av (de bibelske) jødene.

De er folket som har bodd der i over 2000 år.

De fleste jødene i midtøsten konverterte til Islam da Islam kom på banen.

 

England er også et land hvis innbyggere er nyinnflyttet, sammenlignet med araberene.

For ikke å nevne USA, som knapt nok har skrevet under på eierskapspapirene.

 

Det Osmanske Riket lå land UNDER SEG, men FOLKET som bor PÅ LANDET som krigsherene la under seg ble ikke påvirket i så stor grad som statsoverhodene og lederene landene om ble erobret.

 

Historien til det Osmanske Riket og voldeligheten i samfunnet ligner på enhver europeisk nasjon på samme tid, inkludert Norge, England, Tyskland og Russland.

 

Merk at hver provins i det Osmanske Riket hadde SELVSTYRE, hvor folket der fulgte Islamsk, Jødisk eller Kristen lov: Religionene var sidestilte.

Provinsene satte sine egne lover, samlet sin egen skatt, og opererte egentlig som uavhengige stater -- noenlunde slik statene i USA fungerer i dag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Millet_(Ottoman_Empire)

I og med at osmanerne jaktet på arabere og aktivt slaktet dem ned, var det nok ikke så rosenrødt som bildet du maler her. Det var jo en av grunnene til at arabiske nasjonalister mer enn gjerne hjalp britene med å fordrive osmanerne.

 

Faktum er at Palestina aldri hadde selvstyre, og det var aldri arabisk selvstyre. Araberne var innflyttere, akkurat som jødene, og spesielt områdene der jødene flyttet inn var det forholdsvis lite folk fordi araberne allerede hadde flyttet inn til byene, og bort fra ufruktbar sump og ørken.

 

Jødene ble forøvrig fordrevet fra området, før de til slutt begynte å migrere tilbake da det ble mulig. De konverterte ikke til islam.

Lenke til kommentar
Hva med palestinernes syn på jøder?

 

Ikke at jeg skjønner hva dette har med nazisme å gjøre. Israelske palestinere har jo fulle rettigheter fra statens side. Er ikke det en litt merkelig form for nazisme?

 

Igjen: Er argumentet her at hvis det finnes rasister i et land, så er hele landet rasistisk?

Mener du virkelig at de såkalte israelske araberne blir likestilt med israelske jøder?

Mener du virkelig at det er nazisme at araberne har full stemmerett?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...