Gå til innhold

SE x10 mini - Liten og rask :D


Anbefalte innlegg

Hei Evilworm, du glemte å skrive hvorfor dette ikke er en bra telefon. Er den for liten, er lyden dårlig eller er det en annen grunn til at du ikke er fornøyd?

 

Ok. Ja den er for liten. Alt for liten for touch (med mindre du er ei lita jente hehe). Skjermen er ikke ripefri, som det skal ha blitt sagt. Den skal visstnok heller ikke støtte multitouch i fremtiden heller. Den er til tider så treg at den nesten ikke reagerer på at jeg drar fingeren over skjermen før det har gått noen sekunder, og da blir resultatet som regel noe helt annet enn jeg prøvde på. Apps kræsjer ofte (oftere enn på mange andre telefoner). Bruker ikke telefonen til å spille av mp3, det kan jeg bruke iPoden min til. Lyden er ikke fryktelig bra, men grei nok. Skallet til telefonen er plastikk, men jeg er forsiktig med det jeg har så for meg går det greit. Å ringe med X10 mini (/pro) er helt jo jordet. Den skal ha deg gjennom masse tull først, og kontaktlista ser ut som om den kommer fra t68. WIFI fungerer når den vil, den mister til stadighet kontakten. Samme er det med 3G. Dessuten er strålingen værre enn på andre telefoner, noe som er bevist i tester (sjekk her: http://www.mobilen.no/wip4/disse-mobilene-straaler-mest/d.epl?id=46874 ). Kameraet er en vits. Den har riktignok 5 mp, men hva er vitsen så lenge den ikke engang har digital zoom? Men nå kom jeg til å tenke på noe som jeg selv synes virker bra på den, og det er gps. Den er ålreit.

Oppdateringen til 2.1 skulle komme ca. 25 september, men den ble utsatt. Først 1 mnd, så til en eller annen gang i fjerde kvartal 2010. Nå har jeg hørt rykter (kan ikke bekrefte dette) om at den ikke vil få oppdatering til 2.1 før i 2011.

 

Håper du fikk det svaret du lurte på Frobe. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Ja den er for liten. Alt for liten for touch (med mindre du er ei lita jente hehe).

Størrelsen var vel ingen hemmelighet når du skaffet den?

 

Skjermen er ikke ripefri, som det skal ha blitt sagt. Den skal visstnok heller ikke støtte multitouch i fremtiden heller.

Sett på skjoldet som følger med så klarer den seg utmerket mot riper, og SE sier at den skal få multitouch.

 

Den er til tider så treg at den nesten ikke reagerer på at jeg drar fingeren over skjermen før det har gått noen sekunder, og da blir resultatet som regel noe helt annet enn jeg prøvde på.

Har ikke opplevd på min, prøvd å oppdatere den?

Apps kræsjer ofte (oftere enn på mange andre telefoner). Bruker ikke telefonen til å spille av mp3, det kan jeg bruke iPoden min til.

Hvilke apps da?

 

Lyden er ikke fryktelig bra, men grei nok.

On par med iphone

 

Å ringe med X10 mini (/pro) er helt jo jordet. Den skal ha deg gjennom masse tull først, og kontaktlista ser ut som om den kommer fra t68.

Trykk på kontakten, trykk på ring?

Evt trykk på samtaler-knappen i menyen, og slå nummeret?

Kontaktlisten er en liste med navn, og er i stort sett identisk med samtlige andre telefoner.

 

WIFI fungerer når den vil, den mister til stadighet kontakten.

Den deaktiverer wifi når den den går i vilemodus (skjermen skrus av), og det hender den har problemer med å koble seg på igjen etterpå.

 

Samme er det med 3G. Dessuten er strålingen værre enn på andre telefoner, noe som er bevist i tester (sjekk her: http://www.mobilen.no/wip4/disse-mobilene-straaler-mest/d.epl?id=46874 ).

Når har den problemer med å holde kontakt med 3g? Og hvilken rolle spiller SAR verdien? Den er fortsatt under en hundredel av hva statens strålevern anser som potensielt skadelig.

 

Kameraet er en vits. Den har riktignok 5 mp, men hva er vitsen så lenge den ikke engang har digital zoom?

Hvorfor vil man ha digital zoom? Det gjøres bedre i ettertid uansett situasjon. Kameraet er helt ok, og tar rimelig gode bilder i mørket sammenlignet med andre.

 

Oppdateringen til 2.1 skulle komme ca. 25 september, men den ble utsatt. Først 1 mnd, så til en eller annen gang i fjerde kvartal 2010. Nå har jeg hørt rykter (kan ikke bekrefte dette) om at den ikke vil få oppdatering til 2.1 før i 2011.

Fair point, men hva har det med telefonen å gjøre egentlig? At SE er trege på å oppdatere er ingen nyhet, og det gjør vel strengt tatt ikke telefonen noe dårligere?

 

Håper du fikk det svaret du lurte på Frobe. =)

 

Virker i hovedsak som om alle klagene dine går på at du ikke liker den pga størrelsen. Eller at du ikke vet hvordan den fungerer - og irritasjon rundt det.

 

EDIT: Ang wifi: Aktiver at skjermen bruker litt lenger tid på å skru seg av, så slipper du de fleste problemene med wifi. Det finnes desverre ikke noen mulighet for å tvinge wifi til å være på når skjermen er av. Kanskje det kommer med en oppdatering.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok endel har valgt feil telefon. Ønsker du deg et stort display, så kjøper du ikke 2,6".

Etter å ha byttet musikkspiller fra standard til Mortplayer, så har jeg en bra walkmantelefon med 32GB minnekort.

 

Det man virkelig kan klage på er treg oppdatering av Android fra SE. Hvis de ikke skjerper seg vesentlig, så kommer jeg ikke til å kjøpe SE neste gang. Tror også min neste telefon blir 4". Man ser at det er enklere å operere med større skjerm. Men så kjøpte jeg aldri denne telefonen for å surfe med den heller.

 

Det dumme med kapasitivt display, er at man ikke kan bruke pekeredskap. Kunne godt tenkt meg å bruke en penn, enn fingrene som dekker 4 bokstaver :)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

 

EDIT: Ang wifi: Aktiver at skjermen bruker litt lenger tid på å skru seg av, så slipper du de fleste problemene med wifi. Det finnes desverre ikke noen mulighet for å tvinge wifi til å være på når skjermen er av. Kanskje det kommer med en oppdatering.

Jo dette er mulig. Når du er inne på der du kobler til nettverk, så klikker du den valg knappen og avansert. Skal gå ann og endre det der :)

Lenke til kommentar
Det finnes desverre ikke noen mulighet for å tvinge wifi til å være på når skjermen er av.

 

Joda, gå inn på innstillinger og klikk frem til du står i menyen for "innstilinger for trådløse nett". Klikk på venstre tast raskt, og det spretter opp en meny hvor det står "avansert". Under "Soveinnstillinger for trådløse nett" hukes det av for "aldri".

Endret av Larrek
Lenke til kommentar

Flimzes:

 

Størrelsen var ikke noe jeg regnet med at kom til å bli ett problem. Jeg kjøpte min gjennom Netcom, og nettbutikken der. Så derfor ikke telefonen før jeg hadde den i posten. Men det er som la7dfa.com sier, penn hadde vært tingen.

 

"Skjoldet" som du sier er en bit plastikk som ikke ser ut. Hvis det er hele beskyttelsen, hvorfor kom den ikke med den på rett fra fabrikk? SE sier ikke at den skal få multitouch, ikke nå, ikke i fremtiden. http://se-blog.com/2010/03/30/no-multi-touch-on-the-x10-ever/

 

Vet ikke om du er klar over det Flimzes, men x10 mini har en 600MHz prosessor. Den lagrer i tillegg applikasjoner i minnet, som er forholdsvis begrenset. Oppdatering til 2.1 kan nok hjelpe, men så langt har vi ikke kommet. Jeg vil ha apps på min, og når min har rundt 30 mb igjen totalt, så blir den treg. Fryktelig treg.

 

Hvilke apps som kræsjer? Markedet. Opera. TrackID har kræsjet en del ganger og gitt opp å finne navn på sanger. Og det er flere apps, uten å behøve å gå inn på alle.

 

Lyden er ikke like god som iPhone. Har iPod Touch 3.gen., og den er mye bedre på lydkvalitet. Dette skal jeg sjekke opp nærmere. Dessuten er jo pluggen til X10 mini helt merkelig. Hvorfor lage enda en ny standard?

 

Hehe, trykk på kontaktlisten sier du. Må si meg helt uenig i at den er god nok. Min forrige telefon, Nokia E71 (den med alle barnesykdommene), har en mye bedre løsning.

 

Den har ett problem med å holde kontakt med 3g når du ikke bruker telefonen der "alle andre" bor. Jeg bor ikke i en by, men ett stykke ut på landet. Her er det grei dekning, men 3g kommer og går på X10 mini pro. Og det er ikke noe jeg opplever på andre telefoner. At strålingen er værre, jo det kan du høre om du bruker telefonen i ett rom med høyttalere. Her ved pc'n min kan jeg bare ha telefonen ett sted, uten at den forstyrrer høyttalere. Dette opplever jeg ikke med en eneste telefon ellers.

 

Jeg mente ikke at digital zoom var noe å trakte etter, men jeg sa at den har ikke det ENGANG. Manuell zoom og manuell fokus er ikke akkurat romfartsteknologi lenger.

 

Oppdatering. Jo, jeg mener det gjør telefonen dårligere. En oppdatering for å fikse noen problemer hadde gjort telefonen mye bedre. At SE i tillegg har lovet det, gjør at mange helt sikkert har kjøpt den og tenkt at det går vel greit med 1.6 inntil videre.

 

Jeg klager ikke i hovedsak p.g.a. størrelsen, men fordi telefonen generellt ikke er dagens standard etter min mening. Og joda, jeg vet hvordan den fungerer, har begynt å sette meg inn i å lage apps til den. Eller skal jeg heller si Android. Er ikke fullstendig grønn på ting bare fordi jeg har passert 35. Er en del år siden jeg begynte å fatte interesse for data/teknikk/mobil.

 

Når det gjelder det du sier om WIFI og sette opp at skjermen skal skru seg av litt senere, så er det skikkelig på jordet. Har du hatt mange telefoner som ikke kan opprettholde WIFI når skjermen er slukket? Det burde være en selvfølge at WIFI står på og har kontakt så lenge du har valgt det. UTEN at man skal sette skjermen til å stå på. Det gjør det også på X10 mini, men du må slå det på selv.

 

Det er forresten også enda en utrolig dårlig ting med X10 mini pro, batteriet blir utrolig fort tomt på den. X10 mini pro bruker samme batteri som C510, C902, C905, Jalou, S312, T650i, W760i, W902, Z770i, W980 og W995. Er vel ikke alle telefonene her som er helt nye akkurat.

 

Dette er selvfølgelig mine meninger, og andre må få mene sitt.

Endret av Evilworm
Lenke til kommentar

Det man virkelig kan klage på er treg oppdatering av Android fra SE. Hvis de ikke skjerper seg vesentlig, så kommer jeg ikke til å kjøpe SE neste gang. Tror også min neste telefon blir 4". Man ser at det er enklere å operere med større skjerm. Men så kjøpte jeg aldri denne telefonen for å surfe med den heller.

 

Jeg hadde håpet den kunne brukes som min gamle Nokia, til tethering. Hadde vært flott å fått internett stort sett overallt. Og roote telefonen er helt uaktuellt for min del.

Lenke til kommentar

Greit at du har meninger, bare litt poengløst når flere er direkte gale.

 

Batteritid: Tja, et sted mellom 8 og 12 dager, omtrent samme som iphone.

 

600mhz cpu som deles med halvparten av alle andre telefoner.

Programmer du ikke bruker aktivt bruker nesten ikke minne, det er hele vitsen med android.

 

Hva har digital zoom med kamerakvalitet å gjøre, rent utover å gjøre kvaliteten værre?

Å håpe på optisk zoom på en av de minste telefonene, når antall telefoner som har det fint kan telles på en hånd er vel mer enn optimistisk.

 

Skjoldet fungerer helt utmerket, og om du ikke har tourettes så skal det ikke være noe større problem å sette den på flatt uten bobler slik at den blir usynlig, jeg klarte det fint på første forsøk.

 

Jeg har siden tidligere en n95, og kan ikke sette fingeren på noe kontaktlisten dens gjør bedre enn x10 sin, og siden du heller ikke kan peke på noe så kan det da ikke være et stort problem?

 

At den bruker samme batteri er også en løgn, at det er samme størrelse er godt mulig, men det baserer seg på en annen teknologi enn T610 og diverse av de eldre telefonene du nevner.

 

Det er ikke et problem at den ikke kan holde kontakt med wifi når skjermen er skrudd av, den er stillt inn til å skru av wifi når skjermen skrues av. Ikke atomfysikk det her? Og som flere poengterte er det nå mulig å skru av den funksjonen.

 

Og jo, lyden er veldig nære iphone sin, både på volum og klaritet. Jeg har begge her, jeg har flere dyre headset, og et greit priset annlegg, forskjellen er ikke stor mellom dem.

 

Så opera, som ikke en gang er et SE program kræsjer, og så er det SE sin feil? At market henger har jeg ikke opplevd, og jeg har ikke prøvd trackid så det er godt mulig at det skjer.

 

Pluggen SE bruker er en standard 3.5mm jack med et påheng, og jeg tror det er samme påheng som sony har brukt på sine enheter i nærmere 20 år. At du syns den er merkelig gjør vel lite for telefonen?

 

Hvor gammel du er intreserer meg lite. Men jeg føler fortsatt at du kraftig overdriver problemene her. Og/eller at de skapes av dårlige apps, som ikke er SE sin feil eller ansvar.

 

EDIT: Touch-skjermen produseres av synaptics og de støtter multi-touch. Det har ikke vært noen offisielle uttalelser fra SE om det, men det er mye som tyder på at det kommer til å komme i 2.1.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Greit at du har meninger, bare litt poengløst når flere er direkte gale.

 

-Batteritid: Tja, et sted mellom 8 og 12 dager, omtrent samme som iphone.

Hvordan bruker du telefonen din? Her har den maks 1/4 av tiden du får ut av den.

 

-600mhz cpu som deles med halvparten av alle andre telefoner.

Programmer du ikke bruker aktivt bruker nesten ikke minne, det er hele vitsen med android.

 

I dag er standard 1mhz. Selv min iPod Touch 3g er klokket til 600, og den er underklokket.

 

-Hva har digital zoom med kamerakvalitet å gjøre, rent utover å gjøre kvaliteten værre?

Å håpe på optisk zoom på en av de minste telefonene, når antall telefoner som har det fint -kan telles på en hånd er vel mer enn optimistisk.

 

Har du noen gang brukt ett digitalt kamera?

 

-Skjoldet fungerer helt utmerket, og om du ikke har tourettes så skal det ikke være noe større problem å sette den på flatt uten bobler slik at den blir usynlig, jeg klarte det fint på første forsøk.

 

Joa, det går an, men fabrikken burde ha fikset dette på forhånd. Det er ingen som forventer at du skal lakkere den nyinnkjøpte bilen din..

 

-Jeg har siden tidligere en n95, og kan ikke sette fingeren på noe kontaktlisten dens gjør bedre enn x10 sin, og siden du heller ikke kan peke på noe så kan det da ikke være et stort problem?

 

-At den bruker samme batteri er også en løgn, at det er samme størrelse er godt mulig, men det baserer seg på en annen teknologi enn T610 og diverse av de eldre telefonene du nevner.

 

Beklager, du tar feil. BST-38 heter batteriet, sjekk ut siden til SE. Kalle meg løgner når jeg forteller deg noe SE har på sine sider blir for drøyt. Ta deg en bolle Flimzes.

 

-Det er ikke et problem at den ikke kan holde kontakt med wifi når skjermen er skrudd av, den er stillt inn til å skru av wifi når skjermen skrues av. Ikke atomfysikk det her? Og som flere poengterte er det nå mulig å skru av den funksjonen.

 

-Og jo, lyden er veldig nære iphone sin, både på volum og klaritet. Jeg har begge her, jeg har flere dyre headset, og et greit priset annlegg, forskjellen er ikke stor mellom dem.

 

Da må du gjerne forklare meg hvilken lydprosessor X10 mini pro bruker, siden iPod Touch 3g bruker egen, Cirrus Logic CS4398.

 

-Så opera, som ikke en gang er et SE program kræsjer, og så er det SE sin feil? At market henger har jeg ikke opplevd, og jeg har ikke prøvd trackid så det er godt mulig at det skjer.

 

Har ikke sagt at det er SE sin feil, men f.eks. Opera fungerer bedre på andre telefoner.

 

-Pluggen SE bruker er en standard 3.5mm jack med et påheng, og jeg tror det er samme påheng som sony har brukt på sine enheter i nærmere 20 år. At du syns den er merkelig gjør vel lite for telefonen?

 

-Hvor gammel du er intreserer meg lite. Men jeg føler fortsatt at du kraftig overdriver problemene her. Og/eller at de skapes av dårlige apps, som ikke er SE sin feil eller ansvar.

 

Jobber du for pr-avdelingen til SE? At du bruker din telefon som du gjorde på din første telefon er ikke mitt problem. Noen av oss har litt mer krav enn andre. Hvorfor byttet du egentlig ut din n95?

 

-EDIT: Touch-skjermen produseres av synaptics og de støtter multi-touch. Det har ikke vært noen offisielle uttalelser fra SE om det, men det er mye som tyder på at det kommer til å komme i 2.1.

 

Les http://se-blog.com/2010/03/30/no-multi-touch-on-the-x10-ever/ igjen.

 

Tethering er heller ikke noe som er annonsert for telefonen.

 

Det er jeg helt enig i. Men det finnes jo tethering-apps til Android, bare ikke til 1.6 (uten root).

Lenke til kommentar

Hvordan bruker du telefonen din? Her har den maks 1/4 av tiden du får ut av den.

Bruker den relativt lite, vekkerklokke og et par sms om dagen, kanskje en app for å sjekke face/vær eller litt musikk.

 

I dag er standard 1mhz. Selv min iPod Touch 3g er klokket til 600, og den er underklokket.

De første stabile 1ghz cpuene som faktisk var brukbare kom ikke ut lenge før denne telefonen, å håpe på at den billigste android telefonen skal komme med den nyeste og kraftigste cpuen er vel mildt sagt optimistisk.

 

Har du noen gang brukt ett digitalt kamera?

Hva har det med saken å gjøre? Alle digitale kameraer som har tilbydt digital zoom har vært begrenset på lik linje med denne, digital zoom ødelegger bildet, og det er ingen grunn til å ha det. De fleste digitale kameraer har optisk zoom. Hva med å ikke være så bråkjekk når du ikke har peiling?

 

Joa, det går an, men fabrikken burde ha fikset dette på forhånd. Det er ingen som forventer at du skal lakkere den nyinnkjøpte bilen din..

Nei, men om du vil ha pels på rattet får du sette det på selv.

 

Beklager, du tar feil. BST-38 heter batteriet, sjekk ut siden til SE. Kalle meg løgner når jeg forteller deg noe SE har på sine sider blir for drøyt. Ta deg en bolle Flimzes.

 

Igjen, at de har samme størrelse betyr ikke at det er samme batteri, batterier får høyere kapasiteter hver dag, og x10 sitt batteri har en god kapasitet sammenlignet med størrelse. T610 hadde btw BST-25 batterier. Hva med å ikke være så bråkjekk når du ikke har peiling?

 

-Det er ikke et problem at den ikke kan holde kontakt med wifi når skjermen er skrudd av, den er stillt inn til å skru av wifi når skjermen skrues av. Ikke atomfysikk det her? Og som flere poengterte er det nå mulig å skru av den funksjonen.

 

Da må du gjerne forklare meg hvilken lydprosessor X10 mini pro bruker, siden iPod Touch 3g bruker egen, Cirrus Logic CS4398.

Ingen anelse, men forskjellen er ikke stor

 

Har ikke sagt at det er SE sin feil, men f.eks. Opera fungerer bedre på andre telefoner.

Det er vel da fortsatt opera sitt problem, hvorfor klage på telefonen?

 

Jobber du for pr-avdelingen til SE? At du bruker din telefon som du gjorde på din første telefon er ikke mitt problem. Noen av oss har litt mer krav enn andre. Hvorfor byttet du egentlig ut din n95?

N95'en begynte å gå bli godt sliten, og mangler både touch og fulltastatur

Om du er så kravstor som du påstår så skjønner jeg ikke hvorfor du kjøper den billigste android-telefonen som er siktet på ungdommer. Siden det er så viktig å poengtere for deg at du er gammel.

 

Les http://se-blog.com/2010/03/30/no-multi-touch-on-the-x10-ever/ igjen.

Ja 7mnd gamle nyheter om Android 1.6 er kanskje ikke så veldig representativt? X10 bruker et synaptics panel med støtte for MT, xda fant ut det en stund etter den nyheten der. Android 1.6 støtter derimot ikke MT, og kommer ikke til å gjøre det. Det der er så vidt jeg kan se ikke en offisiell nyhetskanal fra SE.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg blir egentlig litt oppgitt over hele denne posten nå ass.

Jeg har hatt x10 mini pro siden den kom på butikkene og er fortsatt veldig fornøyd med den.

Jeg er helt enig i att SE burde ha kommet kjappere med Android 2.1 eller til og med 2.2 oppdatering, men jeg er ikke villig til å si att oppdaterings mangelen gjør mobilen dårlig.

 

Jeg må si att det og klage på pluggen på x10 blir for dumt.

SE har lagt til ett ekstra spor på utenom 3.5" jacken og dette sporet har INGEN negativ side slik jeg ser det.Jeg liker blandt annet Høytalerene SE har laget som takket være dette sporet kan la deg svare på samtaler og snakke uten og løfte opp telefonen.Veldig greit for de som sitter på kontor og vil ha høytaler funksjon med bedre lyd enn den innebygde høytaleren.

 

Og hvordan i alle dager er dere vant til att mobilene deres er?Som er bestemte på å aldri mer ha SE etter att dere er missfornøyd med EN telefon?

 

Jeg hadde vel en 5-6 nokia telefoner med SYKT mange feil på før jeg la helt bort nokia.

SE er det merket jeg har vært mest fornøyd med av alle mobil merkene jeg har hatt iallefall.

Lenke til kommentar

Har du installert noen programmer som forhindrer den i å gå i ventemodus?

Har hatt den i en liten uke kanskje..

Har installert noen applikasjoner; Opera mini, antivirus, smart measure, bluetooth transfer.

Mobilen skjerm blir svart av seg selv.

 

Kan noen av disse programmene tappe ekstra på batteriet?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at det er oppdatering av NeoReader som blokkerer videre nedlasting av applikasjoner fra markedet.

 

Takk til de ... hos S-E & Co som gjør at man ikke kan fjerne alle apps...

 

Det man kan gjøre er å velge å hoppe over en oppdatering (eller alle fremtidige) av NeoReader.

 

Så går man inn på innstillinger, applikasjoner, installerte applikasjoner, Marked og sletter bufferet. Deretter kan man oppdatere uten at det stopper opp.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eclair-oppdateringen er endelig klar, og kommer på søndag:

 

Today I can confirm that we will start the roll-out of the Android 2.1 based updates for Xperia X10, X10 mini and X10 mini pro now this coming Sunday. The roll out will start in the evening European time.

 

So far I have received confirmation that the generic kits for the Nordic countries will be the very first ones out on Sunday evening and then there will be more kits coming already during Monday and then the roll-out will continue throughout the month of November.

 

Sauce.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...