Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når ble BMW 525 en nedstrupet 530?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra 2011 virker det som..

 

The 525d is joined by a 530d; both models use the same BMW N57 3.0 litre engine, the 525d has 204 bhp (152 kW; 207 PS) and 450 N·m (330 lb·ft), the 530d with 245 bhp (183 kW; 248 PS) and 540 N·m (400 lb·ft) of torque.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er med den modellen, men jeg antar at det ikke er så enkelt. Som mitt nevnte eksempel med 323'n ligger det flere strupinger som får ned effekten. Blant annet innsuget, innsugsmanifold og litt diversiteter rundt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har selv kjøpt en 1997 E61 525 diesel, og i den er det en 3 liters maskin med 197 hk og 400 nm.

I en 530 fra samme årstall er det hvertfall 3 liters maskin, 500 nm og godt over 200 hk. Hva som gjør forskjellen, om det er elektronikk, innsug, manifoil, eller kombinasjon av alt dette, vet eg ikke. Noen andre som vet?

Når det gjelder chip-trimming, så har ikke eg tenkt å gjøre det hvertfall, her er det plenty med krefter som det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har selv kjøpt en 1997 E61 525 diesel, og i den er det en 3 liters maskin med 197 hk og 400 nm.

I en 530 fra samme årstall er det hvertfall 3 liters maskin, 500 nm og godt over 200 hk. Hva som gjør forskjellen, om det er elektronikk, innsug, manifoil, eller kombinasjon av alt dette, vet eg ikke. Noen andre som vet?

Når det gjelder chip-trimming, så har ikke eg tenkt å gjøre det hvertfall, her er det plenty med krefter som det er.

Noe jeg ikke helt jeg forstår, E61 og 1997 modell? mener du e39?

525td(s) av E39 kommer heller aldri med noe mer enn 2.5 liter, 525d som kom i 2000 var også en 2.5 liter.

 

Ellers er det ikke bare motorvolumet som bestemmer effekt, innsug, turbo, kompressor, antall og type sylindere, eksosanlegg og sikkert langt flere grunner som jeg ikke kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...