Gå til innhold

Syk dagen før eksamen! Wat do? o_0


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Jeg våknet opp Vet jeg må ha legeattest osv. hvis jeg skal ha gyldig fravær på eksamen slik at jeg får tatt den til høsten i steden for, men når skal jeg skaffe en attest? Skal jeg gjøre det i dag, eller må jeg vente til i morgen tidlig og heller se det ann?

 

Og er det sånn at jeg får samme fag til høsten (er trekkfag), eller er det ny trekning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tittelen sier det meste. Jeg våknet opp Vet jeg må ha legeattest osv. hvis jeg skal ha gyldig fravær på eksamen slik at jeg får tatt den til høsten i steden for, men når skal jeg skaffe en attest? Skal jeg gjøre det i dag, eller må jeg vente til i morgen tidlig og heller se det ann?

 

Og er det sånn at jeg får samme fag til høsten (er trekkfag), eller er det ny trekning?

Er du ordentlig syk skaffer du deg legeattest nå eller imorgen.

http://www.matnat.uio.no/studier/studieinformasjon/eksamen/sykdom.html

Legeattester som er datert etter eksamensdatoen blir avvist.

 

Uansett, hvis dette er influensa eller noe lignende så er jeg ganske sikker på at du vil bli bedre i morgen. Spesielt hvis du planlegger å ta eksamnen til høsten er det ihvertfall ingen grunn til å ikke prøve. Hvis det er noe mer alvorlig foreslår jeg at du kommer deg til doktoren for din egen skyld. De fleste universiteter kan gi deg en utsatt eksamen, hvorfor ikke ta en slik eksamen så slipper du flere eksamner neste semester.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er du ordentlig syk skaffer du deg legeattest nå eller imorgen.

http://www.matnat.uio.no/studier/studieinformasjon/eksamen/sykdom.html

Legeattester som er datert etter eksamensdatoen blir avvist.

Ja, for en som går på videregående, så er det stor hjelp i å få vite hvordan reglene er på matnat på UiO...

 

 

Newklear: Du kan få legeattest i dag, dersom du virkelig har behov for det. Jeg fikk det på legevakten kvelden før eksamen en gang. Legen bare skrev at jeg var syk og ikke kunne møte på eksamen "i dag, 21. mai" (dagen etterpå), men jeg slet meg gjennom eksamen som normalt likevel, da. Hvis du ikke får tak i legeattest i dag, så må du i alle fall gjøre det i morgen!

 

Det vil vel uansett være en fordel for deg å ta eksamen hvis du i det hele tatt har mulighet til å klare det. Går det bra, så er det fint, og går det dårlig, så kan du jo uansett ta eksamen til høsten.

Lenke til kommentar

Er du ordentlig syk skaffer du deg legeattest nå eller imorgen.

http://www.matnat.uio.no/studier/studieinformasjon/eksamen/sykdom.html

Legeattester som er datert etter eksamensdatoen blir avvist.

Ja, for en som går på videregående, så er det stor hjelp i å få vite hvordan reglene er på matnat på UiO...

 

 

Newklear: Du kan få legeattest i dag, dersom du virkelig har behov for det. Jeg fikk det på legevakten kvelden før eksamen en gang. Legen bare skrev at jeg var syk og ikke kunne møte på eksamen "i dag, 21. mai" (dagen etterpå), men jeg slet meg gjennom eksamen som normalt likevel, da. Hvis du ikke får tak i legeattest i dag, så må du i alle fall gjøre det i morgen!

 

Det vil vel uansett være en fordel for deg å ta eksamen hvis du i det hele tatt har mulighet til å klare det. Går det bra, så er det fint, og går det dårlig, så kan du jo uansett ta eksamen til høsten.

Okei, takk for informasjonen! : ) Må man ikke vente et helt år (Altså til våren) for å ta opp igjen eksamner?

Lenke til kommentar

Okei, takk for informasjonen! : ) Må man ikke vente et helt år (Altså til våren) for å ta opp igjen eksamner?

Nei, det arrangeres eksamener på høsten også, i de aller fleste fag. Det kan være at du for eksempel må ta eksamen ved en annen skole enn du går på, men det skal være gode muligheter for å ta eksamen allerede til høsten.

 

Dersom du gjennomfører eksamen i morgen, men får en dårlig karakter, så kan du melde deg opp til privatisteksamen i faget til høsten, og dermed få en ny sjanse på eksamen. Da mister du også standpunktkarakteren din (du kan velge om du vil beholde standpunkt + eksamen eller om du vil erstatte disse to med den nye eksamenskarakteren). Så lenge du forbedrer karakterer i løpet av de tre årene du går på videregående, så beholder du førstegangsvitnemålet ditt :)

 

Lykke til og god bedring.

Lenke til kommentar

Er du ordentlig syk skaffer du deg legeattest nå eller imorgen.

http://www.matnat.uio.no/studier/studieinformasjon/eksamen/sykdom.html

Legeattester som er datert etter eksamensdatoen blir avvist.

Ja, for en som går på videregående, så er det stor hjelp i å få vite hvordan reglene er på matnat på UiO...

 

 

Newklear: Du kan få legeattest i dag, dersom du virkelig har behov for det. Jeg fikk det på legevakten kvelden før eksamen en gang. Legen bare skrev at jeg var syk og ikke kunne møte på eksamen "i dag, 21. mai" (dagen etterpå), men jeg slet meg gjennom eksamen som normalt likevel, da. Hvis du ikke får tak i legeattest i dag, så må du i alle fall gjøre det i morgen!

 

Det vil vel uansett være en fordel for deg å ta eksamen hvis du i det hele tatt har mulighet til å klare det. Går det bra, så er det fint, og går det dårlig, så kan du jo uansett ta eksamen til høsten.

UiO har samme regler for alle fakulteter (med noen variasjoner i hvor mange dager man kan vente før man sender inn sykemeldingen), så det er reglene for UiO. Her er en mer generell en, http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=542827 som forteller om alle universitetene.

 

Men de fleste universitetene jeg kjenner til har det kravet. Sykemeldingen må være datert på eksamensdatoen eller tidligere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Og hva har det å si, all den tid dette er en vgs-eksamen?

Andre regler gjelder for om jeg "måtte" ha tatt eksamnen om igjen dersom jeg ikke hadde hatt legeerklering og var syk! (Altså gjennomført på formelt godkjent vis, men ikke var i stand til å prestere optimalt)

 

Jeg ble dog heldigvis frisk igjen til i morges, så eksamen gikk supert! : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...