Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Jeg sjekker aldri hvor mange ord jeg skriver, jeg..

Valgte oppgave 3. Prøvde meg på 2 først, men gikk heeelt tom!

Ble akkurat 2 sider på meg, kanskje litt lite. Ble ferdig rundt halv tolv, og korrekturleste i en halvtime. :-)

 

NÅ ER VI FERDIG, FOLKENS! wohoo

Bare muntlig igjen :) Etter en uke fri o.O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekker aldri hvor mange ord jeg skriver, jeg..

Valgte oppgave 3. Prøvde meg på 2 først, men gikk heeelt tom!

Ble akkurat 2 sider på meg, kanskje litt lite. Ble ferdig rundt halv tolv, og korrekturleste i en halvtime. :-)

 

NÅ ER VI FERDIG, FOLKENS! wohoo

Bare muntlig igjen :) Etter en uke fri o.O

 

2 uker fri her! :D

Du var på tg? :) Sett deg på gathering forumene! :)

Lenke til kommentar

**

NÅ ER VI FERDIG, FOLKENS! wohoo

Bare muntlig igjen :) Etter en uke fri o.O

 

2 uker fri her! :D

Du var på tg? :) Sett deg på gathering forumene! :)

Huh? 2 uker? o.O

trekker ikke alle muntlig samtidig? (fredag og/eller tirsdag?)

 

Var på tg ja ;)

 

Hos meg trekker halvparten den 7. juni og resten den 14.

Har to uker med minimalt med skole nå! :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er nok en ny bruker som har registrert seg grunnet denne diskusjonen :)

Vil bare takke dere for å ha hjulpet meg masse med både bokmål- og nynorskeksamene! Har fått masse inspirasjon og tips fra dere.

 

På bokmålen valgte jeg som flertallet, oppgave 4. Skrev om en rik mann som var blitt ganske egoistisk og ignorerende kind of. Han jobben hans i finans var i Twin Towers, og selve handlingen i historien gikk ut på når flyet kræsjet i bygningen. Begynte historien med å fortelle om skilsmissen til (eks)konen, og at han egentlig ikke brydde seg.

Avsluttet med at han liksom hadde forstått at han elsket henne likevel etter det som hadde skjedd med bygningene. :p Ble ikke så veldig fornøyd egentlig, men håper på en 5!

 

Idag valgte jeg oppgave 3. Ble veldig fornøyd, enda det var denne eksamenen jeg trodde skulle gå i dass. Greide meg veldig bra med språket og hadde fått masse tips av dere til linker der det sto om forskjellige meninger rundt livet osv. Håper på 6, men man vet jo aldri med en sensor man ikke kjenner :)

 

Kudos til dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekker ikke alle muntlig samtidig? (fredag og/eller tirsdag?)

 

Det er to muntlig-puljer. At folk får én og to uker fri er jo helt sykt, jeg er storfornøyd med fire dager.. hva er grunnen til at dere har så lenge?

 

Uffameg, jeg aner ikke hvordan det gikk. Jeg har en følelse av at jeg bare skrev en haug vissvass, repeterte meg selv, og jeg har sikkert et par tusen språklige feil selv om jeg slo opp mye. Men for alt jeg vet kan det være en 5'er-stil også, er jo det jeg satser på.

 

EDIT: Skrev 1000 ord ±50 888 ord. Og jeg som var så sikker på å ha sett et tall over 900 en halvtime før jeg leverte.. :hmm:

 

EDIT2: Og oppgave 2, btw.

Endret av Mokko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil takke dere for all hjelp som jeg har fått i løpet av disse dagene! Tusen takk :) Har virkelig hjulpet meg mye!

 

Valgte oppgave 2 i dag etter å ha startet på både oppgave 1,2 og 3 og atpåtil begynt på et tankekart til oppgave 5 xD

Fikk skrapt sammen 2 sider og gikk igjennom nynorsken, så tror ikke jeg skal bli trekt no særlig der i alle fall :) Håper sterkt på en 5'er på begge oppgavene, men i realismen så blir det vel ikke stort bedre enn 4 på nynorsk tipper jeg :p

 

EDIT: Visste jeg skulle ha tatt med info om penger og lykke :(

Endret av Espyyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok oppgave 5, skrev et to sider langt kåseri om hva jeg tenker rundt mennesker som søker mer spenning i livene sine. Fikk frem mange gode poeng, men frykter det ble mer likt et essay enn et kåseri.

 

Tok oppgave 5, her også. Skrev da på bokmål, siden jeg har nynorsk som main. ;) Begynte først med oppg. 2, men hadde 0 peiling på hva jeg gjorde ( Skrev 1,5 sider, hviska ut, skrev nye 1,5 sider, hviska ut ), men tror mitt kåseri ble rimelig bra. Så lenge du klarer å vimse litt off-topic/on-topic og bruke ironi med en dråpe humor, så klarer du deg i lang veg, så lenge du ikke får en drittsensor uten noe humor :p

 

Vil bare spørre, men er det noen som er interesserte i å bytte tekster og gi tilbakemelding? Er litt risky mtp. den du deler den med kan legge det ut og du blir tatt for plagiat, men er likevell interessant å høre hva andre mener om din tekst. Si ifra om noen føler for det ;)

 

Hadde forresten 1775 ord fordelt på 6 sider ( Innkludert kilder, som tok ca. 1 side ). :)

Endret av Hominid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...