Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns egentlig det er dritt at de i år har byttet på sjangerene. vi har alltid hatt bokmål-sakpreget mens nynorsk-skjønnlitterært.

 

 

Edit: Fordi jeg er best på å skrive artikkel på bokmål ;)

 

Samme her! Men det går sikkert greit. Liker best å skrive på bokmål uansett hva det er jeg så.. Men lykke til i dag alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Endelig ferdig. Gikk helt greit, er ikke noe særlig god til å dikte opp historier, tror nok jeg lander på en firer. Skrev oppgave 1 og 1207 ord. og vi fikk ikke lov til å bruke minnepenn hjemmefra :O glemte den uansett så :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Lett ferdig til 11-bussen. Å gjøre opp en mening rundt bilkræsjet var ikke dumt. Valgte oppgave 5: Skriv en novelle for Trygg Trafikk i forbindelse med "bruk-bilbelte"-konkurransen elns. Skulle altså skrive vinnerbidraget.

Endret av Slettet-EIV2CS
Lenke til kommentar

Ser at ikke bare jeg er ferdig :) Skrev 2240 ord ( 6 sider ) på oppgave 4. Syns den første og andre siden min var veldig gode, men etter hvert begynte det å daffe litt av. Håpet er en sekser, men regner med vi får dritt-sensorer, så havner sikkert på en firer eller femmer. :p

 

Tusen takk for alle glimrende idéer også! De hjalp noen ekstremt på veien. :) Tror at en av morgendagens oppgaver vil være basert på miljø, en annen på det å være forskjellig og en om noe med lykke. :p Bare random hints til hva dere KAN søke etter :) Minner også om min post på side 18 som har noen gode hint & tips til argumentasjon og litt inspirasjon :)

 

Lett ferdig til 11-bussen. Å gjøre opp en mening rundt bilkræsjet var ikke dumt. Valgte oppgave 5: Skriv en novelle for Trygg Trafikk i forbindelse med "bruk-bilbelte"-konkurransen elns. Skulle altså skrive vinnerbidraget.

 

Lurer bare på en ting:

Var det der med at de velger ut en vinner-novelle helt seriøst? I så fall er jo det en syk måte å bli kjent på innen litteratur for de som ønsker det! :p

Lenke til kommentar

Blei bilkræsj oppgaven på meg :p

Endte opp med 2 og en halv side. Håpet er en 5'r.

 

Så da er det vel bare å forbrede seg på morgendagen da..

Føler liksom at en 5 sider lang historie om ett bilkræsj ville bli litt i meste laget:p

Endret av MST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...