Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er jeg også endelig ferdig og har kommet meg hjem! :!:

Skrev litt over 4 sider(1493 ord), valgte oppgave 4. Er meget fornøyd med resultatet! :p

 

Tenker det var mange som ble glade for oppgave 5, etter alle diskusjonene rundt parallell-handlinger og bilkræsj! :rofl:

Måtte nesten le litt da jeg så oppgaven xD

 

Håper det går like bra i morgen.. *grøss*

Endret av ilsepilse
Lenke til kommentar

Jeg brukte to sitater om livet i min tekst. Ble utrolig kult! Håper det trekker opp karakteren.

 

Anbefaler andre å gjøre det samme i morgen. Det er et veldig godt virkemiddel!

Lenger bak i diskusjonen her (og muligens på forsiden, takket være flinke Thomhess :thumbup: ) er det lagt ut linker til sider med mange bra sitater.

:thumbs:

Lenke til kommentar

Tok oppgave 4 da den hørtes lettest ut.

Skrev en historie på fire gode sider med to parallelle handlinger om to soldater på Balkan som til slutt møttes. Håper jeg greide å få fram hva vendepunktene i historien var.. Hvis sensoren ikke er så altfor streng for jeg ihvertfall 5, hadde iallefall perfekt språk. Det verste som kan skje er at sensoren en inkompetent idiot som oppfatter teksten som et manus til en actionfilm og gir meg 3.. Var dessuten vanskelig å komme på en god slutt, endte bare med å skrive noe små-pretensiøst poesi..

 

Forresten, en av de andre leste bare førstesiden i oppgaveheftet og opppfattet det slik at dette var sidemålseksamen, så han leverte inn en nynorsk smørje etter en time..

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Var det noen andre enn meg som hadde "Drepe et barn" som sin inspirasjon?

 

Jeg :) skrev parallellhistorie om en bilulykke også.

 

skrev en paralell jeg også med bilulykke..bare at fyren min skulle egentlig på jobb i twin towers den dagen flyet kjørte inn men så kjørte han på jenta og ble lam selv..så han fikk livet i behold:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...