Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Hmm... Ikke det at alle som kom opp i norsk er med i denne tråden, men det ganske mange som er det, og det virker som om et stort flertall har planer om å skrive om et bilkræsj/selvmord. Selvsagt er det ikke sikkert at flesteparten her kan representere flesteparten av de som kom opp i norsk, men ja... Hva tror dere sensorene mener hvis stil etter stil kildrer et bilkræsj/selvmord, og tida etter? Selvom noen av stilene er bedre enn andre?

 

@ Thomhess: Verken. Jeg ser dem, men har ingen forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes abort er et bra tema. Vil hun beholde barnet eller ikke? Vil hun beholde barnet, og dermed forvandle hele hennes liv, og evt. kjærestens liv? Vil hun ta livet av hennes eget barn/foster?

 

Jeg vet at kanskje "ta abort eller ikke" greia kanskje er litt oppbrukt, men en annen spennende vinkling kan jo være at jenta mister barnet? Hun hadde endelig tatt sin avgjørelse og ut i svangerskapet mister hun barnet. Dette kan jo være en spennende, ny vinkling?

 

Og sett fra guttens perspektiv. Dette kan jo være aktuelt for kanskje spesielt gutter siden det er litt lettere å sette seg inn i den situvasjonen.

 

Jeg er ganske sikker på at abort, eller aktiv dødshjelp, eller noe annet som dreper et menneske, kommer til å komme som en oppgave.

 

Jeg hadde tenkt å si at dette er en veldig standard, ganske oppbrukt idé, men da jeg leste videre nedover om dine planer for fortellingen ville jeg absolutt ha gitt det en sjanse. Så lenge det ikke blir "jeg bestemte meg til slutt for å beholde barnet, men jeg hadde ikke anelse om hvilken betydning dette skulle vise seg å få for livet mitt bla bla bla. Innerst inne er jeg nå veldig lykkelig og barnet er et lyspunkt i livet mitt jeg ikke trodde jeg skulle få oppleve blæ blæ blæ", tror jeg det kan bli riktig bra. Selvfølgelig, beskrivelsen min over kan funke den også, men da tror jeg du er avhengig av å skildre dette på en veldig god måte, samt sensorer som ikke er altfor lei av denne historien.

Lenke til kommentar

Hmm... Ikke det at alle som kom opp i norsk er med i denne tråden, men det ganske mange som er det, og det virker som om et stort flertall har planer om å skrive om et bilkræsj/selvmord. Selvsagt er det ikke sikkert at flesteparten her kan representere flesteparten av de som kom opp i norsk, men ja... Hva tror dere sensorene mener hvis stil etter stil kildrer et bilkræsj/selvmord, og tida etter? Selvom noen av stilene er bedre enn andre?

 

Selv om man kanskje skriver om samme tema (bilkræsj, selvmord) kan jo ting bli totalt forskjellig. Dessuten tviler jeg på at sensorene oppfatter denne landsdekkende trangen til å skrive om biler i flammer og selvmord ;)

Lenke til kommentar

Hmm... Ikke det at alle som kom opp i norsk er med i denne tråden, men det ganske mange som er det, og det virker som om et stort flertall har planer om å skrive om et bilkræsj/selvmord. Selvsagt er det ikke sikkert at flesteparten her kan representere flesteparten av de som kom opp i norsk, men ja... Hva tror dere sensorene mener hvis stil etter stil kildrer et bilkræsj/selvmord, og tida etter? Selvom noen av stilene er bedre enn andre?

 

@ Thomhess: Verken. Jeg ser dem, men har ingen forslag.

 

Hehe, har tenkt det samme selv. Det hadde vært så altfor gøy om 2/3 av landets stiler blir lagt opp som to parallelle historier med bilkrasj. :D

Lenke til kommentar

Eksempel:

En gutt som er på en båt. Fiskerbåt/cruise-ship eller noe. Blir mobbet og kraftig rakket ned på fordi han er overvektig! Han kan ikke flukte fra problemene fordi han er "fanget" på en båt. Det bygger seg opp, og tilslutt går han løpsk med en kniv o.l, fordi han ikke får lov til å være seg selv ++++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempel:

En gutt som er på en båt. Fiskerbåt/cruise-ship eller noe. Blir mobbet og kraftig rakket ned på fordi han er overvektig! Han kan ikke flukte fra problemene fordi han er "fanget" på en båt. Det bygger seg opp, og tilslutt går han løpsk med en kniv o.l, fordi han ikke får lov til å være seg selv ++++

Hadde faktisk en kar i klassen som klikka med kniv på en annen. Heldigvis løp han andre raskere og vi fikk roet ned knivgutten :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hmm... Ikke det at alle som kom opp i norsk er med i denne tråden, men det ganske mange som er det, og det virker som om et stort flertall har planer om å skrive om et bilkræsj/selvmord. Selvsagt er det ikke sikkert at flesteparten her kan representere flesteparten av de som kom opp i norsk, men ja... Hva tror dere sensorene mener hvis stil etter stil kildrer et bilkræsj/selvmord, og tida etter? Selvom noen av stilene er bedre enn andre?

 

@ Thomhess: Verken. Jeg ser dem, men har ingen forslag.

 

Hehe, har tenkt det samme selv. Det hadde vært så altfor gøy om 2/3 av landets stiler blir lagt opp som to parallelle historier med bilkrasj. :D

 

Det ville sikkert kommet på nyhetene :(

Lenke til kommentar

Blir innleggene mine ignorert eller oversett?

Blir på ingen måte oversett, har selv skrevet ned forslagene dine til historier men hadde ikke noe å kommentere på dem. Takk for hjelp :)

Hehe, håper ikke jeg virket sutrete, men jeg merket at diskusjonen bare fortsatte rundt meg. Men jeg vi gjerne ha litt respons

Lenke til kommentar

Eksempel:

En gutt som er på en båt. Fiskerbåt/cruise-ship eller noe. Blir mobbet og kraftig rakket ned på fordi han er overvektig! Han kan ikke flukte fra problemene fordi han er "fanget" på en båt. Det bygger seg opp, og tilslutt går han løpsk med en kniv o.l, fordi han ikke får lov til å være seg selv ++++

 

Usikker på hva du mener med "gå løpsk med kniv"?

Tviler på at sensorene blir glade for en lang rage, med en fyr som løper rundt å hytter mot folk ombord på en båt med en kniv. Men hvis det derimot skjer noe mobbing mens han er nede på kjøkkenet og han har en kniv og får et raskt utbrudd som går over igjen, så kanskje.

 

Hvis du setter perspektivet til en av medmobberne, som egentlig ikke liker det han er med på, men ikke har noe valg, så kan det vel bli ganske så bra? :p

 

NB!: Jeg fikk 4 og 3 i norskfagene til jul, så jeg bør vel egentlig ikke komme med forslag :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...