Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk moro på eksamen i dag ! ikke stressa ellernoe ;p gikk veldig bra med å bruke parallellhistorie på oppgave 4. skrev 4 sider og hadde sitater om livet etter noen avsnitt. Sitatene brukte jeg pga at det passa så til det jeg hadde skrevet. Tror sensor vil digge det og ville råde folk til å bruke sitater om livet på sakteksten i morgen for inspirasjon. Det hjelper veldig !

 

Angående i morgen så er jeg veldig usikker på hvilke oppgaver som dukker opp i morgen. Noen tips ?

Lenke til kommentar

Jeg tipper det blir noe om abort. Dreper man et menneske? Eller er er det bra for å slippe å ha et barn som kanskje kom til feil tid?

 

Det andre jeg tror er noe med å sette en prislapp på mennesker. Ronaldo er verdt 9 mrd. I Afrika er det noen som jobber vett av seg og tjener kanskje noen få kroner. Er det riktig at fotballspillere tjener så mye?

 

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Høres ut som den typen oppgaver vi får ja. Forsåvidt synes jeg den siste der virker litt teit. Det er jo ikke selve personen som koster 9 milliarder dollar, det er jo fotballferdighetene hans.

 

Hvor mye skrev dere i dag? Jeg kom til 1409 ord før det sa stopp.

Lenke til kommentar

Hva for slags system er det nissene har funni på nå?

 

At jeg måtte levere minnepinnen min til dem, for så å få den igjen i morra.

 

JEG SKAL JO BRUKE DEN TIL I MORRA!!!!

 

Her brydde de seg ikke. Vel, jeg prøvde å gjemme den litt så jeg ikke ble "tatt". :) Opplevde en tragisk samtale med en lærer i dag. Jeg argumenterte for reglene som ikke sa noen ting om musikk, men hun sa tilbake til meg: "les eksamen reglene dere har fått utdelt" og dermed rappet hun hodetlf ut av hendene mine. Frekt.

Lenke til kommentar

Mulige oppgaver i morgen:

 

* Abort

* Livet som annerledes

* Menneskehandel

* Aktiv dødshjelp

 

Er nok enig i det. Hvordan forbereder man seg til nynorsk? Jeg føler at det å lese nynorske tekster ikke hjelper en døyt:)

 

Samle sammen masse informasjon, regler, ord som skrives annerledes. Finnes bokmål - nynorsk for kjente ord her på en eller annen side i denne diskusjonen.

 

Er vel egentlig bare å se igjenom nynorsk tentamen du hadde nå i vår også finne ut hvilken sjanger du skal skrive :)

 

Jeg skrev om livet mitt sett ut i fra "brillene" mine? :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...