Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Tror det kan være lurt å droppe tanken rundt bilkræsj nå, og heller ta fokus på andre ting.

 

Hvorfor det? Klarer man å gjøre en historie rundt et bilkræsj orginal og spennende, så er det da helt fint å bruke et bilkræsj.

 

Tenkte heller at bilkræsj er så pass omdiskutert at om dette da ikke blir en oppgave, og folk har gått virkelig inn for å skrive det, så kan de bli dypt skuffet og kanskje få litt smålig panikk? Derfor trur jeg at det kan være en plan for alle å gjøre seg klar for å kanskje måtte velge noe annet enn bilkræsj, selv om jeg personlig mener at idéen er glimrende og kommer til å bruke den om mulig. :) Var bare for å få litt variasjon i diskusjonene, så vi er forberedt på alt og ikke bare 1 ting ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til å skrive en historie om selvmord heller. Først skildre en person med et miserabelt liv, og til slutt ender han/hun livet sitt, eller blir hindret i å gjøre det. Denne historien vil da dra inn temaer som lykke/ulykke, liv&død, kanskje mobbing eller det at noen indirekte tar livet av en person, hvor skjørt et liv er, hvor fort livet kan ta et vendepunkt og hvor fort ting og tang kan få uventede, fatale konsekvenser.

 

Dette er kopiert til et dokument på minnepinnen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det kan være lurt å droppe tanken rundt bilkræsj nå, og heller ta fokus på andre ting.

 

Hvorfor det? Klarer man å gjøre en historie rundt et bilkræsj orginal og spennende, så er det da helt fint å bruke et bilkræsj.

 

Tenkte heller at bilkræsj er så pass omdiskutert at om dette da ikke blir en oppgave, og folk har gått virkelig inn for å skrive det, så kan de bli dypt skuffet og kanskje få litt smålig panikk? Derfor trur jeg at det kan være en plan for alle å gjøre seg klar for å kanskje måtte velge noe annet enn bilkræsj, selv om jeg personlig mener at idéen er glimrende og kommer til å bruke den om mulig. :) Var bare for å få litt variasjon i diskusjonene, så vi er forberedt på alt og ikke bare 1 ting ^^

 

Det kan vel være smart, ja.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til å skrive en historie om selvmord heller. Først skildre en person med et miserabelt liv, og til slutt ender han/hun livet sitt, eller blir hindret i å gjøre det. Denne historien vil da dra inn temaer som lykke/ulykke, liv&død, kanskje mobbing eller det at noen indirekte tar livet av en person, hvor skjørt et liv er, hvor fort livet kan ta et vendepunkt og hvor fort ting og tang kan få uventede, fatale konsekvenser.

Vi fyrer opp et bilkræsj som fører til selvmord!

Enten ved at man er handikapet etter krasjet så man ser ikke lenger meningen med livet eller en vri der karakteren har kjørt venner i døden og tar selvmord p.g.a. dårlig samvittighet

 

Haha, greier ikke å komme oss vekk fra bilkrasjet, nei. Jeg tror muligens det kan bli litt overkill om man startet historien sin før bilkrasjet og dermed får to ganske store spenningsmomenter/vendingspunktet, og da tror jeg heller det kan være lurt å starte etter bilkrasjet og heller se tilbake på det. Men det er absolutt ingen dårlig idé dette her, og om man får den til ordentlig kan den bli riktig bra!

Lenke til kommentar

Her har jeg noen forslag til mulige problemstillinger man kan skrive novelle ut av:

 

  • En som har tatt ett eller flere liv (bilulykke, smittet med sykdom, dratt en med på tur osv.)
  • En som har vært offer for menneskehandel/trafficing
  • Den samme som punkt 1, bare hendelsen til det skjer (ala Att döda ett barn)
  • En som har mistet alt han eier, men allikevel er lykkerlig

 

PS: (Nesten) Ingen bilulykker med i noen her

Lenke til kommentar

Evt. en person som tar selvmord ved å hoppe foran ett tog.

 

Hvordan det gjøres tror jeg ikke er så viktig. I en historie som dette er det viktigste i mine øyne å skildre en persons tanker og følelser frem mot selvmordet, og i selvmordsøyeblikket. Får man til dette gjør det ikke noe særlig om det blir lastebil, tog, hustak, bro, vann + sekk med stein eller noe annet.

 

EDIT: Og man kan kanskje få fram et poeng i at hovedpersonen vil unngå å gi andre et liv på samvittigheten, og derfor ikke benytte seg av lastebiler, t-bane osv, som kan gi føreren problemer i ettertid.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Evt. en person som tar selvmord ved å hoppe foran ett tog.

 

Hvordan det gjøres tror jeg ikke er så viktig. I en historie som dette er det viktigste i mine øyne å skildre en persons tanker og følelser frem mot selvmordet, og i selvmordsøyeblikket. Får man til dette gjør det ikke noe særlig om det blir lastebil, tog, hustak, bro, vann + sekk med stein eller noe annet.

 

Hadde jo vært litt stilig å slutte med: Og så var det intet/tomt/mørkt, eller noe i den duren. Bygge opp mot noe, for så å avslutte med noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til å skrive en historie om selvmord heller. Først skildre en person med et miserabelt liv, og til slutt ender han/hun livet sitt, eller blir hindret i å gjøre det. Denne historien vil da dra inn temaer som lykke/ulykke, liv&død, kanskje mobbing eller det at noen indirekte tar livet av en person, hvor skjørt et liv er, hvor fort livet kan ta et vendepunkt og hvor fort ting og tang kan få uventede, fatale konsekvenser.

Blir kanskje litt uorginalt med selvmord på grunn av mobbing? Har på en måte hørt det før. Bare en tanke jeg fikk om at det kan være lurt å tenke litt utenfor boksen;) Kom forresten opp i Norsk jeg også, gruer meg til i morgen!

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt på det samme selv. Vil gjerne avslutte med et eller annet om at personen sakte luktet øynene, hjertet hamret i brystet, beskrive en del tanker og følelser, og man tar det fatale steget (ut i veien, mot kanten av hustaket/broen/klippen/whatever som er høyt), og personens øyne åpnet seg aldri igjen/det ble aldri lyst igjen/mørke varte evig.

Lenke til kommentar

Jeg synes abort er et bra tema. Vil hun beholde barnet eller ikke? Vil hun beholde barnet, og dermed forvandle hele hennes liv, og evt. kjærestens liv? Vil hun ta livet av hennes eget barn/foster?

 

Jeg vet at kanskje "ta abort eller ikke" greia kanskje er litt oppbrukt, men en annen spennende vinkling kan jo være at jenta mister barnet? Hun hadde endelig tatt sin avgjørelse og ut i svangerskapet mister hun barnet. Dette kan jo være en spennende, ny vinkling?

 

Og sett fra guttens perspektiv. Dette kan jo være aktuelt for kanskje spesielt gutter siden det er litt lettere å sette seg inn i den situvasjonen.

 

Jeg er ganske sikker på at abort, eller aktiv dødshjelp, eller noe annet som dreper et menneske, kommer til å komme som en oppgave.

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt uorginalt med selvmord på grunn av mobbing? Har på en måte hørt det før. Bare en tanke jeg fikk om at det kan være lurt å tenke litt utenfor boksen;) Kom forresten opp i Norsk jeg også, gruer meg til i morgen!

 

Ja jeg vet det, og det er bare et alternativ. Vil jo helst skrive noe som ikke er så altfor standard, så jeg får tenke litt på det.

 

Glem svaret mitt Mokko. Leste litt nedover, og du virker som en som kan greie å skrive det på en bra måte:)

 

Joda, men det var et godt innspill, og jeg er helt enig med deg i at mobbe-selvmord er ganske uorginalt.

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt på det samme selv. Vil gjerne avslutte med et eller annet om at personen sakte luktet øynene, hjertet hamret i brystet, beskrive en del tanker og følelser, og man tar det fatale steget (ut i veien, mot kanten av hustaket/broen/klippen/whatever som er høyt), og personens øyne åpnet seg aldri igjen/det ble aldri lyst igjen/mørke varte evig.

 

Har faktisk ikke tenkt så mye på det før, men takk for det indirekte tipset ditt ;)

Følelser er viktige å beskrive når det gjelder sånne tekster. *Notert*

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til å skrive en historie om selvmord heller. Først skildre en person med et miserabelt liv, og til slutt ender han/hun livet sitt, eller blir hindret i å gjøre det. Denne historien vil da dra inn temaer som lykke/ulykke, liv&død, kanskje mobbing eller det at noen indirekte tar livet av en person, hvor skjørt et liv er, hvor fort livet kan ta et vendepunkt og hvor fort ting og tang kan få uventede, fatale konsekvenser.

Vi fyrer opp et bilkræsj som fører til selvmord!

Enten ved at man er handikapet etter krasjet så man ser ikke lenger meningen med livet eller en vri der karakteren har kjørt venner i døden og tar selvmord p.g.a. dårlig samvittighet

 

Haha, greier ikke å komme oss vekk fra bilkrasjet, nei. Jeg tror muligens det kan bli litt overkill om man startet historien sin før bilkrasjet og dermed får to ganske store spenningsmomenter/vendingspunktet, og da tror jeg heller det kan være lurt å starte etter bilkrasjet og heller se tilbake på det. Men det er absolutt ingen dårlig idé dette her, og om man får den til ordentlig kan den bli riktig bra!

Var vel mest for å dra bilkræsj-ideen eeeenda lengre :p Var egentlig litt sarkastisk ment, men ikke så lett å få det frem ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...