Gå til innhold

Avskaff 17. mai-feiringa


Anbefalte innlegg

En like dårlig tradisjon som julefeiringa. Jeg holder meg inne hele dagen. Jeg avskyr flaggviftinga, salutter, den meningsløse symbolikken, sentimentaliteten og den kvalmende kollektive selvdyrkelsen. Det eneste flagget jeg kunne tenkt meg å vifte med måtte vært albansk eller afghansk eller noe, bare for å være obsternasig. Det eneste flagget som burde vært bannlyst denne dagen måtte vært det norske.

 

Å være stolt over hvor man er født er tåpelig. Vær stolt over deg selv og dine egne prestasjoner. Du alene har ikke utformet nasjonen slik den er, mest sannsynlig er ditt bidrag helt uten betydning i den store sammenhengen. Basert på premisset at patriotisme er bra, har "vi" egentlig noe å være stolt av i internasjonal sammenheng? Bindersen og ostehøvelen? Wow... 17. mai-feiringa har ikke noe for seg utover å opprettholde et fiendebilde av utlandet, kanskje spesielt den arabiske verden. Det hjelper heller ikke patriotisme innebærer å være ukritisk til nasjonen sin. USAs utenrikspolitikk er et produkt av patriotisme.

 

Til helvete med 17. mai-feiringa!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt deilig å kunne vite at man bor i et demokratisk land og bruke en dag på dette i året ved å se på noen barnetog med glade unger og slitne russ som snart er ferdig med vgs?

 

Er ikke veldig patriot jeg heller men jeg syns feiringen av markeringen av Norge som selvstendig stat er ganske fin i motsetningen til mange andre land som har militærparader istedenfor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må ikke dere henge ut TS bare fordi h*n har noen meninger. H*n har lov til å ytre sine preferanser så lenge innholdet i hans/hennes budskap ikke er til hån eller diskriminering for andre. Hvis h*n ikke ser noen verdig i 17. mai feiringen så er det hans/hennes personlige mening. Er dere uenig så får dere begrunne med hvorfor dere syns hans/hennes perspektiv er det gale. TS la frem en begrunnelse på hvorfor h*n føler seg slik, dermed forventes det av andre at de legger en begrunnelse hvorfor de mener 17.mai feiringen er en positiv og hyggelig begivenhet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt greit å være stolt av nasjonaliten sin og feire sitt lands nasjonaldag. De fleste nordmenn er aktivt med å holde riket vårt oppe, og det å tilhøre en nasjon er det samme som å tilhøre et stort felleskap. Du jobber og produserer enten varer eller tjenesteverdi som kommer riket til gode, samtidig vil riket blant annet sørge for din sikkerhet, din utdannelse og å ta vare på deg når du ikke lenger er i stand til det selv. Det å tilhøre en nasjon er et av de viktigste felleskapene, som former vår levemåte som moderne mennesker. Jeg ser ikke hvorfor det skal være dumt å feire dette felleskapet som vi alle er en del av.

 

Kan nevne at personlig feirer jeg ikke 17 mai noe særlig, er ikke med på noe tog eller flagging ettersom jeg er på jobb denne dagen og leser til eksamen men jeg syntes det er flott at andre gjør det :)

 

Gratulerer med dagen alle sammen

Endret av Ceburger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avskaffe 17. Mai? Det er en liten umulighet, og vil i alle fall ta mange generasjoner.

 

Oppfordre til refleksjon over hva vi driver med når vi feirer på så pompøst og patriotisk som vi gjør - det er faktisk mulig. Vi burde alle tenke litt over hva det handler om, og hvordan det kan virke utad.

Lenke til kommentar

Liker du ikke glede? Liker du ikke julegaver, kanskje? Liker du ikke mengder av barn som går i tog?

 

Den norske nasjonaldagsfeiringen varer én dag hvert år, og er barnas dag, og en måte å gjøre dem stolte over fortiden vår på. Ja, stolte over landets fortid, ikke sine egne prestasjoner for å føre det dit det er nå. Dagen er en feiring av vår uavhengighet og historie som selvstendig land, og dessuten gir den muligheten for masse isspising... Kan ikke se noe galt i det :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virke meir som TS lager ein tråd for å vere tåpelig. Du kan vere mot patrotisme så mye du orke men 17. mai handler ikkje kun om patrotisme. Det er mangen flere viktige verdier som Thefka nevner.

 

Eg må si du burde tenke deg om før du skrive eit innleg der du blander inn ting som ikkje er relevant.

 

Til alle forumbrukere.

 

HIPP! HIPP! HURRA! Gratulere så mye med dagen folkens!

Lenke til kommentar

Jeg feirer alltid 17. mai ved å bruke hele dagen inne, eller i hagen avhengig av vær, og unngår kontakt med omverdenen. Mest fordi jeg ikke liker folkemengder og slike feiringer som alle skal delta i, men som skal være tilpasset barna over alt.

Eller så drar vi i gang et skikkelig lan-party og bruker hele 17. mai foran skjermene.

 

Dog plager det meg ikke at andre liker det, bare jeg slipper.

Skal sies at jeg heller ikke er norsk heller (svensk ftw :cool: , dog født og oppvokst i norge), så det kanskje er noe spesiellt med å være norsk :p

Lenke til kommentar

ja gratulere med den ene dagen samtlige i norge er plutselig blitt nasjonalister så det tyter ut ørene på dem, men prøv..bare prøv og ytre den meninga alle dager resten av året og du er eller blir så raskt som mulig offentlig halshugd for både det og det andre (her er det bare og plukke vilt i ordboka under fremmedfrykt O.L.)

 

Meeen..selvfølgelig gøy for ungene..skal ikke nekte dem det! :)

Lenke til kommentar

Vi hengte alltid opp svenske flagget på huset på 17. mai, delvis fordi vi ikke har noe norskt flagg, og delvis fordi det er litt humoristisk. Dessuten bor vi lengst inn på en vei sammen med 8 andre hus, så det er ingen som plages av det. Å gjøre det ulovlig hadde blitt for dumt, "ulovlig å flagge med eget flagg". En sån lov hadde vært politisk selvmord, både i et nasjonalt og internasjonalt aspekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...