Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

Vaske gulver i heimkunnskapen!

 

- det er det jo mamma som gjør uansett;)

Dette er noe de fleste klarer å lære seg uansett. Selv om det er mamma som gjør det.

 

Forøvrig så tror jeg at noe av det mest ubrukelige jeg lærte var hvordan man skulle vri kluten på riktig måte. Også det i heimkunskapen. Drittkjerringa tok helt av om vi gjorde det på feil måte.

Kunne jo bli bakterier der må vite. Hva faen har det å si? Jeg har minst fem kluter og vaskemaskin. Er bare å slenge kluten i vask hver kveld så rekker det ikke å bli masse skumle basselusker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"uforståelige" dialekter, som i relativt plagsomt å forstå meningen på alt før vedkommende skjønner at det er på tide å moderere seg.

 

Snakker selv en relativt uforståelig dialekt(for bred nordtrøndersk), og ser lite vits i dialektlære. Hadde det ikke vært bedre om den tiden ble brukt på f.eks dialektforståelse? Jeg ser ikke helt nytten i å klare å gjette seg sånn omtrent til hvor enhver dialekt er ifra - siden det egentlig ikke er spesielt nyttig.

Lenke til kommentar

Løkkeskrift. Selv om det foregikk i de aller første skoleårene husker jeg det med skrekk. Streker opp og streker ned, og masse papirmateriale som går med til å følge etter streker med blyanten.

 

De aller fleste går over til å skrive noe i nærheten av trykkbokstaver etterhvert uansett. (Og så skriver vi på PCen, og da er løkke historie)...

 

Tenk om det norske skolesystemet hadde brukt ressursene i grunnskolen på å fange opp elever som faller utenfor i de tidlige årene i stedet? Gi matteundervisning? Begynne med engelsk? I stedet for at elevene skal bruke mange timer de fire første årene på noe de aldri MÅ kunne senere i livet, og sløse penger på lærehefter i et ubukelig fag. :dontgetit:

 

Og gym. Det å lære å ydmyke seg foran en menneskemengde er noe jeg håper og tror jeg aldri får bruk for. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg var klok nok til å aldri bruke tid på løkkeskrift på barneskolen. Skrev store blokkbokstaver i protest helt fram til ungdomsskolen. fun.gif

 

Jeg ble sur når vi fikk den akkurat samme øvingsboken i å skrive pent på nytt når vi var ferdig med formskrift. Det var nedtur etter å ha slitt meg gjennom den. Da ble det boikott. lol2.gif

Lenke til kommentar

Jada, du kan stusse på hvorfor du lærer om Knud Knudsen og Welhaven, (...) Det er viktig for å forstå samfunnet vi lever i , og hvordan vi har kommet dit.

Det er forskjell på å vite hvorfor vi er her og å undersøke hver centimeter av veien hit.

Lenke til kommentar

Jeg har god bruk for totallsystemet. Kanskje ikke så grusomt ofte, men det har virkelig forenklet en del arbeid.

Spennende!

Hva jobber du med, og hvordan har du fått bruk for det?

Det binære tallsystem brukes masse innenfor elektronikk og data.

Indeed. Jeg er automatiker, og det er i forbindelse med programmering av styringer at jeg noen (få) ganger har hatt nytte av det. Eksempelvis til en pallespikringsmaskin, der det skulle stables 23 paller i høyden, hvor annen hver palle skulle "flettes" inn i den andre (altså ligge opp ned inni den andre). Hvis man da vet at det minst signifikate bitet ((siffret) altså det til høyre) i en tallrekke i totallsystemet alltid vil endre verdi mellom 1 og 0 når man teller opp eller ned kan man enkelt snu annen hver palle med samme "teller" som følger med på høyden til pallestabelen.

Ved å gjøre det slik sparte jeg meg for en teller, samt masse instruksjoner for å tilbakestille den telleren. På denne måten kunne jeg ganske enkelt si at når det minst signifikante bitet i tallrekken som representerte høyden til stabelen var 1 skulle palles snus, og når det var 0 skulle den ikke snus.

 

Man kan gjøre mye morsomt med elektronikk og totallsystemet.

Lenke til kommentar

Det er viktigere kunne litt om mye, enn å kunne mye om litt.

 

Skolen burde mao. lære elevene om mange forsellige ting, i stedet for å spesialisere dem.

 

Ta diktanalyse, for eksempel. Litt analyse hjelper elevene senere i livet med å kunne tenke kritisk, og forstå hva som ligger bak et tilsynelatende enkelt budskap.

I ytterste konsekvens lar verden seg ikke lure av en karismatisk Hitler-type, hvis de er flinke til å tenke kritisk, og analysere tekster.

 

Men i den grad som dagens elever nærmest må være språkprofessorer, er vanvidd og galskap.

Det hadde holdt lenge med halvparten.

 

Særlig med tanke på det vi IKKE rekker å lære, fordi vi er opptatt med å lese Fuglane av Tarjei Vesaas:

 

Hva er effektiv rente? Rentesrente? Hvorfor låner man ikke til ny bil i GE Money Bank?

Hvordan kjører man en bil? Hvordan skriver man en skikkelig teknisk, saklig rapport?

Nei, SMS-språk, sarkasme og personlige meninger er ikke o.k.

Hvordan koker man egg og poteter? Hva skjer hvis man bruker mer penger enn man kan tjene?

 

Alt dette er det faktisk mulig å gå ut av grunnskole og videregående UTEN å kunne. :ohmy:

 

Personlig mener jeg at mye av det man lærer på skolen er piss. Noe av det kan være greit... i begrensede mengder. Men man må jo nærmest være på nivå med en språkprofessor for å få bestått i Norsk... Men man lærer ikke å skrive en jobbsøknad, så det hjelper ingenting.

Rettskrivinga er også nedprioritert, for at elevene skal få tid til å studere Ibsens samlede verker.

 

 

Et fag som er veldig undervurdert er Kunst og Håndtverk.

Det er bare en time i uka, men allikevel et av de nyttigste fagene vi hadde, og min personlige favoritt.

Alle har godt av å lære å bruke hammer, sag, vinkeljern, bolter, trelim, sandpapir, spiker, osv.

 

Jeg laget turkokesett, og var med på å lage en transportabel scene til en forestilling.

 

Jeg har alltid hatt glede av slikt arbeid, og gjør mest mulig selv når jeg kan.

Jeg kan ikke direkte takke skolen for dette, da vi kun hadde en time i uka. Men moro og nyttig var det.

 

 

Avansert matte kan det være greitt å ha kjennskap til.

Selv om vi glemmer 90% av derivasjon, integrasjon, og annet nerdestoff, er det greit å ha en viss forståelse for hvordan vitenskapen brukes for å regne ut ting.

Dette gir folk en realistisk oppfatning av hvordan vitenskapen virker, og motvirker overtro og vrangforestillinger.

 

Når det er sagt, er jeg imot at man skal måtte bli matteprofessor selv. Jeg mener bare at en viss kunnskap ikke er helt unyttig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Fordi kunnskap er makt, og kunnskap leder til rettlære. Uvitenhet har skapt søkte teorier om altslags enkle fenomener. Jeg er dog for å ta en time norsk i uken og en time historie, for å ha et totimersfag om overnevnte ting. Rett og slett lære om valg i livet, hva som er smart og hva som er dumt. Litt økonomi og enkle grep og vendinger for å gjøre livet litt lettere.

Lenke til kommentar

Kanskje hovedmål burde være karakterfritt òg? Det hadde vel passet deg bra?

Hovedmål er det dominante skriftspråket i Norge, så nei. Derimot sidemål er noe majoriteten aldri vil få bruk for og er derved bortkastet. At man innenfor norsk-faget hadde hatt kort om sidemål/historie så eleven klarer å lese og forstå nynorsk hadde det vært mer enn nok.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nynorsk burde være valgfritt - eller karakterfritt! Alle er ikke så flinke i det lixm også må det være sånn.

 

Det meste er vanskelig når man går inn for å legge inn minst mulig innsats. Enkelte lever etter "minste mostands vei"-prinsippet.

 

Det gleder meg å se at så mange har så mye imot at vi får et bredt spektrum av kunnskap i kongeriket. Aller mest har jo dette med at de selv ikke har noen nytte av det, men skal vi kun lære det som er ytterst nødvendig blir kunnskapsløshet enda mer rådende. Diverse mennesker får meg til å tro at det nesten er villet.

Lenke til kommentar

Geografi med u-daler og v-daler. Også KorArti (musikkundervisning/kor som absolutt ikke var artig). Ikke minst å be til de forskjellige gudene i verdensreligionene. Kan nesten ikke tro læreren har lov til å pålegge tiåringer til å be til diverse guder.

Lenke til kommentar

Ikke minst å be til de forskjellige gudene i verdensreligionene. Kan nesten ikke tro læreren har lov til å pålegge tiåringer til å be til diverse guder.

 

Wut?! Det der høres jo helt sykt ut.

Jeg vet. Vi ble bedt om å sette oss på gulvet også skulle vi vende oss mot Mekka og be. Så kom uken etter, da hadde vi en ny religion, og en ny måte å be. Sånn holdt vi på i noen uker. Er vel kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...