Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Agentspoon: I den grad jeg kan kalles "folk"... Jeg tror jeg ville velge USB3-støtte fremfor full støtte for flere skjermkort, siden jeg tror jeg vil savne USB3 om et år om jeg ikke får det (vil vel bli nyttig for de aller fleste), mens jeg uansett tviler på at SLI/Crossfire er en bedre løsning enn ett enkelt middelklassekort.

Jepp, vi har heller ikke mye til valg ettersom det neimen ikke var mange nye hovedkort som støtter SLI på AMD fronten.

 

Agenspoon: Jeg har tenkt å bruke rundt 8000-9000,- og lurer på hva jeg kan bruke de lappene til overs på?

Vent enda litt til, og skaff deg Intel X25-M 160GB G3 når den kommer ut til cirka vinteren. Eller du kan kjøpe SSD nå, f. eks. Intel X25-V 40GB. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er i tvil ville jeg søkt opp benchmarks av de spillene du planlegger å innstallere. Testen av kortet hos Anandtech og techPowerUp har prøvd ut mange spill. 30FPS er bestått, 40FPS er bra og 60FPS er glimrende. :)

 

Jeg har ikke med en kjøler i anbefalingen fordi det rett og slett er latterlig dårlig tilgjengelighet på dem akkurat nå. Vet derfor ikke helt hva jeg kan anbefale på den fronten for å være ærlig.:p

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Vent enda litt til, og skaff deg Intel X25-M 160GB G3 når den kommer ut til cirka vinteren. Eller du kan kjøpe SSD nå, f. eks. Intel X25-V 40GB.

Vent noen uker, og kjøp heller Crucial RealSSD C300 64GB, som yter mye bedre.

Koster bare drøye 200 mer enn Intel X25-V 40GB.

 

OBS. Du må ha et HK med 6Gb/s porter for at den skal yte max.

 

 

Abbo selger den for 1207,-

Komplett forlanger 1295,- for den.

 

Angående specs er det litt feil hos komplett.

De oppgir 355/140 MB/s lese skrive.

Skal være 355/75 MB/s.

 

Desverre finnes den ikke i prisguiden.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Blah, så veldig forvirrende angående crossfire støtte.

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe Asus M4A87TD EVO, og SEASONIC X-750 750W MODULAR, for å kunne fikse crossfire med 2x 5850 i fremtiden. Synd at det ikke virker å funke. Har du noen tips angående hovedkort som dette går ann med? Må jeg kjøpe Asus Crosshair IV?

Endret av Dudli
Lenke til kommentar

Naaaaah, venter noen mnd med å oppgradere jeg da.. Kjøper dette oppsettet!

 

Kommer til å kjøpe ssd, cpu-kjøler og litt til oktober elns! :thumbup:

 

edit: Bør jeg kjøpe med vifter til R2? Isåfall, hvilke?

Neida, vifter følger med og er greie nok dem. :)

 

Blah, så veldig forvirrende angående crossfire støtte.

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe Asus M4A87TD EVO, og SEASONIC X-750 750W MODULAR, for å kunne fikse crossfire med 2x 5850 i fremtiden. Synd at det ikke virker å funke. Har du noen tips angående hovedkort som dette går ann med? Må jeg kjøpe Asus Crosshair IV?

Neida, det holder med et Asus M4A89GTD PRO/USB3. Du trenger forresten ikke en så spinnvill strømforsyning for å fikse Crossfire. I teorien burde strømforsyningen jeg har valgt nå fungere greit til formålet, men dersom du vil ha uendelig margin å gå på, kan du gjerne se på Corsair TX 750W.

Lenke til kommentar

Vurderer oppsettet du har laget Agent, men har et par spørsmål:

 

-> gtx 460 768mb vs HD 4890 1gb, verdt å oppgradere? (sliter med å finne tester der disse to er sammenlignet. fant denne: Lenke men, er testet med gtx 460 1gb)

 

-> 1055 vs 1090, er det verdt å legge litt mer penger å få 1090? ser at det er litt forskjeller på hastigheten, men det skal vel ikke være noe problem etter noen minutter i bios?

 

> Sitter å vurderer SSD, men syns det er svindyrt. har brukt en samsung F1 disk i den stasjonære pcen, og vurderer å kjøpe 2 Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2, og sette de i raid 0.. er det nødvendig med ssd da?

 

For meg har det ingenting å si om maskinen starter på 10 sek eller 2 min (den står alltid på).

 

 

edit: jeg har et hd 4890

Endret av swirix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vurderer oppsettet du har laget Agent, men har et par spørsmål:

 

-> gtx 460 768mb vs HD 4970 1gb, verdt å oppgradere? (sliter med å finne tester der disse to er sammenlignet. fant denne: Lenke men, er testet med gtx 460 1gb)

 

-> 1055 vs 1090, er det verdt å legge litt mer penger å få 1090? ser at det er litt forskjeller på hastigheten, men det skal vel ikke være noe problem etter noen minutter i bios?

 

> Sitter å vurderer SSD, men syns det er svindyrt. har brukt en samsung F1 disk i den stasjonære pcen, og vurderer å kjøpe 2 Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2, og sette de i raid 0.. er det nødvendig med ssd da?

 

For meg har det ingenting å si om maskinen starter på 10 sek eller 2 min (den står alltid på).

Vi vett at 5850 er litt kraftigere enn gtx460 768mb.

Så vist du ser på tester med 5850 så kan du iallefall sammenligne med god margin: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5850-review-crossfire/13

 

Etter det jeg ser, så synes jeg det ikke er verdt en oppgradering, sålangt du ikke er en som skal ha de nyeste gadgetene.

 

1055 og 1090 er det lite forskjell på i spill ytelse, en annen forskjell er at 1090 har ulåst multiplikator, så den er noe lettere og overklokke.

 

Personlig greier jeg meg fint uten SSD, det de fleste sier er at vist du første kjøper en SSD så er det ingen vei tilbake, men 2 av diskene du har i raid 0 er noe av de raskere løsningene du får av snurredisker til den prisen.

Lenke til kommentar

Så flott at andre også tar ansvar med å svare på spørsmål! Det belønnes som tidligere sagt med plusspoeng hvis.smile.gif

 

Er enig i det meste, IT-Henrik, men utvider med at en SSD ikke bare gir oppstarten en pangstart, men også bidrar til å åpne programmer vestenlig kjappere (nærmest umiddelbart), samt at skriving av store og spesielt små filer går mange ganger kjappere enn selv to stykker Samsung SpinPoint F3 i RAID0. Når det er sagt overlever man såklart uten, og kan oppgradere akkurat når man selv vil.

Lenke til kommentar

Vil først seie at eg set stor pris på denne tråden :)

 

Er i gang med å bygge meg ei maskin no, som passar skremmande bra til din beskrivelse. Tenkte først at det skulle vere ei skikkeleg kraftig gamermaskin, men så slo det meg at eg ikkje er den gameren eg ein gong var :p No er det Starcraft 2, Diablo 3 og eit eit eventuelt nytt Half-Life som er dei viktigaste spela framover, sjøl om vi sjølvsagt ikkje veit noko om sistnemnde. Vil også at den skal vere stillegåande, rask i bruk og stabil. Blir nok ein del studie/kontorbruk.

 

Har eit par lappar meir å legge i dette enn originalbudsjettet. Ein av desse går nok til ein SSD, sannsynlegvis Intel X25-M SSD 80GB 2,5". Ei kjapt tilleggsspørsmål der, såg noko i SSD-tråden om kontroller, er dette noko ein kjøper i tillegg? Er litt grønn på SSD. Skal drive litt meir research der tenker eg :)

 

Så spørs det kvar ein skal legge resten av pengane. Jamfør med GUIDE: Fremtidsrettet PC vil eg ha ein PSU som gjerne yter litt meir enn nødvendig, samtidig som den er stillegåande. Passar din original-PSU til denne beskrivelsen? Då tenker eg spesielt på om eg legg til eit kraftigare skjermkort, kanskje meir RAM og sjølvsagt SSDen.

 

Er litt gira på å maxe alt på SC2 og D3, vanskeleg å seie om D3 sjølvsagt, men vil dette oppsettet klare det? Har det noko for seg å investere i meir minne? Eller kanskje raskare minne, viss dette ikkje fører til endring av HK, og om det i det heile tatt eksisterer.

 

Det kan jo vere at det er like greit å få meir minne på skjermkortet om det er det eg er ute etter. Har lest litt på Best Graphics Cards For The Money: July 2010 og kunne ikkje finne GTX 460 der, kva tilsvarar det sånn nokolunde?

 

Set stor pris på all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

 

Det kan jo vere at det er like greit å få meir minne på skjermkortet om det er det eg er ute etter. Har lest litt på Best Graphics Cards For The Money: July 2010 og kunne ikkje finne GTX 460 der, kva tilsvarar det sånn nokolunde?

 

Set stor pris på all hjelp! :)

 

Den anbefalingen der var jo skrevet før GTX 460 kom ut. Siden jeg liker nvidia bedre syns jeg du burde gå for GTX 460 1gb. og Evt kjøre på med 1 til i SLI

 

Det koster rett under 2000( ca. 1700-1900kr), og ytelsen er rett under hd 5850 ( som koster 2300-2500kr)

 

Edit: I SLI så yter Gtx 460 enten likt som gtx 480 eller bedre.

Endret av Slettet-J0FoqSqMwq
Lenke til kommentar

Hei LMH!

 

For Starcraft II vil du med GTX 460 kunne spille på Ultra Settings med god FPS (se bilde). Etter hva jeg observerer på grafen har Nvidia sine kort en stor fordel i det spillet, så det blir ikke helt riktig å sette kortet opp mot et bestemt ATI kort. Men generelt er GTX 460 en del bedre enn HD 5830, og litt dårligere enn HD 5850 (med unntak av dette).

 

Du trenger ikke noen kontroller for å få god ytelse med SSD. Langt i fra. Det er mer for skikkelig avanserte brukere med mange SSDer satt opp i RAID osv. Jeg råder deg likevel til å vente på nesten generasjon av den disken du selv var inne på, navngitt "G3". Kommer sannsynligvis til vinteren en gang, og halverer pris / dobler kapasiteten.

 

Hvis du bare har et skjermkort, vil du nesten kunne stappe inn hva som helst av vanlige komponenter med strømforsyningen jeg har valgt. I teorien skal du også ha god margin med 2 stk GTX 460, men dette støtter dessverre ikke hovedkortet, så det er uaktuelt uansett. Anbefaler dog å alltid kun kjøpe et enkelt kort, for da er du garantert 100% utbytte og det viser seg å være billigst i lengden også. Grunnen til at GTX 460 ikke er på Tomshardware sin liste er fordi det ble lansert etter at den ble publisert (brennferskt, altså). De har riktignok tester av kortet dersom du først er interessert.

 

Du trenger neppe mer enn 4GB minne. 1600MHz er også meget kjapt og brikkene blir neppe noe hinder for overklokking for de fleste.

 

Hvis det er noe mer du lurer på eller ikke forstod, er det bare å si i fra. :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Ja. Støtter 2 skjermer viss du velger Nvidia, 3 viss du velger ATI

(Du kan ha 3 skjermer med nvidia, men da trenger du 2 kort i SLI

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då kan eg endeleg legge inn eit skikkeleg svar :)

 

3 skjermar er i grunnen ein liten draum eg har, men eg har strengt tatt ikkje så bruk for det, så burde klare meg med Nvidia sånnsett :p

 

Huff... ja, ser jo no sjølvsagt at den lista på Tom's Hardware er skreven tidleg i juli, og ikkje dekkar modellane som har komt ut no i juli sånn som eg tenkte når skreiv sist. Sjølvsagt, sjølvsagt.

 

Men altså, eg burde vente på neste generasjon SSD frå Intel? Er det berre pris/kapasitet som blir betre, ikkje ytelse? Og kva vil vinter eigentleg seie? Det siste veit vel gjerne ikkje Intel heller. Men strengt tatt varer jo vinteren ut februar, og det kan bli litt lenge å vente :)

 

Og så var det PSUen. Igjen, jamfør med tråden om framtidsretta PC. Dette er eit merke eg ikkje har hørt om før. Er dei veletablerte? På min forrige stasjonære var det straumforsyninga som rauk først, vil nødig at det skal skje igjen. Er det nokon "sikrare" alternativ? Slenger gjerne på eit par hundrelappar for noko som held lenger. Uten at eg veit noko om den som er lista opp her, er berre nettopp det, at eg ikkje har hørt om det før :)

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Ytelsen vil selvsagt også forbedres, men viktigst er det at man gjerne vil få 160GB til nesten samme pris som 80GB i dag. Jeg bruker nemlig selv litt over 80GB, men ikke hele 160GB. Så tenker at den bryter en slags barriere på et vis. :)

 

Nexus er et veletablert merke ja. Du kan sjekke ut hjemmesiden deres for denne modellen å få et lite innblikk i seriøsiteten de holder. Scroller du litt ned kommer du i tillegg innom "skrytetrofeene" deres.:p

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så ille å bruke 1600,- på en enkelt SSD selv om det kommer noe nytt. Det har veldig lite å si dersom det er til systemdisk. Hvis man alltid skal vente så får man ikke noe. At det koimmer snart betyr jo ikke at tilgangen eller pris blir god umiddelbart. Det kan bli lenge å vente. Var ca 4 måneder jeg måtte vente på G2 i tillegg til det halvåret jeg allerede hadde ventet. Hadde jeg visst bedre så hadde jeg kjøpt meg 64GB Indilinx fremfor å vente 10 måneder og så heller kjøpt G3 senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...