Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Planlegger innkjøp av ny PC i nærmeste fremtid, og denne tråden er i så tilfelle svært aktuell! Takk for arbeidet lagt ned i anbefalingene.

 

Jeg har et ønske om å bruke litt mer enn 7000 kr og tenker å bestille en Crucial RealSSD C300 og ett ekstra GeForce GTX 460 (kjøre SLI). Spørsmålet mitt er da om anbefalingene i denne tråden støtter SLI OG full hastighet (6Gbps) på SSDen samtidig? Jeg ser i SSD benchmark-tråden at det brukes 890FX + SB850 for å få full fart på denne SSDen, men slik jeg forstår det så støtter ikke disse hovedkortene SLI, kun Crossfire?

 

Jeg leste i denne linken at full hastighet på både SSD og SLI ikke vil være mulig..

 

 

Jeg tenkte å bestille SSD nå selv om det kommer større og billigere disker til vinteren. Når den tid kommer, og dersom det er mye å hente på å oppgradere, flytter jeg isåfall C300 over i HTPC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik og er veldig fornøyd. Det er verdt å merke seg at U2311H samt lillebroren U21etellerannet ikke har like gode paneler som 2209WA og U2410, spesifikt har U2311H og U21 tendenser til blåstikk på venstre side av skjermen, og enkelte har rapportert gulstikk på høyre side. Min går svakt i blått på venstre side, men jeg må ha helt hvit bilde for å legge merke til det. Foten er også fastere i fisken, et pluss for meg personlig, men den har fått trekk for det i de to anmeldelsene jeg har lest (Flatpanels og TFTCentral). Dog, du får 2xU2311H for prisen av 1xU2410, noe som rett og slett er et kupp!

 

2209WA og U2311H i portrettmodus, side ved side, U2311H ukalibrert

U2311H i landskapmodus, kalibrert

Jepp, det faktum at Dell 2209Wa har et litt bedre panel er noe utslagsgivende. Det er også viktig å ta i betraktning at den har 16:10 formatet, som gjør at den måler lengre i høyden enn U2311H. At den har færre piksler i bredden (og marginalt i høyden) kommer også godt med i spill. Den er rett og slett et fint alternativ til Nec sin skjerm. Dell U2311H ville ha vært mer lik i spesifikasjonene, men tatt den en god del på bildekvaliteten. Den har blitt såpass gunstig priset (2700 kroner) at jeg uten tvil prioriterer den som det beste kjøpet ved siden av 2209Wa. :)

 

Planlegger innkjøp av ny PC i nærmeste fremtid, og denne tråden er i så tilfelle svært aktuell! Takk for arbeidet lagt ned i anbefalingene.

 

Jeg har et ønske om å bruke litt mer enn 7000 kr og tenker å bestille en Crucial RealSSD C300 og ett ekstra GeForce GTX 460 (kjøre SLI). Spørsmålet mitt er da om anbefalingene i denne tråden støtter SLI OG full hastighet (6Gbps) på SSDen samtidig? Jeg ser i SSD benchmark-tråden at det brukes 890FX + SB850 for å få full fart på denne SSDen, men slik jeg forstår det så støtter ikke disse hovedkortene SLI, kun Crossfire?

 

Jeg leste i denne linken at full hastighet på både SSD og SLI ikke vil være mulig..

 

 

Jeg tenkte å bestille SSD nå selv om det kommer større og billigere disker til vinteren. Når den tid kommer, og dersom det er mye å hente på å oppgradere, flytter jeg isåfall C300 over i HTPC.

Hovedkortet som er valgt støtter ikke SLI nei. Hvis dette er en stor prioritet, anbefaler jeg å gå for Asus M4N98TD EVO. Det er et noe dyrere kort og har verken støtte for USB3 eller SATA 6Gbps, men funker altså bra til det formålet. Jeg skal vurdere å ta med et hovedkort med SLI-støtte så snart sistnevnte blir støttet i samme pakke (og det til en rimelig pris, så klart).

 

Og jeg tror ikke du bør være så redd for at SSD'en din bremses ned av 3Gbps. Det er mest for framtidens produkter at 6Gbps blir mer og mer nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet som er valgt støtter ikke SLI nei. Hvis dette er en stor prioritet, anbefaler jeg å gå for Asus M4N98TD EVO. Det er et noe dyrere kort og har verken støtte for USB3 eller SATA 6Gbps, men funker altså bra til det formålet. Jeg skal vurdere å ta med et hovedkort med SLI-støtte så snart sistnevnte blir støttet i samme pakke (og det til en rimelig pris, så klart).

 

Og jeg tror ikke du bør være så redd for at SSD'en din bremses ned av 3Gbps. Det er mest for framtidens produkter at 6Gbps blir mer og mer nødvendig. :)

 

Mener du at med en SSD-disk så vil det ikke være praktiske ytelsesforskjeller på Sata2 og Sata3? Dersom det er ment for fremtiden, kan man kjøpe et kontrollerkort med Sata3 og oppnå full ytelse på SSD og begge skjermkortene (eventuelt for fremtiden)?

 

Takk for svar, forresten! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Da har jeg fått gått gjennom hele tråden. Sitter med to spørsmål som jeg ikke helt klarer å lande:

1. Forstår jeg det slik at 2 x PCIe (2x 16x) vurderes lavere enn støtte for USB3 og SATA3? Med tanke på "fremtidsrettet" pc, ville det være naturlig, når tiden kommer og dette blir prismessig forsvarlig, å sette inn 2 x GTX 480 eller er vi da så langt inne i fremtiden at da er man allerede på vei til å skifte ut hovedkortet på nytt?

 

Eller bør man vurdere å ta med et HK som da støtter all ovennenvnte funksjonalitet?

 

For mitt vedkommende så er det her jeg sliter mest, da jeg ser HK fra kr. 700 - 1500 og forstår egentlig ikke hva jeg skal se etter... :blush:

 

2. Og så lurer jeg litt på dette med PSU. Jeg har sett noen tester og blant annet materiale du har limt inn, AgentSpoon, hvor det fremgår at visse skjermkort i SLI (husker ikke akkurat hvilke) som brukte i overkant av 500W. I tillegg kommer det noe strøm til HK, disker, cpu osv.

 

Jeg ser allikevel at dere (du og Macca) mener at en 750W PSU vil holde i massevis. Dersom jeg følger anbefalingen om at PSU forbruket bør optimalt ikke overstige 70% av maks, så er jo det allerde brukt opp på å dra disse skjermkortene. Er det noe jeg overser her, eller har misforstått? :dontgetit:

 

 

Mvh

 

T

Lenke til kommentar

Det viktigste du kanskje må tenke på er at PCen nesten aldri

vil ha full load. Det skal helt ekstremt mye til, og med vanlig bruk vil det aldri skje. Derfor vil heller ikke PCen trekke så mye strøm ut av veggen og PSUen kan jobbe optimalt :)

 

Skulle uhellet skje, og at du trekker alt på full load så vil ikke det være noe stort problem heller, ettersom det ikke vil skje over lengre perioder, og f.eks min HX 750W er testet til å dra hele 900W ut av veggen.

 

To 480GTX er heller ikke fremtidsrettet, det er vel mer å kaste penger ut av vinduet, mens to 460 GTX i SLi er noe man kun vurdere :thumbup:

 

Hvis du vet at muligheten er der for at du vil oppgradere med enda en GPU så må du jo selvfølgelig finne ut hva du trenger ut i fra det.

Er strengt talt sånn man velger HK. Personlig ville jeg rangert flere PCI-E x16 slots høyere enn USB3, mens Sata III er kjekt å ha siden det begynner å komme disker med støtte for det.

 

Hvis du leter etter et HK hjelper jeg deg gjerne, må bare vite hvilken plattform :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Prisguiden har av ukjente grunner fjernet ABBO totalt fra de registrerte nettbutikkene deres. Får håpe det bare er et midlertidig problem. Kommer uansett til å oppdatere handlevognen i morgen, med eller uten ABBO. :)

 

Kanskje de skal fikse det slik at det står tiktig lagerstatus og priser? hadde vært gull i så fall :thumbup:

Lenke til kommentar

Utrolig! Jeg ringte Abbo nå (veldig hyggelige folk som svarer sinnsykt fort :ohmy: ), de forteller meg at de enda mangler HK, prossessoren og hardisken. Jeg sjekket varene mens jeg var på telefon med dem og ser at både Prossessoren og hardisken har status "på lager", HK er fortsatt på fjernlager (den var på sentrallager da jeg bestilte, men)

Jeg konfronterer den hyggelige damen med dette og blir møtt med total klein stillhet :dontgetit:

Skal bli ringt opp senere i dag når de har funnet ut av det, så da får vi se!

Lenke til kommentar

Vel, etter at de sjekket ut et par ting var det vist bare HK og CPU kjøleren som manglet (kjøleren var jo ikke engang NEVNT i telefonen på morgenen...)

Vel, endte med at jeg kanselerte de to og henter dem på komplett i stede så de får sett å sendt meg de delene jeg er møkk lei før jeg engang har fått dem :ph34r:

 

Men hyggelige og "hjelpsomme" er de, det skal de ha! Surrehuer :p

 

EDIT: Hva burde jeg kjøpe om cooler master hyper 212 plus ikke er på lager hverken på komplett eller nethop? (kan handle fra begge da de så og si ligger rett vedsiden av hverandre)

Endret av Tweekz
Lenke til kommentar

Prisguiden tar betalt for oppføringer, Abbo har sikkert ikke betalt regningen eller har sett seg lei på å måtte betale. Abbo er å finne på Prisjakt.

 

Edit: Dotten skriver følgende i en annen tråd:

Hei!

 

Abbo.no har hatt problemer med prisfilen sin, de vil være på plass igjen når denne er oppe og går :)

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Abbo er tilbake på banen, men lagerstatusen har til gjengjeld rukket å endre seg på mange av varene, som vil kreve en større oppdatering fra min side iløpet av morgendagen. Skal muligens også se hvor stor prismarginen er mellom ABBO og de plettfrie butikkene, også kjent som Komplett, Multicom, DustinHome og NetOnNet. :)

Lenke til kommentar

Bøyer meg for klagene mot ABBO, og har skiftet utgangspunkt til Dustin Home. Dette passer ganske bra når skjermene i innlegget under også selges billig her. Skiftet av nettbutikk har også medbrakt seg noen endringer.

 

- Fractal Define R3 er nå tilgjengelig

- Gigabyte serverer et fabrikkoverklokket GTX 460 skjermkort

- Asus P7P55D Pro tillater både SLi og Crossfire (prioriteres over USB3 og SATA3)

- Raskt kvalitetsminne som gjør overklokking til en lek

- Fractal Tesla strømforsyning med en kraftig +12V linje og støtte for to skjermkort (GTX 460 SLi burde gå bra)

- Samsung SpinPoint F3 har blitt nedgradert til 500GB fra 1TB, etter undersøkelser som viser at dette er en god del over gjennomsnittsbruk.

 

Den nye prisen ender på cirka 7500 kroner frakt inkludert. Littegrann dyrere enn hos ABBO, men til gjengjeld får du eksemplarisk service og pålitelig frakt fra söta bror. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bøyer meg for klagene mot ABBO, og har skiftet utgangspunkt til Dustin Home. Dette passer ganske bra når skjermene i innlegget under også selges billig her. Skiftet av nettbutikk har også medbrakt seg noen endringer.

 

- Fractal Define R3 er nå tilgjengelig

- Gigabyte serverer et fabrikkoverklokket GTX 460 skjermkort

- Asus P7P55D Pro tillater både SLi og Crossfire (prioriteres over USB3 og SATA3)

- Raskt kvalitetsminne som gjør overklokking til en lek

- Fractal Tesla strømforsyning med en kraftig +12V linje og støtte for to skjermkort (GTX 460 SLi burde gå bra)

- Samsung SpinPoint F3 har blitt nedgradert til 500GB fra 1TB, etter undersøkelser som viser at dette er en god del over gjennomsnittsbruk.

 

Den nye prisen ender på cirka 7500 kroner frakt inkludert. Littegrann dyrere enn hos ABBO, men til gjengjeld får du eksemplarisk service og pålitelig frakt fra söta bror. :)

Det mangler link til DVD-brenner og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Kommer en 3D skjerm like rundt hjørnet. Er ikke så opptatt av den delen, men det faktum at den kjører på 120Hz skal visstnok gi et glattere bilde i spill dersom man har høy FPS. Blir neppe noen BenQ-typisk pris, men prisen settes såklart etter formålet så langt det er økonomisk forsvarlig. Skjermene som er satt opp nå er greie nok til avslappet spilling, mens den omtalte skjermen vil ta hånd om de mer engasjerte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...