Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Liker den nye prisantydningen! Går for en AMD Phenom II X4 955 virker som (i forhold til 1055T) et billigere og vel så bra alternativ til mitt bruk. Ser at på den nye lista har du ikke med Cooler Master V8, er ikke denne nødvendig?

 

Lurer også fryktelig på om jeg skal kjøpe Dell skjermen eller ikke. Usikker på oppløsningen. Vurderer å kjøre GTX 460 i SLI, evt senere. Da er det jo greit med en skjerm som kan utnytte dette. Nec Multisync er for dyr samt at responstiden virker litt høy.. Har sett en del andre skjermer anbefalt her som virker fine på papiret, men alle har visst et glossy look (i hvert fall på utsiden). Liker heller den matte skarpe stilen til DELL skjermen.

 

Regner med at hovedkortet støtter SLI?

 

PS: det er visst en del ting på 768MB utgaven av GTX 460 som er lavere enn 1024MB utgaven. Hvis man venter med å kjøre i SLI til prisen har synket, er det da lurere å kjøpe 1024MB utgaven nå (300kr ekstra)?

Endret av Thinkfree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt til å kjøpe denne pcen, og her er mitt oppsett:

https://prisguiden.no/profil/lister/115946

 

Men er det kansje litt lite med bare 630 watts strømforsyning hvis man skal overklokke? Og kunne man byttet ut prossessoren med en med færre kjærner for spilling? Som denne kansje: https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=HDZ955FBGMBOX

Fungerer den selv om den er fra 2009?

Lenke til kommentar

Gjett om det er kjekt å bruke 40 minutter på å skrive svar, for så å få alt slettet ved et lite feiltrykk!cry.gif

 

Får fatte meg i korthet da.

 

Selklubber: 630W holder i massevis dersom du bare har ett skjermkort. Prosessoren er mindre relevant for spillytelsen, som hovedsaklig begrenses av skjermkortet.

 

Swirix: Den er en allrounder. Kapabel spillytelse til å dra de fleste spill på høye innstillinger ved 1080p, sparker i fra seg i programmer som utnytter mange kjerner på prosessoren, har hovedkort og strømforsyning som er stabile og har evne for oppgraderinger, et stille og estetisk pent ytre som passer inn hvor som helst. Ja, man kan få bedre ytelse spesifikt i spill hvis man legger til rette for det, men samtidig har Black Refinery god kontroll på dagens spill, og det lønner seg økonomisk i lengden å bytte skjermkort når man opplever hakking eller andre mangler.

 

Thinkfree: Dell-skjermen har en oppløsning som står i stil med forholdet 16:10. Det gir svarte linjer når du ser film, men til gjengjeld får du mer fysisk plass i høyden til nettlesing osv. Kvaliteten på skjermen er suveren og upåklagelig.

 

Hovedkortet støtter dessverre ikke SLI særlig langt, men jeg har vurdert å bytte det ut med et som gjør det, dersom dette ikke koster altfor mye. 768MB er en begrensende faktor i de nyeste DX11-spillene (de krevende i det minste), og vil bli det i større grad i framtiden. Men her og nå vil du i de aller fleste tilfellene få super ytelse med kortet, 1GB minne eller ikke.

 

Hadde skrevet så uendelig mye mer, men la gå. T_T

Lenke til kommentar

HD5850VsGTX460-1.jpg

 

Jeg vil påstå at valget av skjermkort her og nå er litt omstridt, så jeg har laget et bilde med en del grafer for å enkelgjøre en forklaring.:)

 

 

 

Som dere ser har Nvidia gjort en helomvending med GTX 460 i forhold til de andre kortene i 4xx-serien. Denne bruker nemlig en mindre kjerne, og som direkte konsekvens av dette blir både varmeutvikling og strømkrav redusert. Dette spiller også inn på kjølerens effekt, altså at man vil også oppleve lavere støynivå.

 

Det første man legger merke til er at Nvidia nå troner på topp med støynivå. Ønsker man seg en stille PC, er altså dette kortet man skal velge. Videre har den et utrolig lavt strømforbruk, og man vil med en god 600W strømforsyning fint kunne kjøre SLI selv med en krevende overklokket prosessor og en del harddisker ombord.

 

GTX 460 er også iskaldt, noe som gjør at de som ønsker å overklokke, har store muligheter til å gjøre nettopp det. Tester har vist at man kan få meget stort utbytte ved å gjøre dette (men husk at det innebærer en viss risiko og forutsetter at man vet litt om overklokking på forhånd).

 

De siste to grafene tar utgangspunkt i GTX 460 i SLI, og rangerer et enkelt GTX 460 og konkurrenten HD 5850 deretter. Som vi ser er det 1GB varianten det er snakk om, og derfor må jeg påpeke at forskjellen gjerne i realiteten vil være større på begge grafer. Men poenget er altså at Nvidia ikke rekker helt opp til HD 5850 på spillytelse, men at den utvilsomt gir mye mer verdi for pengene (i skrivende stund 1690 kroner mot 2200 kroner). Husk i tillegg at GTX 460 er et helt nytt kort, og at ytelsen gjerne vil forbedre seg med kommende drivere og også hvis man overklokker.

 

768MB minne kontra 1024MB spiller en mindre rolle i dagens spill, men vil i fremtiden være en begrensende faktor som gjør at HD 5850 trekker enda litt i fra. Mitt personlige innspill er at man kjøper et skjermkort for dagens spillmarked, og oppgraderer den dagen man opplever mangler. Men hvis man vil, finnes det altså også en 1GB utgave av GTX 460, til cirka 300 kroner mer.:thumbup:

 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Har du noen tanker om denne hacken for å kjøre SLI på alle hovedkort?

 

I så fall regner jeg med at Asus M4A87TD EVO fortsatt vil fungere strålende. Men er det noen grunn til at den er så billig (i forhold til andre AM3 hovedkort jeg har sett)?

 

 

EDIt: La også merke til at du velger Point of View framfor Gigabyte.. Gigabyte holder seg rett under kr 1600 FYI.

 

EDIT 2: Etter litt graving frister det med å gå for HD 5850 - med tanke på at da har jeg muligheten for problemfri crossfire.. Valgte Benq E2220HD framfor Dell - lest at den var veldig bra (og billig) akkurat for spill. Sitter igjen med denne lista. Har siklet litt på Asus Crosshair IV Formula, men det er kanskje unødvendig bruk av penger?

 

Hadde vært fint med tilbakemelding på om vifte og strøm er i orden også, nå som jeg har gjort noen små endringer for meg selv. :D

Endret av Thinkfree
Lenke til kommentar

Thinkfree: Overskriften hentyder at det kun fungerer på Intel sin X58-platform. Men oppsettet skal uansett fungere rett etter installasjon, uten ekstra tukling. Blir for kronglete å måtte informere alle om et slikt tiltak, selv om det potensielt fungerer (noe jeg stiller min tvil til, det må jeg innrømme).

 

Asus har gode og ganske billige hovedkort, men de er ikke fryktlig mye billigere enn andre med samme funksjonalitet. Dyrere kort har gjerne 8x/8x elller 16x/16x fordeling på PCIe som benyttes av skjermkortet. Asus Crosshair IV som du nevner er toppkortet deres for AM3, og da blir det selvsagt (relativt) dyrt.;)

 

Gigabyte ble ikke vist som merke når jeg søkte via Abbo, men Prisjakt.no fant fram tilslutt. Takk for tipset! Du får forresten ikke problemfri Crossfire med HD 5850 på det hovedkortet. Ytelsen deler seg over en PCIe x16 og en PCIe x4 linje for hvert skjermkort, der sistnevnte ikke er nok.

 

Arceez: Komplett sin er 100% rettet mot spilling, samt litt over 1000 kroner dyrere. Gjett to ganger! :p Om det er vits å kjøpe 1GB versjonen av GTX 460 er litt omstridt. Som man ser i tester yter begge utgavene utrolig bra i de fleste av dagens spill. GTX 460 768MB begynner riktignok å slite i de aller nyeste DX11 titlene allerede, i hvert fall på høyeste innstillinger. Oppløsning har også mye å si i denne sammenheng. 1920x1080 er innenfor rekkevidde, 2560x1600 trekker den for langt og krever mer kraft bak.

Lenke til kommentar

Arceez: Jeg vil legge til at kabinett og strømforsyning som følger med i Komplett sitt oppsett kanskje er noe dårligere enn i Agentspoons oppsett også. Kabinettet er en smågammel modell som etter min oppfatning er unødvendig stort for et slikt oppsett (de burde etter min mening gått inn for Cooler Master 690 II Advanced), og strømforsyningen til Komplett er god, men ikke modulær slik Nexus-PSUen er.

Lenke til kommentar

Ingen årsak! :)

 

Nå har jeg atter igjen et lite dilemma her. Denne gangen med hovedkort. Det som er valgt nå, et Asus M4A87TD EVO, støtter både USB3 og SATA3. Det støtter derimot IKKE CrossfireX eller SLI skikkelig. Spørsmålet er om jeg heller skal bytte til Asus M4A89GTD PRO. Det støtter CrossfireX, SLI og SATA3. Men fantastisk nok så er ikke USB3 støttet. I tillegg er det nesten 150 kroner dyrere.

 

Støtte for USB3 kan man kjøpe med en boks for noen hundrelapper, mens PCIe-konfigurasjonen forblir den samme uansett hva du gjør. Likevel, det koster ikke mer enn 200 kroner for å oppgradere til et hovedkort som i utgangspunktet støtter USB3. Så da er det egentlig verdien i selve USB3 man må vurdere. Intel kommer med Light Peak som jeg antar vil konkurrere direkte med USB3 (og stiller seg bedre på papiret), men jeg vet ikke hvor langt denne har kommet i utviklingen.

 

Så hva synes folket er viktigst? USB3 eller SLI/Crossfire?

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal ta 1x 5970 eller sette 4x GTX 460 i SLI. Skal kjøpe hovedkort som støtter det, så. Blir utrolig dyrt hvis jeg skal vannkjøle alle kortene da. :ph34r:

 

Orker ikke å lese nå, men rent ytelsesmessig, hva vil 4x 460 koste, og hvordan yter de kontra 1x XFX BE 5970?

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med at crossfire eller SLI ikke støttes fullstendig, når det er to 16x PCI-E slotter, og i produkbeskrivelsen står det at det støtter det :S ?

 

Når et hovedkort har f.eks 6 PCI-Slots, betyr det ikke at alle kjører x16 på portene, hvis et hovedkort har Crossifre / SLI fullt suportet, betyr det at minst 4 porter har full x16 på portene. Hvis det ikke er crossfire klart eller SLI klart, betyr det at det er 2x porter med x16, og resten er x8.

 

Skjermkort krever i dag x16 for å kjøre. Jeg er ikke sikker på hvordan det endres hvis man putter inn en Molex kontakt. Det kan noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort vil du annbefale til meg da? skal ha en pris på rundt 8000 tilsammen! Har sett litt på hd5850, men er veeeldig usikker.

 

Tja, tror jeg går for ditt oppsett. Trenger kanskje ikke opppgradere med det første heller, siden du inkluderer en 6kjerner!! :!:

 

edit: HVILKET KABINETT?? :ohmy: Ser at R2'en blir varm, er det sant?

Endret av Arceez
Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med at crossfire eller SLI ikke støttes fullstendig, når det er to 16x PCI-E slotter, og i produkbeskrivelsen står det at det støtter det :S ?

Beklager. Den utredelsen skulle egentlig med i et tidligere innlegg der alt ble slettet.:no:

 

Det Romis beskriver er i ekstreme tilfeller. Det finnes ytterst få hovedkort som har 4 spor for skjermkort. Jeg tenker mer på en løsning med to stykk til dette formålet. Problemet er at selv om det faktisk står at det er to PCIe x16-spor, betyr dette kun at et skjermkort alene vil være forsynt likt uavhengig av hvilket spor man velger. Dersom du har to kort i samtidig, deles derimot denne kraftforsyningen i to rasjoner. I vårt tilfelle gir Asus M4A87TD EVO en konfigurasjon kalt 16x/4x. Det betyr at mens det ene skjermkortet er vel forsynt, blir det andre begrenset en god del. De fleste skjermkort trenger riktignok ikke hele x16, men klarer seg med 8x. Det vi derfor er ute etter er et kort som Asus M4A89GTD PRO, som har en fordeling på 8x/8x. Da vil to stykk GTX 460 yte oppimot sitt beste.

 

Entusiastkort som GTX 480 trenger helst x16, og for de som kjører SLI med disse, vil helst ha et dyrt hovedkort som har to eller flere PCIe x16 baner med 16x/16x konfigurasjon. For oss i vårt sjikte er det likevel ikke nødvendig. Si i fra dersom det var vanskelig forklart eller noe du ikke forstod. :)

 

@ Arceez: Kabinettet har noe høyere temperaturer enn diverse andre. Dette fordi det på mange måter er støyisolert. Frykt likevel ikke. Maskinvaren tar slettes ikke skade av dette lille skillet, og de som burde bry seg er stort sett hardbarka overklokkere som vil tyne mest mulig ekstra ut av komponentene. En venn av meg hadde Intel Core i5 750 nede i 32 grader med Coolermaster V8 kjøleren i dette kabinettet, noe som er mer enn akseptabelt. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

M4A89GTD PRO/USB3 har visst støtte for USB3.

 

Men prisen varierer (i forhold til EVO) mellom 2-300kr avhengig av hvilket produkt du velger.. La merke til at du har valgt den dyrere (til over 900), hvet ikke om det er noen forskjell på den og den andre ABBO har til rundt kr. 850?

 

En sak til.. Hva er i det hele tatt poenget med SLI støtte når (så vidt jeg vet) ingen av disse hovedkortene har offisiell støtte for det?

Endret av Thinkfree
Lenke til kommentar

laugh.gif...

 

Jeg har tydeligvis blitt for vant til ATI dominansen i det siste. Du har helt rett, og må bare beklage det som med rette kan kalles en elementær detaljmiss.

 

Det med de to forskjellige variantene er jeg derimot ikke skyld i. Prisguiden linker til feil produkt. Det er etter hva jeg er bekjent ikke noen forskjell, så man bør foreta et manuelt søk på Abbo for å få riktig pris.

Lenke til kommentar

Agentspoon: I den grad jeg kan kalles "folk"... Jeg tror jeg ville velge USB3-støtte fremfor full støtte for flere skjermkort, siden jeg tror jeg vil savne USB3 om et år om jeg ikke får det (vil vel bli nyttig for de aller fleste), mens jeg uansett tviler på at SLI/Crossfire er en bedre løsning enn ett enkelt middelklassekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...