Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man er på jakt etter en støysvak pc, som skal brukes til mest office, internett, epost og litt simulator spilling, vil dette oppsettet være brukbart?

Kunne tenke meg mer ram, kan en bare doble opp disse brikkene ?

Og vil bruke en Intel SSD 80Gb som system disk.

 

 

 

Skrevet 17. mai 2010 - 12:48 av Agentspoon

 

Anechoic Chamber

 

Kabinett: Fractal Define R2

Hovedkort: Asus P7P55D (har meget god viftestyring)

Prosessor: Intel Core i5 750 (suveren ytelse!)

Kjøling CPU: Prolimatec Megahalems (kan kjøres passivt = null støy)

Skjermkort: Club3D Radeon HD 5750 1GB (Passive)

Minne: Mushkin Blackline 4GB DDR3 (lav latency, høy frekvens = bra til bilderedigering)

Harddisk: Western Digital Caviar Green 1.5TB (har effektivt fjernet støyen ved søking)

Støyisolering harddisk: Scythe Quiet Drive (reduserer støy videre til kun 10dBA = ingenting)

Strømforsyning: Seasonic X650 (vifteløs opp til 300-400W)

Kabinettvifter: 2stk Noctua NF-S12B-FLX (6,2 dbA = perfekt)

 

Pris: 8150,-

 

Det er utvilsomt det beste du finner på markedet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det var mer et konseptbygg som handlet om å få oppsettet så stille som mulig, koste det hva det koste vil (innenfor rimelighetens grenser dog). Har også laget noe tilsvarende for en designer-PC, men det har jeg unngått å publisere, fordi det tross alt er en smakssans med fargeprofil osv. laugh.gif

 

"Black Refinery" er i utgangspunktet et veldig stille oppsett. Du skal ha en fobi mot lyd dersom det virkelig skulle lønnet seg å velge "Anechoic Chamber", og ha som absoluttkrav at du ikke skal høre den i det hele tatt. De fleste takler at det finnes et lite gjennomtrekk eller sus i bakgrunnen fra diverse roterende vifter. ;)

 

En personlig erfaring får vi kanskje høre fra PaperWalls etter hvert. Se fram til det! :)

 

Edit: Glemte nesten å svare på spørsmålene dine. Man kan bruke opptil 4 minnespor for RAM, så det går fint å doble. Vær likevel sikker på at du trenger så mye RAM, siden det er ytterst få tilfeller hvor man aktivt bruker mer enn 4GB.

 

Det går selvsagt også greit med SSD som systemdisk, der Intel har et godt produkt dersom du først er villig til å betale. Jeg har anbefalt å vente til vinteren for lanseringen av tredje generasjon som vil doble lagringskapasiteten, men det får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Takk for svar Agentspoon.

 

Er som du sikkert forstår en smule allergisk mot støy, pcen står 40cm fra øret mitt og jeg blir sprø av den susingen.

Så jeg tenker å kjøpe det oppsettet "Anechoic Chamber" med dobbelt så mye ram og SSD disk. I tillegg velger jeg den NEC skjermen du har anbefalt.

Jeg tenkte å bruke noe av rammen til å sette opp en ram-disk, derfor tenkte jeg at 8Gb var bra.

 

Ellers tror du det er noen andre fornuftige oppgraderinger/ endringer jeg bør gjøre?

 

Skal i hovedsak bruke pcen til Internett, office programmer og litt enkel autocad. I tillegg må jeg bruke den til litt spilling men kun spill i sjangeren civilization.

Er avhengig av å kunne arbeide med mange vinduer samtidig, dvs mange word dokumenter oppe på en gang samt rakst kunne finne fram til andre dokumenter i samme sjanger.

 

Kan komme med en rapport på hvordan denne lydløse pcen fungerer når jeg har funnet de rette komponentene.

Lenke til kommentar

Joda, hvis komponentene fortsatt er tilgjengelige (på lager) hos Netshop, så er det ikke noe i veien med å kjøpe det nøyaktige oppsettet til ditt bruk. Jeg har lagt til to Noctua-vifter fordi at selv om CPU-kjøleren er markert som passiv (vifteløs) og utvilsomt er en av de aller, aller beste til den oppgaven, så er Intel Core i5 750 tross alt en ganske kraftig prosessor som utvikler en del varme. Det burde likevel gå fint, men hvis ikke har du altså en vifte du kan sette på kjøleren. Viftene vil også kunne erstatte de allerede støysvake viftene som kommer inkludert med kabinettet. Ellers er det egentlig bare harddisken som vil støye (med tanke på at strømforsyningen sjeldent vil bli belastet såpass mye at den må skru på viften). Caviar Green 1,5TB er den mest støysvake enheten på markedet, og med ekstra støyisolerende kabinett for denne, vil du neppe merke stort til den. SSD lager ingen lyd, men vil sannsynligvis ikke tilfredstille de kravene du stiller med tanke på lagringskapasitet.:)

 

Får håpe prisen ikke har gått altfor mye opp på Netshop da. Var meget gode forhold da jeg postet oppsettet for en liten stund siden. Edit: Hvis jeg husker riktig valgte jeg også noen varer hos DustinHome, fordi komboen ville være billige totalt sett.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ja, det var varer fra både netshop og Dustin.

Har funnet det meste, men mangler HD støyboksen og ram brikker, de er ikke på lager hos netshop. NEC skjermen utgår da den ikke er på lager lenger og inn kommer DELL utlrasharp 22".

 

Finnes det noen tilsvarende minne brikker som kan erstatte muskhin brikkene?

Samme hastighet og kapasitet?

 

EDIT:

 

Støtter hovedkortet USB 3.0 ? Er det en fordel å ha det ?

Endret av kuper
Lenke til kommentar

Mushkin brikkene er veldig gode da, men du vil nok ikke oppleve så altfor mye forskjell selv om du velger et helt vanlig 1333MHz CL9 sett for DDR3 RAM. Finn det billigste tilgjengelig. :) Hovedkortet Asus P7P55D støtter verken USB3 eller SATA3. Da må du lete etter modellen som legger en -E bak på navnet (her). Om det er nødvendig eller ikke vil ikke jeg avgjøre. Du får betraktlig raskere overføring av filer fra framtidige eksterne harddisker basert på USB3 for eksempel. Er egentlig greit å ha, men ikke krise om du ikke har det heller.

Lenke til kommentar

Hvor mye forskjell er det på å kjøre to grafikkort på 16x/16x og 16x/8x? Er det veldig mye? I tilfelle har jeg tenkt å gå for Gigabyte GA-890FXA-UD5 som HK.

Har også lest at hullet til I/O panelet og hullet CPU kjøleren er plasert litt feil. Stemmer det?

Endret av eiik
Lenke til kommentar

Nei, 8x/8x vil ikke gi stor forskjell i dette tilfellet. Individuelt er HD 5750 ikke et så sinnsykt krevende skjermkort at det absolutt må ha x16. Det med feil plassering av I/O-panel og CPU-kjøleren er nytt for meg, og var ikke nevnt i de testene jeg har lest i hvert fall. Får kanskje vente til PaperWalls kommer med litt ekte bruker-feedback. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Forskjellen mellom 890Gx og 890Fx er at 890gx har innebygd skjermkort

890fx kan også kjøre CF 16x/16x noe 890gx ikke kan (kan vel bare kjøre 8x/8x?)

Lenke til kommentar

Ja, hadde nesten glemt det.

 

Fikk ikke 3D mark til å virke skikkelig, så kjørte PassMark Performance Test 64:

http://www.passmark.com/download/pt_download.htm

 

Om det er noe mer dere vil at jeg skal teste, så gi en lyd.

 

 

 

Byggingen av pcen gikk således greit, det var litt problemer med å feste på CPU kjøleren, men etter litt knoting gikk det til slutt.

Kabinettet gjorde resten av byggingen til en lek, og utseendet er veldig stilrent og fint.

 

Pcen er rimelig stille gående. Alle temperaturene ligger på 40>50 grader ifølge speedfan, dette er samtidig som det er ca 25C i rommet den står i.

 

Bare å spørre om dere har noen spørsmål. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd.

PcMark.txt

Endret av PaperWalls
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cooler Master Hyper 212 Plus har en litt knotete innstallasjon, det skal jeg være enig i. Festetrådene som skal være mellom kjøleblokken og viften framtoner seg som en liten labyrint utformingsmessig, og å finne den rette vinkelen kan ta litt ekstra tid. Samt at det var en ting til jeg husker jeg måtte knote litt med å finne ut av, selv om det ikke er en produktfeil, bare at manuelen er litt uklar på det og bruker små bilder. Så ja, det er nok faktisk den vanskeligste delen av bygginga.

 

Ellers er det du beskriver nøyaktig hva jeg hadde forestilt meg. Kjempeflott at du tok deg tid til å gi slik feedback. Det settes pris på! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...