Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg satser på at det går bra å poste her framfor å opprette ny tråd. Jeg tenker på følgende oppsett, som delvis er inspirert av oppsettet i denne tråden. Takk til trådstarter for flott tråd! Har bytta ut AMD med Intel. Vet ikke hvorfor jeg, har bare litt lyst på Intel nå.

 

Av tyngre oppgaver jeg vil gjøre på maskina er en del spill (liker å teste det ut og kose meg over kraften, se noen av de siste spilla, men samtidig ønsker jeg ikke å bli helt hekta), foto og fotoredigering. Taper jeg mye opplevelsesverdi om jeg går ned til ett 5770-kort?

 

Prisen på maskina er omtrent der jeg ønsker, den kan evt gjerne gå litt ned så jeg får kjøpt et kompaktkamera også. Mulig jeg vil spare inn SSDen i første omgang, men får se.

 

Her er oppsettet (trykk her).

 

Ser det bra ut/noe dere ville gjort annerledes? Jeg har aldri bygget før, er det noe annet jeg må ha for å klare byggingen? Følger kjølepasta med vifta? Er jeg nødt til å ha med den ekstra prosessorvifta? (Abbo.no har alle varene unntatt vifta).

 

Av skjerm skulle jeg også gjerne hatt en ny, men kutter det ut nå, siden jeg har en som er ca 2 år gammel.

 

Edit: Jeg har mottatt hyggelig pm fra Agentspoon og beklager overfor han/hun og alle dere andre at jeg overså/ignorerte den implisitte regelen om å la være å spørre om hjelp til konkrete oppsett her inne. Oppretter imidlertid ikke ny tråd, da jeg i Agentspoons fantastiske nåde faktisk fikk hjelp. Om noen ønsker å diskutere oppsettet videre med meg, send meg gjerne en pm. :)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Dette er desverre ikke tråden, Trygvan, og det er uansett mye bedre å lage en egen tråd. Det er nok av kompetente mennesker inne på dette forumet hver dag, som uten tvil vil hjelpe deg med alt du trenger hjelp til. Ikke nøl med å lag en ny tråd, da det er mye lettere å få hjelp i en tråd, hvor du kan lage eventuelt nye poster og spørre om nye spørsmål som oppstår etter hvert som tråden din vokser.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake igjen og har oppdatert listen en smule. Har blant annet lagt til Cooler Master V8 som prosessorkjøler. Hardware.no sitt testpanel ga den en laber anmeldelse, men såvidt jeg kan se har alle internasjonale sider rost den opp til himmelen. Når jeg ser på resultatene i HW sin egen test, mener jeg også at kritikken er noe ubegrunnet. Til under 400 kroner er det rett og slett en flott kjøler.

 

Ellers har Abbo riktignok Fractal Define R2 inne på fjernlager, så at Prisguiden viser "ikke på lager" er en teknisk feil.

 

På skjermfronten har det ikke skjedd noe spesielt siden seksjonen ble opprettet, og det er heller ingen grunn til å bytte ut de aktuelle kandidatene. En rask og god TN-basert skjerm hadde likevel vært fint.

 

 

Lenke til kommentar

Cooler Master V8 og V10 har jo blitt sagt er de beste luft prosessor kjølerne ute akkurat nå.

 

Når jeg tenker over det kan du vel sette Corsair sin 750w PSU som anbefaling? Vet det er mange som liker den, samtidig som den ikke er svindyr. Dessuten bør du ha litt kraft i baklomma med det systemet. ( til eventuelle CF builds )

 

Når det gjelder plass skjønner jeg godt at du har satt 1TB der, men ville helst lagt til at man bør lage 1 partisjon på 100GB som brukes til OS, og et på 900GB som man bruker til lagring, eventuelt andre løsninger. Selv liker jeg helst å ha 3TB'ish plass på pc'en min, men det kommer av at jeg laster ned masse.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Ja, ble egentlig overrasket over hvor lavt priset Cooler Master V8 er. Trodde den skulle ligge rundt Noctua NH-U12P for å være helt ærlig. :new_woot:

 

Nexus er et kvalitetsmerke, og 630W holder lenge. Har prøvd en PSU kalkulator der jeg overklokket prosessor til 4GHz, hadde både SSD, 2 stk 140mm vifter + 2 stk 120mm vifter, 2 PCIe x1, 4 USB tilkoblet og to stykk HD 5870 i Crossfire. Minimum 560W, anbefalt 610W. Corsair har både en TX og HX-serie, der sistnevnte er modulær og ganske dyr. Nexus sin er også modulær, men faktisk billigere enn den umodulære TX-serien. Derfor er den etter min mening kandidat nummer 1.

 

3TB er uhørt mye ja. :p Selv bruker jeg knapt 200GB fordi jeg sletter filmer jeg har sett (bortsett fra mesterverk), har mye av musikken på Spotify, samt bilder og dokumenter sjeldent opptar så sinnsykt mye plass. Foruten spill er dette vel de mest normale lagringstypene. Er likevel fullt bevisst om at det er noen som krever mye, og 1TB koster så lite nå om dagen at det er like greit egentlig.

 

Hva partisjoner angår skriver jeg spesifikt i innlegget at alle burde før eller senere oppgradere til en SSD (jeg venter personlig på Intel X25-M 160GB G3). Den vil fungere utmerket som OS-disk, samt for noen også være tilstrekkelig som lagringsdisk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei. Har en BenQ G2420 HD som er kjøpt for en uke siden. Spiller aktivt World Of Warcraft med den. Skjermkortet mitt er XFX Raedon 5870 1 gB HD som burde takkle det meste. Likevel når jeg er inne på WoW med Medium grafikk løsning på effekter, så spotter jeg skurring på skjermen (streker som går nedover) ikke noe kjempe synlig men utrolig irriterende over lengre tid. Noe frekvensk skurring eller lignende. hva er galt? Skjermen tror jeg. Ikke av de beste skjermene på makedet men har lest mange kunder som er fornøyd med den.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Har du 60hz på skjermen? Hvis ikke, sett den til det. Uansett annet tall. Du kan også prøve å gå inn på 3D tabben i Catalyst og endre, til du finner en riktig løsning. Kan også nevnes at du bør ta en titt i Desktop And Properties for å se om du kan endre på noe i den delen av Catalyst. Ellers er det det vanlige: se om du har på ATi Overdrive, og sørg for at du har en kald GPU under load. Er den rundt 80-90 grader, ville jeg satt opp vifta.

 

Håper det hjelper. :)

 

Edit: Jeg glemte å nevne at jeg har akkurat samme skjermen, og at jeg ikke har noen problemer overhodet. Jeg er faktisk utrolig fornøyd, etter jeg brukte litt tid inne på kontrollpanelet til skjermen, og tuklet med Catalyst settings. Har ingen klager på skjermen i det hele tatt, egentlig. Kjører i 1920x1080 60hz.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Kudos Agentspoon for en god guide. Jeg har planlagt å gå til innkjøp av PC-deler i slutten av juli, og tenkte jeg skulle gå for ditt oppsett.

 

Jeg har et lite spørsmål til deg angående valg av prosessor. Når jeg kikker litt rundt på nettet på omtaler av AMD phenom II X6, virker det som denne prosessoren ikke er det beste valget i den prisklassen mhp på ytelse i spill. Finnes det et bedre alternativ til prosessor hvis decoding (og slikt)ikke er min hovedprioritet?

 

Angående skjerm: finnes det billigere alternativ til skjerm enn Nec MultiSync EA231WMi ,hvis en oppløsning på 1920x1080 er et krav?

 

Igjen: tusen takk for en god guide.

Endret av Dudli
Lenke til kommentar

En veldig billig skjerm er Benq sin G2420HDB skjerm. Denne gir en 1920x1080 oppløsning, og 5 ms responstid.

 

En god og billig prosessor er Intel sin i7 920 prosessor, som kun koster 1500 kroner av de billigste på Prisguide. Kan også nevne i7 930 men denne kommer på over to tusen kroner på Prisguide.

Lenke til kommentar

Spill er gjerne ikke AMD Phenom II X6 1055T sin sterkeste side, til tross for at det først og fremst er skjermkortet som er den begrensende faktoren. Du vil nok kunne spille så og si alt du vil på høye innstillinger, uansett om du velger AMD eller Intel. For en renspikka gamer derimot, vil du få bedre utbytte av kombinasjonen Intel Core i5 750 og hovedkortet Gigabyte P55A UD3. Det er strengt tatt lite forskjell i spill mellom i5 og i7 så langt, og hovedkortet velges fordi det støtter USB3 og SATA3 - standarder som snart vil bli satt i spill.  :)

 

Har ikke så forferdelig god oversikt på billige skjermer. Den modellen som Romis fronter har jeg faktisk likevel sett i aksjon. Riktignok er kvaliteten ganske laber i forhold til Dell og Nec sine foreslåtte modeller (TN-panel mot IPS-panel), men den fungerer selvsagt helt greit til uhøytidlig bruk og gaming.

 

PS: Romis, Intel Core i7 920 selges for over 2100 kroner de fleste steder, krever et dyrt LGA 1336 hovedkort og trekanalsminne aka 6GB. Da blir det ganske dyrt, og i5 750 funker som sagt like godt til gaming.  :thumbs:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja, oppsettet vil fungere hvis du kun bytter de to komponentene. Hovedkortet støtter ikke Crossfire helt ut. Altså, det fungerer å ha to kort i, men du vil ikke se særlig til ytelsesforbedring. Det er noe av ulempen til P55-platformen til Intel. For å få fullverdig Crossfire må man punge ut en god del. Likevel, et enkelt HD 5850 briljerer som sagt i alle spill og du vil i realiteten neppe føle noe behov for å oppgradere skjermkort i en god tid fremover. ;)

Lenke til kommentar

Intel Core i5 750 er prismessig den mest givende prosessoren deres. Prismessig vil den dermed sammenlignes med AMD Phenom II X6 1055T. Sistnevnte har som navnet tilsier 6 kjerner og dette gir en ganske grei fordel ovenfor i5 750 sine 4 kjerner, dersom samtlige blir utnyttet. Det er som oftest de tyngste oppgavene som drar nytte av disse kjernene. Core i5 750 i gjennomsnitt er bedre til å håndtere lette oppgaver, men disse er som sagt lette og håndteres meget bra også av billigere prosessorer. Før har man villet ha Core i7 860/920 (2100 kroner) til disse tunge oppgavene, men X6 1055T (1590 kroner) vil i mange av disse tilfellene overgå selv dem.

 

I tillegg tilbyr AMD sine hovedkort som støtter X6 1055T funksjoner som USB3, SATA3 og Crossfire billigere enn det Intel sin P55 plattformen gjør.

 

Jeg har glatter litt over humper og slikt i svaret, fordi det finnes selvsagt unntak og tilleggspoeng som er av mindre betydning. Men det er altså hovedgrunnene. :)

Lenke til kommentar

Har AMD noen gode og billige alternativ til Intel, hvis spilling er det viktigste?

 

Jeg leste en interessant artikkel på bit-tech, hvor de snakker om hvor mange kjerner spill generelt trenger. Konklusjonen var ikke 6, som dere sikkert gjetter. Artikkelen ligger HER.

 

Takker igjen for gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...