Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, dette er mitt ferdige build: https://prisguiden.no/profil/lister/116318 .

 

Passer alt sammen, er det noe jeg bør endre, kommentarer? Poster dette innlegget i denne tråden siden Agentspoons oppsett var inspirasjonskilden.

 

I tillegg har jeg kjøpt meg en skjerm, nemlig BenQ 24" LCD G2420HD. Bestilte den fra komplett i dag. Regner med at resten av komponentene bestilles om ca en uke.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av trådløse nettverkskort er at enten funker de eller så gjør de ikke. Zyxel NWD-310N er et like godt valg som alle andre, da det knapt finnes tester på nettet (i hvert fall ikke nok til å lage dugbare sammenligninger) og folk flest kun lager brukeranmeldelser for å rapportere at deres vare er defekt. Det man sitter igjen med er altså inntrykket av at alle kort er like udugelige, mens sannheten gjerne er at ingen merker er sikre hester å ri på, men at de fleste burde være greie nok. 333 kroner for 802.11n er ikke gale. :)

Lenke til kommentar

Agentspoon, eg bare lurer på, har du en kort anbefaling til kabinett, vifte (eller vannkjøling om det må til) og strømforsyning til en som vil ha en svært lydtett stasjonær pc? Er sterkt på utkikk etter en pc som er like stille som en laptop fra mac.

 

Er eg nødt å gå til å skaffe vannkjøling til skjermkort og cpu for at dette skal til? En annen ting, har du en anbefaling til et stort big tower som er lett å jobbe og gjøre rent i?

 

For meg er lyden viktig, akkurat no har eg lyst å kaste ut min pc som eg trodde skulle være stille for 4 år siden :)

 

 

Takker for svar, er i nød skjønner du

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------

 

NecEA231WMi.png

-----------------------------------------------------

 

uten at eg går meir inni det så synest eg denne skjermen ser litt meir robust ut, men samtidig litt "styggare" :p

 

Må bare si at jeg ble veldig fornøyd med denne skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Agentspoon, eg bare lurer på, har du en kort anbefaling til kabinett, vifte (eller vannkjøling om det må til) og strømforsyning til en som vil ha en svært lydtett stasjonær pc? Er sterkt på utkikk etter en pc som er like stille som en laptop fra mac.

 

Er eg nødt å gå til å skaffe vannkjøling til skjermkort og cpu for at dette skal til? En annen ting, har du en anbefaling til et stort big tower som er lett å jobbe og gjøre rent i?

 

For meg er lyden viktig, akkurat no har eg lyst å kaste ut min pc som eg trodde skulle være stille for 4 år siden :)

 

 

Takker for svar, er i nød skjønner du

Tja, jeg vil helst vente til at SSD oppnår en slik kapasitet at den også kan brukes som largringsdisk. Med SSD er det nemlig mulig å lage et svært stille bygg, men er en del folk som krever mer enn 80GB (personlig gjør jeg ikke, da jeg lagrer film osv. eksternt). Men altså, man kan ta utgangspunkt i følgende:

 

Intel Core i5 750 (nok kraft til det meste)

Powercolor Radeon HD 5750 1GB (passiv utgave / lydløs)

Fractal Design Define R2 (Støyisolert kabinett med tilsvarende nærmest lydløse vifter)

Intel X25-M 80GB SSD (SSDer har som kjent ingen bevegelige deler og er dermed lydløse)

ThermalRight Ultra 120 eXtreme (passiv utgave / lydløs kjøling av prosessor)

Cooler Master Silent Pro 550W (nesten lydløs / eneste bedre er Seasonic X650 som er lydløs, men den er svindyr)

 

Tusen takk Agentspoon :D Da er jeg klar for å bestille alle delene! Er bare en siste ting jeg lurer på, er det nødvendig å bestille noen ekstra kabler, eller følger alt som jeg trenger for å bygge PC-en med? :)

Hvis du har trådløst nett, er det som tidligere nevnt på denne siden obligatorisk med et trådløst nettverkskort. Hvis ikke er alle kabler inkludert med de respektive komponentene. :)

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------

 

NecEA231WMi.png

-----------------------------------------------------

 

uten at eg går meir inni det så synest eg denne skjermen ser litt meir robust ut, men samtidig litt "styggare" :p

 

Må bare si at jeg ble veldig fornøyd med denne skjermen.

 

Ja det ekje alltid det som er på utsida som bestemmer og eg tvila ikkje på at de e en god skjem! :D

Lenke til kommentar

Takk for noen veldig gode anbefalinger Agentspoon, men har noen spørsmål før jeg kjøper noe av dette..

 

PCen skal bygges hovedsaklig med tanke på spill. Har byttet ut AMD Phenom II X6 1055T 125W med

AMD Athlon II X3 435, men ellers er alt som før. Er det noen smarte justeringer ellers som kan gjøres (spesielt hvis det beholder ytelse, men setter ned pris)?

 

Dette er første gang jeg bygger, og lurer også på om det er noe spesielt utstyr jeg trenger for å skru alt sammen.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker en hardbarka spillmaskin bør du kanskje vente til Nvidia GeForce GTX 460. Jeg vet at resten av Nvidia sine kort har blitt slaktet totalt i media, men dette betegner faktisk internasjonale sider (bla Anandtech) som et gullkort. Det koster mindre enn HD 5850, men har ganske lignende ytelse. Det beste er likevel mulighetene for SLI, siden disse kortene skalerer kjempebra og man kan nærmest få sammen ytelse som med et GTX 480, bare til en betraktlig lavere pris igjen. Jeg skal prøve å huske på deg, og følge opp saken når de snart blir lansert i Norge (også). :)

Lenke til kommentar

Kan også nevnes at langsiktig er det mye bedre å velge ATi kort, med sitt lavt strømforbruk. Det er jo praktisk talt ikke strømbruk på de yngre 5xxx brødrene.

Med nVidia sine kort får du en større strømregning hver måned, og blir mye mindre attraktivt på lang sikt, selv om kortet er 1000 kroner billigere. ( Et eksempel. )

 

Hvis nVidia fikser probleme sine med varme, strømforbruk og pris, er nVidia et mye mer åpenbart valg, og jeg håper virkelig nVidia gjør noe drastisk i sin neste serie med kort.

Lenke til kommentar

Det er nok det eneste kortet fra nVidia i den senere tid som kan beregnes som et kort som er akseptabelt på alle nivåer å kjøpe, hvis det du sier er riktig. Har bare lest tester om GTX 470 og 480, og regnet med at lillebroren tok etter brødrene, og fant på rampestreker han også, fordi han så opp til brødrene og ville være som de.

Lenke til kommentar

Det var faktisk der jeg også ble totalt overrasket. Det tar faktisk innersvingen på HD 5850 både på strømforbruk og støynivå. Ytelsen ligger riktignok litt under, men sett to stykk i SLI og du får en mesterlig kombinasjon. Prisguiden ga selvsagt ingen resultater når jeg søkte på GTX 460, så da tar jeg med glede imot tips fra brukere slik som pmrosvik. Takker for det! :D

 

Edit: Nåvel... ser at de er priset ganske stivt i Norge. Rundt 1800 kroner mot Newegg (USA) som kun tar 1250 kroner. Hadde riktignok håpet på rundt 1600 kroner, men men.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Ble overrasket jeg også når jeg leste tester av Gtx 460. Det rare er at gtx 465 er fortsatt i salg... Koster det samme som HD 5850 men yter dårligere enn gtx 460 :/

 

Men for å være ærlig, så favoriserer jeg nvidia forran ati. Selv om jeg har hd 3870 x2 nå.

 

Men det ser ut som nvidia har lært av feilene de gjorde med fermi, og er på vei tilbake :thumbup:

 

 

så da tar jeg med glede imot tips fra brukere slik som pmrosvik. Takker for det! :D

Awwwww :love:

Endret av Slettet-J0FoqSqMwq
Lenke til kommentar

Etter å ha lest et par anmeldelser har jeg et par innsigelser mot Nvidia GeForce GTX 460.

  • Yter i utgangspunktet ikke helt på høyde med HD 5850, et kort som stiller seg veldig godt ovenfor dagens spillmarked med tanke på FPS i DX10- og DX11-baserte spill med 1920x1080 som oppløsning.
  • 768MB minne vil spesielt lage et skille i denne oppløsningen, enda mer i framtiden
  • Varianten med 1GB minne koster en del mer
  • Med tanke på rommet for overklokking, virker det nesten som om Nvidia bevisst har siktet etter å matche HD 5850 på strømforbruk og støynivå, mens temperaturene faktisk tillater en meget merkbar ytelsesøkning hvis klokket høyere

Når det er sagt selger Amentio kortet (768MB) for 1649 kroner. Et overklokket HD 5850 koster over 2200 kroner, og er ikke særlig dyrere enn et vanlig HD 5850 kort. Prisforskjellen er altså hele 25% og vil kanskje bli presset enda høyere når ABBO får klørne i kortet. Ytelsesforskjellen utgjør ikke på langt nær såpass mye, så Nvidia gir mest verdi for pengene uten tvil. Det gjør HD 5830 ganske poengløst, men samtidig mens HD 5770 fungerer bra til 1680x1050, så sliter GTX 460 liksom litt med å plassere seg opp i mot 1920x1080 etter min mening. Derfor er mitt endelige ønske at dette først og fremst fører til en priskrig mellom Nvidia og ATI.

 

Edit: Oisann! ABBO fyrte nettopp opp HD 5850 til 2600 kroner, mens de kjører GTX 460 til 1600 kroner. Da er valget soleklart, og jeg bytter kortene tvert.

 

Edit 2: Har gjort en del omfattende endringer. Prisen totalt har sunket fra 7800 kroner til 7000. Prisguiden roter noe forferdelig både med priser, lagerstatus og linking til selve produktene. Derfor anbefaler jeg å søke opp hvert produkt manuelt hos Abbo, dersom et kjøp er forestående.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...