Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Må tenke litt på dette med SSD, saken er at eg treng ein til min bærbare i tillegg, så det fristar jo litt å kjøpe ein no og vente med den andre til G3.

 

Men så var det denne skjermen, der multisyncen er mest aktuell. Vart svært positivt overraska over biletet på LED-skjermen som er på min bærbare. Korleis er denne i forhold til ein god LED-skjerm? Slik eg tolkar det er skarpleiken super, men korleis er svartnivå, lysstyrke og fargane ellers? Og korleis fungerar den i praksis til spel? Personlige erfaringar? Skjermen er ganske høgt oppe på prioriteringslista mi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe det! :s

Bestillte den 22. juli.

 

 

Står at varene er bestillt, men på "levert" står det bare "-". Det gjelder varene som står er på lager og. Tror jeg skal huske at skjermkortet også var på lager for bare noen dager siden også. Derfor det er så rart at det står "-" på resten! :dontgetit:

Endret av Arceez
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bruke ROG connect, bør jeg da gå for 1055 6kjerner prosessor fra AMD, eller bør jeg gå for 1090 6kjerner? Jeg skal bruke et Crosshair IV Formula board med en Alienware bærbar for å klokke CPU'en. Vil det da ha noe å si om det er unlocked cores på 1090? 1090 er jo ca 700-1000 kr dyrere hvis jeg ikke tar helt feil, så det hadde vært greit å vite før man kjøper. :)

 

En annen ting:

 

Går det ann å bruke 2x 120GB SSD'er i Raid 1 for å få høyere hastighet, eller har jeg misforstått hele raid systemet?

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Går det ann å bruke 2x 120GB SSD'er i Raid 1 for å få høyere hastighet, eller har jeg misforstått hele raid systemet?

Det går, men anbefales ikke.

RAID 1 er speiling - innholdet på den ene er nøyaktig lik den andre.

Brukes mest til lagringssdisker.

 

RAID 0 - striping - vil derimot gi mye høyere ytelse.

Det er helt vanlig å sette opp to SSD'er i RAID 0, anbefales ...

Endret av johome
Lenke til kommentar

Går det ann å bruke 2x 120GB SSD'er i Raid 1 for å få høyere hastighet, eller har jeg misforstått hele raid systemet?

Det går, men anbefales ikke.

RAID 1 er speiling - innholdet på den ene er nøyaktig lik den andre.

Brukes mest til lagringssdisker.

 

RAID 0 - striping - vil derimot gi mye høyere ytelse.

Det er helt vanlig å sette opp to SSD'er i RAID 0, anbefales ...

 

Gir dette høyere hastigheter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Går det ann å bruke 2x 120GB SSD'er i Raid 1 for å få høyere hastighet, eller har jeg misforstått hele raid systemet?

Det går, men anbefales ikke.

RAID 1 er speiling - innholdet på den ene er nøyaktig lik den andre.

Brukes mest til lagringssdisker.

 

RAID 0 - striping - vil derimot gi mye høyere ytelse.

Det er helt vanlig å sette opp to SSD'er i RAID 0, anbefales ...

For og fylle ut svarene dine litt mer, vist en harddisk som står i RAID 1 krasjer, så kan du forsatt starte pcen fra den andre harddisken og eventuelt kjøpe en ny identisk disk for og speile over på den igjen.

Ryker en av disken i RAID 0, så ryker all info på begge diskene, ettersom filene blir spredt utover 2 disker for raskere hastighet.

Lenke til kommentar

Gir dette høyere hastigheter?

Ja, kobler du dette til ICH10R - kan du nesten doble read/write.

 

____

 

 

Ryker en av disken i RAID 0, så ryker all info på begge diskene, ettersom filene blir spredt utover 2 disker for raskere hastighet.

I slike tilfeller bør man laget et image/kloning på en annen harddisk.

Skulle noe skje, er det bare å restore imaget.

Lenke til kommentar

er ikke expert, i allefall ikke SSD drives. Men har lurt litt selv på å skaffe meg ett par og kjøre i raid 0 men pga jeg har lest forskjellige steder, Blandt annet her i forumet at det blir "trøbbel i tårnet" med raid 0 pga SSDer ikke støtter TRIM funksjon i raid. Kan ikke bekrefte aller avkrefte dette da jeg ikke finner igjen de relevante linkene :/

Lenke til kommentar

Da var tråden oppdatert. Har valgt Intel Core i5 760 som nå har kommet ut og koster cirka hundrelappen mindre enn AMD Phenom II X6 1055T (inkluderer man hovedkort blir det uavgjort). Dette betyr at man mister en del ytelse i programmer som tar i bruk hele 6 kjerner, men at ytelsen jevnt sett er en del bedre ellers. Med den noe høyere klokkehastigheten, tipper altså vekta akkurat i Intels favør. Ved prishopp har jeg også byttet ut strømforsyning til den eksellente Fractal Design Tesla.

 

Foruten dette har jeg sett meg lei på at Prisguiden setter feil status eller mangler produktet i databasen. Derfor innfører jeg en praksis der jeg setter ikonet share-1.png bak aktuelle produkter, som signaliserer en direkte lenke til nettbutikken. Det tror jeg er en enkel og effektiv løsning. :)

Lenke til kommentar

Newton R2 650W koster 820 kroner og er ikke på lager. Den har en fordel ved at den er modulær, men må også sloss mot OCZ ModXStream 600W som koster en del mindre. Oppsettet er ikke beregnet på SLI, rett og slett fordi det ikke finnes noen aktuelle hovedkort som støtter dette med mindre man går langt opp i pris. Så kravet jeg stiller til strømforsyningen med tanke på kraft, er egentlig basert på at den skal tåle enhver overklokk og en stor mengde utvidelser utenom skjermkortet.

 

Nå er det ikke noen offisielle tester av Intel Core i5 760 enda, så hvis man skal sammenligne bør man ta utgangspunkt i forgjengeren i5 750, som er klokket noe lavere (men priset høyere fordi den nå fases ut). Da kan jeg ganske enkelt referere til testen hos Anandtech, som tar for seg hvorvidt i5 750 har en ganske markant fordel over Phenom II X4 955 på mange viktige områder. Jeg tar utgangspunkt i at en i5 750 er det ytelsesnivået som folk krever av en maskin som skal kunne brukes universalt uten å føle særlige mangler. Så svaret er kort og greit at den oppnår (et høyt) minstekrav og gir derav best verdi for pengene. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Handla denna selv og har skrudd det hele sammen.

valgte skjermkortet Sapphire Radeon HD 5750 1GB GDDR5 i stedet for det som var satt opp jeg da, men regner med det ikke gjør så mye?

 

Nå har jeg midlertidig ett problem...

Dataen startet første gangen og jeg fikk lagt inn windows 7 og alt virket strålende.

Neste dag når jeg skulle skru på er alt bare dødt..

 

Når jeg skrur på er det akkurat som om den skal til å starte siden viftene såvidt begynner, men stopper igjen etter ca. 1sek.

Hadde den hos en kompis som jobber med slikt på elkjøp og vi sjekket mye rart:

- gikk over ledninger

- prøvde å koble ut unødvendige ting for å få startet i Bios, feilsøke om det var disker, optisk drev osv.

- dobbeltsjekket de små pin-kontaktene til av/på knapp osv.

- flyttet ram-brikkene.

- Satte egen strømledning fra de gule utgangene på forsyningene til strømkortet, i stedet for å bruke den 4+2ledningen.

- banna og sverta.

 

Hmm.. har ikke så superpeiling på dette egentlig, men syns det er litt spennende og vil veldig gjerne lære. eneste han sa vi ikke fikk sjekket var enkeltdeler med voltmeter, men ellers mente han vi sjekket det meste. Det er og en strømledning fra forsyningen som ser ut til å være "til overs", men regner med det er i tilfelle en skal ha ett annet hovekort etc, sant?

 

Vil gjerne få til dette nå, så takk for hjelpa folkens!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...