Gå til innhold

Bør man få ekstra poeng for å gå på yrkesfag?


Sisyphus

Anbefalte innlegg

Ellers: Jeg har ingenting i mot at folk tar fagbrev, jobber eller driver dank før de tar utdanningen min. Men siden Bloodwake tydeligvis ikke forsto argumentet mitt til å starte med (arbeidserfaring er relevant for mer enn bare siv. ing., og det koster mer enn det smaker å administrere et slikt system) prøvde jeg å vise hvorfor det ikke nødvendigvis er nyttig å gi incentiver for å ta fagbrev før man studere. Det at man får ekstrapoeng på opptaket er IKKE et incentiv for at de med fagbrev skal ta videre utdanning, kun for at de som planlegger denne utdanningen skal ta fagbrev først.

 

Man trenger ikke noe slikt, da mange nok folk med fagbrev tar ingeniørutdannelse.

 

What! Først, jeg har ikke argumentert for at folk skal ta fagbrev så siv.ing, jeg mener at de som allerede har fagbrev burde få 2 poeng eller noe som incentiv for å ta utdanning derifra. Og det er ikke mange med fagbrev som tar ingeniørutdanning, de får ikke fullt opp klassene engang på de fleste skolene. Det er kun NTNU det er krig om. Jeg kan har mer en nok poeng til å velge alle andre ingeniørstudier i Norge utenom NTNU sine takket være forkurskvote og poeng ellers. Men NTNU er da en bedre plass å studere på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer vi tilbake til start, en med forkurs har like mye alderspoeng selv om personen har fagbrev som butikkmedarbeider eller vekter. Det burde gis fortrinn til de med relevant utdanning!

Hvorfor skal det gjøres det for siv. ing., når det ikke gjøres for noen av de utallige andre utdanningene hvor man fint kan ha relevant utdanning eller praksis fra før?

 

Det kan godt gjøres for de hvor de har en godkjent utdanning med avsluttende eksamen. Poenget er at det ikke er behov for dette på de andre studiene siden de har forkurskvote som de fleste med fagbrev kommer innenfor. Kun NTNU hvor de ikke har dette :)

Lenke til kommentar

Ellers: Jeg har ingenting i mot at folk tar fagbrev, jobber eller driver dank før de tar utdanningen min. Men siden Bloodwake tydeligvis ikke forsto argumentet mitt til å starte med (arbeidserfaring er relevant for mer enn bare siv. ing., og det koster mer enn det smaker å administrere et slikt system) prøvde jeg å vise hvorfor det ikke nødvendigvis er nyttig å gi incentiver for å ta fagbrev før man studere. Det at man får ekstrapoeng på opptaket er IKKE et incentiv for at de med fagbrev skal ta videre utdanning, kun for at de som planlegger denne utdanningen skal ta fagbrev først.

 

Man trenger ikke noe slikt, da mange nok folk med fagbrev tar ingeniørutdannelse.

 

What! Først, jeg har ikke argumentert for at folk skal ta fagbrev så siv.ing, jeg mener at de som allerede har fagbrev burde få 2 poeng eller noe som incentiv for å ta utdanning derifra. Og det er ikke mange med fagbrev som tar ingeniørutdanning, de får ikke fullt opp klassene engang på de fleste skolene. Det er kun NTNU det er krig om. Jeg kan har mer en nok poeng til å velge alle andre ingeniørstudier i Norge utenom NTNU sine takket være forkurskvote og poeng ellers. Men NTNU er da en bedre plass å studere på. :)

Sukk. Ekstrapoeng er ikke incentiv til å ta utdanning. Det er incentiv til å ta fagbrevet før man går siv. ing., om siv. ing. er målet.

 

Her kommer vi tilbake til start, en med forkurs har like mye alderspoeng selv om personen har fagbrev som butikkmedarbeider eller vekter. Det burde gis fortrinn til de med relevant utdanning!

Hvorfor skal det gjøres det for siv. ing., når det ikke gjøres for noen av de utallige andre utdanningene hvor man fint kan ha relevant utdanning eller praksis fra før?

 

Det kan godt gjøres for de hvor de har en godkjent utdanning med avsluttende eksamen. Poenget er at det ikke er behov for dette på de andre studiene siden de har forkurskvote som de fleste med fagbrev kommer innenfor. Kun NTNU hvor de ikke har dette :)

Kanskje fordi NTNU ikke er enig med deg i at det er så voldsomt bra og relevant med fagbrev? Hvis du vil ha en siv. ing.-grad fra NTNU kan du jo bare ta bachelor ved en annen skole, og ta masteren på NTNU.

Lenke til kommentar

Jada jada, så urettferdig livet er. :cry:

 

Hvis du ikke kommer inn på komtek (eller hva enn du hadde søkt), selv med 8 alderspoeng, fortjener du ikke plassen uansett. Du kommer heller neppe til å klare studiet.

 

Slutt å syt, end of discussion.

 

Jeg diskuterer generelt. Det er ikke slikt at hvis jeg overbeviser Herr Brun så kommer det til å endre noe. Men hyggelig at du bryter inn med slike uovervinnelige argumenter.

Lenke til kommentar

En siv.ing utdanning (sett i forhold til yrkesfag) er meget teori-orientert. All den teorien man lærer under en yrkesfaglig utdanning vil jeg nesten påstå at en på siv.ing studiet, eller fullført allmenn med realfag, vil klare å tillære seg på en uke - om ikke mindre. I det minste når det kommer til beregninger og liknende.

 

En person på allmenn/studiespesialisering med fordypning i realfag vil jeg si er mye bedre egnet til å påbegynne et slikt studie sett i forhold til en med yrkesfaglig utdanning, nettopp fordi studiet ikke handler om hvordan du personlig skal klare å sette opp en stikkontakt på kortest mulig tid, men om den teoretiske forståelsen. Selv med forkurs, tror jeg i hovedsak dette kun dekker et absolutt minimum av det som trengs. Selvsagt kan det være nyttig å vite hvordan ting fungerer på "gulvet", men det betyr ikke nøvendigvis at man blir noe klokere av hvordan ting fungerer på "toppen". Derfor mener jeg at de med alle relevante realfag bør ha en fordel under opptaksprosessen, ettersom jeg også tror disse har høyest sannsynlighet for å gjennomføre studiet helt ut.

 

 

Sivilingeniørutdanningene er som regel flinke til å tilpasse seg de krav og behov næringslivet stiller, og hadde det vært slik at det faktisk var et stort behov for sivilingeniører med veldig mye praktisk erfaring, vil jeg tro at dette også ville vært bakt inn i utdanningen. Noe som sikkert er tilfellet for enkelte linjer og retninger. Blant annet er det et krav om 12 uker med praksis før man får utlevert masteroppgaven på mange siv.ing linjer. Større behov enn dette for praktisk-orientert ingeniørutdanning, vil nok de høyskoleutdannede utfylle.

Endret av bearman89
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En siv.ing utdanning (sett i forhold til yrkesfag) er meget teori-orientert. All den teorien man lærer under en yrkesfaglig utdanning vil jeg nesten påstå at en på siv.ing studiet, eller fullført allmenn med realfag, vil klare å tillære seg på en uke - om ikke mindre. I det minste når det kommer til beregninger og liknende.

 

En person på allmenn/studiespesialisering med fordypning i realfag vil jeg si er mye bedre egnet til å påbegynne et slik studie sett i forhold til en med yrkesfaglig utdanning, nettopp fordi studiet ikke handler om hvordan du personlig skal klare å sette opp en stikkontakt på kortest mulig tid, men om den teoretiske forståelsen. Selv med forkurs, tror jeg i hovedsak dette kun dekker et absolutt minimum av det som trengs. Selvsagt kan det være nyttig å vite hvordan ting fungerer på "gulvet", men det betyr ikke nøvendigvis at man blir noe klokere av hvordan ting fungerer på "toppen". Derfor mener jeg at de med alle relevante realfag bør ha en fordel under opptaksprosessen, ettersom jeg også tror disse har høyest sannsynlighet for å gjennomføre studiet helt ut.

 

 

Sivilingeniørutdanningene er som regel flinke til å tilpasse seg de krav og behov næringslivet stiller, og hadde det vært slik at det faktisk var et stort behov for sivilingeniører med veldig mye praktisk erfaring, vil jeg tro at dette også ville vært bakt inn i utdanningen. Noe som sikkert er tilfellet for enkelte linjer og retninger. Blant annet er det et krav om 12 uker med praksis før man får utlevert masteroppgaven på mange siv.ing linjer. Større behov for praktisk-orientert ingeniørutdanning, vil nok de høyskoleutdannede klare å utfylle.

 

Den øverste delen av posten din er det dummeste jeg har hørt! Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Du lærer ikke å skru opp en stikkontakt fortest mulig. Du skal lære å programmere, beregne masse elektriske anlegg i henhold til alle gjeldene forskrifter (Nek400) og den boken er nesten større enn en telefonbok, man skal kunne alt fra hvordan elektrisitet og dens komponenter oppfører seg på et kretskort, kunne tegne, lage skisser, bygge pls'er, beregne kurser til alt mulig rart og masse mer. Det er et enormt fagområde som spenner seg fra programmering til turbiner inne i fjell. Og faget er hovedsakelig teoretisk basert, hvor evnen til å lære seg nye ting konstant er veldig viktig. Selv etter mange år er det mye du ikke kan. Hele yrket går ut på å løse problemer og å kunne tenke pragmatisk og rasjonelt. Det å koble stikkontakter tar 10 minutt å lære, å koble lamper etterpå tar 5 min og er en bitenlitten brøkdel av det du trenger for å fungere.

 

Din uttalese kunne godt ha stemt med noen andre yrkesfag som baker osv. Men jeg skal garantere deg at du hadde ikke ikke surfet igjennom alt pensumet på noen få uker, uansett hvor smart du er. Nå skal jeg tilgi deg siden du er 20 år og mest sannsynelig uttaler deg på et grunnlag hvor du i din naivitet tror elektrikere kobler stikkontakter, når du skal bygge hus engang og engasjerer deg litt, så kanskje du lærer hva du snakker om. Nå finnes det kanskje folk som suller seg igjennom yrkesutdanning, jeg vet om flere, men det finnes da minst like mange tullinger på VGS. Og de pleier ikke å klare å komme inn på NTNU, men heller ender opp med en sloppy Y-vei.

 

Hvis du er motivert til å ta forkurs på kveldstid med en 100% stilling er du nok motivert og kapabel til å klare et teoertisk studie på dagtid over 5 år. Det har lite å gjøre med IQ, de fleste er smarte nok til å lære mye. Det handler om motivasjon og å være strukturert nok til å gidde å prøve.

 

Hele ditt innlegg virker virkelighetsfjernt og naivt, omtrent som en som sier noe han ikke har peiling på. Nå vet jeg ikke 100% hvordan det fungerer overalt etter studie men vi har da faen ingeniører hos firmaet jeg jobber for og så jeg vet hva de gjør, det er de som ofte prosjekterer og/eller er prosjektledere. Og hvem tror du prosjektledere snakker med når de skal gi oss informasjon? Bruker ordonans? Man kan spekulere på mye rart, men det du kommer med er vås.

 

3 del av innlegget ditt er jeg forsåvidt enig i.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

En siv.ing utdanning (sett i forhold til yrkesfag) er meget teori-orientert. All den teorien man lærer under en yrkesfaglig utdanning vil jeg nesten påstå at en på siv.ing studiet, eller fullført allmenn med realfag, vil klare å tillære seg på en uke - om ikke mindre. I det minste når det kommer til beregninger og liknende.

 

Vel jeg skal se den personen som lærer seg automasjon/pls på en uke. Beregninger? En ape kan sette tall inn i en formel, det betyr likevel ikke at den har forståelse for faget.

 

Jeg har jobbet med ingeniører med yrkespraksis og de uten. Det er unødvendig å si hvilke som har vært dyktigst. Selv om de ikke har bidratt like mye til samfunnet. Nå skal det sies at dette er prosjektledere o.l der yrkespraksis har mer å si enn mange andre steder. Men jeg foretrekker uansett en person som faktisk har vært på en byggeplass/site før når han trør inn der første gang etter skolebenken. Kjennskap til folk og arbeid har vel så mye å si som hvor god han var i realfag.

 

Men jeg har to fagbrev og går forkurs. Så jeg er nok veldig farget.

Lenke til kommentar

En siv.ing utdanning (sett i forhold til yrkesfag) er meget teori-orientert. All den teorien man lærer under en yrkesfaglig utdanning vil jeg nesten påstå at en på siv.ing studiet, eller fullført allmenn med realfag, vil klare å tillære seg på en uke - om ikke mindre. I det minste når det kommer til beregninger og liknende.

 

En person på allmenn/studiespesialisering med fordypning i realfag vil jeg si er mye bedre egnet til å påbegynne et slik studie sett i forhold til en med yrkesfaglig utdanning, nettopp fordi studiet ikke handler om hvordan du personlig skal klare å sette opp en stikkontakt på kortest mulig tid, men om den teoretiske forståelsen. Selv med forkurs, tror jeg i hovedsak dette kun dekker et absolutt minimum av det som trengs. Selvsagt kan det være nyttig å vite hvordan ting fungerer på "gulvet", men det betyr ikke nøvendigvis at man blir noe klokere av hvordan ting fungerer på "toppen". Derfor mener jeg at de med alle relevante realfag bør ha en fordel under opptaksprosessen, ettersom jeg også tror disse har høyest sannsynlighet for å gjennomføre studiet helt ut.

 

 

Sivilingeniørutdanningene er som regel flinke til å tilpasse seg de krav og behov næringslivet stiller, og hadde det vært slik at det faktisk var et stort behov for sivilingeniører med veldig mye praktisk erfaring, vil jeg tro at dette også ville vært bakt inn i utdanningen. Noe som sikkert er tilfellet for enkelte linjer og retninger. Blant annet er det et krav om 12 uker med praksis før man får utlevert masteroppgaven på mange siv.ing linjer. Større behov for praktisk-orientert ingeniørutdanning, vil nok de høyskoleutdannede klare å utfylle.

 

Den øverste delen av posten din er det dummeste jeg har hørt! Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Du lærer ikke å skru opp en stikkontakt fortest mulig. Du skal lære å programmere, beregne masse elektriske anlegg i henhold til alle gjeldene forskrifter (Nek400) og den boken er nesten større enn en telefonbok, man skal kunne alt fra hvordan elektrisitet og dens komponenter oppfører seg på et kretskort, kunne tegne, lage skisser, bygge pls'er, beregne kurser til alt mulig rart og masse mer. Det er et enormt fagområde som spenner seg fra programmering til turbiner inne i fjell. Og faget er hovedsakelig teoretisk basert, hvor evnen til å lære seg nye ting konstant er veldig viktig. Selv etter mange år er det mye du ikke kan. Hele yrket går ut på å løse problemer og å kunne tenke pragmatisk og rasjonelt. Det å koble stikkontakter tar 10 minutt å lære, å koble lamper etterpå tar 5 min og er en bitenlitten brøkdel av det du trenger for å fungere.

 

Din uttalese kunne godt ha stemt med noen andre yrkesfag som baker osv. Men jeg skal garantere deg at du hadde ikke ikke surfet igjennom alt pensumet på noen få uker, uansett hvor smart du er. Nå skal jeg tilgi deg siden du er 20 år og mest sannsynelig uttaler deg på et grunnlag hvor du i din naivitet tror elektrikere kobler stikkontakter, når du skal bygge hus engang og engasjerer deg litt, så kanskje du lærer hva du snakker om.

 

Hvis du er motivert til å ta forkurs på kveldstid med en 100% stilling er du nok motivert og kapabel til å klare et teoertisk studie på dagtid over 5 år. Det har lite å gjøre med IQ, de fleste er smarte nok til å lære mye. Det handler om motivasjon og å være strukturert nok til å gidde å prøve.

 

Hele ditt innlegg virker virkelighetsfjernt og naivt, omtrent som en som sier noe han ikke har peiling på. Nå vet jeg ikke 100% hvordan det fungerer overalt etter studie men vi har da faen ingeniører hos firmaet jeg jobber for og så jeg vet hva de gjør, det er de som ofte prosjekterer og/eller er prosjektledere. Og hvem tror du prosjektledere snakker med når de skal gi oss informasjon? Bruker ordonans? Man kan spekulere på mye rart, men det du kommer med er vås.

 

3 del av innlegget ditt er jeg forsåvidt enig i.

 

Det første jeg skrev var ment til å være satt "på spissen", og det er selvsagt forskjeller på det teoretiske innenfor mange yrkesfag. Jeg er enig i at jeg formulerte meg dumt. Jeg mente ikke å si at man på kort tid vil klare å lære seg alle forskrifter eller utformingen til spesifikke systemer på kort tid, men jeg har likevel tro på at en person som har gjort det godt i realfag fra VGS vil klare å sette seg inn i det meste av den grunnleggende teorien (som det andre er utledet fra) på realtivt kort tid. Jeg har for øvrig ikke nevnt IQ eller hvor smart man er med et eneste ord. Det eneste er jeg har nevnt, er om man har hatt mer dyptgående realfag og nytteverdien av dette. Jeg kjenner ikke til detaljene vedrørende forkurset, men etter hva jeg har forstått dekker dette kun et minimum. Av denne grunn er det vel også slik at man ikke kan søke seg til noen annen studieretning enn akkurat den man har tatt forkurs til (?).

 

Mitt syn er nok preget av at jeg kjenner flere som har gått elektrofag - og andre yrkesfag. Det jeg har sett så langt, har for meg ikke sett ekstremt komplisert ut.

 

Dette sier kanskje litt det samme som er nevnt tideligere: Det er vanskelig å kunne vektlegge ulik praktisk erfaring. Selv om kanskje akkurat -du- har mye relevant erfaring innenfor akkurat et spesifikt fagområde, betyr ikke det at alle som har gått elektro, og har tatt forkurset, har det.

Lenke til kommentar

En siv.ing utdanning (sett i forhold til yrkesfag) er meget teori-orientert. All den teorien man lærer under en yrkesfaglig utdanning vil jeg nesten påstå at en på siv.ing studiet, eller fullført allmenn med realfag, vil klare å tillære seg på en uke - om ikke mindre. I det minste når det kommer til beregninger og liknende.

 

En person på allmenn/studiespesialisering med fordypning i realfag vil jeg si er mye bedre egnet til å påbegynne et slik studie sett i forhold til en med yrkesfaglig utdanning, nettopp fordi studiet ikke handler om hvordan du personlig skal klare å sette opp en stikkontakt på kortest mulig tid, men om den teoretiske forståelsen. Selv med forkurs, tror jeg i hovedsak dette kun dekker et absolutt minimum av det som trengs. Selvsagt kan det være nyttig å vite hvordan ting fungerer på "gulvet", men det betyr ikke nøvendigvis at man blir noe klokere av hvordan ting fungerer på "toppen". Derfor mener jeg at de med alle relevante realfag bør ha en fordel under opptaksprosessen, ettersom jeg også tror disse har høyest sannsynlighet for å gjennomføre studiet helt ut.

 

 

Sivilingeniørutdanningene er som regel flinke til å tilpasse seg de krav og behov næringslivet stiller, og hadde det vært slik at det faktisk var et stort behov for sivilingeniører med veldig mye praktisk erfaring, vil jeg tro at dette også ville vært bakt inn i utdanningen. Noe som sikkert er tilfellet for enkelte linjer og retninger. Blant annet er det et krav om 12 uker med praksis før man får utlevert masteroppgaven på mange siv.ing linjer. Større behov for praktisk-orientert ingeniørutdanning, vil nok de høyskoleutdannede klare å utfylle.

 

Den øverste delen av posten din er det dummeste jeg har hørt! Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Du lærer ikke å skru opp en stikkontakt fortest mulig. Du skal lære å programmere, beregne masse elektriske anlegg i henhold til alle gjeldene forskrifter (Nek400) og den boken er nesten større enn en telefonbok, man skal kunne alt fra hvordan elektrisitet og dens komponenter oppfører seg på et kretskort, kunne tegne, lage skisser, bygge pls'er, beregne kurser til alt mulig rart og masse mer. Det er et enormt fagområde som spenner seg fra programmering til turbiner inne i fjell. Og faget er hovedsakelig teoretisk basert, hvor evnen til å lære seg nye ting konstant er veldig viktig. Selv etter mange år er det mye du ikke kan. Hele yrket går ut på å løse problemer og å kunne tenke pragmatisk og rasjonelt. Det å koble stikkontakter tar 10 minutt å lære, å koble lamper etterpå tar 5 min og er en bitenlitten brøkdel av det du trenger for å fungere.

 

Nå vet jeg ikke om installatører er en særgruppe, men når jeg har hatt elektroinstallatrører på besøk som skal mekke ting hjemme hos meg, så har jeg ikke akkurat vært blendet av den teoretiske kunnskapen de kan oppdrive, feks så visste de ingenting om at hvor mye mer en påstemplet strøm en sikring kan tåle over forskjellige tidsintervaller. Og jeg minne en ekstremt lang diskusjon her på forum hvor en hel bøling elektirkere benektet at VA og W er samme enhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jada jada, så urettferdig livet er. :cry:

 

Hvis du ikke kommer inn på komtek (eller hva enn du hadde søkt), selv med 8 alderspoeng, fortjener du ikke plassen uansett. Du kommer heller neppe til å klare studiet.

 

Slutt å syt, end of discussion.

 

Poenggrensene endrer seg fra år til år, og det er mange som kommer igjennom studiet selv om det hadde ganske få poeng når de begynte, de har kanskje dårligere forutsetninger, men å mase om man "neppe kommer til å klare studiet" har du vel ganske liten dekning for?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke om installatører er en særgruppe, men når jeg har hatt elektroinstallatrører på besøk som skal mekke ting hjemme hos meg, så har jeg ikke akkurat vært blendet av den teoretiske kunnskapen de kan oppdrive, feks så visste de ingenting om at hvor mye mer en påstemplet strøm en sikring kan tåle over forskjellige tidsintervaller. Og jeg minne en ekstremt lang diskusjon her på forum hvor en hel bøling elektirkere benektet at VA og W er samme enhet.

 

AtW

Installatører og elektrikere er to forskjellige ting. Installatører har installatørpapirer, de burde kjenne til hvilke karakteristikker de ulike sikringene som brukes normalt i boliger har. Dette burde forsåvidt også en elektriker kjenne til, men alt det teoretiske som ikke direkte går mot det praktiske blir ikke akkurat oppfrisket opp gjennom årene. Men dette er også spørsmål man får ved en eventuell fagprøve. Man lærer jo selvfølgelig også dette på skolen, men som i alle andre fag går det som regel ut vinduet når man forlater etter eksamen.

 

Jeg husker f.eks ikke grafen til en sikring med B-karakteristikk uten å bla opp i NEK. Men skal jeg ta en kvalifisert gjetning så tåler en 10A ca 13A i en time før den slår ut :)

 

Det var uansett ikke poenget til Bloodwake. Poenget var at du ikke kan lære deg det teoretiske på en uke. Bearman har kanskje et poeng i at det ikke er grusomt vanskelig, men det er da faen ikke realfagene på VGS heller.

 

Til det med forkurset. De fleste opptak krever gamle 2fy, på forkurs har man en mix mellom 2fy og 3fy. I matte er det på nivå med gamle 3mx selv om enkelte elementer som statistikk er hoppet bukk over. Det er ikke bare et minimum som dekkes. Det er det som kreves for å komme inn som dekkes. Å det er ikke stort mer som dekkes på VGS heller.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de som går veien om fagbrev få noen fordeler som helst over de som er villige satse direkte på høyere utdannelse og dermed risikere å stå igjen med ingenting etter 3 år på vgs. I motsetning til de som tar fagbrev som kan hoppe av og gå ut i jobb direkte etter vgs ?

 

Eksempelet til Bloodwake angående elektriker og datateknikk er vel også feil. Da en med bakgrunn innen el som ender opp på datamaskinergruppa i 4-5 året på datateknikk vil få stor nytte av den kunnskapen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de som går veien om fagbrev få noen fordeler som helst over de som er villige satse direkte på høyere utdannelse og dermed risikere å stå igjen med ingenting etter 3 år på vgs. I motsetning til de som tar fagbrev som kan hoppe av og gå ut i jobb direkte etter vgs ?

 

Eksempelet til Bloodwake angående elektriker og datateknikk er vel også feil. Da en med bakgrunn innen el som ender opp på datamaskinergruppa i 4-5 året på datateknikk vil få stor nytte av den kunnskapen.

 

Det systemet er faen iallefall ikke bygd opp på rettferdighet, vel kanskje hvis du søker i primærvitnemål. Man har kvoter i hytt og pinevær, kjønnspoeng og buksesleng. Og poenget er ikke at de (stolte yrkesfaglige) skal få noen fordeler over VGS folkene, bare at de skal likestilles. Å ta fagbrev er en omstendelig prosess som involverer minst 2,5 år ekstra, hvis man ikke tar y-veien. Vi har allerede diskutert at en med 3 års erfaring har en massiv fordel sett i forhold til en jevnaldrene som akkurat er nyutdannet. Så om noe så ligger favøren i VGS'erne sin retning.

 

Det som vi 2 yrkesfaglige og alle dere VGS'ere IKKE klarer å bli enige om, er hvorvidt erfaring gjennom dokumentert kunnskap (fagbrev eller fag letter som VGS'ere sier) i et relatert studium er likeverdig med fordypningene som ikke engang nødvendigvis er relatert. Og om det er nødvendig å gi fagfolk incentiv til å ta høyskole på NTNU. Diskusjonen endte opp med at vi som var fagfolk var idioter som kun lærte å skru opp stikkontakter og at de på VGS, siden de var så jævlig smarte, kunne lære alt det vi lærte på 4,5 år på en uke. Vi 2 som er fagfolk mente det ikke var tilfelle og at vi har en viss faglig tyngde som en teoretiker ikke kan få uten videre, noe vi lærer ganske kjapt når vi som nyklekkede lærlinger skal ut å prøve ut yrkene våre. Og at denne faglige tyngden burde gi en vis poengsum, siden at idag så får du hele 0 poeng for de 2,5 årene du er under utdanning som lærling. Så ble det insinuert at mange med tilsvarende "faglig"

(de vet ikke engang forskjellen på watt og watt) tyngde burde holde seg til kjipe høyskolestudier og bli kjipe høyskoleingeniører hvor de lærer å skru opp stikkontater enda fortere, og ikke henge med de kule VGS baserte siv.ingene fordi disse er mye smartere og tok enorm risiko ved å våge å gå 3 år på VGS forså å krabbe seg forslått og demoralisert gjennom 5 årig master studie på NTNU.

 

Vi endte vel opp med å konkludere at vi ikke hadde noenting på NTNU å gjøre siden det var altfor mange med fagbrev og 5 årig master. Noe jeg ikke kan forstå siden så og si samtlige høyskoler og universiteter i Norge gjør hva de kan for å få mer fagfolk inn i ingeniøryrkene. Stakkars UiS med store budsjettunderskudd og som må legge ned masse språkstudier fordi de ikke har penger fokuserer til og med på å reservere ressurser slik at de kan få starte Y-vei, som er ing. studie for fagfolk som ikke gidder eller er gode nok til å ta forkurs for å ta en skikkelig utdanning på f.eks NTNU eller alle de andre skolene som ikke er for Y-vei pussies.

 

Resten vil bare at vi skal ta våre 8 (!) alderspoeng og holde kjeft. Men vi er ikke enige fordi alle snøsokker, butikkarbeidere, vektere osv over 23 vil få samme poengsummen og det gis ingenting for relevant utdanning innen studie som du selv sier, vil være nyttig i datateknikk studie. Jeg har dog, regner jeg med, de poengene jeg trenger for å komme inn, så det er kun en generell diskusjon, noe noen veldig diskusjonsfientlige personer ikke liker ved å skrive END OF DISCUSSION med fet skrift :(.

 

That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. :D

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de som går veien om fagbrev få noen fordeler som helst over de som er villige satse direkte på høyere utdannelse og dermed risikere å stå igjen med ingenting etter 3 år på vgs. I motsetning til de som tar fagbrev som kan hoppe av og gå ut i jobb direkte etter vgs ?

 

Eksempelet til Bloodwake angående elektriker og datateknikk er vel også feil. Da en med bakgrunn innen el som ender opp på datamaskinergruppa i 4-5 året på datateknikk vil få stor nytte av den kunnskapen.

 

That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. :D

Strengt tatt var vel det innlegget mer et produkt av en eller annen imaginær diskusjon som du må ha hatt med noen andre i hodet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...