Gå til innhold

Bør man få ekstra poeng for å gå på yrkesfag?


Sisyphus

Anbefalte innlegg

Er litt synd at fagbrev ikke teller noe selv om det er veldig relevant for studie som f.eks energi og miljø hvis man er elektriker. Jeg mener, hvis du har forkurs for ingeniør eller om du har fagbrev teller det like mye. Du må IKKE ha fagbrev for å ta forkurs, så vi som har 4,5+ års relevant utdanning med praksis får ingenting igjen for det utover karakterne på elektro gk og vk1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo :p Men vi mister jo noen poeng gjennom fordypninger som vi ikke kan ta fordi vi har praktisk utdanning. Jeg mener at en med praktisk utdanning innen område man skal studere på har et stort fortrinn, både med tanke på (kanskje) interesse, forståelse og erfaring, over de som har gått allmenn. Etter 5 år vil disse mest sannsynelig ha bedre praktisk forståelse for faget enn sine allmenbrødre. Jeg mener at fagbrevet burde i det minste gitt et par realfagspoeng. Biologi osv er jo ikke veldig relevant til de fleste siv.ing studier men de gir alikevel fortrinn over fagbrev.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Jo :p Men vi mister jo noen poeng gjennom fordypninger som vi ikke kan ta fordi vi har praktisk utdanning. Jeg mener at en med praktisk utdanning innen område man skal studere på har et stort fortrinn, både med tanke på (kanskje) interesse, forståelse og erfaring, over de som har gått allmenn. Etter 5 år vil disse mest sannsynelig ha bedre praktisk forståelse for faget enn sine allmenbrødre. Jeg mener at fagbrevet burde i det minste gitt et par realfagspoeng. Biologi osv er jo ikke veldig relevant til de fleste siv.ing studier men de gir alikevel fortrinn over fagbrev.

 

Ganske mye på NTNU som ikke er logisk. Mye rare regelgreier osv. Føler at instituttet er mer fleksibelt enn fakultet og oppover.

Lenke til kommentar

Noen som vet om poenggrensene er fritatt for jentekvoten? Altså, er datateknikk og komtek lavere enn snittet pga jentekvote? Og hvis noen har forkurs, jeg har spurt før men kan ikke se at jeg fikk svar, vil disse karakterene bli lagt til som gk+vk1+forkurs delt på antall karakterer? Jeg tror det er sånn, vil bare få det bekreftet :D

Lenke til kommentar

Noen som vet om poenggrensene er fritatt for jentekvoten? Altså, er datateknikk og komtek lavere enn snittet pga jentekvote? Og hvis noen har forkurs, jeg har spurt før men kan ikke se at jeg fikk svar, vil disse karakterene bli lagt til som gk+vk1+forkurs delt på antall karakterer? Jeg tror det er sånn, vil bare få det bekreftet :D

Hæ? Fritatt for jentekvotene? Hva babler du om?

 

Hvordan det funker med fagbrev vet jeg ikke, men "vanlig" opptak fungerer på følgende måte:

Hver kvote er separat. Det vil på de fleste studier si at vi har to kvoter, kvote for førstegangsvitnemål (det vitnemålet søkeren fikk da han gikk ut fra vgs fungerer som førstegangsvitnemål fram til det året han fyller 22) og kvote for sekundærvitnemål (vitnemål med forbedrede karakterer hvis det finnes, eller samme vitnemål som i den andre kvota.). Alle søker i denne kvoten, de med førstegangsvitnemål søker der i tillegg I kvote to kan du få ekstrapoeng for alder, gjennomført militærtjeneste etc. I kvote en teller bare karaktersnitt + realfagspoeng + kjønnspoeng på noen studier. I tillegg til disse kvotene finnes det andre kvoter, f. eks. for søkere med forkurs fra samme skole på visse høgskoler, for søkere fra Nord-Norge på UiT etc.

 

I hver og en av disse kvotene rangeres vitnemålene etter antall poeng. Det er x antall plasser i hver kvote (vanligvis fordelt 50/50, men med visse unntak). De x beste i den kvota kommer inn. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jeg mener at fagbrevet burde i det minste gitt et par realfagspoeng.

Hva har fagbrev med realfag å gjøre?

 

Eller tilsvarende poeng. ;) Du ser vel poenget?

Vel, realfagspoeng ble kvalifisert fordi man skulle gi incentiv til å ta realfag på vgs, fordi for få tok slike fag. Man håpet dermed at flere av de elevene som selv visste de hadde anlegg for både språk, samfunnsfag og realfag skulle velge realfag på vgs, fordi det bare innebar fordeler for opptak til alle studier, ingen ulemper. Så skulle man da prøve å vekke interesse/rekruttere til høyere utdanning i undervisningen av realfag, og følgelig skulle realfagspoeng over hele fjøla sørge for at flere tok realfagsutdanning.

 

Så vidt jeg vet er det intet behov for å gi incentiver til å gå yrkesfag, ergo ingen grunn til å gi ekstrapoeng for det. Tidligere kunne man få fordypningspoeng for å gå yrkesfag (da fordypningspoeng fortsatt fantes), men fordypningspoeng finnes ikke lengre.

 

Ergo: Nei, jeg ser ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jentekvoten på datateknikk og komtek blir kun tatt i bruk hvis det er for få jenter på et studie til å konkurrere mot guttene til å dekke kvoten. Altså at hvis en jente ikke kommer inn på ordinærkvoten eller førstegangsvitnemålkvoten, hvis hun er med der, kan komme inn på jentekvoten. Altså på de siste plassene som mangler på kvoten blir jenter valgt over gutter, etter poengsum. DVS en jente med lavere poengsum inkludert de 2 kjønnspoengene kommer inn over en gutt med høyere poengsum pga kvoten. Mitt spørsmål var derfor om den reelle poenggrensen for gutter på disse to studiene var høyere pga jentekvoten, hvis den ble tatt i bruk. Jeg vet at den svinger opp og ned, men den gir et hint om hvor populært et studie er :)

 

Så vidt jeg vet er det intet behov for å gi incentiver til å gå yrkesfag, ergo ingen grunn til å gi ekstrapoeng for det. Tidligere kunne man få fordypningspoeng for å gå yrkesfag (da fordypningspoeng fortsatt fantes), men fordypningspoeng finnes ikke lengre.

 

Jeg ser hva du mener. Mitt poeng var at folk som går allmenn har en fordel over folk som går yrkesfag, både ved primærvitnemål og mulighet til realfagspoeng gjennom fordypning i realfag på vgs. Selv om folk som går VGS, som regel ikke har konkurrerende erfaring med folk som har gått yrkesfag med fagbrev, som inneværer skole + praksis, relatert til et spesifikt studie. Jeg mener ikke at å gi VGS'ere incentiv til å ta realfag for å utvide sitt kunnskapsnivå er feil, men at tilsvarende poeng ikke burde blitt brukt imot folk med yrkesfaglig bakgrunn, som jo bør være minst like godt forberedt til det fagbrev relaterte siv.ing studiet. Å ha et fagbrev før man går videre for å utvide den teoretiske kunnskapen er jo minst like viktig som å gi incentiv til VGS elever. Man burde hatt tilsvarende incentiv til fagmenn å styrke siv.ing linjen med relevant erfaring. Med mindre du ikke syntes at folk som går yrkesvei bør være eller er like konkurransedyktige som VGS elever på relatert studie :)

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Ser ut til at jentekvoten på datateknikk og komtek blir kun tatt i bruk hvis det er for få jenter på et studie til å konkurrere mot guttene til å dekke kvoten. Altså at hvis en jente ikke kommer inn på ordinærkvoten eller førstegangsvitnemålkvoten, hvis hun er med der, kan komme inn på jentekvoten. Altså på de siste plassene som mangler på kvoten blir jenter valgt over gutter, etter poengsum. DVS en jente med lavere poengsum inkludert de 2 kjønnspoengene kommer inn over en gutt med høyere poengsum pga kvoten. Mitt spørsmål var derfor om den reelle poenggrensen for gutter på disse to studiene var høyere pga jentekvoten, hvis den ble tatt i bruk. Jeg vet at den svinger opp og ned, men den gir et hint om hvor populært et studie er :)

 

Så vidt jeg vet er det intet behov for å gi incentiver til å gå yrkesfag, ergo ingen grunn til å gi ekstrapoeng for det. Tidligere kunne man få fordypningspoeng for å gå yrkesfag (da fordypningspoeng fortsatt fantes), men fordypningspoeng finnes ikke lengre.

 

Jeg ser hva du mener. Mitt poeng var at folk som går allmenn har en fordel over folk som går yrkesfag, både ved primærvitnemål og mulighet til realfagspoeng gjennom fordypning i realfag på vgs. Selv om folk som går VGS, som regel ikke har konkurrerende erfaring med folk som har gått yrkesfag med fagbrev, som inneværer skole + praksis, relatert til et spesifikt studie. Jeg mener ikke at å gi VGS'ere incentiv til å ta realfag for å utvide sitt kunnskapsnivå er feil, men at tilsvarende poeng ikke burde blitt brukt imot folk med yrkesfaglig bakgrunn, som jo bør være minst like godt forberedt til det fagbrev relaterte siv.ing studiet. Å ha et fagbrev før man går videre for å utvide den teoretiske kunnskapen er jo minst like viktig som å gi incentiv til VGS elever. Man burde hatt tilsvarende incentiv til fagmenn å styrke siv.ing linjen med relevant erfaring. Med mindre du ikke syntes at folk som går yrkesvei bør være eller er like konkurransedyktige som VGS elever på relatert studie :)

1: Ja. De plassene som blir tatt opp av jenter, kunne vært tatt opp av gutter med høyere poengsum.

 

2: Ingenting hindrer en med fagbrev å ta realfag tilsvarende fire realfagspoeng. Ingenting.

Lenke til kommentar
1: Ja. De plassene som blir tatt opp av jenter, kunne vært tatt opp av gutter med høyere poengsum.

 

Jo, det er nå så, men det var vel egentlig ikke det som var spørsmålet. Men jeg skal heller spør Samordna Opptak :)

 

2: Ingenting hindrer en med fagbrev å ta realfag tilsvarende fire realfagspoeng. Ingenting.

 

Tenker du på privatist? Joda det er jo kanskje mulig å ta disse som privatist, ingen har fortalt meg noenting om disse noengang før jeg så de på poenglisten til samordna opptak. Men min mangel på å vite om dens eksistens er vel min egen feil for å ikke ha tenkt så langt på å sjekke.

 

Men uavhengig så mener jeg at folk med fagbrev har et fortrinn over allmenne elever både teoretisk og praksis innen et relatert studie og at man derfor ikke burde bruke disse incentivene imot de med yrkesutdanning. Det er greit at de ønsker at flere skal ta disse realfagene, økt kunnskap er jo bra og det er positivt at de belønner de som gidder. Men jeg mener at det burde være et tilsvarende incentiv for å få flere med fagbrev inn slik at de kan styrke det teoretiske området som siv.ing mye er med praktisk erfaring. Er du uenig?

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Uenig med Bloodwake. I starten sitter du "bare" med calculus uansett, og innen studiet har bygd seg opp til det aktuelle nivået hvor din erfaring spiller inn er alle allmenngutta blitt booksmart (tror/håper jeg) og stiller ikke noe svakere enn deg. Da kommer du ikke langt med lærlingperioden i Geir-Ivars rørlegger- og elektrikertjenester. Da angrer du kanskje istedet på at du ikke startet rett på allmennfag og tok 3MX og 2FY med det samme, for å snu litt på det.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar
1: Ja. De plassene som blir tatt opp av jenter, kunne vært tatt opp av gutter med høyere poengsum.

 

Jo, det er nå så, men det var vel egentlig ikke det som var spørsmålet. Men jeg skal heller spør Samordna Opptak :)

 

2: Ingenting hindrer en med fagbrev å ta realfag tilsvarende fire realfagspoeng. Ingenting.

 

Tenker du på privatist? Joda det er jo kanskje mulig å ta disse som privatist, ingen har fortalt meg noenting om disse noengang før jeg så de på poenglisten til samordna opptak. Men min mangel på å vite om dens eksistens er vel min egen feil for å ikke ha tenkt så langt på å sjekke.

 

Men uavhengig så mener jeg at folk med fagbrev har et fortrinn over allmenne elever både teoretisk og praksis innen et relatert studie og at man derfor ikke burde bruke disse incentivene imot de med yrkesutdanning. Det er greit at de ønsker at flere skal ta disse realfagene, økt kunnskap er jo bra og det er positivt at de belønner de som gidder. Men jeg mener at det burde være et tilsvarende incentiv for å få flere med fagbrev inn slik at de kan styrke det teoretiske området som siv.ing mye er. Er du uenig?

1: Hæ? Jeg tror du har misforstått hvordan systemet fungerer. Det sier seg selv at hvis jenter med 3 i snitt tar plassene til guttene med 4 i snitt (fiktive tall), så har karakterkravet økt. La oss si at du har følgende elever som har søkt på et studie med 10 studieplasser:

Student A-G (7 stk) har 54 poeng alle sammen. Gutter.

Student H, I og J er gutter og har 50, 48 og 40 poeng.

Student K, L og M er jenter og har henholdsvis 56, 42 og 25 poeng.

 

Hvis primærkvota er på 10 plasser, vil student A-G (54), H, I og K (50, 48 og 56) komme inn. Det betyr at grensa i primærkvota er på 48 poeng.

Hvis primærkvota er på 7 plasser, og jentekvota på 3, så kommer selvfølgelig A-G og K (54 og 56 poeng) inn. Men i stedet for at H og I, med henholdsvis 50 og 48 poeng kommer inn, så kommer L og M med 42 og 25 poeng inn. Poenggrensa i primærkvota er da på 54 poeng, mens jentegrensa er på 25. Det betyr at primærkvotegrensa har økt. Du trenger ikke sende mail til samordnaopptak. Veldig sære tilfeller forekommer nok, og jeg kjenner ikke regelverket godt nok til å svare på hva som skjer i alle de, men genrelt sett så JA, når en jente tar plassen til en bedre kvalifisert gutt så hever det poengkravet for guttene.

 

2: Jeg er både enig og uenig. I prinsippet er jeg enig, du kan ha kvalifikasjoner som jeg ikke har, som gjør deg bedre skikket til å gjennomføre et sivingstudium. Vi har samme karaktersnitt, men jeg kommer inn siden jeg har 4 realfagspoeng og du har bare 2,5. F. eks.

 

MEN, dette kan overføres til VELDIG MANGE studier. Du kan for eksempel være godt kvalifisert for et medisinstudium fordi du er sykepleier, eller har ørten års erfaring fra helsesektoren. Eller du kan være godt kvalifisert for et sosiologistudie fordi du har levd noen år med en afrikansk stamme og gjort uhjelp. Fordi det ikke finnes noen enkel måte å kvantifisere erfaring på, så har man valgt å ikke ta erfaring med i opptaksprosessen. Det kan ikke gjøres forskjell for fagbrev og siv. ing., da må man innføre et lignende system for andre studier også.

 

Og som sagt, ingenting hindrer folk med fagbrev å ta realfagene som privatist. Tar du R1 og FY1 i andre klasse, R2 og FY2 første året som lærling og KJ1 og BI1 andre året som lærling, så har du 4 realfagspoeng.

Lenke til kommentar

Uenig med Bloodwake. I starten sitter du "bare" med calculus uansett, og innen studiet har bygd seg opp til det aktuelle nivået hvor din erfaring spiller inn er alle allmenngutta blitt booksmart (tror/håper jeg) og stiller ikke noe svakere enn deg. Da kommer du ikke langt med lærlingperioden i Geir-Ivars rørlegger- og elektrikertjenester. Da angrer du kanskje istedet på at du ikke startet rett på allmennfag og tok 3MX og 2FY med det samme, for å snu litt på det.

 

Jeg snakker om de som har fagbrev + forkurs for ingeniør og der har man norsk, engelsk, 3MX (R2) og 2FY (FY1). Jeg har gått elektro og må si at det vi hadde var vanskeligere å lære skikkelig enn det som jeg fikk presentert gjennom forkurs matte og fysikk. Kanskje det er fordi teoretisk elektro allerede innebærer så utrolig mye regning i form av trigomteri og formler (lite derivasjon og vektorregning da men det er jo ikke så sinnsykt vanskelig) at det kanskje kommer litt mer intuiativt. Uansett så har vi en del programmering av PLS'er og automatiserte anlegg, automatikk generelt og elektronikk slik at jeg tviler på at det som VGS folkene hadde på VGS kommer til å være mer fristende. Altså dvs jeg tviler på at jeg vil angre. Spesielt er det kanskje naturlig at vi hadde litt mer av andre ting som gir en god bredde. Uansett er hovedpoenget mitt det praktiske. Det er viktig å kunne det teoretiske for å gjøre det praktiske, men du lærer veldig mye av det praktiske som teorien ikke dekker. Jeg tror ikke VGS folk kommer til å prestere noe dårligere, men heller ikke noe bedre. Hovedpoenget mitt når jeg sier vi styrker den teoretiske biten er fordi vi kan bruke den praktiske erfaringen. Hva du har hatt av praktisk erfaring varierer mye, noen trekker sikkert kabel hele livet. For min del har det innebært en del automatikk, offshore og onshore arbeid som ikke dekket det vi hadde på skole osv som jeg ser på som nesten uvurderlig nå :)

 

Men uansett, poenget er ikke at VGS folk suger, poenget er at vi ikke klarer å konkurrere med dere VGS folk med tanke på poeng.

Lenke til kommentar

Uenig med Bloodwake. I starten sitter du "bare" med calculus uansett, og innen studiet har bygd seg opp til det aktuelle nivået hvor din erfaring spiller inn er alle allmenngutta blitt booksmart (tror/håper jeg) og stiller ikke noe svakere enn deg. Da kommer du ikke langt med lærlingperioden i Geir-Ivars rørlegger- og elektrikertjenester. Da angrer du kanskje istedet på at du ikke startet rett på allmennfag og tok 3MX og 2FY med det samme, for å snu litt på det.

Men uansett, poenget er ikke at VGS folk suger, poenget er at vi ikke klarer å konkurrere med dere VGS folk med tanke på poeng.

Tøv og vås. Ingen hindrer deg fra å ta det som privatist.

Lenke til kommentar

1: Hmm.. ok. Det var vel essensielt det jeg trodde, men takk for hjelpen :)

 

2: Jo, jeg forstår at det blir en kabal. Sykepleiere med fagbrev som vil på medisin burde jo uansett fått en vis poengsum pga fordypning /realkompetanse. Nå er jo medisin et studium med veldig høyt snitt så om det er reelt er jo noe annet men for all del, en sykepleier med fagbrev kan jo godt ha hatt 5,9 i snitt :)

 

Jeg mener at de som har fagbrev (da har man kontroll på kompetansen siden det er en studieplan man har hatt eksamen i) burde fått en fordel for å dra nytte av realkompetansen deres som et incentiv å få flere med fagbrev inn på høyere utdanning. Det gjøres allerede gjennom Y-vei som gir ingeniørplass uten forkurs hvis du har fagbrev på et relatert yrke for å gjøre leddet litt mindre smertefullt, selv om disse hovedsakelig blir fylt opp av idioter som får sparken etter fagprøven (ikke alle da men for de 3 jeg kjenner som tok det var det tilfellet), og det medfølger en ukultur. Det hadde nok vært et fortrinn å blandet det litt ut med vidergående slik at man kan utnytte hverandres kunnskap, noe jeg hadde stor glede av på forkurset.

Tøv og vås. Ingen hindrer deg fra å ta det som privatist.

Per i dag er det vel ytters får som tar yrkesvei fordi de vil ta 5 årig master på NTNU med en gang. Og hvis du ville det er det sikkert flere som heller tar allmenn siden du mister et par-tre år på yrkesfag. Uheldigvis er det ingen som informerer om noenting av dette, iallefall ikke på de skolene jeg gikk på, og hadde de gjort det hadde sikkert interessen vært laber blandt elevene. Så å ta disse realfagene som privatist er jo avhengig av mange tilfeldigheter men hvis du har fagbrev og ønsker å bli ingeniør, så må man igjennom forkurs, og det alene er nok tror jeg med en 100% stilling. Nå vet jeg ikke hvor vanskelige disse er men reelt så er det veldig.. omstendelig dog ikke umulig. Uansett, vår fordypning innen relatert erfaring burde være likestilt, det burde ikke være så tullete komplisert å vite dette og å ta dette i tillegg.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Tøv og vås. Ingen hindrer deg fra å ta det som privatist.

 

hvorfor skulle man ta fag som privatist når man allerede har gjennomgått det samme stoffet i forkurset?

 

får man ikke realfagspoeng for forkurset?, matte r1+r2 og fys1+fys2 gir jo 3 realfagspoeng, virker rettferdig at man får det samme av forkurset.

Lenke til kommentar

Forkurs tar ikke for seg det samme som realfagene på vgs.

 

Da kan man jo argumentere for at en person som har tatt grunnfag i matematikk etter vgs burde få realfagspoeng for dette ved opptak til siv.ing.studier (jeg vet at man får to poeng for 60 stp. – men det får man uansett om man tar matte eller andre surrefag).

Lenke til kommentar

Tøv og vås. Ingen hindrer deg fra å ta det som privatist.

 

hvorfor skulle man ta fag som privatist når man allerede har gjennomgått det samme stoffet i forkurset?

 

får man ikke realfagspoeng for forkurset?, matte r1+r2 og fys1+fys2 gir jo 3 realfagspoeng, virker rettferdig at man får det samme av forkurset.

 

Forkurset har kun R2 og Fy1, tror ikke vi får godkjent R1, selv om pensumet sikkert er mye av det samme bare litt lettere (?) eventuelt andre ting. Så vi får 1,5 poeng. Herr Brun mener sikkert Biologi og de andre som man må ta som privatist.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...