Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bedre å begynne på BI som 20åring? Fadderukene går vel ut på å dra mye på byen, og da kanskje mest 20års-steder.. Litt kjipt å være 19 da? Vurderer sterkt et jobbeår før BI. Noen sier det kan være lurt, noen sier det er bortkasta, mens andre sier det kan være vanskelig å starte med studie igjen. Hva er meningene rundt det?

Endret av ztfn
Lenke til kommentar

Er det bedre å begynne på BI som 20åring? Fadderukene går vel ut på å dra mye på byen, og da kanskje mest 20års-steder.. Litt kjipt å være 19 da? Vurderer sterkt et jobbeår før BI. Noen sier det kan være lurt, noen sier det er bortkasta, mens andre sier det kan være vanskelig å starte med studie igjen. Hva er meningene rundt det?

 

Om du er 20 eller 19 har ingen ting å si. Mye av Fadderuken foregår på andre steder enn bare på byen, og de gangene det er på byen er det tilrettelat egne steder for de under 20.

 

Se programmet for Fadderuken her: http://fadderullan.no/

 

Om man skal ta friår eller ikke finnes det ikke noe godt svar på. Personlig tok jeg et friår før jeg begynte på BI og angrer ikke på dette. For det første kan du tjene deg opp mye penger som er godt å ha med, du setter ting litt i perspektiv, og du føler deg et år mer i hue. Men som sagt er det ingen ting som er bedre enn å ha et godt økonomisk utgangspunkt.

 

Om det er vanskeli å starte med studie igjen kommer helt ann på deg. Hvis du kun har VGS på Almenn bak deg, kan du jo se på alle jobbmulighetene og lønnsnivået ditt 5 år frem i tid så tror jeg nok lysten kommer tilbake...

 

Lykke til!

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal gå almenn påbygging nå etter 2. år på medier og kommunikasjon nå til høsten. Siden jeg gikk yrkesfag har jeg ikke fått muligheten til å velge noen økonomifag på vgs og får heller ikke gjort det 3. året.

 

Studiet jeg har tenkt å søke på er ØKAD på BI. Hvordan er de økonomi og mattefagene der for en som ikke har hatt noe ekstra matte på vgs? Ser forsåvidt på meg selv som sterk i matte.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal gå almenn påbygging nå etter 2. år på medier og kommunikasjon nå til høsten. Siden jeg gikk yrkesfag har jeg ikke fått muligheten til å velge noen økonomifag på vgs og får heller ikke gjort det 3. året.

 

Studiet jeg har tenkt å søke på er ØKAD på BI. Hvordan er de økonomi og mattefagene der for en som ikke har hatt noe ekstra matte på vgs? Ser forsåvidt på meg selv som sterk i matte.

 

Går du ØKAD klarer du faget Matematikk for økonomer bra hvis du grunnleggende mattematikk fra første klasse. Det ble presisert i første time at dette kurset bygde på videre på 1mx da alle som har søkt seg inn har forskjellige utganspunkter.

 

Finans og økonomistyring 1 inneholder svært lite avansert matematikk foruten om + - og prosent. Klarer du algebra på en god måte har du en god sjanse til å klare deg uten problemer

 

Har selv kun 3 fra 3MX fra VGS og fikk A på disse fagene.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Er det bedre å begynne på BI som 20åring? Fadderukene går vel ut på å dra mye på byen, og da kanskje mest 20års-steder.. Litt kjipt å være 19 da? Vurderer sterkt et jobbeår før BI. Noen sier det kan være lurt, noen sier det er bortkasta, mens andre sier det kan være vanskelig å starte med studie igjen. Hva er meningene rundt det?

 

Om du er 20 eller 19 har ingen ting å si. Mye av Fadderuken foregår på andre steder enn bare på byen, og de gangene det er på byen er det tilrettelat egne steder for de under 20.

 

Se programmet for Fadderuken her: http://fadderullan.no/

 

Om man skal ta friår eller ikke finnes det ikke noe godt svar på. Personlig tok jeg et friår før jeg begynte på BI og angrer ikke på dette. For det første kan du tjene deg opp mye penger som er godt å ha med, du setter ting litt i perspektiv, og du føler deg et år mer i hue. Men som sagt er det ingen ting som er bedre enn å ha et godt økonomisk utgangspunkt.

 

Om det er vanskeli å starte med studie igjen kommer helt ann på deg. Hvis du kun har VGS på Almenn bak deg, kan du jo se på alle jobbmulighetene og lønnsnivået ditt 5 år frem i tid så tror jeg nok lysten kommer tilbake...

 

Lykke til!

 

Godt svar :)

 

Vet du hvordan det er med stipend om man har meget god økonomi? Om man f.eks får mindre stipend om man har bedre økonomi..

Lenke til kommentar

Er det bedre å begynne på BI som 20åring? Fadderukene går vel ut på å dra mye på byen, og da kanskje mest 20års-steder.. Litt kjipt å være 19 da? Vurderer sterkt et jobbeår før BI. Noen sier det kan være lurt, noen sier det er bortkasta, mens andre sier det kan være vanskelig å starte med studie igjen. Hva er meningene rundt det?

 

Om du er 20 eller 19 har ingen ting å si. Mye av Fadderuken foregår på andre steder enn bare på byen, og de gangene det er på byen er det tilrettelat egne steder for de under 20.

 

Se programmet for Fadderuken her: http://fadderullan.no/

 

Om man skal ta friår eller ikke finnes det ikke noe godt svar på. Personlig tok jeg et friår før jeg begynte på BI og angrer ikke på dette. For det første kan du tjene deg opp mye penger som er godt å ha med, du setter ting litt i perspektiv, og du føler deg et år mer i hue. Men som sagt er det ingen ting som er bedre enn å ha et godt økonomisk utgangspunkt.

 

Om det er vanskeli å starte med studie igjen kommer helt ann på deg. Hvis du kun har VGS på Almenn bak deg, kan du jo se på alle jobbmulighetene og lønnsnivået ditt 5 år frem i tid så tror jeg nok lysten kommer tilbake...

 

Lykke til!

 

Godt svar :)

 

Vet du hvordan det er med stipend om man har meget god økonomi? Om man f.eks får mindre stipend om man har bedre økonomi..

 

Tjener du mer enn 136 000 inkl feriepenger og renteinntekter (!) (2010) tar de vekk ca 50 % av bruttoinntekten din over dette.

 

Mer nøyaktig 5 % av totale det du går over pr mnd.

 

tjener du derfor 146 000 brutto mister du 5 000,- av stipenden som da blir lån.

 

Dette landet straffer de studentene som faktisk vil og kan jobbe. Summen på 130 000 er altfor lav! Helt på trynet...

 

For 2011 er det ca 140 000, se mer på lanekassen.no

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å straffe noen, det handler om at velferd kun skal tilfalle de som faktisk trenger det. Er det straff at du ikke får sykepenger fra NAV når du ikke er syk? Eller penger fra sosialen når du har jobb?

 

Straff var feil ord. Det jeg ønsket å si var at grensen er alt for lav. Alt for lav.

 

Tilsvarer med stipend ca 10 200 pr mnd som skal inkludere både bo og leveutgifter + skoleutgifter. Stipendet har siste årene økt med ca 1,5 %, mens generell prisøkning har vært på 4 %, blandt annet har leieutgiftene økt med ca 15 % i Oslo.

 

Slik det er nå stopper de fleste studentene å jobbe ved ca 120 000, rett og slett fordi man etter dette kun tjener 30 øre pr krone man jobber. Det er borrtimot ingen forskjell å tjene 120, eller 160 K . Dette gjør at Staten mister mye skatter, avgifter, men ikke minst kjøpekraft.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Umulig å bestemme seg :p Hoppe rett fra vgs til BI, eller jobbe et halvt år elns, for så å begynne neste år. Blir nødt til å flytte inn alene. What to do?! :confused:

Jobb et par måneder og reis til Australia med working holiday visum. Kommer ikke til å angre, BI drar ikke noe sted.

Lenke til kommentar

Umulig å bestemme seg :p Hoppe rett fra vgs til BI, eller jobbe et halvt år elns, for så å begynne neste år. Blir nødt til å flytte inn alene. What to do?! :confused:

Jobb et par måneder og reis til Australia med working holiday visum. Kommer ikke til å angre, BI drar ikke noe sted.

Working holiday visum? Hva går det ut på?

 

Edit: nvm :) Fant ut av det selv. Hva slags jobb tenker du på?

Endret av ztfn
Lenke til kommentar

Til dere som har gått andre eller tredje året. Hvilke valgfag valgte dere og var det et bra fag? Husker dere de andre valgfagene du kunne velge mellom?

 

Anbefaler deg virkelig å lese bi.no/studiehandbok

 

Blandt annet her: http://web.bi.no/info/studinfo2010.nsf/(AllDoc)/A4C53236DA28DAA5C125766A00342CC6!OpenDocument

 

Joda. Her sett det der, men jeg vet ikke hvilke av disse fagene jeg kan ta. Jeg skal gå på BI i Trondheim og skal studere økonomi og administrasjon. Den listen der er for alle bachelorstudiene. Jeg har sett for meg et par som høres meget interessante ut da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...