Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

 

Skal nå ta Matematikk "vår" eksamen nå til høst og jeg kan skrive under på at Matematikken er verre. Kap 1 og 2 er helt basis kunnskaper og mye av dette lærer man i 10ende klasse.

 

Kapitell 3 - 8 tar disse kapitlene lenger.

 

Men det er svært lite nytt (nesten bare determinater i kap 8 som jeg kommer på), og har du gjort det greit på VGS skal dette gå helt glimrende!

 

I tillegg er ALLE hjelpemidler tillatt på avsluttende eksamen!

Det er egentlig det jeg satser på. At boken kommer til å hjelpe meg. Men definisjonen av ALLE hjelpemidler, er pc lov? :p

 

Det koster ikke så veldig mye å gå på BI, men det koster noe. Er vel mellom 50-60k for de fleste linjene.

Å gå på BI koster 47000 første året, og 53500 andre og tredje året. I tillegg er det vell rundt 171 kroner pr studiepoeng i kontinasjonsgebyr ( ;-) )

 

Angående hjelpemidler:

 

Betyr at det er lov å ha med skriftlig materiell som bøker, notater o.l. "Alle hjelpemidler" innbefatter også BI-definert eksamenskalkulator (se nedenfor). Kalkulatorens bruksanvisning er kun tillatt brukt når alle hjelpemidler er tillatt. Bærbar PC er kun tillatt dersom det er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i kursbeskrivelsen eller i tilfeller der kandidaten har fått innvilget det på bakgrunn av søknad om spesiell tilrettelegging av eksamen, jf. forskriftens § 5-8. Mobiltelefon, andre kommunikasjonsverktøy eller elektroniske medier er aldri tillatt brukt, og må være avslått og plassert i veske, ryggsekk el.l. Medbragte vesker etc settes på anvist plass.

http://web.bi.no/info/studinfo2010.nsf/ce5c15fd34e745bec1256d2d0033b79d/d9b4745c016e6e38c125732a0048cbf2!OpenDocument

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens.

 

Jeg går førsteåret på eiendomsmegling nå, og trives godt :)

 

Jeg bare lurer på hvilke linjer det er evt. mulig å bytte til når man går megling? Og er det mulig å bytte til sivøk etter førsteåret selv om man ikke har tatt R1? Er vel heller tvilsomt..

 

Og til slutt: Er det mulig å søke sivøk-master etter fullført bachelor?

 

Takker for svar

 

Vil bare føye til at jeg egentlig ikke vurderer å bytte til noe som helst, liker bare å ha mulighetene åpne.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Jeg går førsteåret på eiendomsmegling nå, og trives godt :)

 

Jeg bare lurer på hvilke linjer det er evt. mulig å bytte til når man går megling? Og er det mulig å bytte til sivøk etter førsteåret selv om man ikke har tatt R1? Er vel heller tvilsomt..

 

Og til slutt: Er det mulig å søke sivøk-master etter fullført bachelor?

 

Takker for svar

 

Vil bare føye til at jeg egentlig ikke vurderer å bytte til noe som helst, liker bare å ha mulighetene åpne.

Først, for å få hundre prosent korrekte svar på slike spørsmål vil jeg anbefale deg å sende en epost til [email protected] , men skal iallefall svare på det jeg vet! :)

 

Du kan ikke søke deg inn på andre året Siviløkonom. Du kan kun søke inn på første året og du må ha mer enn 47 konkurransepoeng. Du må forøvrig ha følgende fag fra vgs: R1, eller S1 + S2

 

Du kan søke deg inn på 1 året Sivøk master hvis du har (sist jeg sjekket) 3,5 i snitt (5 er A) og har en viss fagkombinasjon som tilfredstiller opptakskravet som du finner her: http://www.bi.no/en/Full-time/Masters/Admission-Requirements/MSc-in-Business-and-Economics/

 

Det du huske på er at har du et fag med D eller lavere i, kan de nekte deg opptak uansett hvor fint karaktersnitt du har.

 

Når det gjelder å endre kurs etter et år med eiendomsmegling så kan du endre til alle kurs i henhold til innpasning http://web.bi.no/info/studinfo2010.nsf/(AllDoc)/5C7911D5791104BBC125715E003477F0!OpenDocument . For å unngå å ta opp fag er det kjekt å velge linjer som er innenfor samme område (Markedsøkonom/Bedriftsøkonom) da man får innpass for alle fagene.

 

Redigert: Ser at Eiendomsmegling er Bedriftsøkonom altså kan du bytte fritt til alle linjer som også er dette som blandt annet Økonomi og Administrasjon 2 året.

 

Redigert 2: Fagkombinasjonen du må ha for å komme opp på 4. året Siviløkonom er følgende:

 

• Courses in Business Economics: a minimum of 30 ECTS credits

• Administration and Management: a minimum of 24-25 ECTS credits

• Method: a minimum of 15-20 ECTS credits

• Economics: a minimum of 15-20 ECTS credits

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Er det på noen måte enklere å komme inn på masteren om man går økad vs. megling? (Les: får man fagkombinasjonen som kreves etter en bachelor i økad?)

ØKAD er tilnærmet likt Økonomi og ledelse som er Bachelorgraden på Siviløkonom linja. Enesten forskjellen nesten er at fagene er en smule vanskeligere; eg har de Matematikk, istedetfor Matematikk for økonomer, Statistikk istedetfor Statistikk for økonomer ++

 

Du vil derfor kunne gå rett fra ØKAD til Siviløkonom 4. året og du vil derfor ha samme utgangspunkt som de som tar Siviløkonom linjen i dag. Forskjellen er at Masteren kan bli en smule vanskeligere da Økonomi og ledelses fagene stiller høyere krav.

 

Personlig går jeg ØKAD i dag, og planlegger å ta 2 årig master etter dette.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

En ting jeg funderer på hver gang jeg betaler studieavgiften er de små ekstrakostnadene de legger på, er det egentlig lovlig?

 

Ser jeg betaler 610,- kr sammenlagt for studentskipnaden i oslo og studentforeningen i nydalen, hvorfor?

Når du skrev under på kontrakten skrev du under på følgende:

 

§2-3 Studieavgift

(1) Enhver student er forpliktet til å betale studieavgift for normert studietid for det aktuelle studium. Studieavgiften betales ved begynnelsen av hvert semester. Normert studietid for det enkelte studium fremgår av forskriftens kapittel 4. Studenten må betale studieavgift for normert studietid selv om han/hun gjennomfører studiet på kortere eller lengre tid. Frist for å melde seg av underveis i studiet er angitt i forskriftens § 3-5. Avgift til studentsamskipnad må betales sammen med studieavgift ved de studiesteder / for de studentgrupper som har obligatorisk medlemskap i en studentsamskipnad.

 

Det som derimot er irriterende er at prisen har gått opp 5 % fra i fjor...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Skal mest sannsynlig starte på BI til høsten. Men har planlagt en 10 dagers tur i slutten av September. Det jeg lurer på da er om det er mye obligatoriske innleveringer/forelesninger? Eller har jeg fritt fram for å ta meg denne turen? Planlegger da selvfølgelig å jobbe mye i forkant og etterkant av turen for å gjøre opp for den tapte studietiden.

Lenke til kommentar

Onligatorske innleveringer er det endel av, men ofte tar ikke disse mer enn et par timer pr uke. Ibligatorsike forelesninger derimot er det ingen ting som heter :cool:

 

Det skal ikke være noe problem å være borte i 10 dager så lenge du jobber med pensum før og etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...