Gå til innhold

LOST 6x13 "The Last Recruit" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God episode, Jack & Locke er et herlig team, og den første samtalen deres i starten av episoden var virkelig enorm. Hvordan Jack virkelig spurte spørsmål, og at vi endelig fikk en spot-on bekreftelse på et spørsmål som har ligget der siden helt i starten av sesong 1. Med mindre Locke løy da, men det vil vel vise seg.

Var fint å få en Jack & Claire-reunion også. Claire viste gode sider i denne episoden, og man får jo troen på at søte lille Claire faktisk finnes der inne fortsatt. Hun er hvertfall ikke fortapt av mørket slik som Sayid er.

Men kanskje ikke Sayid er helt fortapt heller? Han tok neppe livet av Desmond, så kanskje Desmond lyktes i å få pirket i noen følelser hos han. Og kanskje er det

 

dette som er det sviket man tror Sayid kommer til å gjøre overfor Locke, som det ble hintet til i promobildet av "The Last Supper" i forkant av sesongen, hvor Locke satt på plassen til Jesus, og Sayid sto på Judas sin plass? Hvis Sayid ikke drepte Desmond, og Desmond er den som setter hele planen til verks for å ødelege for Locke...

.

 

Så Jack ombestemmer seg og hopper av båten, sånn som Sawyer hoppet av helikopteret i sesong 4. Jack er så herlig overbevist og frelst til øya at det er en fryd å se på. Og plutselig er det han og Locke alene, det kan bli meeeget spennende fremover.

 

Endelig kom Sun & Jin-gjenforeningen også, og jeg trodde nesten de skulle stryke med når de løp mellom stolpene. Eller at en av de skulle bli skutt like etterpå. Men vakkert var det hvertfall, selv om man knapt fikk tid til å tørke tårene før Zoe beordret alle ned på kne, og bombene begynte å falle.

Man merker at det nærmer seg sesongslutt (og serieslutt) når de begynner å sprenge ting. Krigen er virkelig i gang nå, og jeg merker det blir smått vondt å vente to uker på neste episode. Samtidig, det er en siste "lange" ventetiden vi har igjen med denne serien, så det skal vel gå fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers husker jeg brønnen som mye dypere, men muig hukomelsen er dårlig. Tipper at Desmond fortsatt lever, noe som da kan tyde på at Sayid tar en Anakin og kommer tilbake til the light side.

Tror nok det er noe med den brønnen for jeg husker også at den var dypere. Og dette er bare noe jeg tror, men Desmond er den nye Jacob.

 

wow for en episode :D hehe

 

Koblet laptopen til hd-tven og forventet ikke så bra kvalitet med 720p :D haha en fryd å se på første gang jeg bruker den på tven :D

Ja, ikke sant. :D

Lenke til kommentar

Jeg må si Lost virkelig har tapt seg.

 

Kvaliteten mellom sesong 1-3 og de to siste er bemerkelsesverdig stor. For meg er det bare Prison Break av serier som har større negativt sprang mellom sesonger. Der nr 1 var helmax og 4 bare var tynn suppe.

 

Lost har tapt seg, men ser at flere av dere fortsatt er fans. For meg holder det ikke at vi får svar på ting, det er ekstremt vanskelig for meg å forstå at en serie med så mye mystikk kan gi så "enkle og raske svar". Eksempel; hvor mange sider ble det ikke skrevet om Jack Shepard, hesten til Kate, Yemi osv. Svaret på dette blir gitt totalt uten takt og bare blir spyttet ut for å tilfredstille fansen. De tenker ikke lenger på å lage serien de vil lage, men på å få fansen til å kjøpe det de viser.

 

Personlig ser jeg på bare fordi jeg har sett alt og vil se hvordan de velger å slutte serien. Men må si at det er veldig "random" det som skjer i serien nå. Føler også at alt er veldig rushet for å få tid til å svare på alle spørsmålene.

 

Dette bekrefter egentlig tankene mine fra starten, etter at de hadde laget sesong 1 og 2 hadde de IKKE tenkt på hele hendelsesforløpet (for alle sesonger) som mange Lost fans hardnakket mener de gjorde.

 

Men heller gått tilbake å sett ting de kan spille på videre for å bygge opp en illusjon om at alt henger sammen. The Wire er en serie som klarer dette veldig bra, og på en troverdig måte. I Lost føler jeg dette bare blir påtatt.

 

PS! Spoiler om fremtiden

 

som den Nostradamus jeg er spår jeg at Lostier kommer inn å kommenterer ting som; "Hvorfor poster/ser du på når du ikke liker Lost etc.... la oss se om spådommen blir verifisert

 

Lenke til kommentar

Jeg må si Lost virkelig har tapt seg.

 

Kvaliteten mellom sesong 1-3 og de to siste er bemerkelsesverdig stor. For meg er det bare Prison Break av serier som har større negativt sprang mellom sesonger. Der nr 1 var helmax og 4 bare var tynn suppe.

 

Lost har tapt seg, men ser at flere av dere fortsatt er fans. For meg holder det ikke at vi får svar på ting, det er ekstremt vanskelig for meg å forstå at en serie med så mye mystikk kan gi så "enkle og raske svar". Eksempel; hvor mange sider ble det ikke skrevet om Jack Shepard, hesten til Kate, Yemi osv. Svaret på dette blir gitt totalt uten takt og bare blir spyttet ut for å tilfredstille fansen. De tenker ikke lenger på å lage serien de vil lage, men på å få fansen til å kjøpe det de viser.

 

Personlig ser jeg på bare fordi jeg har sett alt og vil se hvordan de velger å slutte serien. Men må si at det er veldig "random" det som skjer i serien nå. Føler også at alt er veldig rushet for å få tid til å svare på alle spørsmålene.

 

Dette bekrefter egentlig tankene mine fra starten, etter at de hadde laget sesong 1 og 2 hadde de IKKE tenkt på hele hendelsesforløpet (for alle sesonger) som mange Lost fans hardnakket mener de gjorde.

 

Men heller gått tilbake å sett ting de kan spille på videre for å bygge opp en illusjon om at alt henger sammen. The Wire er en serie som klarer dette veldig bra, og på en troverdig måte. I Lost føler jeg dette bare blir påtatt.

 

 

Jeg forstår frustrasjonen din meget godt, men du glemmer en viktig ting.

Lost handler bunn og grunn EGENTLIG ikke om mysteriene, men om karakterene.

Det er karakterenes emosjonelle fortelling og deres dramatiske "spenning" mellom hverandre som har drevet Lost gjennom alle sesongene for min del.

Man kan aldri følge med på en serie hvis man ikke bryr seg om karakterene lengre (Flashforward, jeg ser på deg..) Mysteriene rundt plottet er bare melisen på skolebollen. :p

 

Jeg leste i et intervju med Damon Lindelof der han sa at "Mysteriene som vil besvart er de mysteriene som karakterene bryr seg om der og da." Og det er jeg glad for at de ikke bare oppklarer mysterier som ikke har noe med karakterenes motivasjoner å gjøre bare for å krysse det av på listen.

 

Når dette er sagt håper jeg de oppklarer litt mer om dette med hviskingen og med Christian Shephard.

Men hvis de ikke gjør det, er jeg egentlig fornøyd. Det er bedre å la litt ambiguitet henge igjen enn å overforklare alt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vel hintet til at det kommer en løsning på hviskingen? At dette faktisk er døde personer fra øya?

 

Litt enig hva du skriver OCKI, Lost sin intense blanding av mystikk og sterke karakterfokus var det jeg likte med sesong 1-3.

 

Men i sesong 5-6 føler jeg at nye karakterer bare blir litt påtatt. Samt at karakterutviklingen har stått stille lenge.

 

Sliter også ganske mye med "virkelighets faktoren" eller logikken om du vil med livet på øya Post Ajira.

 

Tenker da på at det så vidt har blitt anledning til å spise mat, ting går veldig fort nå og de tusler over øya i et rasende tempo.

 

Før har vi fulgt grupper i flere dagers vandring fra A til B, nå går de fra Barracks til "The Beach" etc på det som virker veldig mye kortere tid. Vi ser mindre av mat/vandring fordi produsentene iikke har tid til dette. Men det forklarer ikke hvorfor det går raskere å bevege seg fra et punkt til et annet.

 

ANYWAY... kommer til å se alt for å ha sett Lost. Men den gikk fra å være blant de beste seriene på Tv til å bli suppe. Men suppe kan være godt det også...

Endret av YNWA32
Lenke til kommentar

De har vel hintet til at det kommer en løsning på hviskingen? At dette faktisk er døde personer fra øya?

 

Ja, men jeg tenkte at de kunne forklare mer om hvorfor de er fanget på øya og ikke kan "komme seg videre".. :)

 

 

Men i sesong 5-6 føler jeg at nye karakterer bare blir litt påtatt. Samt at karakterutviklingen har stått stille lenge.

 

Skarpt uenig der. Hvis man sammenligner f. eks Jack fra sesong 1 og sesong 6 ser vi en stor karakter-endring som faktisk evolverte mest i sesong 5-6. Han er blitt en mer "man of faith" slik Locke var.

Samme gjelder Sawyer og Ben samt mange andre som faktisk er blitt en helt annen person siden sesong 1.

Du må være enig i at det skal litt til å ha en så stor karakterutvikling i en serie med ca. 16 hovedpersoner. - Og skal jeg dra det litt lenger ut, kan man egentlig ikke si det samme om andre storserier som The Sopranos. (Ja jeg vet at det er latterlig å sammenligne The Sopranos med LOST, men det er verdt å tenke på uansett..)

 

ANYWAY... kommer til å se alt for å ha sett Lost. Men den gikk fra å være blant de beste seriene på Tv til å bli suppe. Men suppe kan være godt det også...

Er det en ting Lost ikke er nå - så er det "en suppe". Vi har nå 4 episoder igjen, og vi vet sånn nogenlunde hva målstreken er; Nemlig konflikten mellom MIB/Widmore/Kanditatene + Sammenhengen med Sideways-verden.

Når dette er løst - er Lost ferdig. Det er ikke mer komplisert enn det.

 

Hvis Lost hadde holdt seg til de samme temaene som i sesong 1 hele veien, hadde det fort blitt gørrkjedelig. Serien har tvert i mot fornyet seg fra sesong til sesong med å introdusere såkalte "game-changere" i form av nye fortellerteknikker, nyskapende sci-fi elementer og fascinerende karakterer.

Lost har alltid tatt store risker med å introdusere nye elementer i mixen, og skal jeg være ærlig har ikke alt fungert like bra, men har fort havnet på rett kurs igjen. Skjeldent at en Tv-serie er så selvbevisst som Lost.

 

Men en ting er jeg enig i. Suppe er faktisk veldig godt! Blomkålsuppe er bare pur delikatesse. :p

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Hmm, virker som dere vet mer enn meg.

 

1)Hva er skyen?

 

2)Er skyen Locke?

 

3)Er Jacob død? Hva er han?

 

4)Hva er den foten?

 

5)Hva er det med templet?

 

6)Hvorfor er hun dama med ungen på "apete"?

 

1) Man in Black, nemisisen til Jacob. Han er fanget på øya og vil bort.

2) Ja

3) Jacob ble drept, hva han er, aner ikke.

4) Foten var tydeligvis hjemmet til Jacob, foten er restende etter statuen av Tawaret.

5) Temeplet er et sted hostilese holder til, de må da ha et hjem de å.

6) Aner ikke hva apete er. :)

Lenke til kommentar

Hmm, virker som dere vet mer enn meg.

 

1)Hva er skyen?

 

2)Er skyen Locke?

 

3)Er Jacob død? Hva er han?

 

4)Hva er den foten?

 

5)Hva er det med templet?

 

6)Hvorfor er hun dama med ungen på "apete"?

 

1) Man in Black, nemisisen til Jacob. Han er fanget på øya og vil bort.

2) Ja

3) Jacob ble drept, hva han er, aner ikke.

4) Foten var tydeligvis hjemmet til Jacob, foten er restende etter statuen av Tawaret.

5) Temeplet er et sted hostilese holder til, de må da ha et hjem de å.

6) Aner ikke hva apete er. :)

 

Huleboer da, hun så ikke helt sivilisert ut.

 

btw, takk for svar

Lenke til kommentar

apete som i ape ja.. Jeg trodde det var litt mer fancy, jeg leste det som det var noen apostrofer der, apetè , eller noe lignende. :blush: Hun har tross alt levd i jungelen i 3 år sammen med et røykmonster. Svarene mine er nok ikke helt riktige og du finner garantert bedre svar der ute, så anbefaler å lese litt på lostpedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...