Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.


Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

  1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

    • Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8


Anbefalte innlegg

 

Sitat fra øverste linken: "– Da jeg var medisinstudent gikk jeg på alle obligatorisk timer og kurs. Forelesningene som ikke var obligatoriske, dro jeg ikke på – jeg leste i stedet. På grunn av dette meldte noen medstudenter fra til administrasjonen, noe som gjorde at jeg ble overvåket, forteller den tidligere studenten."

 

Kan noen av dere som studerer medisin svare på hvorfor man gjør dette? Hva har medstudentene å gjøre med at en annen medstudent ikke møter på ikke-obligatoriske forelesninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Ett - 1 - innlegg er slettet. Innholdet oppfordret til straffbare handlinger.




Intervju basert søking vil føre til trynefaktor.


Det virker jo som de får det til på politihøgskolen, så hvorfor ikke på medisin?


PHS' intervju er ikke rangeringsgrunnlag, det er et diskvalifikasjonsgrunnlag.
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ett - 1 - innlegg er slettet. Innholdet oppfordret til straffbare handlinger.

 

Vi vet at det i fiskerlandsbyer utvikler seg utstrakt aksept for lovbrudd, når kvoteregler oppfattes som urimelige.

Tor-Aksel Busch har vært ute i media, og advart mot manglende respekt for lover som mulig bivirkning av forbud mot hasj, når bruk av hasj oppfattes som rimelig av så mange unge.

Det er da en helt legitim akademisk problemstilling å da spørre hvordan det står til med respekten for lov og rett, og behovet for hevn hos medisinstudenter, som blir utsatt for overgrep og trakassert av det medisinske fakultetet.

De er avskåret fra juridisk overprøving, da rykter sprer seg fort, og disse vil da aldri få en sykehusjobb, spesielt ikke nå som alt skal skje via nybegynnerstillinger og trynefaktor.

Er det ikke da et helt naturlig sosiologisk spm å lure på hvorfor ikke flere overkjørte medisinstudenter starter milde former for hærverk som hevnaksjoner, når personalia for sekretærer og dekaner er så lett tilgjengelig? Hva slags lydighetspersonligheter og hva slags vurderinger de gjør for å legge bånd på seg?

Medisinstudenter kommer også i sterke konkurransevarianter, og i slike personligheter, er hevn noe som er sterkere utpreget, ref. Reiss.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Propaganda. Det er mangel på norske leger, og mangelen er økende. Mangelen er spesielt stor etter kompetente spesialister. Når eldrebølgen kommer er det stor fare for at vi vil mangle flere tusen leger. Dersom oljeprisen forholder seg lav vil mange av de utenlandske legene reise tilbake til sine hjemland og vi vil få fullstendig krise. En utdanning innen medisin er det sikreste valget man kan ta. I få, om ingen, andre sektorer er man garantert jobb (og høy lønn) etter endte studier. Det er kanskje bare tannlegene som har det bedre..

 

Årsaken er at Norge utdanner altfor få leger. Noe opptakskravene gjenspeiler. Jeg vil derfor oppfordre alle som har lyst til å studere medisin (som har karakteren, men ikke karakterene i orden) i utlandet. Her trenger du et karaktersnitt rundt 3 for å komme inn, og de fleste gjør det godt til tross for varierende utgangspunkt.

 

Miljøet er også mye bedre i utlandet. I Norge er studentmassen svært homogen. Her finner du først og fremt pliktdrevne streitinger som har blitt pisket gjennom grunnskolen. De minner mest om levende døde, for å være helt ærlig.

Endret av samba123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...