Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.


Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

  1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

    • Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8


Anbefalte innlegg

Det skal godt gjøres å spå hvordan situasjonen er seks år frem i tid, enten man er medisinstudent eller ei …

Tull, det er absolutt mulig å spå situasjonen om seks år. Hvis det ikke var riktig hvorfor gjør andre land det, sånn at studenter kan vite hvilke karrierer som er trygge og hvilke som ikke er det.

 

Det er sikkert riktig at man ikke kan spå enhver karriere til en 100% nøyaktighet for enhver profesjon, men man kan forsatt vite sånn ca hvordan det vil gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "utlendinger" og "ikke-nordmenn" som ikke kan snakke norsk? Nå må du slutte å sette de nordmenn som studerer medisin i Øst-Europa i dårlig lys, blir bare dumt av deg å gruppere dem som "utlendinger" og "ikke-nordmenn". De er da like mye nordmenn som de som velger å studere medisin i Norge...

 

Med utlendinger og ikke-nordmenn mener jeg leger/medisinstudenter som ikke er norske statsborgere og som ikke har studert i Norge. Disse har ingenting med norske medisinsstudenter i utlandet/Øst-Europa å gjøre.

Dette er tyskere, polakker, ungarere, indere, pakistanere osv.

 

Denne gruppen kommer i tillegg til norske medisinstudenter i og utenfor Norges grenser og har blitt et betydelig antall.

 

Denne gruppen utgjør så godt som alle de som ikke ringer for velge turnusplass og som ikke møter opp til turnus.

 

Til slutt må jeg bare påpeke at jeg overhodet ikke har noe mot de som benytter seg av dette systemet. Selvfølgelig gjør de det. Det er jo en gavepakke å være sikret 10-20x den lønna du hadde fått hjemme i en loddtrekning, mot å ta et lynkurs i norsk. Faktum er at en betydelig andel av disse ikke hadde fått jobb om man måtte søke på vanlig måte og mange av dem fungerer dessverre dårlig på grunn av elendige norskkunnskaper.

 

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge med norsk statsborgerskap. Jeg vet at det er mange norsk-pakistanere på lik linje med andre minoriteter og nordmenn som velger å studere i Øst-Europa. Jeg vet også at det er en betydelig mengde pakistanere som studerer medisin i Norge :cool:.

 

Personlig blir jeg glad at mange pakistanere velger å ta høyere utdanning og på en annen side er det leit å pakistanere og andre minoriteter som er født og oppvokst i Norge som ikke tar høyere utdanning. Skal vi slutte å bli sett på som "annenrangs" og "kriminelle" hos den norske befolkningen er en solid utdanning et must.

 

Til dere minoriteter som leser dette, stå på, ta høyere utdanning, så trenger ikke vi å bli assosiert som folk med lavtlønnede/status yrker.

 

Nå er jeg kanskje litt ekstrem mot mange nordmenn, men jeg vet at det er mange norske som liker at utlendingene (og særlig de Asia og Afrika) holder seg til "der de er". Men en ting skal jeg fortelle dere, tidene forandrer seg, stadig flere utlendinger (ja, jeg kaller dem utlendinger selv om de er født og oppvokst i Norge og har norsk statsborgerskap. Det er slik at vi utlendinger alltid vil forbli utlendinger i nordmenns øyne, uansett om vi er født i Norge eller ei. Kanskje tungt å svelge, tenk deg litt om, når du ser en annen hudfarge enn deg, ser du han først og fremst som en nordmann eller en "utlending"?) velger å ta høyere utdannelse. Jeg at det "typiske" mediabildet av særlig pakistanere vil endre seg i de neste år, jeg vil på ingen måte bli forhåndsdefinert som den "kriminelle" eller "muslimsvinet".

 

Kunne ikke dy meg, beklager. Men hadde så mye på hjertet som måtte ut. Ble spurt en gang av læreren om jeg følte meg norsk? Klart jeg går med vestlige klær, har mange norske venner og snakker flytende norsk, men svaret var nei. Læreren spurte hvorfor, vel det spørsmålet kan man jo fundere over :ermm:.

 

Kan forøvrig si at jeg nå går siste året på videregående, hvis det er aktuelt..

Jeg har ingen problemer med å se på en pakistaner som norsk, så lenge den personen snakker flytende norsk uten aksent, og er rundt etniske nordmenn. De jeg ikke klarer å se på som nordmenn er burkadamer, og andre innvandre som er milevis fra den vanlige nordmann.

 

Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten (som gruppe bruker de mye flere velferdstjenester og gir langt mindre tilbake igjen), men ikke redusere skattene, gjøre Norge fattigere. Det vil også skape flere sosiale problemer og skape konflikter mellom etniske nordmenn og muslimer. Venstresiden har ofte en tro på at alle grupper er like, men det er ikke riktig. USA hadde blitt ruinert om alle var svarte og svarte byer i USA gjør det ikke veldig bra. Dette er på tross av å ikke ha en velferdstat. Å ta imot masse asylsøkere vil føre til at Oslo ender opp som en ghetto fordi de fleste innvandre kommer til å flytte dit, mens nordmenn flytter ut av Oslo. Dette er ikke en god utvikling og dermed er jeg imot den utviklingen.

 

Det som er bedre er å la de som har evner nok få komme inn, fordi andre land har vist at da får man mye av den gode sorten som bidrar til landet. I tilegg får folk et godt inntrykk av innvandre. Bare for å nevne det kjenner jeg muslimer som er helt enig, de som ikke er enig er ofte etniske nordmenn som mener at vi har plikt å ta imot masse asylsøkere (selv om vi kunne ha hjulpet langt flere der de er) og gir egentlig blaffen i Norge. De er også av den sorten som flytter til hvite områder og bor så langt unna innvandre som mulig, mens de snakker varmt om hva innvandre bidrar til Norge.

 

 

Uansett, dette var off-topic. Det om legestudiet var interesant lesing. Jeg skal love seg at dette er nytt for de fleste.

 

"Jeg har ingen problemer med å se på en pakistaner som norsk, så lenge den personen snakker flytende norsk uten aksent, og er rundt etniske nordmenn. De jeg ikke klarer å se på som nordmenn er burkadamer, og andre innvandre som er milevis fra den vanlige nordmann."

Så du ville ikke bli behandlet av en lege med utenlandsk bakgrunn MED norsk aksent? er det aksenten til legen som kommer til å behandle tilstanden din eller kunnskapen til legen? latterlig at du skulle påpeke norsk-kunnskaper med god norsk flytende språk uten aksent.. aksenten på norsken har overhodet ingenting å gjøre med kunnskapen hans/hennes..du er der for å bli behandlet pga tilstanden din, og så klager du over aksenten deres også..?

 

"Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten....."

Er du seriøs? ruinere velferdstaten..? den kommentaren din der viser fordommene du har mot 'utlendinger' i norge...

Godt råd til deg: sørg for at du ikke blir behandlet av en utenlandsk lege med aksent neste gang du blir syk, trokke du kommer til å bli frisk i det hele tatt ellers da.. ;)

Lenke til kommentar

Så du ville ikke bli behandlet av en lege med utenlandsk bakgrunn MED norsk aksent? er det aksenten til legen som kommer til å behandle tilstanden din eller kunnskapen til legen? latterlig at du skulle påpeke norsk-kunnskaper med god norsk flytende språk uten aksent.. aksenten på norsken har overhodet ingenting å gjøre med kunnskapen hans/hennes..du er der for å bli behandlet pga tilstanden din, og så klager du over aksenten deres også..?

For en stråmann. Ja, siden jeg ikke ser på en person med aksent som norsk må jeg virkelig ha et problem med å ha en lege med utenlandsk bakrunn. Eller ikke?

 

Du derimot, som trekker slutningen, ikke norsk -> dårlig lege virker som har langt flere fordommer enn jeg har.

 

"Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten....."

Er du seriøs? ruinere velferdstaten..? den kommentaren din der viser fordommene du har mot 'utlendinger' i norge...

Godt råd til deg: sørg for at du ikke blir behandlet av en utenlandsk lege med aksent neste gang du blir syk, trokke du kommer til å bli frisk i det hele tatt ellers da.. ;)

Jeg kunne egentlig gi eff i velferdstaten, fordi jeg er ikke for den, men nordmenn er, så det er relevant. Men det har lite med fordommer å gjøre og langt mer med statistikk å gjøre.

1. Benekter du at asylsøkere og deres etterkommere har langt lavere yrkesaktivitet

2. Benekter du at de bruker mer av staten enn etniske nordmenn

3. Benekter du at de gir mindre til staten enn etniske nordmenn

4. Benekter du at en mye større andel er arbeidsledig

5. Benekter du at de er overrepresentert i kriminalitetstatistikken

6. Benekter du at etniske nordmenn flytter ut av Oslo, mens asylsøkere og deres slektninger flytter inn i Oslo og at områder med stor andel av muslimer gjør det veldig dårlig (malmø, f.eks.)

 

Det har lite med fordommer å gjøre, men at ikke alle grupper er like produktive og faktumet er at hvis folk blir mindre produktive og bruker mer sosiale tjenester må man redusere kvaliteten på tjenestene, men forsatt betale like høye skatter. I tilegg får man nok mange sosiale problemer og konflikter med på kjøpet. Men forsett å stem SV/rødt/venstre og lovpris asylsøkere for hvor mye de bidrar til Norge, benekt alle problemer, mens du flytter barna dine til hvite skoler.

 

BTW: Jeg kommer nok til å bli behandlet av en utenlandske lege. Jeg bor ikke i Norge, og jeg har ingen planer om å flytte tilbake igjen. Altfor mange folk som deg i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Når du verken liker Norge, nordmenn eller det norske utdanningssystemet forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor du gidder å skrive på et forum om utdanning i Norge, Camlon?

Jeg liker å diskutere, og det er mer interesant å diskutere med folk som er uenige med meg, enn folk som er enige med meg hele tiden. I tilegg er det mer kjør i diskusjonene i Norge, mens på andre forumer så blir det aldri noe spesiell debatt selv om man er uenige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du ville ikke bli behandlet av en lege med utenlandsk bakgrunn MED norsk aksent? er det aksenten til legen som kommer til å behandle tilstanden din eller kunnskapen til legen? latterlig at du skulle påpeke norsk-kunnskaper med god norsk flytende språk uten aksent.. aksenten på norsken har overhodet ingenting å gjøre med kunnskapen hans/hennes..du er der for å bli behandlet pga tilstanden din, og så klager du over aksenten deres også..?

For en stråmann. Ja, siden jeg ikke ser på en person med aksent som norsk må jeg virkelig ha et problem med å ha en lege med utenlandsk bakrunn. Eller ikke?

 

Du derimot, som trekker slutningen, ikke norsk -> dårlig lege virker som har langt flere fordommer enn jeg har.

 

"Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten....."

Er du seriøs? ruinere velferdstaten..? den kommentaren din der viser fordommene du har mot 'utlendinger' i norge...

Godt råd til deg: sørg for at du ikke blir behandlet av en utenlandsk lege med aksent neste gang du blir syk, trokke du kommer til å bli frisk i det hele tatt ellers da.. ;)

Jeg kunne egentlig gi eff i velferdstaten, fordi jeg er ikke for den, men nordmenn er, så det er relevant. Men det har lite med fordommer å gjøre og langt mer med statistikk å gjøre.

1. Benekter du at asylsøkere og deres etterkommere har langt lavere yrkesaktivitet

2. Benekter du at de bruker mer av staten enn etniske nordmenn

3. Benekter du at de gir mindre til staten enn etniske nordmenn

4. Benekter du at en mye større andel er arbeidsledig

5. Benekter du at de er overrepresentert i kriminalitetstatistikken

6. Benekter du at etniske nordmenn flytter ut av Oslo, mens asylsøkere og deres slektninger flytter inn i Oslo og at områder med stor andel av muslimer gjør det veldig dårlig (malmø, f.eks.)

 

Det har lite med fordommer å gjøre, men at ikke alle grupper er like produktive og faktumet er at hvis folk blir mindre produktive og bruker mer sosiale tjenester må man redusere kvaliteten på tjenestene, men forsatt betale like høye skatter. I tilegg får man nok mange sosiale problemer og konflikter med på kjøpet. Men forsett å stem SV/rødt/venstre og lovpris asylsøkere for hvor mye de bidrar til Norge, benekt alle problemer, mens du flytter barna dine til hvite skoler.

 

BTW: Jeg kommer nok til å bli behandlet av en utenlandske lege. Jeg bor ikke i Norge, og jeg har ingen planer om å flytte tilbake igjen. Altfor mange folk som deg i Norge.

 

Flott! hold deg så langt unna Norge du kan, du vil vel nok ikke leve i et samfunn som har 'burkadamer og folk med dårlig aksenter', er ikke bra for samfunnet. Bare den kommentaren din der om 'burkadamer' viser det forkastelige synet du har på mennesker med annerledes kultur og religion enn etnisk norske. Jøss, de må kle seg som nordmenn for å kunne bli kalt en nordmann.

Du hevder "Jeg kunne egentlig gi eff i velferdstaten, fordi jeg er ikke for den..." men først sier du "Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten... " Du hevder du gir eff i velferdsstaten men bekymrer deg allikevel for den... ser du motsigelsene i kommentarene dine eller snakker du for andre også kanskje..?

Hadde det ikke vært for middelklasses familien som har jobbet og levd i samfunnet her i flere generasjoner hadde norge fortsatt vært Europas bondeland. Alle bidrar til samfunnet, både etnisk norske og ikke etnisk norske, men noen har tydeligvis blitt fôret no så kraftig av propaganda fra media i Norge at de blir nødt til å stikke ut av landet (Haha..!).

Lenke til kommentar

Flott! hold deg så langt unna Norge du kan, du vil vel nok ikke leve i et samfunn som har 'burkadamer og folk med dårlig aksenter', er ikke bra for samfunnet. Bare den kommentaren din der om 'burkadamer' viser det forkastelige synet du har på mennesker med annerledes kultur og religion enn etnisk norske. Jøss, de må kle seg som nordmenn for å kunne bli kalt en nordmann.

Du hevder "Jeg kunne egentlig gi eff i velferdstaten, fordi jeg er ikke for den..." men først sier du "Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten... " Du hevder du gir eff i velferdsstaten men bekymrer deg allikevel for den... ser du motsigelsene i kommentarene dine eller snakker du for andre også kanskje..?

Hadde det ikke vært for middelklasses familien som har jobbet og levd i samfunnet her i flere generasjoner hadde norge fortsatt vært Europas bondeland. Alle bidrar til samfunnet, både etnisk norske og ikke etnisk norske, men noen har tydeligvis blitt fôret no så kraftig av propaganda fra media i Norge at de blir nødt til å stikke ut av landet (Haha..!).

Mener du kommentaren hvor jeg skrev at jeg ikke ser på burkadamer som norske. Det er nok en ille kommentar i din politisk korrekte verden, men jeg skal love deg at de færreste ser på burkadamer som norske. Det er også kanskje på tide at du slutter å bygge opp stråmenn. For øyeblikket bor jeg i et område hvor hvite er en minoritet. Og omtrent alle vennene mine i Norge er ikke etnisk norske, noen er muslimer. Jeg må virkelig hate utlendinger, :roll:, derimot jeg hater poltitiske korrekte snilister som legger rasjonell tankegang til side.

 

Ja, jeg misliker burkan og hvis du trår litt utenfor boksen din vil du se at burkan er kanskje noe av det mest kvinnefientlige som finnes. Hun skal ha på seg burka, som hindrer henne å delta i den normale verden, fordi menn kan stirre på henne, bli tiltrukket av henne og dermed voldta henne. Det har null relevanse til Islam og er veldig upraktisk. Hadde det vært etnisk norske kvinner som hadde gått med dette, hadde det vært ulovlig for evigheter siden. Så dette bør du kanskje tenke litt over neste gang du snakker om at det er en annerledes kultur og de bør ha lov til å kle seg annerledes.

 

Før du babler om motsigelser foreslår jeg at du leser posten min. Da ville du ha lest at det er et argument fordi nordmenn bryr seg om det.

 

 

Men det er tydlig du er flink til å komme med dårlige stråmenn. Men kan du faktisk argumentere konstruktivt? Som vist over, asylsøkere og deres etterkommere er langt mindre effektive enn etniske nordmenn, bruker mer sosiale tjenester, og gir mindre tilbake. Dette vil føre til at man får mindre penger som betyr at man må kutte tjenestene men holde samme skattenivå. Din holdning om at alle grupper er like, er feil. Ikke alle grupper er like produktive og ja man kan ruinere seg selv ved å ta imot for mange av feil gruppe. Penger vokser ikke på trær, desverre.

 

PS: Media i Norge har nok hatt liten påvirkningskraft på meg, med unntak av innvandring hvor selv nordmenn har forstått at snilisme ikke alltid fungerer, er media svært venstrevridd og politisk korrekt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg må spørre. Hvorfor er det ingen som har varslet dette tidligere? Har ikke vært noe snakk om det, selv etter leting, finner jeg ingen artikler om det kommende legeoverskuddet. Det virker som det blir et ganske dramatisk legeoverskudd. Det vitner jo antallet nye studenter hvert år. Kommende studenter burde få vite utsiktene til valgte yrke. Nesten tragisk dersom personer velger legeyrket fordi de tror de kan få jobb hvor de vil, også vil de oppdage at det godt skal gjøres å få jobb i storbyene etter endt utdanning. For min egen del aksepterer jeg dette og vil likevel bli lege, men informasjon om dette burde være en selvfølge.

Lenke til kommentar

Jeg må spørre. Hvorfor er det ingen som har varslet dette tidligere? Har ikke vært noe snakk om det, selv etter leting, finner jeg ingen artikler om det kommende legeoverskuddet. Det virker som det blir et ganske dramatisk legeoverskudd. Det vitner jo antallet nye studenter hvert år. Kommende studenter burde få vite utsiktene til valgte yrke. Nesten tragisk dersom personer velger legeyrket fordi de tror de kan få jobb hvor de vil, også vil de oppdage at det godt skal gjøres å få jobb i storbyene etter endt utdanning. For min egen del aksepterer jeg dette og vil likevel bli lege, men informasjon om dette burde være en selvfølge.

 

Eventuelt kan vi jo håpe at dette betyr at det IKKE kommer til å bli et stort problem. :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da har vi kommet til neste turnustrekning og status presens er:

 

http://www.med.uio.no/turnus/oppmeldte150811.html

 

855 påmeldte som aktivt har valgt å ikke være anonyme. Antallet anonyme er av en eller annen merkelig grunn ikke oppgitt, men ser man på de tidligere trekningene så vet man at dette kommer til å utgjøre 5-10%.

 

Ergo: +/- 930 påmeldte.

 

I tillegg kommer antallet som ikke har fått plass i februar.

 

http://www.med.uio.no/turnus/valgliste150211.html

 

Her ser vi at 200 studenter ikke fikk turnusplass ved forrige trekning. Disse overføres den kommende listen når suppleringsvalget er gjennomført. Om vi er heldig så får 30-50 plass i suppleringsvalget.

 

Ergo ender vi opp på omtrent 1100 påmeldte om vi er heldige - til 2011´s andre trekning.

 

De 150-200 som overføres er garantert plass i kommende trekning. Det betyr at de 930 nypåmeldte må konkurrere om 200-250 plasser. Ergo er det 700-730 stykk som IKKE kommer til å få plass og som må overflyttes til neste trekning - hvor det er nye 400 plasser.

 

Med all sannsynlighet kommer vi til å oppleve, for første gang, at noen må vente et helt år på turnus.

 

I tillegg må man huske at antallet utenlandsstudenter kommer til å øke betraktelig i årene fremover.

 

Med tankte på at omtrent 400 leger allerede har fått turnusplass i februar så kommer 2011-kullet til å tilføre 1300-1600 nye leger til Norge. Totalt sett har vi altså 20,000 fra før.

 

Dette er voldsomme tall..

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Endel gode poeng her. Studerer selv i Ungarn, siden jeg var et par poeng fra å komme inn på primærkvoten og ikke gadd å ta opp fag. Når det skal sies, så er det faktisk mindre nordmenn her nede i år, enn tidligere. Jeg ser dog ikke hvorfor man ikke skulle ha konkurranse blant leger. På skolen her må man selv ta initativ til å få noe klinisk tid de første årene, og derfor er de fleste studentene her nede helt talentløse når det kommer til selv de minste kliniske ting. Hjelper jævlig lite å kunne ramse opp hver minste detalj Kreb's cycle, når man pisser på seg bare pasienten har fått et skrubbsår.

 

Det er også synd at ikke inntakene er strengere i øst-blokk. Det er en god del her nede som aldri burde ha blitt legesekretærer engang - da er det ivhertfall godt at det teoretiske nivået er så høyt at man blir tuppet på ræva ut så fort man ikke skjønner titrering.

 

Konkurranse er både lønnsomt for pasienten og de medisinstudentene, uansett hvor de studerer, som gir det lille ekstra.

 

Litt kred skal dog studentene nede her ha. Du har virkelig ikke smakt dårlig mat før du har kommet til Ungarn. De har faen ikke taco engang! :w00t:

Lenke til kommentar

Endel gode poeng her. Studerer selv i Ungarn, siden jeg var et par poeng fra å komme inn på primærkvoten og ikke gadd å ta opp fag. Når det skal sies, så er det faktisk mindre nordmenn her nede i år, enn tidligere. Jeg ser dog ikke hvorfor man ikke skulle ha konkurranse blant leger. På skolen her må man selv ta initativ til å få noe klinisk tid de første årene, og derfor er de fleste studentene her nede helt talentløse når det kommer til selv de minste kliniske ting. Hjelper jævlig lite å kunne ramse opp hver minste detalj Kreb's cycle, når man pisser på seg bare pasienten har fått et skrubbsår.

 

Det er også synd at ikke inntakene er strengere i øst-blokk. Det er en god del her nede som aldri burde ha blitt legesekretærer engang - da er det ivhertfall godt at det teoretiske nivået er så høyt at man blir tuppet på ræva ut så fort man ikke skjønner titrering.

 

Konkurranse er både lønnsomt for pasienten og de medisinstudentene, uansett hvor de studerer, som gir det lille ekstra.

 

Litt kred skal dog studentene nede her ha. Du har virkelig ikke smakt dårlig mat før du har kommet til Ungarn. De har faen ikke taco engang! :w00t:

 

Erfaringen min stemmer over ens med det du forteller. Har møtt og hørt om noen meget habile studenter fra Øst-Europa (kanskje spesielt Ungarn?) Men variasjonen er dessverre stor i kunnskapsnivået og da spesielt når det kommer til klinske ferdigheter. Noen er helt katastrofalt dårlige.

 

Det som er tragisk i denne situasjonen er at studentene fra Øst-Europa er blant de som trenger turnus mest - nettopp for å lære seg det norske systemet. Om hele sulamitten skal legges ned og man skal gå over til søknadsbasert nybegynnerstilling så lurer jeg virkelig på hva som kommer til å skje.

 

Det finnes overhodet ingen mulighet for at helsevesenet i Norge vil klare å absorbere 1300-1600 nyutdannede leger i året. Antallet turnusplasser i dag omtrent 800-900 i året og dette er i overkant. Om ansvaret for nybegynnerstillinger skal overflyttes til sykehusene er det lite sannsynlig at antallet kommer til å øke, kanskje heller det motsatte.

 

Hva skal da skje med alle de som ikke får seg en nybegynnerstilling? Uten denne får man ikke lisens og man kommer seg rett og slett ikke videre. Slik systemet er idag risikerer man å bli sittende på bar bakke med en 6 år lang utdannelse.

 

Hva kommer de medisinske fakultene i Norge til å gjøre?

 

Det kommer med all sannsynlighet til å bli opprør. Ender vi med et proteksjonistisk system der de norske medisinsstudentene kommer til å bruke studietiden sin på å skaffe seg kontakter for å sikre til seg fremtidige jobber i nærmiljøet hvor de har hatt praksis?

 

Jeg vet ikke, men jeg tror framtiden kommer til å særdeles utfordrende. Og spesielt for utenlandsstudenter.

Lenke til kommentar

Oppdatert liste over antallet utenlandsstudenter og hvor de studerer.

 

Merk at tallene for 2011 kun er midlertidige, man må regne med at tallene vil øke noe.

 

http://www.legeforeningen.no/id/1455

Ganske interessante tall! Hva var det egentlig som initierte den voldsomme økningen av medisinstudenter spesielt i Polen? Og likeledes - den forholdsvis markante reduksjonen av studerende i Tyskland? Begynte universitetene i Polen plutselig å innse at man kunne tjene gode penger på å senke inntakskravene og ha undervisning på engelsk?

Lenke til kommentar

Oppdatert liste over antallet utenlandsstudenter og hvor de studerer.

 

Merk at tallene for 2011 kun er midlertidige, man må regne med at tallene vil øke noe.

 

http://www.legeforeningen.no/id/1455

Ganske interessante tall! Hva var det egentlig som initierte den voldsomme økningen av medisinstudenter spesielt i Polen? Og likeledes - den forholdsvis markante reduksjonen av studerende i Tyskland? Begynte universitetene i Polen plutselig å innse at man kunne tjene gode penger på å senke inntakskravene og ha undervisning på engelsk?

 

Det er vel ingen som helst tvil om at universitetene i Øst-Europa har markedført seg aggressivt mot skandinavisk ungdom for å tjene penger.

 

Reduksjonen i Tyskland skjønner jeg derimot lite av. Tyskland har meget lang tradisjon i å utdanne dyktige norske leger.

Når man i tillegg vet at skolepengene i Tyskland er 500 euro pr. semester mot 9,000-12,000 euro i Øst-Europa så blir dette rimelig uforståelig.

 

Grunnen er vel så enkel at i Tyskland så foregår all undervisning på tysk, så her man må faktisk lære seg språket. Det er nok de færreste i Øst-Europa som lærer seg språket så godt at de klarer å håndtere pasienter alene, korriger meg om jeg tar feil.

 

I tillegg så har man nok betydlig bedre råd som student i Øst-Europa, men om dette skal være et viktig arugment så er det er jo litt korttenkt med tanke på det voldsomme studielånet man kommer tilbake med.

 

Det har nok rett og slett blitt trendy å studere medisin i Øst-Europa. Venner rekrutterer hverandre, medisin er et prestisjestudium i Norge som tradisjonellt har gitt gode jobbutsikter og god lønn.

 

Det blir spennende å se hvordan status quo er om 10 år. Jeg vil anta at man vil få en betydelig nedgang når problemene begynner å balle på seg. Muligens vil problemene bli så store at det vil presse igjennom en regelendring for å få stipend til å studere der, men dette vil nok sitte langt inne hos det sosialdemokratiske politiske miljøet i Norge.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Finnes det statistikk over hvor mange av dem som deltar i turnustrekningen som ikke er norske statsborgere? Hvis det er mangel på turnusplasser burde da virkelig statsborgere prioriteres.

 

SAFH (de som styrer turnustrekningen) vet dette, man må oppgi statsborgerskap når man søker. Men det finnes ingen offentlig statistikk så langt jeg vet.

 

Jeg er selvfølgelig enig, men det er her turnussaken blir vanskelig. Kort oppsummert: Grunnet et rigid EU-regelverk kan man ikke diskriminere arbeidssøkere fra andre land, ergo kan ikke norske leger prioriteres foran utenlandske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...