Gå til innhold

70 år siden angrepet på Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Jubileum" :cool:

 

Har vært lite skriverier. Virker som om de helst vil fokusere på frigjøringen og ikke på regjeringen Nygaaardsvold og AP.

 

Men, hei. Det er bare meg.

Du mener de som flyktet og lot oss andre bli igjen?

Ja de må jo feires :) håper vi har libralistisk regjering neste gang Norge blir innvandert

Men, hei. Det er bare meg.

Lenke til kommentar

Er ikke mange som vil snakke om denne dagen.

Husker en gang jeg snakket med farfar: 9. april, aldri igjen. sa han.

og fremdeles gjør politikerene alt de kan for å sørge for et dårligst mulig forsvar. Tilstanden til forsvaret nå er vel mer eller mindre akkurat som i perioden før 1940...

Lenke til kommentar

Ueland, det er sant, vår eneste operative flybase er vel i Bodø nå?

Nesten alle moen-leierene er lagt ned, jepp det skriker ille. Dog, vi har NATO i bakhånd, kommer vi i håndgemeng med noen så vil vi få hjelp fra NATO-landene.

 

Srry, dbl post -.-

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Ørlandet er også operativ, samt en meget anerkjent luftbase i NATO. Men argumentet om at Norge har et svakt forsvar står fortsatt. Var vel den tidligere forsvarsjefen som sa at Norge har kapasitet nok til å forsvar ikke stort mer enn en bydel i Oslo.

 

Det kommer vel strengt talt an på hvem som eventuelt angriper oss.

Lenke til kommentar

Dersom Lichstenstein/Andorra/Vatikanstaten/Island (ja jeg vet dette er urealistisk på utrolig mange mange måter) alierer seg og erklærer krig mot Norge føler jeg meg tryg på at forsvaret vårt klarer å forsvare landet ganske greit.

 

Ellers er jeg helt enig i at Norge sitt forsvar ikke er det sterkeste i verden, men det skal det da heller ikke være! Vi er et relativt stort land med få innbyggere, og uansett så vil ikke vi være nok mennesker til å kunne forsvare hele landet mot et eventuelt angrep selv om vi ruster opp forsvaret. Jeg stoler på NATO dersom noe skulle skje (hvilket jeg overhode ikke kan tenke meg)

Lenke til kommentar

og fremdeles gjør politikerene alt de kan for å sørge for et dårligst mulig forsvar. Tilstanden til forsvaret nå er vel mer eller mindre akkurat som i perioden før 1940...

 

Aktive styrker her til lands er vel mindre i dag enn det var i 1940. HV som skulle være førsteforsvarslinje slik at andre styrker fikk tid til å gjøre seg kampklare har totalt mistet denne oppgaven. Våpen er fratatt dem, slik at de både i teori og praksis kun er lovlige, men levende blinker for en eventuell fiende.

Lenke til kommentar

Du mener de som flyktet og lot oss andre bli igjen?

Ja de må jo feires :) håper vi har libralistisk regjering neste gang Norge blir innvandert

Men, hei. Det er bare meg.

Bare av interesse, mener du det ville tjent Norges sak om regjeringen hadde blitt igjen i Norge og ble pågrepet og internet av den tyske okkupasjonsmakten? :)

 

Og hvordan i alle dager mener du at en liberalistisk regjering ville vært naturlig disponert for å håndtere en invasjon bedre enn et post-revolusjonært AP?

 

Dersom Lichstenstein/Andorra/Vatikanstaten/Island (ja jeg vet dette er urealistisk på utrolig mange mange måter) alierer seg og erklærer krig mot Norge føler jeg meg tryg på at forsvaret vårt klarer å forsvare landet ganske greit.

Ville ikke vært for sikker på det, Sveitsergarden er ganske flinke med spydene sine. :p

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Det er et virkemiddel. Men det er naivt å tro at man kan løse alle problemer uten vold. Jeg liker ideen, men jeg kjøper den ikke, verden er et farlig sted, vi kan gjøre mye, men vi kommer neppe til å få gjort nok. Så et forsvar trenger vi. Men det er ironien med militærvesen, de er helt unyttige helt til man har bruk for dem.

 

:)

Lenke til kommentar

Trusselbildet har forandret seg litt for oss kule folk i den vestlige verden. Mtp. satelitter, bedre radar og alt annet, vil vi ikke plutselig ha Blücher i Oslofjorden igjen uten at noen merker det. Det er også noe vanskligere å snike seg rundt med en hær og overraske folk med Google Earth på banen :)

 

Har trua på NATO, men synes også Norge burde være sterkere representert der. Ikke bare være medlem og "helst ikke være der det er kuler".

 

Ikke alle vil unngå krig, mange er tjent med konflikter. Det vil alltid være litt krig rundt om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Haha, festlig. Google earth med bilder fra flere år tilbake. Skulle fint klart å snike Sverige ut av Europa før du hadde sett det på Google Earth :p

Lenke til kommentar

Haha, festlig. Google earth med bilder fra flere år tilbake. Skulle fint klart å snike Sverige ut av Europa før du hadde sett det på Google Earth :p

Kanskje noen hadde sett masse tanks i Google Street View :)

 

Men, det er masse satelitter som følger med nå. Google Earth er ikke real-time, men det sitter nok av folk i dype bunkre og myser på skjermer. Skal litt mer til for å overraske noen skikkelig i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...