Gå til innhold

Intel bremser USB 3.0-implementering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel har drive med mye tvilsomt de siste par årene ja...

Atom's minne-begrensninger

x25-M gen1 som ikke fikk TRIM

Dårlige miniPCIe SSD til netbooks

Og nå bremsing av USB 3 og SATA 6Gbps, samt overprisede low-end Ci3/5.

 

De har ikke så mange slike til før jeg blir AMD fanboi som protest.

Lenke til kommentar

Men selv med 480Mbit får jeg kun 30MB/s i maksimal overføringshastighet fra eksterne harddisker via USB2.0. Og jeg vet ikke om minnepinner som skriver så raskt som 30MB/s, kun leser i den hastigheten.

 

Men er 30MB/s den reelle begrensningen på USB2.0 når man trekker fra overhead osv? Det blir jo et stort fall fra 60 som er utgangsverdien minus 20%.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

USB 3 er relevant for minnepenner. "Legacy NAND" / ONFI 1.0 støtter 50MB/s les pr chip eller kanal. ONFI 2 støtter opp til 133MB/s for hver chip/kanal, og 2.1 støtter opp til 200MB/s pr chip/kanal. ONFI 2.1 har også økt støtte for interleaving (overlapping) for les, så det er enklere å skalere leseytelse på èn kanal eller internt i èn chip med flere dies.

Siden USB 2 effektivt begrenser leseytelse til 30MB/s vil sansynligvis alle nye minnepenner som lages, selv i lavere kapasitet, kunne få høyere lesehastighet enn dette med USB 3. Det vil være spesielt synlig for vanlige minnepenner som bruker ONFI 2.1 NAND i høyere kapasitet.

Selv om skrivehastigheten kanskje forblir lav er det kjekt å ha mulighet til høyere les. Av erfaring leser jeg minst 5-10x så mye data fra minnepenner som jeg skriver til dem av filer over 1MB (eller omganger av 10MB+).

Man vil merke godt om man skal lese ut 5GB+ om det går med 30MB/s eller 100MB/s (eller 200MB/s).

 

En annen sak man bør vurdere å få inn i høy-hastighets minnepenner er GC, mange minnepenner blir sinnsykt dårlige på skriv etter de har blitt skrevet fulle èn gang, spesielt på små filer.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare eksterne 3,5" harddisker som har behov for mer enn de 2,5 Watt USB 2.0 kan levere (5V * 500mA). USB 3.0 skal kunne levere 900mA * 5V og dermed inntil 4,5 Watt. Noe som ikke er nok for å drive 3,5" harddisker. Dermed har ikke økningen noen reell nytteverdi.

 

Det finnes noen forbehold om ennå høyere strømstyrker når båndbredden ikke utnyttes fult ut og ennå høyere strømstyrke til ren batterilading (uten dataoverføring), men jeg tror ikke det brukes noe særlig i praksis. 5V-spenningen kan være innenfor +/- 5% så der kan man i teorien også hente ut 5% mer effekt. Men jeg tror ikke det har noen praktisk betydning.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare eksterne 3,5" harddisker som har behov for mer enn de 2,5 Watt USB 2.0 kan levere (5V * 500mA). USB 3.0 skal kunne levere 900mA * 5V og dermed inntil 4,5 Watt. Noe som ikke er nok for å drive 3,5" harddisker. Dermed har ikke økningen noen reell nytteverdi.

 

Det finnes noen forbehold om ennå høyere strømstyrker når båndbredden ikke utnyttes fult ut og ennå høyere strømstyrke til ren batterilading (uten dataoverføring), men jeg tror ikke det brukes noe særlig i praksis. 5V-spenningen kan være innenfor +/- 5% så der kan man i teorien også hente ut 5% mer effekt. Men jeg tror ikke det har noen praktisk betydning.

 

7200rpm 2,5" disker krever ofte mer strøm enn det USB2.0 generelt kan levere. Hadde ellers vært digg å slippe ekstern strøm på 3,5" USB-disker også. Da hadde det faktisk vært ganske greit å ha en NAS med USB-porter, slik at man kan slenge på flere USB-disker om man ønsker det. Nå er jo det helt håpløst: etter den 3 disken så flyter det jo over av strømforsyninger og ledninger :(

Lenke til kommentar

Huff, trodde virkelig de skulle ha mer "effekt" på USB 3.0 en dette. Er jo veldig begrenset hvor mange dingser du kan koble etter hverandre idag.

 

PC -> G-15 tastatur -> G-5 mus & USB lydkort

 

Dette fungerer dårlig idag, så måtte legge ny kabel fra pc til USB lydkort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...